Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ این روز‌ها یکی از دغدغه‌های مردم داشتن تغذیه سالم و ارگانیک است و استان گلستان به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی با داشتن بیش از ۷۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی می‌تواند فرصتی مناسب برای استفاده از این کود ارگانیک باشد که در نهایت باعث تولید مواد غذایی سالم در مزرعه و بعد بر سرسفره هایمان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محققان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بعد از مشاهده دقیق و علمی در طبیعت گونه‌ای از حشرات را شناسایی کردند که نقش اصلی را در تولید کمپوست پلت شده دارد، حشره‌ای که تغذیه آن ضایعات و برگ‌های درختان است.


ما هم برای کسب اطلاعات بیشتر و چگونگی تولید این کود به سراغ محققان رفتیم تا گفتگویی در این خصوص داشته باشیم.


لارو پوتوسیا و تولید کود ارگانیک


آقای بابا ربیع محقق و دانشجوی دکتری رشته باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛گفت:  مشاهده دانه‌های سیاه رنگ کنار برگ درختان در فضای باز انگیزه‌ای شد برای تحقیقات علمی و بررسی‌های بیشتر که بیش از یک سال به طول انجامید.

 



وی گفت: در این مدت انواع مواد غذایی مانند برگ درختان، ضایعات آشپزخانه، چمن‌های هرس شده و علف‌های هرز در اختیار لارو پوتوسیا کپرئا قرار گرفت تا در شرایط کنترل شده آزمایشگاهی میزان عناصر آلی موجود در کود تولید شده سنجیده شود.


باباربیع محقق و دانشجوی دکتری رشته باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گفت: نتیجه تحقیقات، دستیابی به فناوری تولید کمپوست پلت شده به روش طبیعی یا همان کود ارگارنیک شد که در سال ۹۵ در سازمان ثبت اسناد و املاک کشوربه ثبت رسید.

 



دکتر زارع دیگر محقق گلستانی و دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛گفت: فعالیت این لارو‌ها در فصل‌های گرم سال مانند تابستان به اوج می‌رسد و مدت زمان تولید کود ارگانیک بین ۳ تا ۴ ماه است که از نظر مدت زمان خیلی طولانی نیست و این یک مزیت محسوب می‌شود.


نداشتن عوارض زیست محیطی و قابلیت استفاده در بخش کشاورزی


صانعی یکی دیگر از محققان بخش آزمایشگاه در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛گفت: کود ارگانیک تولید شده مزیت‌های متعددی مانند غنای بالا از نظر موادآلی، عدم نیاز به دستگاه و ادوات خاص، عدم نیاز به نهاده‌های خارجی و گران قیمت و همچنین نداشتن عوارض زیست محیطی است.

 



صانعی ادامه داد: وجه تمایز کمپوست پلت شده با دیگر ورمی کمپوست‌های موجود در بازار دانه بندی مناسب است که با همان ادوات پخش کود‌های شیمیایی، قابل استفاده در مزرعه است.


دکتر همتی رییس انجمن دارو‌های گیاهی استان گلستان هم در خصوص کاربرد این محصول به  خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت: کود ارگانیک تولید شده به دلیل قابلیت حل شدن در آب و استفاده آسان از آن برای سبزی، گل، میوه و همچنین محصولات زراعی پر کاربرد است.

 



همتی افزود: بعد ازتولیدات آزمایشگاهی، این محصول اکنون در گلخانه‌ها برای گل‌های آپارتمانی و زینتی هم استفاده میشود که نتیجه آن تقویت رشد و رویش و تسریع در زمان گلدهی گیاهان است و ما هم بر این اساس تصمیم گرفتیم تا در آینده از کمپوست پلت شده برای پرورش گیاهان دارویی استفاده کنیم.


بازارسازی لازمه تجاری شدن ایده‌های نو



آقای بابا ربیع گفت:  این محصول با داشتن قابلیت تجاری به دلایلی مانند نبود سرمایه، طولانی بودن مدت زمان دریافت تسهیلات دانشگاهی و به روز نبودن مبلغ تسهیلات برای تولید انبوه با مشکل مواجه است.


دکتر آیدانی معاون پارک علم و فناوری استان گلستان در خصوص مشکلات انبوه سازی این گونه محصولات گفت:  چون محصولات جدید سبقه‌ای در بازار ندارند نیاز به بازار سازی دارند.


وی افزود: اگر برای محصولات جدید بازار هم پیش بینی شود سرمایه گذاران متعددی وجود دارند که منتظر طرح‌ها وایده‌های نو هستند تا بر اساس شناسایی آن‌ها سرمایه خود را تزریق کنند.


حمایت از ایده‌های نو می‌تواند زمینه ساز پیشرفت‌های بزرگ باشد که نتیجه آن ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی است.


گزارش از گنجا محمودی

انتهای پیام/فا