Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@07:17:00 GMT

کنگره بین المللی نظامی گنجوی در تبریز برگزار می شود

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۹۶۹۳۱

کنگره بین المللی نظامی گنجوی در تبریز برگزار می شود

تبریز - ایرنا - کنگره بین المللی نظامی گنجوی روزهای 21 و 22 آبان ماه جاری در دانشگاه تبریز برگزار می شود.

به گزارش ایرنا دبیر اجرایی کنگره نظامی گنجوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: چکیده 83 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از بین آنها 63 مقاله انتخاب شده است.
احمد فرشبافیان با بیان اینکه از بین 63 مقاله انتخاب شده 32 مقاله نیز پس از داوری برای چاپ در کتاب مقالات کنگره برگزیده شد، افزود: از این تعداد 18 مقاله در کنگره به صورت سخنرانی ارایه می شود که 10 مقاله داخلی و هشت مقاله خارجی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی همچنین اظهار داشت: 14 مهمان خارجی از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و بنگلادش در این کنگره حضور می یابند و یک نظامی شناس برجسته سخنران ویژه کنگره خواهد بود.
فرشبافیان با اشاره به 21 اسفند به عنوان روز جهانی نظامی گنجوی و ثبت آن در یونسکو گفت: نظامی گنجوی یک شخصیت جهانی بوده و هدف از این کنگره شناساندن ابعاد جهانی این شاعر بزرگ ایرانی است.
وی همچنین از رونمایی «کتیبه گنبدی» حاوی اشعار نظامی و کتاب «حکمت، عرفان و اخلاق» علامه جعفری در کنگره نظامی گنجوی که به زبان ترکی آذری ترجمه شده، خبر داد.

**مجمع نظامی شناسی در تبریز تاسیس می شود
دبیر علمی کنگره نظامی نیز در این نشست موضوعات محوری این کنگره را عصر نظامی، جایگاه فرهنگ، تمدن، تاریخ و جغرافیای ایران در آثار نظامی، باورهای دینی و اندیشه های عرفانی در آثار نظامی، نقد و بررسی آثار نظامی، تاثیر نظامی بر شعرا و دانشمندان بعد از خود و کتاب شناسی نظامی اعلام کرد.
ابراهیم اقبالی همچنین از تاسیس مجمع بین المللی - تحقیقاتی نظامی شناسی در محل بنیاد شهریار پژوهی خبر داد و گفت: آثار نظامی محتاج شرح و تفسیر است؛ ما از نظامی یک نسخه منقح و سرراست نداریم و نیاز است تمام آثارش از اول تا آخر اصلاح شود.
دبیر علمی کنگره با بیان اینکه به دلیل سخت بودن آثار نظامی، وی به جایگاه و شهرتی که در خور است دست نیافته است، افزود: هدف از برگزاری این کنگره احیای جایگاه ادبی و شعری نظامی است.
'جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد'، متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی (زادهٔ ۵۳۵ هـ. ق در گنجه – وفات ۶۰۷–۶۱۲ هـ. ق) شاعر و داستان‌سرای ایرانی و پارسی‌گوی حوزهٔ تمدن ایرانی در قرن ششم هجری (دوازدهم میلادی)، که به‌عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی شناخته شده‌است.
آرامگاه حکیم نظامی، در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد.
نظامی در زمرهٔ گویندگان توانای شعر فارسی است، که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوهٔ او بر شعر فارسی نیز در شاعران پس از او آشکار است.
نظامی از دانش‌های رایج روزگار خویش مثل علوم ادبی، نجوم، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب آگاهی وسیع داشته و این خصوصیت از شعر او به روشنی دانسته می‌شود.
شعر نظامی به زبان‌های گوناگون درآمده‌است، برای نمونه خمسه به همّت رستم علی‌اف به زبان روسی ترجمه و منتشر شده‌است.
روز ۲۱ اسفند در تقویم رسمی کشور روز بزرگداشت نظامی گنجه‌ای است.
6132/3093

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي كنگره نظامي ادبي تبريز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۹۶۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

المپیاد ورزشی کارگران تبریز برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی این المپیاد ۱۲ رشته ورزشی از جمله فوتسال و والیبال، شنا و کاراته، آمادگی جسمانی و دو میدانی، تنیس روی میز و دارت، پاورلیفتینگ و طناب کشی، شطرنج و بهکاپ را شامل می‌شود که کارگران می‌توانند به همراه اعضای خانواده در رشته مورد علاقه خود در این المپیاد شرکت کنند.

 

دیگر خبرها

  • مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان سکاندار کمیته آثار هنری در کنگره ملی شهدا شد
  • المپیاد ورزشی کارگران تبریز برگزار می‌شود
  • چند خبر کوتاه از شهرستان نیشابور
  • ارائه عنوان بهترین مقاله در کنگره پزشکی هسته‌ای آمریکا به عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • کنگره بین المللی سلامت اربعین برگزار می‌شود
  •  تمدید ارسال مقاله به همایش بین المللی زیستن با کیفیت
  • اجلاسیه شهدای سلامت در پاکدشت برگزار می‌شود
  • ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود
  • مهلت ارسال مقاله به کنگره دو سالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان اعلام شد
  • دانشگاه آزاد اصفهان تیرماه میزبان کنگره بین المللی نهج البلاغه