Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:28:50 GMT

تحریم های آمریکا علیه ایران با شکست مواجه خواهد شد

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۹۶۵۲۳

تحریم های آمریکا علیه ایران با شکست مواجه خواهد شد

آنکارا- ایرنا- پروفسور حسن اونال تحلیل گر ترکیه ای مسائل خاورمیانه گفت که تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران با شکست مواجه خواهد شد چرا که در زمان آغاز آن هشت کشور مهم جهانی از اعمال تحریم ها معاف شده اند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه مال تپه آنکارا روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، توقف زندگی عادی مردم و ایجاد مشکلات فلج کننده برای ایران در پی اجرای دور جدید تحریم های آمریکا را انتظاری نابجا و غیرواقعی از سوی مقامات آمریکا عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اصرار بر اجرای تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران را اشتباه خواند و تاکید کرد: ادامه این تحریم های یکجانبه برای صلح منطقه ای و جهانی نتایج مثبتی به بار نخواهد آورد.
پروفسور اونال افزود: این دور از تحریم های آمریکا علیه ایران در کوتاه مدت نتایج دلخواه آنها را به دنبال نخواهد داشت چون کشورهایی مانند چین، کره جنوبی، هند و ترکیه که بزرگترین خریداران نفت ایران هستند، مشمول معافیت از تحریم های آمریکا هستند.
این استاد دانشگاه ترکیه معافیت هشت کشور از تحریم های اعلام شده آمریکا را موضوع خیلی مهمی دانست و اظهار کرد: با ادامه مراوده تجاری و اقتصادی این کشورها با ایران به رغم تحریم های یکجانبه آمریکا، برخی کشورهای دیگر نیز بدون این که اعلام کنند، به همکاری اقتصادی خود با ایران با روش های مختلف ادامه خواهند داد و همین امر سبب خواهد شد که سطح اثر سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران به شکل جدی کاهش یابد.
وی تاکید کرد: با این روند، فروش نفت ایران ادامه خواهد داشت و ترکیه و برخی کشورها هم ممکن است نفت بیشتری از ایران خریداری کرده و با تبدیل نفت خام به فرآورده های نفتی، محصولات خود را به خریداران دیگر بفروشند.
پروفسور اونال ادامه داد: علاوه بر این، ایران فروش نفت خود در بورس را آغاز کرده و ممکن است محموله های نفتی خود را در دریاهای آزاد به خریداران آزاد تحویل دهد و همچنین برخی روش های دیگر هم وجود دارد که ایران می تواند در بی اثر کردن تحریم آمریکا از آنها استفاده کند.
این تحلیل گر مسائل خاورمیانه با اشاره به تحریم کشتیرانی ایران از سوی آمریکا و احتمال ایجاد مانع عملیاتی و فیزیکی برای فروش نفت ایران از سوی دولت واشنگتن در دریاها از طریق کنترل کشتی های حمل نفت ایران اظهار کرد: در چنین وضعیتی، دوران سختی در عرصه بین المللی آغاز شده و شرایطی شبیه 'دزدی دریایی' پیش خواهد آمد.
وی اضافه کرد: این امر خلاف قوانین حقوق بین الملل خواهد بود چرا که هیچ کشوری حق ندارد بدون اجازه حقوقی و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به صورت یکجانبه تحریم هایی را علیه کشوری تصویب کرده و به اجرا بگذارد و نمی تواند مانع تجارت یک کشور شود.
استاد روابط بین الملل دانشگاه مال تپه آنکارا تحریم یکجانبه را یکی از عناصر جدید در سیاست خارجی آمریکا عنوان کرد و افزود: ایران و اعضای دائمی شورای امنیت به همراه آلمان یک موافقت نامه بین المللی معتبر از نظر حقوقی را در سال 2015 امضا کردند ولی دولت جدید آمریکا به رغم مخالفت چهار کشور دیگر به صورت یکجانبه از این موافقتنامه(برجام) خارج شد.
وی با تاکید بر این که دلایل اعلام شده از سوی آمریکا برای خروج از برجام قانع کننده نبود، اظهار کرد: دلایل واشنگتن جامعه جهانی را قانع نکرد چرا که آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بار اعلام کرده است که ایران هم در عمل و هم در موضع رسمی به تعهدات خود پایبند بوده است.
این تحلیل گر مسائل خاورمیانه اظهار کرد: آمریکا شروطی را برای مذاکره دوباره با ایران پیشنهاد داده که از سوی هیچ کشور مستقلی قابل قبول نخواهد بود، مثلا می گویند که ایران فعالیت های دفاعی و موشکی خود را متوقف کند در حالی که در مرحله بعدی هم انتظارات فراتری را مطرح خواهند کرد و این مسائل اصلا غیرقابل قبول خواهد بود.
وی شرایط پیش آمده برای تحریم یکجانبه علیه ایران را برای کشورهای منطقه هم غیرقابل قبول خواند و ادامه داد: حتی دولت های همکار و کشورهای منطقه نیز که در تلاش برای برقراری ارتباط نزدیک با اسرائیل هستند، این وضعیت را قبول نخواهند کرد.
این استاد دانشگاه های ترکیه، تلاش برخی کشورهای منطقه برای مقابله با ایران و نزدیکی به اسرائیل و آمریکا را سیاستی اشتباه خواند و افزود: این کشورها در آینده شروط تامین امنیت اسرائیل را قبول نخواهد کرد.
پروفسور اونال همچنین گفت: شواهد نشان می دهد که متحدان مهم و جدی آمریکا نیز از تحریم های ایران حمایت نمی کنند و متفقین آمریکا به خصوص در اروپا نیز از روز نخست مخالفت خود را با این تحریم ها اعلام کرده اند و هم اکنون نیز اعلام می کنند که تحریم ها را اجرا نخواهند کرد.
وی ادامه داد: ممکن است برخی شرکت های اروپایی که با آمریکا همکاری دارند، از ترس مجازات در پی همکاری با ایران، سطح همکاری خود را کاهش داده و یا روش همکاری را تغییر دهند.
این استاد دانشگاه ترکیه اضافه کرد: برای مقابله با اقدامات آمریکا علیه ایران، روسیه، چین و هند نیز همگام با اروپا عمل می کنند و سیاست درستی را در پیش گرفته اند و در صدد هستند که شدت تحریم های یکجانبه آمریکا را کم کرده و به همکاری خود با تهران ادامه دهند و در تلاشند تا برای این کار سیستم پرداخت و نظام مالی جدیدی ایجاد کنند.
وی عزم اروپا و روسیه برای ایجاد یک سیستم مبادله مالی جایگزین برای ادامه همکاری تجاری و اقتصادی با ایران را جدی ارزیابی کرد و گفت: ایران هم برای مقابله با تاثیرات تحریم، به مبادله با ارز ملی و ارزهای جایگزین روی آورده است.
پروفسور اونال همچنین با اشاره به استفاده آمریکا از دلار به عنوان یک حربه و اهرم فشار در نظام مالی جهانی اظهار کرد: بسیاری از کشورهای جهان به این موضوع پی برده و به دنبال روش های دیگر برای مبادلات مالی به جز استفاده از ارز دلار هستند و در این راه، تجارت با ارز ملی و پایاپای را دنبال خواهند کرد و پرداخت با استفاده از ذخایر طلا هم ممکن است مورد استفاده کشورها قرار گیرد.
وی عزم کشورهای جهان در مقابله با تصمیمات آمریکا و اسرائیل را که در صدد هستند تا دنیا را به صورت تک قطبی و به نفع خود سازماندهی کنند، جدی عنوان کرد و افزود: یکجانبه گرایی طرحی است که از رفتارهای عجیب دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نشات گرفته و در حوزه های اقتصادی و تجاری نیز موجب قطب بندی جدید در دنیا شده است.
پروفسور اونال تعیین تکلیف برای امور دفاعی و داخلی یک کشور از سوی یک کشور خارجی را خارج از چارچوب های نظام بین الملل امری غیرعادی خواند و همه این فشارها و تحریم های آمریکا را نشات گرفته از نوع نگاه مدافعه گرایانه نظام آمریکا از رژیم اسرائیل عنوان کرد و حتی خروج از برجام را ناشی از همین نوع نگاه و برای تامین امنیت اسرائیل دانست.
وی اضافه کرد: به رغم این که در ظاهر رژیم غاصب صهیونیستی خود را در منطقه خاورمیانه در امنیت حس می کند، ولی در امنیت کامل قرار ندارد و بر این اساس مقامات واشنگتن معتقد هستند که اگر اسرائیل امنیت نداشته باشد، هیچ کشوری هم نباید امنیت داشته باشد.
وی در تشریح دلایل اقتصادی و سیاسی ترکیه در مخالفت با تحریم های یکجانبه آمریکا نیز گفت: دولت آنکارا مراودات تجاری همه جانبه و گسترده ای با ایران دارد و نیازهای انرژی و نفتی خود را از ایران تامین می کند و علاوه بر این، ترکیه با ایران و روسیه در موضوع سوریه در قالب مذاکرات آستانه همکاری نزدیکی دارد و از این همکاری ها رضایت دارد و بر این اساس، اگر ترکیه تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران را اجرا کند، متحمل زیان های اقتصادی جدی و زیادی خواهد شد.
اونال تاکید کرد: ترکیه نمی تواند ین موضوع را نادیده بگیرد و نباید هم نادیده بگیرد و تاکنون هم نادیده نگرفته است.
وی افزود: ترکیه نمی خواهد که بخشی از سیاست اشتباه، غیرحقوقی و غیرقانونی تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران باشد و چرا که اگر ایران تضعیف شود، معادلات منطقه به هم خواهد ریخت و این امر می تواند زیان های گسترده ای برای ترکیه به دنبال داشته باشد و موجب ایجاد مساله جدید امنیتی در منطقه خاورمیانه شود.
این استاد دانشگاه ترکیه با اشاره به قرار گرفتن ترکیه در فهرست یکی از هشت کشور معاف شده از تحریم های آمریکا گفت: این امر به معنای مدیون شدن این هشت کشور به آمریکا نیست و مقامات واشنگتن مجبور به معاف کردن این کشورها شدند چرا که ترکیه و برخی دیگر از کشورها اعلام کرده بودند که این تحریم ها را اجرا نخواهد کرد.
این تحلیل گر مسائل خاورمیانه اضافه کرد: ترکیه معلوم بود که با تحریم علیه ایران همراهی نخواهد کرد و مقامات آمریکا با مشاهده این وضعیت تصمیم گرفتند که مقابل منافع ترکیه نایستند و به ظاهر با مدیون کردن این هشت کشور، به خیال خود معافیت ساختگی به این کشورها بدهند.
به گزارش ایرنا، مقامات رسمی ترکیه نیز همچون کارشناسان و تحلیل گران این کشور پس از خروج آمریکا از برجام و تهدید به تحریم نفتی ایران اعلام کرده اند که آنکارا، تصمیم آمریکا را در این زمینه اجرا نخواهد کرد.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ گاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم در حاشیه نشست سه جانبه وزرای امورخارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در استانبول گفت: آمریکایی ها با تحریم های غیرقانونی علیه ایران به هدف پیش بینی شده خود نرسیدند.
عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی نیز با اشاره به عقب نشینی دولت آمریکا از ادعای خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران خاطر نشان کرد: دولت آمریکا هر کاری که می خواست، انجام داد و بعد از چهارم نوامبر اتفاق خاصی نخواهد افتاد.
آخرین خبرها حاکی است که آمریکا تاکنون مجبور شده است که دست کم 8 کشور را از تحریم نفتی علیه ایران معاف کند.
خاورم/1905**1211

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تحريم ايران تركيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۹۶۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب،ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد که تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • شکست‌خوردگان،پشت نقاب تحریم