Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-01@22:21:06 GMT

عصاره‌ای که کبدتان را تمیز می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۹۸۳۰۲

عصاره‌ای که کبدتان را تمیز می‌کند

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   رب انار به عنوان چاشنی در بعضی از غذا‌ها مثل فسنجان، اکبر جوجه، شامی، کباب لرستانی و بعضی از آش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رب در اثر جوشاندن و غلیظ شدن آب انار به دست می‌آید و خاصیت بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. رب انار حاوی کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، آهن، منیزیم، منگنز، اسید فولیک، پلی فنول، اسید اولایژیک، قند، ویتامین A گروه ویتامین B.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

، B۱، B۲، B۳، B۶، C، E است.برای بررسی خواص رب انار و اینکه مصرف این رب برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفتگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
 

مهم‌ترین خواص رب انار

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص رب انار اظهار کرد: رب انار برای افرادی که فشار خون بالا دارند بسیار مفید است و این افراد برای کنترل فشار خون باید از رب انار ترش استفاده کنند. این رب به دلیل وجود پلی فنول و اسید اولایژیک موجب کاهش کلسترول بد خون شده و از رسوب چربی در عروق جلوگیری می‌کند.این محقق و پژوهشگر طب سنتی ادامه داد: رب انار به علت داشتن ویتامین A، B، C موجب افزایش سوخت و ساز بدن شده در نتیجه کاهش وزن و لاغری را به همراه دارد.

 

به علت داشتن ویتامین B۳ (نیاسین) برای عملکرد بهتر مغز مفید است و حافظه را تقویت و از آلزایمر جلوگیری می‌کند. برای زنان باردار و جنین مفید است البته زنان باردار نباید در خوردن آن زیاده روی کند.وی افزود: رب انار به خاطر داشتن ویتامین A، E، C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود و بدن را در مقابل انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها (سرطان سینه و پروستات) محافظت می‌کند.عظمایی درباره سایر خواص این رب گفت: رب انار موجب تصفیه خون، تقویت کبد، کاهش و کنترل قند خون، تقویت قلب و عروق، تقویت و جوانسازی پوست و مو، رفع آفت دهان و جوش صورت، کاهش درد مفاصل، بهبود کبد چرب و خون سازی می‌شود.
 

وی درباره موارد منع مصرف گفت: برای افرادی ک. زخم معده، یبوست مزمن، گلو درد، مشکلات ریوی مثل آسم شدید دارند مصرف زیاد آن مضر است و به مقدار خیلی کم، همراه غذا استفاده کنند؛ و می‌توانند برای مصرف با پزشک خود مشورت کنند.
 

طرز تهیه رب انار

ابتدا انار‌ها را خوب پاک کنید.آب دانه‌های انار را بگیرید.در حرارت ملایم بجوشانید تا غلیظ شود.بعد غلیظ شدن در ظرف‌های شیشه‌ای بریزد و نگهداری کنید.این رب به عنوان چاشنی غذا استفاده می‌شود.

توجه: بهتر است رب در ظرف شیشه‌ای نگهداری شود.

 

میزان

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: رب انار گوناگون طب سنتی کبد جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۹۸۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش روز اول، طرز تهیه مرغ خوشمزه با کشمش و زرشک

فراروـ  به نظر من به تعداد آشپز‌های دنیا روش‌های پخت مرغ وجود دارد که هرکس به روش خودش آن را طبخ می‌کند. مرغ را اگر خوشمزه بپزید، می‌تواند از هر نوع غذای گوشتی خوشمزه‌تر هم باشد. اگر از درست کردن مرغ‌های تکراری خسته شده‌اید و دوست دارید مرغ را با یک روش جدید برای خودتان و خانواده تهیه کنید، حتما این مطلب را دنبال کنید، چون می‌خواهیم یک مدل طبخ مرغ را به شما آموزش بدهیم که از خوردن آن حتما شگفت‌زده خواهید شد. این مرغ برای مواقعی که فرصت کافی ندارید و می‌خواهید در مدت زمان کمی یک غذای خوشمزه و مجلسی بپزید، بسیار مناسب است. در این روش، مرغ با کشمش، زرشک، پیازداغ، آلو بخارا، رب انار و زعفران پخته می‌شود و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. اگر از درست کردن مرغ‌های تکراری خسته شده‌اید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

سینه مرغ: ۱ عدد
پیاز درشت: ۱ عدد
کشمش: ۱ قاشق غذاخوری
زرشک: ۱ قاشق غذاخوری
آلو بخارا: ۵ عدد
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
رب انار: ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
گردوی خرد شده: ۴ عدد
نمک، فلفل، زردچوبه و پودر سیر: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن این مرغ خوشمزه ابتدا پیاز‌ها را به صورت خلالی خرد کنید و همراه با مقداری روغن داخل یک ماهی تابه گود بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا پیاز کم کم سرخ و طلایی شود. در مرحله بعد سینه مرغ را خرد کنید و به پیاز سرخ شده اضافه کنید. حالا کمی نمک، فلفل، زردچوبه و پودر سیر بریزید و مرغ را هم بزنید تا چند دقیقه با پیاز تفت بخورد. در مرحله بعد رب گوجه فرنگی، رب انار و آلو خورشتی را که از قبل خیس داده‌اید، به مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا رب‌ها کمی تفت بخورند، سپس کشمش، زرشک و زعفران دم کرده را اضافه کنید و ۱ لیوان آب جوش بریزید. درب ماهی تابه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید تا مرغ بپزد و سس مرغ غلیظ شود. حالا مرغ خوشمزه شما آماده سرو است که می‌توانید آن را همراه با کته زعفرانی میل کنید، نوش جان.

نکات مهم

۱ ـ رب انار نوعی رب گرفته شده از دانه‌های انار است که به دو صورت ترش و ملس در بازار موجود است. رب انار معمولا رنگ تیره‌ای دارد؛ ولی نباید بیش از حد سیاه باشد که نشانه سوختگی رب هنگام پخت است. رب انار مرغوب نباید بیش از حد سفت باشد؛ همچنین نباید بوی ترشیدگی بدهد. برای تهیه خورش شش انداز سعی کنید رب انار را از فروشگاه‌های معتبر و یا از کسانی که به صورت خانگی و تمیز رب انار را درست می‌کنند، تهیه کنید. اگر رب انار شما رقیق نبود، با سرکه آن را رقیق کنید.

۲ ـ آلو با داشتن خواص آنتی اکسیدانی سرشار از ویتامین‌های گروه A، B، C و همچنین دارای کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن و گوگرد است. آلو خورشتی معمولا به رنگ‌های زرد، سیاه و قهوه‌ای روشن و در اندازه‌های ریز یا درشت در بازار موجود است. آلو خورشتی تازه و مرغوب نباید بوی ترشیدگی بدهد و باید ظاهری شفاف داشته باشد. همیشه هنگام استفاده از آلو در خورش نیم ساعت قبل آن را توی یک کاسه با آب ولرم خیس کنید. این کار باعث می‌شود اگر آلو دارای شن ریزه یا آشغال باشد، با خیس خوردن کاملا تمیز شود. بعد از نیم ساعت آلو را توی یک صافی بریزید و روی آن آب بگیرید؛ سپس به غذا اضافه کنید.

۳ ـ همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد. زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

۴ ـ برای شستن زرشک باید به این نکته توجه کنید که زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی‌شود. برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید. الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار بدهید و زیر شیر آب بگیرید. بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید، می‌بینید که داخل کاسه پر از شن‌ریزه شده است. این کار را باید تا جایی ادامه بدهید که آب باقی مانده داخل کاسه کاملاً تمیز باشد.

۵ ـ کشمش سرشار از پتاسیم است و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. کشمش‌ها انواع گوناگونی دارند که برای پخت این مرغ باید از کشمش قرمز پلویی استفاده کنید.

دیگر خبرها

  • آموزش روز اول، طرز تهیه مرغ خوشمزه با کشمش و زرشک
  • این ویتامین‌هادر کاهش یبوست موثر هستند
  • برای داشتن شکم صاف این دو نوشیدنی را تجربه کنید
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • این سبزی سه برابر پرتقال ویتامین ث دارد
  • یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی
  • بهترین روش تمیز کردن شوره و رسوب کولر
  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • روش‌های تمیز کردن فرش روشن
  • نابودی سریع ۹۹ درصد میکروب‌ها با فناوری جدید فرابنفش