Web Analytics Made Easy - Statcounter

با ورود به محله چاهستانی ها کودکانی مشاهده می شوند که در فقر امکانات تفریحی و وسایل بازی جوی های لجنزار فاضلاب را به عنوان سکوی پرش انتخاب کرده اند و قایق های کاغذی خود را در این جوی ها به حرکت در می آوردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  هرمز؛ ناحیه چاهستانی های متشکل از چهار محله کوی گلستان، چاهستانی ها، نخل پیرمرد و محله مینابی ها یکی از سکونتگاه های غیر رسمی شهر بندرعباس شناخته می شود و دارای چالش هایی از جمله وجود ناهمواری ها با تناوب تپه ها و دره ها در بخش شرق و شمال این محله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ناحیه یکی از قدیمی ترین و پر جمعیت ترین محلات حاشیه نشین بندرعباس به شمار می رود که بیش از سه هزار خانواده در آن سکونت دارند؛ محله ای که اکثر مردم آن از قشر کارگر و بیکار جامعه بوده و زیر خط فقر قرار دارند.

در این محله هزار و یک مشکل لاینحال مشاهد می شود که بارزترین آنها را می توان خانه های بدون استحکاک، قطعی مکرر آب، نبود امکانات تفریحی و گردشگری، وجود جوی های فاضلاب سرشار از لجن درون محله، کوچه های تنگ و باریک و.... نام برد.

در این محله همه چیز به حالت سنتی و قدیمی خود مشاهده می شود از بانوانی که با وسایل صنایع دستی خود درب منازلشان مشغول به فعالیت هستند تا پیرمردهایی که گرد همم جمع شده و از حال و هوای یکدیگر جویا می شوند.

وقتی جوی های فاضلاب تبدیل به سکوی پرش کودکان می شود

با ورود به این محله کودکانی مشاهده می شود که در فقر امکانات تفریحی و وسایل بازی جوی های لجنزار فاضلاب را به عنوان سکوی پرش انتخاب کرده اند و قایق های کاغذی خود را در این جوی ها به حرکت در می آوردند.

در بیشتر قسمت های این محلات نه تنها خبری از پارک های گسترده با فضای سبز نیست بلکه یک الکلنگ و سُر سُر ساده نیز وجود ندارد و کودکان این مناطق باید در حسرت داشتن امکانات، در کوچه های دارای چاله چوله های فراوان بازی کنند.

این محله دارای کوجه های تنگ و باریک بوده که با قرار گرفتن جوی های فاضلاب درونش برای عبور از آن علاوه بر تحمل کردن بوی نامطبوع فضا، موجب کثیفی لباس ها نیز می شود.

هر چند که مسئولان وعده های بهسازی این محله را داده اند و خیابان کشی آن را از قسمت نخل پیرمرد شروع کرده اند اما قطار خدمت رسانی آن به آهستگی حرکت می کند و نشانه هایی از پیشرفت در این مناطق به طور چشم گیر دیده نمی شود.

زیر ساخت های اولیه این منطقه نیز فرسوده و کهنه بوده که کمترین وزش باد و بارندگی باعث قطعی برق و آب گرفتگی معابر آن می شود و مشکلات فراوانی را برای اهالی آن منظقه به وجود می آورد.

محلات حاشیه نشین به فراموش شده اند

زهرا جلال زاده، ساکن محله چاهستانی های بندرعباس در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: در این محله طرح جمع آوری پساب شهری اجرا نشده و جوی های فاضلاب سرشار از لجنزار در کوچه ها جاری است.

این شهروند با اشاره به اینکه یک فرزند سه ساله دارد، گفت: هیچ گونه پارک و امکانات تفریحی در نزدیکی خانه های ما وجود ندارد و هیجان و بازی های کودکانمان تنها پریدن از روی جوی های فاضلاب است.

جلال زاده افزود: جوی های فاضلاب خود ناقل و ایجاد کننده بیماری های پوستی واگیر و غیر واگیر هستند که کودکانمان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

وی با بیان اینکه مسئولان استان تنها به فکر محلات بالا شهر هستند، گفت: ما ساکنان محلات حاشیه نشین به فراموشی سپرده شده ایم و برنامه ها و طرح های این محلات لاکپشتی اجرا می شود.

این شهروند با بیان اینکه بهسازی ناحیه چاهستانی از سال گذشته شروع شده است، عنوان کرد: سرعت اجرای پروژه ها در این محه ها به کندی صورت می گیرد و با اجرای آن ما باید با مشکلات این محله دست و پنجه نرم کنیم.

جلال زاده با تاکید بر اینکه در این محله هیچ سطل زباله ای وجود ندارد، بیان کرد: زباله ها را شهروندان تا هنگامی که  کارگران شهرداری اقدام به جمع آوری آن کنند در گوشه و کنار محله رها می کنند و بوی نامطبوعی فضای محله را در بر می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: سهم ما ساکنین محلات حاشیه نشین از خدمات و امکانات کم بوده و ما از مسئولان می خواهیم نگاه ویژه ای به اهالی این مناطق داشته باشند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۹۱۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی کودکان گل‌فروش در مسیر بهشت‌زهرا

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، طرح ساماندهی کودکان گل فروش در حاشیه بزرگراه شهید هاشمی و مسیرهای منتهی به بهشت زهرا (س) با مشارکت یگان اجراییات شهرداری تهران، کلانتری ۱۷۱، اداره کل بهزیستی شهر تهران، پلیس راهور، سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، مرکز رصد و پایش آسیب‌های اجتماعی و سازمان بهشت زهرا (س) انجام شد.

حسین اخگرپور سرپرست شهرداری منطقه ۱۹ گفت: با توجه به اینکه محور شهید هاشمی از بزرگراه‌های پر تردد و از مسیرهای منتهی به بهشت زهرا (س) محسوب می‌شود اغلب کودکان کار در حاشیه این محور و در غرفه‌ها مشغول فروش گل هستند.

وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از سو استفاده از کودکان، احتمال خطر تصادف آن‌ها و ایمنی ترافیکی در حاشیه بزرگراه در قالب طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ۶۳ کودک مشغول به کار در غرفه‌ها توسط مددکاران سازمان بهزیستی جذب و به منظور ساماندهی جمع‌آوری شدند.
به گفته این مسؤول، شناسایی سر شبکه‌های به کارگیری کودکان در حاشیه این محور و بهشت زهرا (س) در دستور کار قرار دارد.

دیگر خبرها

  • خسارت سیلاب به خط انتقال آب ۳ روستای دزفول
  • آرامش اجتماعی؛ طرحی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق محروم
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانات در جنوب کشور+فیلم
  • آبگرفتگی اماکن مسکونی در خوی/ امکانات شهرداری بسیج شد
  • طرح جلوگیری از ورود مستقیم فاضلاب برخی محله‌ها به خورها آغاز می‌شود
  • کاهش کودکان کار در پایتخت
  • ساماندهی کودکان گل‌فروش در مسیر بهشت‌زهرا
  • بسته تشویقی برای محلات بازآفرینی شهری
  • رنگارنگ‌ترین محله‌های شهری جهان
  • زیرساخت‌های بندری استان بوشهر تقویت می‌شود