Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@11:57:21 GMT

نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری 13.9 درصد اعلام شد

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۸۹۵۷۶

نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری 13.9 درصد اعلام شد

شهرکرد- ایرنا- استاندار چهارمحال و بختیاری درست یک سال پیش از انتصابش به وعده خود در خصوص کاهش نرخ بیکاری در استان عمل کرد، وعده ای که براساس تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران، از کاهش نرخ بیکاری در این استان حکایت دارد.

به گزارش ایرنا، درحالی که نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در بهار امسال 22.8 درصد اعلام شده بود، اما مرکز آمار ایران در تازه ترین آمارهای خود این نرخ را در تابستان امسال 13.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

9 درصد اعلام کرد.
کاهش نرخ بیکاری 8.9 درصدی بیکاری استان درحالی است که اجرای طرح های اشتغالزایی بزعم کارشناسان راهکاری مناسب برای کاهش نرخ بیکاری عنوان شده است، تصمیمی که نیازمند تداوم و برنامه ریزی های متناسب با آن است.
اما در آستانه یکمین سال فعالیت اقبال عباسی بعنوان استاندار چهارمحال و بختیاری که مصادف با دیدار وی در هفته گذشته با رئیس مرکز آمار ایران نیز شد، وی با بیان اینکه این استان نمی تواند بیکارترین استان کشور باشد، از این مرکز خواست در این زمینه بررسی دقیق تری انجام و درباره آن اطلاع رسانی شود.
عباسی تصریح کرد: درحالی که در بهار امسال نه بخش کشاورزی استان تعطیل بود، نه تعداد واحدهای صنعتی و معدنی نسبت به گذشته کاهش یافته است و حتی فصل بهار فصل کاری استان نیز بود، چگونه است نرخ بیکاری این استان بالاترین نرخ در کشور اعلام شده است.
وی تصریح کرد: درحالی ما بعنوان بیکارترین استان کشور معرفی شدیم که برخی از کارشناسان اعلام می کنند، درصد بیکاری در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان بالاتر از چهارمحال و بختیاری است.
به گفته عباسی، بخش عمده ای از فعالیت مردم در حوزه کشاورزی و دامپروری است و امسال نیز تا حدودی فعالیت در حوزه کشاورزی و دامپروری مانند سالهای قبل بود، پس چگونه ممکن است نرخ بیکاری در این استان افزایش یافته است.
استاندار چهارمحال و بختیاری به تورم نقطه به نقطه در این استان نیز اشاره کرد و افزود: در شهر رشت مرکز استان گیلان هزاران نفر از گردشگران داخلی و خارجی حضور می یابند که این باعث افزایش تقاضای کالا در این استان می شود، حالا کارشناسان اقتصادی سوال می کنند که چگونه تورم نقطه ای در چهارمحال و بختیاری از گیلان که تقاضای کالا در آن زیاد است، بالاتر می شود.
عباسی یادآور شد: از سوی دیگر نرخ مشارکت که در افزایش نرخ بیکاری نیز اثرگذار است در آمار چهارمحال و بختیاری دیده نشده است، با این حال این استان بیکارترین استان کشور اعلام می شود، ضمن آنکه براساس نظر صاحب نظران اقتصادی، چهارمحال و بختیاری نمی تواند بیکارترین استان کشور باشد.
به گفته وی، سرعین اردبیل 5 هزار نفر جمعیت دارد که گفته می شود سالانه 10 میلیون نفر به این منطقه رفت و آمد دارند، حالا در زمستان که سرعین با استقبال گردشگران مواجه نیست، چگونه اردبیل در میانه جدول اشتغال و چهارمحال و بختیاری به عنوان بیکارترین استان معرفی می شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به تجربیاتش در حوزه های برنامه ریزی، بودجه و آمار ادامه داد: گاهی اعلام می شود که فرمها براساس استانداردهای جهانی یا به صورت خود اظهاری پر می شود، اما در نهایت این فرمها باید به صورت دقیق و علمی مورد ارزیابی قرار گیرد.
اما همین تشکیک استاندار که با واکنش مرکز آمار همراه بود، به واقعیت پیوست و نرخ بیکاری استان چهارمحال و بختیاری از سوی مرکز آمار ایران با 8.9 درصد کاهش، 13.9 درصد اعلام شد تا این استان دیگر در ردیف بیکارترین استانها قرار نداشته باشد.
در همین حال رئیس مرکز ملی آمار ایران نیز در این نشست گفت: حوزه آمار جزو مظلوم ترین و پرکارترین بخش های اجرایی در کشور به حساب می آید.
امیدعلی پارسا افزود: تورم نقطه ای به صورت یک ماهه معدل گیری می شود و باید برای رسیدن به تورم رسمی تورم 12 ماه امسال با تورم مدت مشابه سال قبل معدل گیری شود.
به گفته وی، اختلاف در قیمت کالا براساس تورم نقطه ای بین استانها وجود دارد ولی ممکن است رشد قیمت در یک استان بیشتر از استان دیگر باشد.
پارسا در خصوص تورم رسمی کشور نیز گفت: افزایش نسبی متوسط قیمت همه کالاها و خدمات مصرفی تمام خانوارهای کشور تورم نامیده می شود و مراکز آمار در تمامی کشورها می کوشند به صورت ماهانه با استفاده از استانداردهای بین المللی (اجماع دانش و خرد تخصصی بشر) قابل اعتمادترین برآورد از این متغیر کلیدی اقتصادی را ارائه دهند.
به گزارش ایرنا، ایجاد اشتغال در فرآیند شاخص های سازمان ملل براساس اقلام پایه ای شامل وضعیت فعالیت، نوع اشتغال، نوع فعالیت، وضع شغلی و اقلام توصیه شده شامل ساعت کار، درآمد و محل کار بررسی می شود.
مرکز ملی آمار ایران درباره اشتغال نوشته است: اشتغال و بیکاری از جمله موضوع های اساسی اقتصاد هر کشور است، به گونه ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع تلقی می شود.
براساس اعلام نظر مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری یکی از شاخص هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
از سال 1376 اطلاعات بازار کشور از طریق طرح 'آمارگیری از ویژگی های اشتغال و بیکاری خانوار' حاصل می شد که به منظور بهبود کیفیت و انطباق بیشتر با مفاهیم بین المللی به ویژه سازمان بین المللی کار مورد بازنگری قرار گرفت تا به صورت طرح فعلی و با عنوان 'طرح آمارگیری نیروی کار' به اجرا در آید.
'طرح آمارگیری نیروی کار' نخستین بار در سال 1384 آغاز شد و از آن زمان تاکنون در ماه میانی هر فصل اجرا شده است.
مرکز ملی آمار ایران روز یکشنبه سیزدهم آبانماه 1397 چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان 97 را منتشر کرد که این نتایج نشان می داد در تابستان 97 نرخ بیکاری با رشد 7 دهم درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به 12.2 درصد رسیده است.
براساس این نرخ چهارمحال و بختیاری در فصل تابستان دیگر رتبه نخست بیکاری را ندارد و در میانه جدول قرار گرفته است.
براساس اعلام مرکز آمار ایران، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ١٢,٢ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند.
روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به تابستان ١٣٩٦ به میزان 7 دهم درصد افزایش داشته است و جمعیت بیکار کشور با ٢٣٧ هزار نفر افزایش به ٣ میلیون و ٣٢٦ هزار نفر رسیده است.
در تابستان ١٣٩٧ به میزان ٤٠,٩ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته ‌اند.
بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٣٩٦) 2 دهم درصد افزایش داشته است.
جمعیت شاغلین ١٠ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٩٥٦ هزار نفر بوده اند که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٥٨ هزار نفر افزایش داشته است.
بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصاد نشان می‌دهد که در تابستان ١٣٩٧ بخش خدمات با ٤٩,٥ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است.
در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣١,٦ درصد و کشاورزی با ١٨.٩ درصد قرار دارند.
نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ٢٤,٩ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند و بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان١٣٩٦) 8 دهم درصد افزایش یافته است.
بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در تابستان ١٣٩٧حدود 10 درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و…) کمتر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده اند و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند.
این درحالی است که 41 درصد از شاغلین ١٠ ساله و بیشتر، ٤٩ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.
اما سخنان استاندار چهارمحال و بختیاری در دیدار با رئیس مرکز آمار ایران با واکنش های متفاوتی در فضای مجازی همراه شد و عده ای آن را نقد کردند و عده ای از کارشناسان حوزه اقتصادی نیز آن را در بخش اقتصاد کلان یک واقعیت دانستند.
اما تعدادی از منتقدان در فضای مجازی به جای نقد علمی و کارشناسی به نفی کامل سخنان استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص نرخ بیکاری استان پرداختند و حتی حاضر نشدند به آن پاسخ علمی دهند.
این اوصاف، میزان نرخ بیکاری و اشغال فصل پاییز استانهای کشور از سوی مرکز آمار ایران در روز یکشنبه سیزدهم آبانماه اعلام شد و نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در این فصل 13.9 اعلام شده است و این نرخ در تابستان سال 96 حدود 18 درصد بود.
براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ مشارکت اقتصادی چهارمحال و بختیاری در تابستان 97 حدود 42 درصد و در تابستان 96 حدود 40 درصد بود.
بر این اساس نسبت اشتغال در چهارمحال و بختیاری در این فصل در حدود 36.4 درصد است که تابستان سال 96 این میزان 33.1 درصد بود.
نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در فصل بهار امسال 22.8 درصد اعلام شد.
این آمار به نشانی https://www.amar.org.ir/news/ID/5870/ مرکز ملی آمار ایران برای بررسی علمی در دسترس است.
کارشناسان حوزه اقتصادی در چهارمحال و بختیاری بر این عقیده اند که این استان در تابستان بیشترین کاهش نرخ بیکاری را داشته است.
در این مدت چهارمحال و بختیاری رتبه برتر را در انضباط مالی و اداری در کشور بدست آورد و موفق به اجرای 78درصد از مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شد و رتبه دوم را در بین استانها کسب کرد.
در این زمان پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی باعث شد چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از سه استان برتر کشور در این بخش شناخته شود.
نشست های مکرر استاندار چهارمحال و بختیاری با مسوولان و بخش خصوصی در ستاد اقتصاد مقاومتی و نشست گفت وگوی دولت و بخش خصوصی نیز در این مدت دنبال شد.
عباسی برای حفظ اشتغال بخش کشاورزی به شدت در حوضه آبی زاینده رود نیز فعالیت کرد و امیدواریم نتایج آ« نیز بزودی همانند اشتغال مثمر ثمر باشد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با جمعیت حدود 947 هزار نفر جمعیت در سال های اخیر به عنوان یکی از بیکارترین مناطق کشور معرفی شده بود.
2097/6021

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد اشتغال بيكاري چهارمحال و بختياري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۸۹۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردبیل بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را دارد

آفتاب‌‌نیوز :

محمد جعفرزاده در گفتگو با ایسنا، از استقرار و خدمات رایگان ۱۷ مرکز شبانه روزی در سطح استان برای حیوان گزیدگی خبر داد و تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵ هزار و ۸۵۸ نفر حیوان گزیدگی گزارش شده بود که در سال ۱۴۰۲ این آمار به ۶ هزار و ۷۳۷ نفر افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد موارد حیوان گزیدگی مربوط به گروه سنی زیر ۱۵ سال است، اظهار کرد: ۷۷ درصد حیوان گزیدگی توسط سگها، ۱۷ درصد مربوط به گربه ها، ۲ درصد توسط گاو و گوسفندان و ۴ درصد نیز توسط سایر حیوانات انجام می‌شود.

معاون بهداشت علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: ۴۹ درصد حیوان گزیدگی توسط سگ‌های ولگرد و ۵۱ درصد نیز توسط سگ‌های دارای مالک صورت می‌گیرد، اما با توجه به اینکه سگ‌های ولگرد شهری و روستایی واکسیناسیون ندارند، گزیدگی این سگ‌ها بیش از اندازه خطرناک هستند.

جعفرزاده با بیان اینکه تاکنون مرگ انسانی ناشی از هاری در استان اردبیل گزارش نشده است و انتقال بیماری هاری بسیار نادر است، افزود: این بیماری در صورتی از طریق انسان به انسان انتقال می‌یابد که با عدم اطلاع پیوند اعضاء انجام شود.

این مقام درمانی و بهداشتی اردبیل با اذعان بر اینکه استان اردبیل جزو استان‌هایی با بروز بالای حیوان گزیدگی است، خاطرنشان کرد: بیماری هاری درمان ندارد. هم استانی‌ها در مواجه با حیوان گزیدگی از پانسمان و بخیه اجتناب نمایند و حتما محل حیوان گزیدگی را به مدت ۲۰ دقیقه با صابون و آب پرفشار شستشو دهند و سپس با محلول بتادین ضدعفونی کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • موافقت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با ۹۵ درصد درخواست انشعاب خاص
  • شهرکرد خنک‌ترین مرکز استان کشور
  • تجلیل از ۵۳ معلم نمونه چهارمحال و بختیاری
  • سمنان در زمره استان‌های کم تورم کشور است
  • داور چهارمحالی مسابقات تیر و کمان کشور را سوت می‌زند
  • این استان رکورد دار آمار حیوان گزیدگی در کشور
  • اردبیل بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را دارد
  • بی نیازی کشور به واردات ورق‌های گالوانیزه خودرو با میدان داری چهارمحال و بختیاری
  • قطع واردات ورق‌های گالوانیزه خودرو به کشور
  • تورم ترکیه به ۷۰ درصد افزایش یافت