Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@07:54:42 GMT

تمام داده‌های کپلر در دسترس عموم قرار خواهند گرفت

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۹۱۵۷۴

تمام داده‌های کپلر در دسترس عموم قرار خواهند گرفت

هفته گذشته ناسا اعلام کرد فضاپیمای "کپلر" پس از انجام ۹ سال ماموریت تاریخی موفقیت‌آمیز به دلیل اتمام سوخت، بازنشسته شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک تایمز، این فضاپیما در طول فعالیت خود توانست برای نخستین بار پنجره‌ای از وجود سیاره‌های دیگر در خارج از منظومه شمسی را به روی ما بگشاید.

 ماه گذشته ناسا کپلر را در وضعیت خواب قرار داده بود زیرا این فضاپیما در وضعیت ایمن قرار گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناسا اعلام کرده بود که سوخت کپلر در آینده‌ای نزدیک به اتمام می‌رسد ولی زمان دقیق آن مشخص نبود.

حال هفته گذشته پس از هفته‌ها سردرگمی در مورد فرجام این فضاپیما، ناسا رسما اعلام کرد که سوخت "کپلر" به اتمام رسیده است.

 تلسکوپ فضایی "کپلر"(Kepler) ناسا پس از پیدا کردن سیارات فراخورشیدی فراوان که به دور ستارگان می‌چرخند، بازنشسته شد، اما اطلاعاتی که در طول سالها جمع آوری کرده است، به ستاره شناسان کمک خواهد کرد.

"بایگانی تلسکوپ‌های فضایی Mikulski "یا "MAST"در "موسسه علوم تلسکوپ فضایی"(Space Telescope Science Institute)، قصد دارد در آینده نزدیک داده‌های جمع آوری شده نزدیک به یک دهه کپلر از مشاهدات فضای عمیق را در دسترس عموم قرار دهد. این امر دانشمندان را قادر می‌سازد تا اطلاعات جدیدی را کشف کنند.

تا به امروز، کپلر در مجموع ۲۸۱۸ "سیاره فراخورشیدی"(exoplanets) را کشف کرده است.

سیاره فراخورشیدی یا سیاره غیرخورشیدی سیاره‌ای است که خارج از سامانه خورشیدی قرار دارد و به دور یک ستاره(غیر از خورشید) در حال گردش‌ است. نخستین شناسایی علمی وجود یک سیاره فراخورشیدی در سال ۱۹۸۸ انجام شد با این حال، نخستین تایید در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت. مطالعه سیاره‌های فراخورشیدی جزو موضوعات نوین در دانش اخترشناسی‌است. نخستین سیاره فراخورشیدی در اوایل دهه ۹۰ میلادی کشف شد و از سال ۲۰۰۲ علاوه بر کشف، بررسی شخصیت پردازی این سیاره‌ها نیز آغاز شد.

کپلر بر روی ستارگان نزدیک "صورت فلکی ماکیان"(constellation Cygnus) متمرکز بود.

ماکیان یکی از صور فلکی شمالی است که شبیه قویی است که در حال پرواز به سمت جنوب کهکشان راه شیری است.

مأموریت ۶۰۰ میلیارد دلاری کپلر در ماه مارس ۲۰۰۹ با هدف کمک به شناخت سیاره‌های مشابه با زمین در سراسر کهکشان راه شیری راه‌اندازی شد.

کپلر طی ماموریت خود، به طور پیوسته ۱۵۰ هزار ستاره را زیر نظر گرفت و داده‌هایی را جمع‌آوری کرد که منجر به شناسایی بیش از دو هزار سیاره فراخورشیدی تایید شد که ممکن است در برخی از آنها حیات فرازمینی نیز وجود داشته باشد.

این مشاهدات در ماه مه ۲۰۱۳، هنگامی که دومین چرخ از چهار چرخ کنترلی واکنشی کپلر نتوانست کار خود را درست انجام دهد، متوقف شد که موجب شد توانایی جهت‌گیری دقیق فضاپیما از بین برود.

در سال ۲۰۱۴، ناسا یک ماموریت گسترده با نام ۲ K را شروع کرد که طی آن، کپلر بسیاری از پدیده‌های کیهانی را در یک دوره ۸۰ روزه رصد کرد.

اوایل ماه اکتبر بود که آخرین اطلاعات به دست آمده از کپلر با موفقیت به زمین رسید.

مقامات ناسا اظهار کرده‌اند که بازنشستگی کپلر به معنای پایان اکتشافات آن نیست و در آینده تحقیقاتی براساس شواهد به دست آمده از کپلر انجام خواهد شد.

گفتنی است، ناسا ماهواره کشف و شناسایی سیارات فراخورشیدی موسوم به "تس"(TESS) را به عنوان جانشین "کپلر" انتخاب کرده است.

این ماهوراه کاوشگر نیز در ۱۹ آوریل سال جاری به فضا پرتاب شد. هدف تس نیز جست‌وجوی سیاره‌های فراخورشیدی است. "بایگانی تلسکوپ‌های فضایی Mikulski" همچنین اطلاعاتی را که توسط تلسکوپ فضایی تس گردآوری می‌شود را نیز جمع آوری خواهد کرد.

در مقایسه با سیارات فراخورشیدی که تاکنون پیدا شده‌اند، انتظار می‌رود که این فضاپیما موفق به پیدا کردن بیش از ۲۰ هزار سیاره دیگر شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تلسکوپ فضایی کپلر ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۹۱۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

ناسا در حال برنامه‌ریزی برای تعمیر کردن یک تلسکوپ پرتو ایکس در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» است.

به نقل از ناسا، «کاوشگر ترکیب داخلی ستاره نوترونی» یا «نایسر» (NICER) قرار است طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر شود. این چهارمین رصدخانه علمی در مدار خواهد بود که از خدمات فضانوردان برخوردار می‌شود.

در ماه مه سال ۲۰۲۳، دانشمندان دریافتند که یک نشت نور در نایسر ایجاد شده است. نور خورشید ناخواسته به تلسکوپ وارد می‌شد و به آشکارساز‌های حساس آن می‌رسید. دانشمندان در حال انجام دادن اقدامات فوری برای کاهش تأثیر بر مشاهدات، درباره تعمیر تلسکوپ فکر کردند.

«زاون آرزومانیان» (Zaven Arzoumanian) سرپرست علمی نایسر در «مرکز پرواز فضایی گادرد» ناسا گفت: نور خورشید در توانایی نایسر برای جمع‌آوری کردن داده‌های پرتو ایکس در طول روز اختلال ایجاد می‌کند. رصد‌های شبانه بی‌تأثیر هستند و تلسکوپ همچنان به تولید علم باورنکردنی ادامه می‌دهد. از زمان آغاز ماموریت، صد‌ها مقاله از نایسر استفاده کرده‌اند. جلوگیری کردن از نشت نور به ما امکان می‌دهد تا به فعالیت‌های عادی شبانه‌روزی خود بازگردیم.

تلسکوپ نایسر در نزدیکی پنل‌های خورشیدی سمت راست داخلی ایستگاه قرار دارد. این رصدخانه علمی از آن جایگاه به آسمان نگاه می‌کند و داده‌هایی را درباره بسیاری از پدیده‌های کیهانی مانند پالس‌های منظم ساطع‌شده از ستاره‌های نوترونی و پژواک‌های نوری حاصل از سیاه‌چاله‌ها به دست می‌آورد. مشاهده کردن این اجرام به دانشمندان در پاسخ دادن به پرسش‌هایی پیرامون ماهیت و رفتار آنها کمک می‌کند و درک آنها را درباره ماده و گرانش افزایش می‌دهد. تلسکوپ نایسر در سال ۲۰۱۷، امکان استفاده کردن از ستاره‌های نوترونی تپنده در کهکشان را به عنوان چراغ‌های راهنما برای اکتشاف در اعماق فضا طی برنامه‌ای به نام «کاوشگر ایستگاه برای زمان بندی اشعه ایکس و فناوری ناوبری» (SEXTANT) نشان داد.

این تلسکوپ دارای ۵۶ دستگاه آلومینیومی متمرکزکننده پرتو ایکس است. هر متمرکزکننده دارای مجموعه‌ای از آینه‌های تو در تو است که برای منعکس کردن پرتو ایکس در یک آشکارساز طراحی شده‌اند. در قسمت جلوی دستگاه متمرکزکننده، یک فیلتر نازک به نام «سپر حرارتی» قرار دارد که جلوی ورود نور خورشید را می‌گیرد. روی متمرکزکننده، یک قطعه دایره‌ای توخالی از کامپوزیت کربن قرار دارد که شبیه به یک برش کیک پای است. این قطعه موسوم به سایبان، برای خنک نگه داشتن متمرکزکننده‌ها در برابر نور خورشید و محافظت از سپر‌های حرارتی ظریف طراحی شده است. پس از نشت نور، عکس‌ها چندین ناحیه کوچک آسیب‌دیده را در برخی از سپر‌ها نشان دادند، اما علت آن هنوز مشخص نیست.

«کیت جندرو» (Keith Gendreau) پژوهشگر ارشد پروژه نایسر در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا گفت: ما نایسر را برای خدمت‌رسانی به ماموریت‌ها طراحی نکردیم. این تلسکوپ به صورت رباتیک نصب شده است و ما آن را از زمین هدایت می‌کنیم. امکان تعمیر کردن تلسکوپ نایسر همیشه یک چالش هیجان‌انگیز بوده است. ما راه‌حل‌هایی از جمله پیاده‌روی فضایی و هدایت رباتیک را در نظر گرفتیم، اما درباره نحوه نصب قطعه‌ها با استفاده از آنچه در حال حاضر در تلسکوپ و جعبه‌ابزار ایستگاه فضایی وجود دارد، گیج شدیم.

پس از چندین ماه بررسی، پیاده‌روی فضایی به عنوان مسیر پیش رو انتخاب شد. «تلسکوپ فضایی هابل»، «ماموریت ماکزیمم خورشیدی» (SolarMax) و «طیف‌سنج مغناطیسی آلفا» (AMS) تنها رصدخانه‌های علمی دیگری هستند که توسط فضانوردان در مدار تعمیر شده‌اند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • «گلوری»؛پدیده‌ای شگفت انگیز در آسمان فضای جهنمی
  • برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی
  • کشفی تازه: زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • ناسا برخورد زباله‌های ایستگاه فضایی با خانه مردی در فلوریدا را تایید کرد
  • سقوط یک شی عجیب از فضا بر روی خانه‌ای در آمریکا
  • ناسا در مریخ با مشکلی بزرگ مواجه شد
  • سوییس به معاهده آرتمیس پیوست
  • زباله فضایی سقف خانه‌ای در ایالات‌متحده را سوراخ کرد
  • شیء عجیبی که از فضا بر سقف خانه‌ای فرود آمد/ عکس
  • برخورد زباله فضایی با خانه‌ای در فلوریدا