Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور سابق "باراک اوباما" در امور خاورمیانه معتقد است دولت دونالد ترامپ اصلا مایل نیست با ایران به سازش برسد. ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ بین الملل اروپا دیپلماسی ایران نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "رابرت مالی" مشاور سابق "باراک اوباما" رئیس جمهوری سابق آمریکا در امور خاورمیانه و رئیس کنونی «گروه بحران منطقه» در ایالات متحده در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد که مسلما ایران به درخواست‌هایی که دولت کنونی آمریکا بر این کشور تحمیل کرده، عمل نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: «تغییراتی که مقامات کنونی واشنگتن خواستار آن شده‌اند، آنقدر بنیادی است که دولت ایران به هیچ وجه آنها را عمل نخواهد کرد و تا آنجا که من اطلاع دارم، هیچکس در ایالات متحده اعتقاد ندارد که ایران فهرست درخواست‌های آمریکا را اجرا کند و حتی به این فکر بیفتد که برخی از آنها را عملی سازد.»

به باور این دیپلمات سابق آمریکایی، ایالات متحده بهای خارج شدن خود از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران را خواهد پرداخت. وی توضیح داد: «به عقیده من، دولت ترامپ اشتباه بزرگی مرتکب شده و هدفش در برخورد با ایران هرچه بوده، به نتیجه نخواهد رسید. مسئله این است که تصمیم دولت ترامپ نسخه بسیار خطرناکی پیش روی دیگران قرار داده و اگر کسی جانشین ترامپ شود، می‌تواند هر تصمیم وی که مورد رضایتش نباشد را مورد تجدید نظر قرار دهد.»

مالی گفت، بسیاری از دولت‌هایی که در ایالات متحده یا سایر کشورها به قدرت می‌رسند، حتی اگر با تصمیمی که دولت قبلی آنها در عرصه بین المللی گرفته موافق نباشند، آن را محترم می شمارند. آنها درک می‌کنند که چنین اقدامی سرمشق بسیار بدی خواهد بود.

وی افزود: «محدودیت‌های قانونی در عرصه روابط بین الملل وجود دارد که هر کسی آنها را می دانند که اگر شما از توافقی بین المللی خارج شوید، هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانی روی آن حساب کنید که توافقاتی که شما انجام می‌دهیم در آینده مورد احترام دیگران قرار بگیرد. به همین دلیل من معتقد هستم که آمریکا بهای خروج خود از توافق هسته‌ای با ایران را خواهد پرداخت.»

برغم انتظار ترامپ،اکنون آمریکا در انزوا قرار گرفته، نه ایران

مشاور سابق اوباما یادآورشد: «ایران در حال حاضر از آمریکا وضعیت ارجحیت بیشتری پیدا کرده است، برای اینکه این کشور و همه جهان اکنون در مقابل آمریکا ایستاده‌اند و اصلا اوضاع بدین شکل نیست که آمریکا و سایر کشورها در مقابل ایران قرار گرفته باشند و این در صورتی که قبل از امضای توافق هسته‌ای، وضعیت جهان به این شکل بود.»

وی در عین حال معتقد است، البته منافع ایران از توافق هسته‌ای بعد از خروج آمریکا از آن کاهش یافته و اروپا، چین و روسیه نمی توانند این ضرر را به طور کامل جبران کنند.

این مقام سابق آمریکایی در رابطه با تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه تهران نیز گفت: «برغم اصراری که مقامات واشنگتن در این رابطه دارند، اکثر کشورها نمی توانند واردات نفت خود از ایران را به صفر برساند، چرا که این مسئله تاثیر زیادی بر اقتصاد آنها خواهد داشت. این مسئله غیرممکن است. این مسئله را خود آمریکایی‌ها نیز می‌دانند و به همین دلیل استثنائاتی نیز در این رابطه درباره برخی کشورها در نظر گرفته شده است.»

مالی ابراز اطمینان کرد تحریم‌های جدید دولت ترامپ تاثیر زیادی بر قیمت نفت خواهد داشت، حتی اگر عربستان سعودی سعی کند تا کمبود نفت ایران را در بازار جهانی جبران کند.

این دیپلمات سابق آمریکایی در عین حال با اشاره به اینکه در واشنگتن کسی آشکارا نمی‌گوید که هدف اصلی سرنگونی نظام جمهوری اسلامی در ایران است، گفت: «دولت ترامپ با ضربه زدن به توافق هسته‌ای سعی دارد تا در ایران جناح سیاسی تندرو به قدرت برسد تا به جهان نشان دهد چهره واقعی این کشور این است.  من فکر نمی‌کنم که دولت دونالد ترامپ اصلا مایل باشد با ایران به سازش برسد. چنین دیدگاهی در هر دولت دیگری امکان پذیر بود، ولی نه در دولت دونالد ترامپ. این دولت تفاوتی بین جناح میانه‌رو و و جناح دیگر در جمهوری اسلامی نمی بیند. از دید آنها همه ایرانی‌ها یکسان هستند و این واقعیت که اکنون در ایران جبهه میانه‌رو در راس دولت است، برای آنان خبر بدی است.»

انتهای پیام/

R1445/P36447/S8,89,95,1128,1414/CT10 واژه های کاربردی مرتبط تحریم های ایران اخبار "آمریکا" دونالد ترامپ اوباما

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تحریم های ایران اخبار آمریکا دونالد ترامپ اوباما تحریم های ایران اخبار آمریکا دونالد ترامپ اوباما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۹۱۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

جان بولتون مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

به گزارش مشرق هفته نامه نیوزویک نوشت: سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد که هم چنین به عنوان مشاور امنیت ملی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکاخدمت کرده، در گفت‌وگوی تلفنی با این رسانه دیدگاه خود را درباره مسیر احتمالی پایان جنگ اوکراین مطرح کرد.

وی پیش بینی کرد که نیروهای روسیه در ماه های بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که احتمالا صحنه رقابت بین دونالد ترامپ جمهوری خواه و جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا خواهد بود، به جنگ ادامه دهند.

این سیاستمدار آمریکایی در این گفت‌وگو هر گونه تهدید روسیه برای استفاده از سلاح های هسته ای را «بلوف» خواند و گفت بعید می دانم در این مقطع، استفاده روسیه از سلاح های هسته ای جدی باشد.

بولتون خطر واقعی را فقدان مهمات کافی در اوکراین و بن بست در این جنگ توصیف و اذعان کرد که اکنون نیروهای روسیه پیشرفت بیشتری داشته اند و این امر در مذاکرات، پوتین را در موضعی قوی قرار می دهد.

این مقام آمریکایی گفت: پوتین ممکن است منتظر نتایج انتخابات نوامبر و شخص پیروز در انتخابات بماند. اگر ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان پیروز این انتخابات شود، از آنجایی که فکر می کنم پوتین بر این باور است که می تواند معامله بهتری با او داشته باشد، ممکن است خواستار آتش بس شود.

وی مدعی شد که اوکراینی ها کار برجسته ای را در غرق کردن کشتی های روسی در دریای سیاه انجام داده اند و این نشان داد که توان دفاع دریایی روسیه ضعیف است اما آزمون واقعی در جبهه زمینی جنگ است. در این جبهه اوکراین بیشتر در موضع دفاعی قرار داشته است.

بولتون در پاسخ به این پرسش که آیا پایان جنگ را در آینده نزدیک می بیند یا خیر، گفت امیدوار نیست آتش بس قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برقرار شود.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا درباره کمک بیشتر واشنگتن به اوکراین و مشارکت این کشور در این جنگ از اعضای کنگره خواست به عنوان اولین گام، بسته کمک به اوکراین را هر چه سریع تر امضا کنند.

این مقام آمریکایی با این حال گفت بعید می داند که موضوع کمک به اوکراین در صورت پیروزی بایدن یا ترامپ در انتخابات نوامبر تغییر کند.

دیگر خبرها

  • این کسی است که می‌تواند آمریکا را نابود کند | آمریکایی‌ها اینگونه خود را برای جنگ داخلی آماده می‌کنند
  • ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند
  • «بازگرداندن آمریکا» به سبک بایدن
  • پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • سه رئیس‌جمهور و یک هدف؛ شکست ترامپ
  • عاقبت کسی که برای هموطنانش از ترامپ درخواست تحریم کرد+عکس
  • آخرین پیش‌بینی‌ها درباره انتخابات آمریکا
  • ایران و آذربایجان به سازش رسیدند؟
  • بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد
  • زهرا شجاعی درگذشت + سوابق