Web Analytics Made Easy - Statcounter

بغداد - ایرنا - یک نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراق می گوید: علت ترور جمال خاشقچی این بود که وی اطلاعات حساس امنیتی از چند پرونده مهم در اختیار داشته است.

'عباس العرداوی' روز دوشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: علت سر به نیست کردن خاشقچی روزنامه نگار سعودی این بود که وی اطلاعات امنیتی از پرونده های بسیار مهم مرتبط با آمریکا، سعودی و اسرائیل در اختیار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: کشتن خاشقچی با چنین سطحی از وحشیگری و دست و پا زدن های مداوم آمریکا و عربستان برای مخفی نگهداشتن جزییات موضوع، نشان می دهد موضوع به سابقه خاشقچی برمی گردد که اطلاعات بسیاری در اختیار داشت و می توانست آنها را افشا و این کشورها را رسوا کند.
این تحلیلگر عراقی افزود: شکی نیست که قاشقچی اطلاعات مهمی درباره سعودی و ارتباط آن با آمریکا و اسرائیل در اختیار داشته و همچنین اطلاعات فوق سری در خصوص سازمان القاعده و فعالیت های بندر بن سلطان و چند عملیاتی که خارج از سعودی انجام شد در اختیار او بوده است.
وی گفت: بندر بن سلطان نقش مهمی در تاسیس برخی حرکت های تروریستی مورد حمایت واشنگتن، تل آویو و ریاض داشته است و مقامات این دولت ها بیم افشا اطلات مربوط به این اقدامات از سوی خاشقچی داشتند.
این نویسنده و تحلیلگر عراقی اضافه کرد: آمریکا پشت سر بن سلمان است و از او حمایت و با همه قدرت تلاش می کند او را تبرئه کند چرا که نگرانی های بسیاری در درون و بیرون خاندان حاکم بر سعودی وجود دارد و در صورت افشای اسرار قتل خاشقچی ممکن است این امر مورد استفاده مخالفان ولیعهد عربستان قرار گیرد.
العرداوی افزود: همین امر یک نقطه خطر برای بن سلمان محسوب می شود و حتی ممکن است مانع رسیدن او به مقام پادشاهی بشود.
وی گفت: سطح وحشیگری آل سعود حتی علیه شهروندان خودش و مخالفانش دیگر بر کسی پوشیده نیست چه برسد به این که از کشور دیگری باشند. نظام آل سعود یک نظام تروریست است که شیوه اش قتل و ایجاد وحشت است و رسانه ها نیز متاسفانه چشم بر روی ماهیت این نظام خونریز و جنایاتش در یمن، بحرین، سوریه و عراق بسته اند.
تحلیلگر سیاسی عراق گفت: موضوع قاشخچی هر چند فراتر از موضوع حذف فیزیکی یک مخالف رژیم آل سعود است اما به هر روی زشتی چهره آمریکا را برای جهانیان روشن کرد و مردم می بینند که آمریکای مدعی دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان چگونه تلاش می کند روی این موضوع سرپوش بگذارد.
العرداوی افزود: همین تلاش و دست و پا زدن آمریکا برای مخفی ماندن اسرار قتل خاشقچی نشان می دهد، موضوع بسیار مهمی در میان بوده که بر اساس آن می بایست خاشقچی از میان برداشته میشد و اکنون آمریکا و سعودی برای فاش نشدن جزییات این جنایت تلاش می کنند.
خاشقچی 60 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت.
وی روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حکومت آل سعود پس از18روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی رد شد.
با این حال تلاش ریاض و واشنگتن بطور بی وقفه برای فاش نشدن جزییات این جنایت ادامه دارد.
خاورم *6**380**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عراق خاشقچي امريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۹۰۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند

به گزارش جام جم آنلاین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد.

آخرین دیدار امیرعبداللهیان و همتای سعودی اسفند ۱۴۰۲ در جده و در جریان اجلاس فوق العاده Oic به منظور بررسی تحولات جنگ غزه انجام شد.

دیگر خبرها

  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • افشای جزئیات کشف شبکه جاسوسی مزدور آمریکا و اسرائیل در یمن
  • افشای جزئیات کشف شبکه جاسوسی مزدور آمریکا و رژیم صهیونیستی
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند