Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@03:16:53 GMT

يک ميليون هکتار باغ سايبان دار مي شود

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۹۲۴۷۱

يک ميليون هکتار باغ سايبان دار مي شود

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مجري طرح توسعه گلخانه هاي کشور اعلام کرد: يک ميليون هکتار از باغ هاي کشور با هدف کاهش خسارت هاي ناشي از حوادث پيش بيني نشده در يک برنامه پنج ساله سايبان دار مي شوند.

به گزارش ايرنا از وزارت جهادکشاورزي، «ولي اله بني عامري» روز دوشنبه گفت: امسال مجوز نصب سايبان در حدود يک هزار هکتار باغ صادر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي، کاهش تنش هاي محيطي و تبخير آب، سرمازدگي، گرمازدگي، آفتاب سوختگي، بادها و باران هاي شديد و جلوگيري از خسارات ناشي از آفات و پرندگان را از اهداف کلان اجراي اين طرح برشمرد.
وي اظهار داشت: براي اجراي طرح توسعه سايبان در باغ ها، 17 استان براي اجراي آزمايشي انتخاب شده اند که مراحل نهايي انتخاب و تصويب را پشت سر مي گذارند و پيش بيني مي شود اجراي آزمايشي و تحقيقاتي اين طرح از اواخر امسال آغاز شود.
به گفته وي، اين طرح تحقيقاتي با مشارکت موسسه تحقيقات بخش کشاورزي و دفتر طرح توسعه گلخانه هاي کشور در مدت 2 سال اجرا مي شود.
بني عامري سطح باغ هاي کشور را 2 ميليون و 800 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: اين سايبان ها براي توليد سبزي و صيفي گلخانه اي به ويژه در مناطق جنوب کشور کاربرد دارد.
** باغ هاي جديد الاحداث بايد زير سايبان بروند
مجري طرح توسعه گلخانه هاي کشور به اصلاح و جوانسازي 400 هزار هکتار باغ اشاره کرد و گفت: اگر اين باغ ها به سمت کشت متراکم بروند، بايد از سايبان استفاده کنند.
بني عامري درباره خسارت هاي ناشي از تنش هاي محيطي به باغ ها نيز توضيح داد: ساليانه 700 هزار هکتار از اراضي باغي در معرض آسيب هاي ناشي از تنش هاي محيطي هستند که خسارت ناشي از آن 10 هزار ميليارد تومان است.
مجري طرح توسعه گلخانه هاي کشور يادآور شد: طراحي سايبان ها، تدوين دستور العمل فني و اجراي آن توسط اين دفتر انجام و در سال 96 به استان ها ابلاغ شد؛ جنس سايبان ها از پوشش پليمري است و تا 10 سال دوام دارد.
وي ادامه داد: در ايتاليا بخش عمده اي از باغ ها زير پوشش سايبان است و کشورهاي اروپاي شرقي همچون صربستان نيز در باغات خود از سايبان استفاده مي کنند.
به گزارش ايرنا، نزديک به 12 هزار و 500 هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که طبق برنامه ريزي در افق چشم انداز 1404 بايد به 48 هزار هکتار برسد؛ اين گلخانه ها به طور عمده در پنج قطب مهم توليد شامل استان تهران، اصفهان، يزد، جنوب کرمان و هرمزگان احداث شده اند.
ميزان توليدات محصولات گلخانه هاي در کشور اکنون سه ميليون تن است که تا سال 1404 بايد به 20 ميلييون تن توليدات گلخانه اي دست يابيم تا نيمي از توليدات به کشورهاي هدف صادر شود.
اقتصام**9186*2025
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۹۲۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۱۹۷۵ گلخانه کوچک مقیاس خانگی در راستای ایجاد اشتغال برای روستاییان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سعید نارویی اظهار داشت: با توجه به مشارکت مردم استان سیستان و بلوچستان در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی و در راستای ارتقای تولید، احداث و توسعه گلخانه‌های خانگی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: از سال 1402 تا امروز پنج هزار و 329 پرونده گلخانه خانگی یا کوچک مقیاس از طریق سامانه سماک در سطح استان مورد بررسی قرار گرفته  که منجر به صدور سه هزار و 354 مورد پروانه تاسیس گلخانه خانگی در سطح 98 هکتار شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد یک هزار و 975 گلخانه‌ خانگی در سطح 57 هکتار موفق به کسب پروانه بهره‌برداری شده و به چرخه تولید پیوسته‌اند. 

نارویی بیان کرد: کشت در محیط‌های بسته یا گلخانه، به دلیل مصرف آب کم و تولید بالا در واحد سطح، امروزه مورد توجه بوده و نقش بسزایی در اشتغال روستائیان دارد. گلخانه های خانگی یا کوچک مقیاس در سطح 90 تا 299 مترمربع احداث می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری