Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی، منشأ تحول در نظام حقوقی کشور است و با تصویب لایحه پیشنهادی دولت در مجلس این افراد می توانند شهروند ایران محسوب شوند و از حمایت های قانونی برخوردار باشند.

هیأت وزیران عصر یکشنبه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی برگزار شد و در این جلسه، لایحه اصلاح ماده واحده تعیین تکلیف تابعیت فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی را تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به موجب این لایحه، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، تا قبل از 18 سالگی به درخواست مادر و پس از 18 سالگی به درخواست خودشان می توانند تقاضای تابعیت ایرانی کرده و شناسنامه ایرانی دریافت کنند.
شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امورحقوق شهروندی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره تصویب این لایحه اظهار داشت: لایحه پیشنهادی دولت می تواند به فرزندانی که مادران ایرانی دارند، حق شهروندی اعطا کند تا این افراد به عنوان یک شهروند ایرانی زندگی شایسته ای داشته باشند.
وی تصریح کرد: همچنین تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی می تواند منشأ تحولات مثبت دیگری در قوانین مربوط به حوزه زنان و خانواده باشد.
مولاوردی خاطرنشان کرد: در قانون مدنی موضوع انتقال تابعیت از مادر به فرزند مسکوت گذاشته شده است و با تصویب این لایحه به نوعی آن خلاء نیز برطرف خواهد شد.
معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اظهار داشت: تعداد افرادی که مشمول لایحه مصوب هیأت وزیران می شوند، خیلی زیاد نیست، اما بی هویتی، بلاتکلیفی و سردرگمی حتی یک فرد به دلیل نقص و بی توجهی قوانین و قانونگذار قابل تحمل نیست.
وی یادآور شد: پیشینه این لایحه به بیش از سه سال قبل برمی گردد و در این خصوص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری پیگیر موضوع بودند.
مولاوردی اضافه کرد: تا قبل از این، بر اساس ماده واحده مصوب سال 1385 با عنوان تعیین تکلیف فرزندان ناشی از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی حاکم بود و فعلا تا تصویب لایحه پیشنهادی نیز پابرجاست که طبق آن فرزندان مادران ایرانی دارای همسر خارجی تا سن 18 سالگی تسهیلاتی را برای اقامت، تحصیل، آموزش و بهداشت می توانستند دریافت کنند و پس از 18 سالگی با داشتن شرایط لازم نسبت به اخذ تابعیت ایرانی اقدام کنند.
وی افزود: با اصلاحیه پیشنهادی که حاصل تعامل میان دولت و کمیسیون های اجتماعی و لوایح و وزارت امور خارجه است، شروط مطرح شده در متن کمیسیون لوایح که شامل تولد در ایران یا اقامت متوالی یا متناوب به مدت پنج سال در ایران یا تکلم به زبان فارسی بود، برداشته شد و به طور کلی مطابق آن فرزندان ناشی از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تا 18 سالگی می توانند بنا به درخواست مادر و از 18 سال به بعد بنا به درخواست خود تابعیت ایرانی دریافت کند، چه فرزندانی که در خاک ایران و چه افرادی که در خارج از ایران از مادر ایرانی متولد شده اند.
دستیار ویژه رئیس جمهوری گفت: این لایحه که در هیات وزیران تصویب شده به مجلس ارسال می شود و امیدواریم که مجلس هم همراهی لازم و عاجل را در تصویب آن داشته باشد.
اجتمام * 3229* 3063

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تابعيت مولاوردي حقوق شهروندي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۹۱۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مادر فلسطینی: فقط اجساد فرزندان شهیدم را می‌خواهم! + فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر، یک مادر فلسطینی که دختر و پسرش را در بمباران غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه از دست داده از نیروهای امدادی یک تقاضا مطرح کرد.

وی تقاضا کرد که نیروهای امدادی به محل منزل تخریب شده اش در اثر بمباران رژیم صهیونیستی بیایند و حداقل پیکرهای دو فرزند شهیدش را تحویل وی دهند تا آرام بگیرد. این مادر فلسطینی تاکید کرد که در دنیا هیچ دلخوشی غیر از فرزندان نداشته است.

کد خبر 6056648 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • مغالطه سلیطه / مهدی تدینی
  • رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران + تصاویر |‌ چند شهروند روسی صبح امروز در تهران رای دادند؟
  • مراسم تشییع مادر شهیدان روحبخش در مشهدالرضا
  • به وقت مکافات پدرخوانده
  • سکوهای خارجی با راهکار نخبگان ایرانی در دسترس قرار می‌گیرند
  • مادر فلسطینی: فقط اجساد فرزندان شهیدم را می‌خواهم! + فیلم
  • مادر شهیدان نیکبخت آسمانی شد
  • آرزوی تجزیه ایران مانند سایر آرزوهای باطل چهل و چند سال گذشته به گور خواهد رفت
  • آرزوی تجزیه ایران مانند سایر آرزوهای باطل چهل و چندسال گذشته به گور خواهد رفت
  • کنعانی: آرزوی تجزیه ایران به گور خواهد رفت