Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@04:13:37 GMT

رویدادهای تجسمی به استان‌های مختلف می‌رود

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۹۵۲۵۲

رویدادهای تجسمی به استان‌های مختلف می‌رود

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی گفت: امسال در اداره کل هنرهای تجسمی برآنیم تا با همکاری انجمن‌های هنری و استان‌های کشور، رویدادهای هنرهای تجسمی را به استان‌ها ببریم.

به گزارش ایسنا به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، هادی مظفری ـ مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ـ ادامه داد: اخیراً پنجمین دوسالانه خوشنویسی در قزوین برگزار شد و هم اکنون نیز پنجمین دوسالانه انجمن صنفی طراحان گرافیک «سرو نقره ای» علاوه بر تهران در شهر های کرمانشاه، کرمان، رشت و شیراز برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جلسه ای که با روسای انجمن‌های هنری برگزار کردیم، تصمیم بر آن شد تا هر یک از انجمن‌ها رویدادهای اصلی خود را با مشارکت یک یا چند استان برگزار کنند.

او اضافه کرد: همچنین می خواهیم تا با همفکری انجمن ها برای برخی از هنرها، مرکزی منسجم انتخاب کنیم که این مساله با توجه به مزیت، ظرفیت هنری ـ اقلیمی و فعالیت هنرمندان آن شهر به انجام خواهد رسید.

در ادامه بهرام کلهرنیا ـ عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ـ درباره بخشی از آثار پنجمین سرو نقره‌ای که این روزها در کرمانشاه به نمایش گذاشته شده است، گفت: انجمن طراحان گرافیک با پشتیبانی و حمایت مدیر کل هنرهای تجسمی بنا داشت تعدادی از آثار پنجمین دوسالانه انجمن صنفی طراحان گرافیک، سرو نقره‌ای را در چهار شهر ایران به نمایش بگذارد. این دوسالانه بیشتر یک جشنواره حرفه‌ای استتا هنری زیرا آثار این جشنواره آمده‌اند تا به خواسته‌های بسیاری از مشاغل پاسخ دهند. این آثار در واقع سفارش کارهایی است که در طول سال طراحان دریافت می‌کنند. این طراحی‌ها در انتها در این جشنواره به مسابقه و نمایش گذاشته می‌شوند.

کلهرنیا ادامه داد: مدیران شهرستان‌ها، مدیران صنایع، مدیران دولتی و... باید از نمایش این مجموعه نکات تازه‌ای دریافت کنند و در طراحی‌های بعدی از آنها بهره بگیرند. دوسالانه انجمن صنفی طراحان گرافیک، سرو نقره‌ای اهمیتی بیشتر از یک نمایشگاه صرفا هنری دارد. به همین علت بنا شد نمایشگاهی را از این آثار در چهار شهر ایران برگزار کنیم.

عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک افزود: برای برگزاری این نمایشگاه تیمی از اعضای انجمن بسیج شدند تا کارها را چاپ و آماده‌سازی کنند و برای حضور در نمایشگاه مهیا سازند. این روزها، بخشی از آثارسرو نقره‌ای در زمینه نشان و لوگو در کرمانشاه به معرض تماشا است. در کنار این نمایشگاه‌ها ما سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی را در نظر گرفتیم که در طول یک هفته برگزاری نمایشگاه‌ها در شهرستان برپا می‌شود.

او اظهار کرد: البته مانند برگزاری هر رویدادی کم و کاستی‌هایی نیز داشتیم. شاید برخی از مدیران استان‌ها اهمیت و آگاهی لازم را برای چنین نمایشگاه‌هایی نداشته باشند ولی به حتم در سال‌های آتی این آگاهی را پیدا می‌کنند.

کلهرنیا اضافه کرد: شهرستان‌ها گالری‌های بزرگ ندارند؛ بنابراین ما امکان بردن تمامی آثار یک حوزه از گرافیک را به هر شهرستان نداشتیم بنابراین کارها را انتخاب و تقسیم بندی کردیم و مقرر شد، بنا بر نیاز هر استان یک مجموعه را در آن به نمایش بگذاریم. کرمانشاه نخستین تجربه ما بود که از سوی طراحان جوان بسیار مورد استقبال قرار گرفت. ما امیدواریم بتوانیم در سال‌های آینده نیز اینچنین نمایشگاه‌هایی را در استان‌ها داشته باشیم.

او در پایان گفت: تهران به عنوان قطب هنری شناخته شده و به نوعی تمامی فعالیت‌های هنری در پایتخت صورت می‌گیرد. اگر کسی در شهرستان به طراحان گرافیک نیاز داشته باشد باید به طراحان تهرانی سفارش کار بدهد و این شایسته نیست. ما باید به طراحان گرافیک شهرستانی فرصت بدهیم تا قد بکشند و خودی نشان دهند. بردن آثار اینگونه جشنواره‌ها به شهرستان‌ها از نکاتی است که محیط را برای حضور هنرمندان آماده خواهد کرد. مدیران هم بعد از برگزاری چند دوره متقاعد خواهند شد تا پیش‌زمینه‌های لازم فرهنگی را فراهم کنند.

با محجوبی در راه‌اندازی موزه‌اش همراه خواهیم بود

به گزارش ایسنا به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، هادی مظفری ـ مدیر کل هنرهای تجسمی ـ با حسین محجوبی ـ نقاش پیشکسوت ـ دیدار کرد.

مظفری گفت: دیدار با پیشکسوتان و استادان رشته های هنرهای تجسمی از برنامه‌های کاری من است. این دیدارها صرفا به علت بیماری یا کسالت هنرمندان نیست و هدف ارج نهادن به شخصیت هنری و همراه شدن با آنها و قدردانی از هنر ، کسوت و پیشینه آن‌هاست.

او ادامه داد: در دیدار با حسین محجوبی از آثار تازه وی و همچنین آثار اهدا شده به استاد از سوی هنرمندان سرشناس و جوان، دیدن کردیم. محجوبی برآن است تا منزل خود را که حدود ۴۵ سال است در آن سکونت دارد و محل نگارخانه‌ای نیز هست که نام «آشیان نقش و مهر» را بر پیشانی دارد، موزه‌ای راه اندازی کند که در این کار همراه او خواهیم بود.

حسین محجوبی نیز گفت: هنرمندان با چنین حرکت‌هایی دلگرم باقی می‌مانند و برای کارهای آتی خود برنامه ریزی می‌کنند . من از مدیر کل و همه مدیران هنری و فرهنگی می‌خواهم که در راه‌اندازی موزه و جاهایی مانند آن با هنرمندان همراه باشند . زیرا چنین فضاهایی می‌تواند پایگاهی برای هنرمندان جوان باشد و آن‌ها با حضور خود در موزه بر رونق اینگونه مکان‌ها می‌افزایند .

حسین محجوبی متولد سال ۱۳۰۹ در شهر لاهیجان است و در آثار نقاشی خود از طبیعت زادگاهش بهره‌های بسیار برده است . او از سال ۱۳۳۷ تا کنون نمایشگاه‌های متعددی را برگزار کرده است . در کارنامه هنری محجوبی طراحی بوستان‌های شهری مانند ساعی ،نیاوران و ملت دیده میشود. او از جمله نقاشان نوگرای ایران است که آثارش نمایانگر طبیعت و فرهنگ و اسطوره‌های ایران زمین است .   

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بهرام کلهرنیا هنرهاي تجسمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۹۵۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایت غرفه رسمی ایران در ونیز راه‌اندازی شد/عبدالحسینی: دوسالانه هنر ونیز، المپیک هنر‌های تجسمی جهان است

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سایت غرفه (پاویون) رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز به نشانی www.venicebiennale.ir به تازگی راه‌اندازی شده است.

در این سایت، هنرمندان حاضر در پاویون کشورمان به همراه آثارشان معرفی شده‌اند. همچنین گزارش تصویری از مناطق بازدیدشده توسط تیم ایرانی حاضر در دوسالانه ونیز هم در آن قابل مشاهده است.گفتنی است که پس از افتتاح پاویون رسمی کشورمان در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴، اطلاعات و عکس‌های تکمیلی روی این سایت قرار خواهد گرفت.

همزمان با آغاز شصتمین دوسالانه هنر ونیز، جمع کثیری از حامیان ملت فلسطین با برگزاری تجمعات اعتراضی، شعار زنده باد فلسطین سر دادند و خواهان جلوگیری از حضور رژیم صهیونیستی در این رویداد مهم هنری جهان شدند‌.

اخبار پاویون ایران در ونیز

امیر عبدالحسینی، کیوریتور ارشد غرفه (پاویون) رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز که این روز‌ها برای ساماندهی پاویون کشورمان به همراه شعیب حسینی مقدم (کیوریتور) و جعفر واحدی (مدیر برنامه‌ریزی و امور اجرایی) در ونیز به سر می‌برد، درباره اهمیت برپایی این رویداد مهم هنری گفت: دوسالانه ونیز یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هنری جهان است؛ هم به لحاظ قدمت، یکی از قدیمی‌ترین‌هاست، هم از منظر اعتبار، یکی از معتبرترین‌هاست و هم از حیث کیفیت، آثاری که کشور‌ها در این دوسالانه ارائه می‌کنند، آخرین دستاورد‌های هنر‌های تجسمی آنها به شمار می‌آید. از این رو می‌توان گفت که دوسالانه هنر ونیز، المپیک هنر‌های تجسمی جهان است.

او افزود: امسال، با تأکید و پی‌گیری مدیرکل هنر‌های تجسمی مقرر شد که پاویون جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز حضور داشته باشد و دستاورد‌های اخیر هنر‌های تجسمی ایران را مهم ارائه کند. طی چند روز گذشته که به همراه تیم رسمی جمهوری اسلامی ایران برای ساماندهی و گشایش پاویون کشورمان در ایتالیا حضور داریم، پاویون کشور‌ها در «جیاردینی»، «آرسناله» و سایر مراکز مهم نمایشگاهی را دیده‌ایم. یکی از نکات قابل توجه در این بازدید، اهمیت رسانه‌های هنری جدید در هنر‌های تجسمی معاصر است، به ویژه بهره‌مندی از هنر چیدمان، هنر ویدیو، هنر اجرا، هنر مفهومی و دیگر قابلیت‌های مهمی که رسانه‌های هنری جدید در اختیار می‌گذارد تا هنرمندان، بیان هنری خود را ارائه کنند. می‌توان گفت که بیشتر کشور‌ها از ظرفیت هنر چندرسانه‌ای برای ارائه بهتر نمایشگاهی بهره گرفته بودند.

عبدالحسینی عنوان کرد: نکته مهم دیگری که در دوسالانه شصتم مشاهده می‌شود، توجه به مقوله کیوریت‌محوری است. کیوریتور به عنوان سرپرست یا کارگردان هنری، روند نمایشگاه را تعریف و آثار هنری را با چیدمانی متفاوت در قالب‌های جدیدتری ارائه می‌کند. به بیان دیگر، سناریوی اصلی برای ارائه آثار نمایشگاهی هر کشور توسط کیوریتور مشخص می‌شود و هنرمندان آثار خود را با نگاه و نگرش او ارائه می‌کنند.

کیوریتور ارشد پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز ادامه داد: توجه به مضمون و مفهوم، نکته دیگری است که در بسیاری از پاویون‌ها مورد توجه قرار گرفته است. این پاویون‌ها براساس نگرش و اندیشه هنرمندان‌شان، مضامین و موضوعات مورد توجه در کشور خود را در قالب‌های بیانی هنر‌های تجسمی ارائه کرده‌اند.

این هنرمند بیان کرد: ازجمله دستاورد‌های بینال شصتم که به وضوح در تمامی غرفه‌ها دیده می‌شود، توجه به مفاهیم اخلاقی، اجتماعی و انسانی است. اهمیت زمین، نگاه زیست‌محیطی و روحیه صلح‌طلبی و ضدیت با جنگ در پاویون بیشتر کشور‌ها مشهود است؛ همان‌طور که کشور ما نیز عنوان پاویون خود را مبتنی بر یکی از ابیات شاعر بزرگ فارسی‌زبان، سعدی شیرازی انتخاب کرده است. این شاعر بزرگ قرن هفتم، یک بیت جهانی دارد: «بنی آدم اعضای یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند». این بیت به عنوان نام غرفه رسمی ایران، خودنمایی می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی دربهشهر
  • میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر
  • سایت غرفه رسمی ایران در ونیز راه‌اندازی شد/عبدالحسینی: دوسالانه هنر ونیز، المپیک هنر‌های تجسمی جهان است
  • سومین نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی برای حمایت از کودکان غزه
  • انزوای مطلق رژیم صهیونیستی در المپیک هنرهای تجسمی جهان
  • هنرمندی که برای صهیونیست‌ها خط و نشان کشید/ پرچم‌دار هنر انقلاب
  • پاسخ به ابهامات انجمن طراحان گرافیک/توجه به جوانان در هیات مدیره
  • طراحی پوسترهای جدید به مناسبت شکست هیمنه آمریکا در طبس
  • طرح‌های گرافیکی سالروز شکست آمریکا در واقعه طبس منتشر شد