Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-23@15:08:08 GMT

آمریکا نمی‌تواند برجام راتضعیف کند

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۸۹۷۴۱

آمریکا نمی‌تواند برجام راتضعیف کند

به گزارش ایسکانیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز(دوشنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال ۶ نفر از نمایندگان با تسلیت ایام سوگواری اهل بیت(ع)، اظهار داشت: در خصوص تلاش‌ها برای استرداد اموال بابک زنجانی نقش وزارت امور خارجه نقشی حمایتی است و ما موظفیم اقدامات دستگاه های قضایی را پیگیری و درخواست‌های دستگاه های مختلف را دنبال کنیم که این کار را انجام دادیم و درخواستی نبوده که وزارت امور خارجه دنبال نکرده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برای این کار ده ها ملاقات تنظیم شده اما اینکه برخی می‌گویند اقدامی از سوی وزارت امور خارجه انجام نشده است، دلیلش ضرورت وجود تفاهم نامه معاضدت قضایی است. وزارت امور خارجه اگر تمایل داشته باشد می‌تواند ملاقات های سفرای خود در کشورهای مختلف را اعلام کند. وزارت خارجه مسئول پیگیری و تسهیل است و اقدام با دستگاه های ذیربط قضایی و داخلی است.

ظریف گفت: در خصوص اسنادی که بعد از برجام به امضا رسید، باید بگویم هر سندی که امضا شده در معرض دید عموم در سایت‌ها قرار گرفته است. سندی بعد از برجام امضا نشده است؛ پس از برجام چند توافق برای اجرای برخی موارد فنی برجام در زمینه انرژی هسته ای امضا شده که بر اساس نظر کارشناسان هسته ای و در راستای منافع ملی کشور بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در خصوص اینکه [در مذاکرات هسته ای و توافق برجام] زورمان نرسیده است، واقعیت امر این است که برجام حاصل یک توافق چندجانبه است و در این نوع توافق هیچ طرفی نمی‌تواند تمام خواسته‌هایش را بگیرد. آمریکایی ها وقتی وارد مذاکرات شدند می خواستند تمام فعالیت های هسته ای ایران متوقف شود و فردو، اراک و آب سنگین را تعطیل کنند و ده ها خواست دیگر هم داشتند اما آنها نیز به خواست خود نرسیدند.

وی با بیان اینکه مذاکره ابزاری برای رسیدن به تفاهم و توازن است تا بتواند منافع را حفظ کند، گفت: امروز برجام آنقدر در جهت منافع ملت ما بوده که آمریکا با فضاحت از آن خارج شده است. آمریکا نه تنها مجبور به عقب نشینی از خواسته های خود شده بلکه بنا بود امروز فروش نفت ایران به صفر برسد، اما بیانیه داد که تا ۶ ماه دیگر فرصت می دهیم.

ظریف تاکید کرد: آنها می خواستند علیه ایران اجماع ایجاد کنند و در این راستا دروغ پردازی کردند اما برجام همچنان از استحکام برخوردار است و کماکان پابرجاست.

وی با تاکید بر اینکه این آمریکایی‌ها بودند که زوشان به ما نرسید، گفت: آمریکایی‌ها بعد از یک سال و نیم تلاش هنوز هم نمی‌توانند برجام را تضعیف کنند. از همگان خواهش می‌کنم در شرایطی که دنیا قدرت دیپلماسی ایران را پذیرفته، بر اساس یک تصور غلط نگوییم که ما به خواسته‌های خود نرسیده‌ایم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه برجام منافع کشور را حفظ کرد، اظهار داشت: امروز برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی است که اگر با تصمیم نظام بخواهیم به آن برگردیم به مراتب بهتر از گذشته خواهد بود. به صراحت گفته‌ایم که برجام آن چیزی بود که می‌توانستیم بگیریم و هنوز هم با افتخار اعلام می‌کنم با پشت گرمی از مقاومت مردم ایران برجام بهترین توافق ممکن بود. من خودم هم آرزوهای بهتری داشتم اما برجام آنچه بود که قابل حصول بود.

وی افزود: در چند ماه گذشته توفیقات بیشتری داشتیم که از جمله آنها پیروزی های حقوقی جمهوری اسلامی ایران در دادگاه لاهه بود.

156 / 156 محمدجواد ظریف مجلس شورای اسلامی وزارت امور خارجه برجام

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: محمدجواد ظریف مجلس شورای اسلامی وزارت امور خارجه برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۸۹۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت خارجه آمریکا باز هم ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد

وزارت امور خارجه آمریکا در تازه ترین گزارش سالانه خود موسوم به «حقوق بشر کشورها» با تکرار اتهامات پیش علیه جمهوری اسلامی ایران، این کشور را متهم به نقض حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ میلادی کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا سالانه گزارشی را با موضوع بررسی حقوق بشر کشورها منتشر می‌کند که در سالهای گذشته همواره جمهوری اسلامی ایران را به «نقض حقوق بشر» متهم کرده است.

در بخش خلاصه اجرایی گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۳ میلادی که روز دوشنبه به وقت محلی منتشر شد، ادعا شده است: «محدودیت‌های حقوق بشری» ایران در سال ۲۰۲۳ در چندین حوزه وضعیت بدتری نسبت به سال گذشته پیدا کرده است.

«قتل‌های خودسرانه و غیرقانونی توسط حکومت و عوامل آن، مفقودی، رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز توسط حکومت یا عوامل آن، قرار دادن زندانیان در شرایط خطرناک، دستگیری یا بازداشت خودسرانه، سرکوب فراملیتی علیه افراد در کشورهای دیگر، تنبیه اعضای خانواده به دلیل جرائم ادعایی توسط فردی دیگری، محدودیت‌های شدید علیه آزادی بیان، سانسور، محدودیت‌های جدی برای آزادی‌های اینترنت» از جمله اتهاماتی است که وزارت خارجه آمریکا به جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه حقوق بشر خود برای سال ۲۰۲۳ میلادی، همچنین مدعی نقض گسترده حقوق بشر در ایران شده و گفته است زنان همچنان با فشارها به خصوص در زمینه حجاب اجباری و پوشش خود مواجه بوده‌اند که منجر به نافرمانی مدنی آنها شده است.

«رابرت گیلکریست» مقام ارشد دفتر دموکراسی و حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حقوق بشر ایران با تکرار ادعاهای واشنگتن گفت: در سال ۲۰۲۳وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان رو به وخامت بود. حکومت ایران به هدف قرار دادن اقلیت ها، خبرنگاران و فعالان اجتماعی ادامه داد.

او با دخالت در امور داخلی ایران افزود: وضعیت حقوق بشر زنان در ایران همچنان رو به وخامت است. بسیاری از زنان و دختران که از حجاب اجباری حمایت نکرده اند با مجازات های سختگیرانه مواجه شده اند. حکومت ایران به اعمال احکام طولانی مدت برای فعالان حقوق زنان ادامه داده است.

این مقام وزارت خارجه امریکا ادامه داد: آمریکا به همکاری با شرکای بین المللی خود برای پاسخگو کردن مقامات ایران به دلیل نقض حقوق بشر ادامه خواهد داد.

گزارش های حقوق بشری آمریکا به دلیل دخالت در امور داخلی کشورها، استانداردهای دوگانه، عدم رعایت اصل بی طرفی و نادیده گرفتن فرهنگ ها و سبک زندگی کشورها همواره مورد انتقاد است.

گزارش های سالانه حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا در حالی است که این کشور، کارنامه سیاه و تاریکی در عدم رعایت حقوق بشر گروههای رنگین پوست و بومی خود، نقش داشتن در کودتاها و تجاوز به حاکمیت و استقلال کشورها دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • وزارت خارجه آمریکا ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد
  • وزارت خارجه آمریکا باز هم ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه: موضوع استفاده از سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین هسته‌ای و دفاعی کشور ندارد
  • سیاست تحریم‌ شکسته خورده است/رژیم صهیونیستی تهدیدی برای تمام منطقه است
  • ارتباط مستمر با سفیر سوئیس برای تبادل پیام با آمریکا
  • ببینید | روایت سخنگوی وزارت خارجه از محتوای پیام‌های جدید آمریکا به ایران
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد/ شیء کوچک و ریزپرنده به دنبال اقدام ایذایی بود که توسط پدافند ایران مورد هدف قرار گرفتند
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود
  • تجاوز دیگری صورت بگیرد قاطع‌تر پاسخ می‌دهیم
  • پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود