Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@15:55:50 GMT

ورزش، ماشين تبليغات سياسي جديد آل سعود

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۹۱۵۲۵

ورزش، ماشين تبليغات سياسي جديد آل سعود

خبرگزاري آريا - ماشين تبليغات و روابط عمومي مهمترين عرصه‌هاي مانور نظريه‌پردازان روابط عمومي - در خاندان آل سعود، ورزش تبديل به ماشين تبليغات و روابط عمومي و يکي از مهم‌ترين عرصه‌هاي مانور نظريه‌پردازان روابط عمومي‌شان شده است، اين را دنبال کردن رد پاي اين کشور در عرصه سرمايه‌گذاري‌هايش به وضوح نشان مي‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شبکه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، فرحناز دهقي- دانشگاه هاروارد دعوت از ترکي فيصل براي حضور در يک همايش را پس گرفت.
در خاندان آل سعود، ورزش تبديل به ماشين تبليغات و روابط عمومي و يکي از مهم‌ترين عرصه‌هاي مانور نظريه‌پردازان روابط عمومي‌شان شده است، اين را دنبال کردن رد پاي اين کشور در عرصه سرمايه‌گذاري‌هايش به وضوح نشان مي‌دهد.
اولين بار در نوامبر سال 2016، پس از روي کار آمدن محمد بن سلمان در قامت وليعهد تازه، حکومت آل سعود تصميم گرفت سرمايه‌گذاري‌اش را روي زيرساخت‌هاي ورزشي افزايش دهد. برهمين اساس، يک بنياد توسعه ورزشي ايجاد شد که وظيفه‌اش شناسايي باشگاه‌هاي ورزشي و تقويت دامنه فعاليت آنها در سراسر کشور بود. هدف از ساخت اين بنياد، ايجاد امکانات تازه، مشارکت در خصوصي‌سازي باشگاه‌هاي ورزشي و تلاش براي افزايش رويدادهاي ورزشي در خاک عربستان بود. بر همين اساس، برآوردها نشان مي‌داد اگر اين پروژه با موفقيت به پيش مي‌رفت، 40 هزار شغل جديد در اين کشور ايجاد مي‌شد. آل سعود پس از قتل خاشقجي نيز جدا از مسائل اقتصادي به اين پروژه، به‌عنوان پروژه‌اي نگاه کرد که مي‌تواند بخشي از انزواي اين کشور را که با پرونده قتل يادشده روند رو به رشدي داشته، برطرف کند.
رؤياي بر باد رفته
اما پرونده قتل جمال خاشقجي که در سراسر جهان پيچيد و انگشت اتهام‌ها را به‌سمت شخص محمد بن سلمان گرفت، اين پروژه و اهداف اوليه و ثانويه آن را در موقعيت خطرناکي قرار داد. فوتبال که يکي از محبوب‌ترين ورزش‌ها در قلمروي نفت‌خيز آل سعود است، بلافاصله پس از رسوايي خاشقجي، از اين حادثه تأثير پذيرفت. هفته پيش سازمان عفو بين‌الملل از آث ‌ميلان و يونتوس دو تيم باشگاهي طراز اول ايتاليا خواست در بازي سوپرجام که قرار است در ماه ژانويه در عربستان سعودي برگزار شود، شرکت نکنند.
ه‌گزارش فرانس 24، آلن هوگارث از سازمان عفو بين‌الملل انگليس خطاب به‌خبرنگاران گفت: «حتي پيش از قتل هولناک جمال خاشقجي هم عربستان سعودي کارنامه فاجعه‌باري در زمينه حقوق بشر داشت. باشگاه‌هاي بزرگ مانند يونتوس و آث ميلان لازم است بدانند حضور آنها در رويدادهاي ورزشي‌ در کشوري که از «ورزشي‌شويي» براي تطهير عملکردش استفاده مي‌کند، چه عواقبي دارد.» او در ادامه از اين باشگاه‌ها خواسته قبل از راهي شدن، دو بار فکر کنند و نشانه‌هايي را که اين سفر به حاميانشان و فعالان شجاعي که براي حقوق بشر مي‌جنگند، خواهد فرستاد بازنگري کنند.
اين حقوقدان توسکاني از مقام‌هاي فوتبال ايتاليا خواسته تا مطمئن شوند که «ابزار مشروعيت بخشيدن به سياست‌هاي ضدانساني عربستان سعودي نمي‌شوند و با عدم حضور خود از ارزش‌ها و حقوق انساني حمايت کنند.» با اين حال به احتمال فراوان، مقام‌هاي آل سعود تمام تلاش خود را خواهند کرد که با تطميع و وعده دادن هم که شده موانع حضور ستاره‌هاي ورزشي در کشورشان را از بين ببرند.
کريم زيدان روزنامه‌نگار ورزشي عربستاني درباره خيز اين کشور براي ورود به عرصه‌هاي ورزشي نوشته است: «پيش از اين عربستان سعودي توجه کمي به عرصه ورزش و توسعه زيرساخت‌هاي ورزشي داشت و در آن مشارکت چنداني نمي‌کرد. حتي در رويدادهاي بزرگ مانند المپيک هم تمايل چنداني براي حضور نداشت. اما با روي کار آمدن محمد بن سلمان، ورزش تبديل به يکي از ماشين‌هاي روابط عمومي‌اش شد.»
روزنامه نيويورک‌تايمز نيز در گزارشي با نام «عربستان بازيکن کليدي فوتبال» نوشت: «در فوتبال، تمام راه‌ها به عربستان سعودي ختم مي‌شود. عربستان سعودي طي ماه‌هاي اخير تمام تلاش خود را براي افزايش نفوذش در فيفا به گرفته است. بن سلمان تلاش کرد اقتصاد کشورش را از تکيه صرف به نفت رها کند و در بخش‌هاي ديگر از جمله ورزش نيز سرمايه‌گذاري کند.
اما او انگيزه مهم‌تري هم از اين داشت؛ او طي اين دوران مي‌خواست جلوه ديپلماسي خود را با پوشش ورزش و بويژه فوتبال خوشايندتر کند و به‌دنبال قبولاندن اين به جهان بود که عربستان تغيير کرده و در مسير تبديل شدن به‌کشوري مدرن است.» اما سرباز کردن دمل چرکين نقض حقوق بشر و تکه‌تکه کردن روزنامه‌نگار منتقد خود تمامي اين رؤياها را نقش بر آب کرد و جهان را عليه او متحد کرد. در چنين شرايطي درخواست‌ها براي لغو رويدادهاي ورزشي در اين کشور رفته‌رفته بيشتر مي‌شود. اين بحث‌ها به تنيس نيز راه پيدا کرده است.
رافائل نادال و نواک جوکوويچ دو تنيسور فوق ستاره نتوانستند از سؤال‌ها در مسابقه هفته پيش در پاريس فرار کنند. اين دو تنيسور سطح يک جهان قرار است در 22 دسامبر در جده با يکديگر بازي کنند. اين قرارداد که مدت‌ها پيش ميان نمايندگان اين دو ورزشکار و مقام‌هاي ورزشي عربستان بسته شد، اکنون آنها را در موقعيت سختي قرار داده است. از يک سو درخواست‌ها براي عدم شرکت آنها در عربستان زياد است و از سوي ديگر اگر به اين کشور نروند و در اين مسابقات شرکت نکنند، بايد غرامت سنگيني بپردازند.
نادال در پاريس به خبرنگاران گفت: «البته که از وضعيت آگاه هستم. اما من تعهدي داده‌ام که به موجب آن بايد در اين کشور بازي کنم. من فکر مي‌کنم قتل روزنامه‌نگاران وحشتناک است. مي‌دانم آنجا اتفاق بدي روي داده است. به همين خاطر تمام توجه و حواسم معطوف به اين است که ببينم چطور اين وضعيت حل مي‌شود و اميدوارم هرچه زودتر همه‌چيز روشن شود.»
فهرست طولاني تحريمي‌هاي آل سعود
در پي طولاني‌تر شدن فهرست سازمان‌ها و گروه‌هاي حقوق بشري‌اي که عربستان را به‌دليل جنايت‌هايش تحريم‌ کرده‌اند، دانشگاه هاروارد تازه‌ترين مورد آن است. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين دانشگاه طراز اول جهاني، سخنراني ترکي الفيصل سفير پيشين سعودي در واشنگتن و رئيس پيشين دستگاه اطلاعات و امنيت عربستان را لغو کرد. اين سخنراني قرار بود همين هفته در مرکز علوم و امور بين‌الملل دانشکده جان اف کندي دانشگاه هاروارد برگزار شود اما بنا به گفته خود الفيصل مقام‌هاي دانشگاه با او تماس گرفتند و اين سخنراني را لغو کردند.
افشاي جزئيات جديد از قتل خاشقجي
درحالي که به‌نظر مي‌رسد چرخ‌دنده‌هاي ماشين تبليغاتي تازه آل سعود به سختي حرکت مي‌کند، روزنامه صباح ترکيه، پس از گذشت بيش از يک ماه از قتل خاشقجي، جزئيات آن را فاش کرد. به‌گزارش اين روزنامه، ماهر المطرب، صلاح الطبيقي و ذعار غالب الحربي سه ناظري بودند که تلاش مي‌کردند رد پايي از اين جنايت باقي گذاشته نشود و اين‌گونه به‌نظر برسد که خاشقجي گم شده است. اين سه نفر پس از آنکه جسد خاشقجي را در کنسولگري تکه تکه کردند، قطعات را در چمدان‌هايي گذاشتند و به منزل کنسول عربستان منتقل کردند.
بر همين اساس گمانه‌زني مي‌شود که شايد جسد خاشقجي به عربستان فرستاده و در آنجا سر به نيست شده است. اما پيش از اين، مشاور رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهوري ترکيه، اعلام کرده بود جسد خاشقجي بعد از به‌قتل رسيدنش «در اسيد ذوب شد.» روزنامه وال‌استريت ژورنال نيز گزارش داد که سعود القحطاني، مشاور رسانه‌اي دربار پادشاهي و از افراد نزديک به محمد بن‌سلمان، رئيس تيم ترور بوده است. از سوي ديگر، به گزارش الجزيره، يک منبع امنيتي ترکيه به اين خبرگزاري گفته است، قاتلان خاشقجي پس از قتل او شروع به تلاش براي يافتن تلفن همراهش کردند اما غافل از اينکه اين تلفن دست نامزد او بوده است.
برهمين اساس منابع اطلاعاتي ترکيه معتقدند اين تلفن همراه مي‌تواند حاوي اطلاعات مهمي باشد که عربستان سعودي مصرانه در پي به دست آوردنش بوده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۹۱۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت احداث ورزشگاه تختی قم

طرح تخصیص ورزشگاه تختی قم به بانوان یکی از مصوبات اولین سفر رییس جمهور به قم در دی ماه ۱۴۰۰ بود که به گفته مدیر کل ورزش و جوانان استان قم از شهریور پارسال تا شروع زمستان امسال به ۹۰ درصد پیشرفت رسیده است.

ابراهیم سانی خانی با اشاره به نصب چمن زمین ورزشگاه و روند رو به اتمام محصور سازی و تکمیل ساختمان ورزشگاه، ابراز امیدواری کرد تا به زودی شاهد بهره برداری از این ورزشگاه باشیم.

معاون ورزشی بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان قم هم، ورزشگاه اختصاصی بانوان را یک نیاز مهم برای ورزش بانوان استان دانست و افزود: بهره برداری از این طرح کمک بسیاری به توسعه ظرفیت‌های قهرمانی و ورزش‌های همگانی بانوان استان خواهد کرد، به طوری که پیش بینی میشود تا سال‌های پیش رو با تکیه بر استعداد‌های استانی بر تعداد عنوان‌های قهرمانی بانوان در رشته‌های مختلف ورزشی افزوده شود.

شایان  ذکر است بازسازی و مناسب سازی سالن‌های ورزشگاه، مرحله دوم طرح تخصیص ورزشگاه تختی قم به بانوان است که بعد از تخصیص بودجه و اتمام مرحله اول، طرح بازسازی شروع خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • عمو مسعود باشکوه بدرقه شد
  • خلیلی: طرح گذرگاه‌های ورزش با جدیت در کشور دنبال می‌شود
  • تیم بسکتبال دانشگاه آزاد در مسیر بازگشت به لیگ برتر
  • همه چیز درباره المپیاد ورزش‌های فناورانه + لینک ثبت نام
  • آخرین وضعیت احداث ورزشگاه تختی قم
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • افزایش تعرفه‌های امکان ورزشی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳
  • عربستانی‌ها آماده می‌شوند: آتش‌بازی در تابستان
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  • ۷۹ درصد افراد جامعه ما کم تحرک هستند