Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@22:27:02 GMT

عوامل تاخیر در اعلام تشکیل کابینه جدید لبنان

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۹۴۳۹۶

عوامل تاخیر در اعلام تشکیل کابینه جدید لبنان

«سعد حریری» پس از گذشت شش ماه به دلایل مختلف هنوز نتوانسته به وعده خود برای تشکیل کابینه وفا کند و اکنون باید دید که وعده خود را برای اعلام کابینه عملی می کند یا خیر؟

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: مردم لبنان از شش ماه پیش در انتظار تشکیل دولت «سعد حریری» نخست وزیر این کشور هستند، اما با گذشت این مدت حریری هنوز نتوانسته به وعده خود برای اعلام کابینه جدید وفا کند؛ اگرچه نخست وزیر لبنان چندی پیش برای چهارمین بار تاکید کرد که به زودی تشکیل کابینه را اعلام می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان، شش ماه پیش پس از انتخابات پارلمانی، سعدحریری، رهبر «جریان المستقبل» را برای تشکیل کابینه جدید انتخاب کرد، اما چالش ها و مسایل پیش روی وی با گروههای سیاسی دیگر باعث شد تا این مسئولیت به تاخیر بیفتد.

 

تحلیلگران معتقدند که تشکیل کابینه با چالش های جدیدی مواجه شد و حریری توانسته موانع قدیمی را کاهش دهد؛ به همین دلیل حریری چندی پیش وعده داد که در روزهای آتی کابینه را اعلام می کند.

 

حریری پس از دیدار با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در بیروت، این دیدار را مثبت ارزیابی و تاکید کرد: همه طرف ها برای تشکیل کابینه از خودگذشتگی انجام دادند.

 

نخست وزیر لبنان اعلام کرد: مهم این است که تشکیل دولت وحدت ملی هیچ بازنده و برنده ای ندارد.

 

قبل از اعلام کابینه، حریری از اقدام میشل عون در انتخاب پست «دادگستری» برای جریان «ملی آزاد» غافلگیر شد،این درحالی است که قرار بود که این پست به حزب «نیروهای لبنان»(القوات اللبنانیة) داده شود.

 

اما بحث درباره پست «دادگستری» به نفع عون حل شد و حریری تلاش می کند پست جایگزینی برای «القوات البنانیة» قرار داد تا سهم این جریان باشد.

 

«ریاض عیسی» سیاستمدار لبنانی در این باره به «مصر العربیة» گفت: همگان براین باورند که دولت آتی پس از برطرف کردن موانع نمایندگی حزب القوات اعلام می شود، به طوری که «سمیر جعجع» رئیس قوات اللبنانیة به حریری پیشنهاد داده است تا چهار پست وزارتی به القوات داده شود.

 

عیسی افزود: پس حل گره حزب القوات، نوبت به گره نمایندگان سنی نزدیک به حزب الله و 8 آذار(مارس) می رسد چرا که حزب الله از حریری خواست تا نمایندگان سنی نزدیک به این جنبش در کابینه قرار بگیرند.

 

وی ادامه داد: حریری پیش از این با این مسئله مخالفت کرد، چرا که آنها حزب سیاسی نمی داند، اما موافقت شد که یکی از وزیران سنس از سهم رئیس جمهوری باشد.

 

از سوی دیگر، «طارق سکریة» سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان، گفت: از زمان نخست وزیر سعد حریری، دخالت های کشورهای خارجی از جمله عربستان برای تشکیل دولت وجود داشته است، به طوری که عربستان تاثیر زیادی در تصمیم حریری گذاشته است.

 

سکریه افزود: ژنرال عون تلاش می کند تا اختیارات رئیس جمهوری در تشکیل دولت به قبل از توافق طایف بازگردد و نقش اول در تشکیل دولت پس ازتوافق طایف برای نخست وزیر باشد و با رئیس جمهوری مشورت کند.

 

وی ادامه داد: ژنرال عون تلاش می کند تا به نقش قدیم رئیس جمهوری بازگردد، به همین دلیل تعدادی از وزیران با عنوان رئیس جمهوری باشد و این مسئله مغایر با قانون اساسی کشور است و این اقدام وی برای است که پیش از توافق طایف سهم مسیحیان در قدرت سیاسی بیشتر از مسلمانان بود.

 

این مسئول نظامی گفت: حزب الله نیز می خواهد که یک وزیر سنی نزدیک به این جنبش در میان وزیران باشد، به همین دلیل با تحویل فهرست اسامی وزیران بدون نماینده سنی مخالف است./

پایان پیام/44

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی 13 آبان 13 آبان ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی راهپیمایی اربعین حسینی آمریکا استکبار ستیزی راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان اردبیل اربعین سعد حریری کابینه دولت لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۹۴۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه برای تشکیل کارگروه اشتغالزایی

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه، محمدطیب صحرایی در نشست مشترک اعضای هیأت دولت و استانداران با حضور رئیس جمهور، عنوان کرد: مشکلات استان هایی که دچار بیکاری مزمن هستند و تورم بالاتری نسبت به میانگین کشور دارند، با روال عادی و برنامه های فعلی حل نمی شود و این استانها نیازمند توجه و حمایت های ویژه هستند.

وی پیشنهاد داد که برای اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری پنج استانِ با نرخ بیکاری بالاتر، یک کارگروه چابک و اثرگذار در سطح ملی تشکیل شود.

به گفته صحرایی، یکی از مهمترین راهکارهای کاهش نرخ بیکاری در این استان ها، تکمیل طرح ها و اقدامات نیمه تمام است. به عنوان نمونه دولت گذشته در یک اقدام نادرست، جشن پایان باسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه را برگزار کرد، در حالی که بسیاری از ساختمان و زیرساخت های زلزله زده این استان همچنان نیازمند بازسازی هستند.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: اکنون ترمیم تخریب های زلزله و تکمیل عملیات بازسازی در کرمانشاه، حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. همچنین جبران افتتاح زودهنگام راه آهن کرمانشاه، حدود هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

استاندار کرمانشاه یکی دیگر از طرح های زیربنایی و اشتغالزای استان را «راه آهن کرمانشاه - خسروی» نام برد و اضافه کرد: حمایت های بانکی و اعتباری ویژه از پنج استان دچار نرخ بیکاری بالاتر، می تواند منجر به رونق طرح ها و کسب و کار و در نتیجه اشتغالزایی بیشتر در این استان ها شود.

موافقت رئیس جمهور و دستور تشکیل کارگروهی به ریاست معاون اول

در ادامه این جلسه، رئیس جمهور با اشاره به کاهش آمار بیکاری در بسیاری از استان‌ها و استقبال از پیشنهاد مطرح شده، دستور داد کارگروهی با مدیریت معاون اول رئیس جمهور و استانداران، به فوریت برای کاهش نرخ بیکاری در استان‌های مذکور تلاش کنند.

انتهای خبر/

کد خبر: 1229635 برچسب‌ها کرمانشاه هیات دولت سید ابراهیم رئیسی اشتغال

دیگر خبرها

  • تشکیل پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران
  • تشکیل پرونده قضایی برای عوامل سریال «افعی تهران»
  • لاپید کابینه رژیم صهیونیستی را به باد انتقاد گرفت
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه برای تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • همه عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رای مردم باشند
  • فصل‌های بعدی «برمودا» ساخته می‌شود
  • ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای استاندار برای پیگیری بیکاری لرستان
  • صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان در قم تشکیل می‌شود
  • کابینه جنگ اسرائیل امروز تشکیل جلسه می‌دهد
  • سیستم مکان‌یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد