Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-20@03:11:11 GMT

از کجا بفهمیم سیب زمینی ماده مضر نیترات دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۹۵۶۱۸

از کجا بفهمیم سیب زمینی ماده مضر نیترات دارد؟

خبرگزاری ایسنا: دکتر وحید مفید درباره نیترات سیب زمینی توضیح داد: نمونه برداری‌های معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس روش‌های علمی بوده و اگر در نمونه‌ای میزان نیترات حتی چند برابر باشد، نمی‌توانیم حکم کنیم که کل سیب زمینی‌های کشور این مشکل را دارند. ممکن است در برخی مناطق به نمونه‌هایی برخورد کنیم که میزان نیترات و نیتریت بالاتر از حد مجاز باشد، اما این موضوع به این معنا نیست که میزان باقی مانده سموم روی همه محصولات تولیدی در کشور به صورت نامتعارف بالاتر از حد مجاز باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حال حاضر سازمان غذا و دارو براحتی می‌تواند فراورده‌های غذایی را به واسطه پروانه ساخت آن از کارخانه تولیدی رهگیری کند، اما این امکان در مورد محصولات کشاورزی وجود ندارد و مزارع هنوز شناسنامه‌دار نشده‌اند و ما صرفا در صورت بالا بودن باقی مانده سموم، موارد را به وزارت جهادکشاورزی اعلام می‌کنیم.

مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تمام برنامه سازمان، نظارت بر زنجیره تولید مواد غذایی در قالب "سند ایمنی غذا" است، افزود: با برنامه‌ریزی صورت گرفته و قول جهاد کشاورزی در اوایل زمستان، اولین گروه از کد‌های شناسه مزارع به ما اعلام می‌شود و ما می‌توانیم محصولات کشاورزی را نیز ردیابی و پایش کنیم.

مفید ادامه داد: براساس طرحی که در چند سال گذشته سازمان غذا و دارو آن را پیگیری می‌کند، پایش میزان باقی مانده سموم کشاورزی ازجمله نیترات و نیتریت و در مورد برخی محصولات خاص، فلزات سنگین است که در سال‌های ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ میزان باقی مانده سموم به ترتیب روی ۷، ۱۵، ۱۷ و ۱۸ قلم محصول اندازه‌گیری شده که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال نیز، میزان باقی مانده سموم روی ۳۰ قلم محصول پایش خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در مورد محصولات کشاورزی این است که در حال حاضر امکان ردیابی و پیگیری این محصولات به دلیل عدم شناسنامه دار شدن باغات کشاورزی وجود ندارد. در نظارت‌ها تعداد محدودی از این محصولات، قابلیت پیگیری دارند که با هماهنگی جهاد کشاورزی مقرر شده است که زمین‌های کشاورزی شناسه‌گذاری شده و مزارع و باغات شناسنامه‌دار شوند.

به گفته مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، برای اینکه موارد پیشگیرانه در کنترل محصولات کشاورزی را داشته باشیم، "سند ایمنی غذا" در حال تدوین است که چکیده آن تکمیل زنجیره نظارت از مزرعه تا سفره است؛ به گونه‌ای که یک سازمان هماهنگ کننده و مسئول وظیفه فرماندهی کنترل‌ها را بر عهده بگیرد تا مطمئین شویم تمام حلقه‌های زنجیره تولید از مزرعه تا سفره تحت نظارت و کنترل است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی در مورد نشانه‌های تشخیص نیترات در محصولات غذایی، توضیح داد: اینکه گفته شده سیب زمینی که نیترات بیشتری دارد، شیرین‌تر بوده و به ماهی تابه می‌چسبند، به صورت علمی ثابت نشده است و بعید می‌دانیم که صحت داشته باشد، آنچه مبنای ما است، نمونه‌برداری علمی از محصولات و آنالیز آزمایشگاهی و بررسی میزان نیترات و نیتریت است.

منبع: فردا

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو نیترات سیب زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۹۵۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: اکبر فتحی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: بیشترین صادرات محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی بیشترین به ترتیب عراق، امارات متحده، پاکستان، روسیه، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان بوده است.

وی ادامه داد: آمار مربوط به صادرات نشان می دهد که در سال ۱۴۰۲ صادرات محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی عملکرد خوبی داشته است به طوری که صادرات محصولات کشاورزی استان از نظر ارزش نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۴ درصد افزایش دارد.

وی افزود: از لحاظ وزنی نیز صادرات محصولات کشاورزی به ۳۴۵ هزار تن رسیده که ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

فتحی یادآور شد: خشکبار، شیرینی جات، شکلات، فرآورده‌های غلات، صنایع تبدیلی، گل و گیاه دارویی، محصولات حیوانی، محصولات لبنی و میوه و تره بار از بیشترین محصولات و فرآورده های کشاورزی صادر شده از آذربایجان شرقی در سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: قابلیت صادرات انواع تولیدات به سایر کشورها در بخش باغبانی آذربایجان شرقی بسیار بالا است به نحوی که استان در محصولات باغی همچون کشمش و سیب درختی به دلیل کیفیت بالا جزو صادرکنندگان صاحب جایگاه در بازارهای جهانی است و قیمت محصولات باغی همچون سیب نسبت به رقبا حدود ۲۰ درصد بالاتر است و بررسی ها حاکی از آن است که بیش از ۴۰ درصد محصولات باغی استان فرصت صادراتی دارند.

وی یادآور شد: سهم صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی از کشور از نظر ارزشی 5.7 درصد و سهم صادرات محصولات کشاورزی استان از کشور از نظر وزنی ۳.۹ درصد است.

فتحی گفت: ارزآوری هرکیلو محصول صادراتی بخش کشاورزی آذربایجان شرقی به طور متوسط یک دلار است.

 

 

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: میزان ذخایر سرم و تولید واکسن روتاویروس
  • هشدار درباره مصرف محصولات عرضه شده در فضای مجازی
  • نظارت استاندارد بر کیفیت محصولات خام کشاورزی مرکزی
  • کشاورزی زنجان و تلاش برای سازگاری با کم آبی
  • ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد
  • قیمت تضمینی ۱۲ محصول کشاورزی اعلام شد
  • صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با میزان تورم هم‌خوانی ندارد
  • سالانه یک میلی‌متر از میزان بارش‌های کشور کم شده است