Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@22:17:21 GMT

حمله سایبری علیه ایران دفع شد

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۰۲۳۹۰

حمله سایبری علیه ایران دفع شد

صبح روز گذشته انتشار یک توئیت در فضای مجازی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت؛ توئیتی که از سوی معاون وزیر ارتباطات منتشر شد و حکایت از حمله سایبری گسترده اسرائیل به زیرساخت‌های ارتباطی کشور داشت. به فاصله بسیار کمی از انتشار این توئیت، شاهد واکنش توئیتری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد جواد آذری جهرمی در توئیت خود از دفع این حمله سایبری با توانمندی ارتش سایبری ایران خبر داد. میترا جلیلی خبرنگار

یک بدافزار قوی‌تر از «استاکس نت»

حمله به زیرساخت‌های ارتباطی ایران در اسرائیل بازتاب داشت و شبکه تلویزیونی «هاداشات» در برنامه‌ای به این موضوع پرداخت. در این برنامه عنوان شده که زیرساخت و شبکه‌های استراتژیک تهران هدف حمله یک بدافزار قرار گرفته است؛ ویروسی مشابه «استاکس نت» که البته به مراتب «خطرناک تر، پیشرفته‌تر و پیچیده تر» از نمونه قبلی است. در رپرتاژ شبکه 13 تلویزیون اسرائیل گفته شده است: استاکس نت، بدافزاری که به رایانه‌های صنعت هسته‌ای ایران رخنه کرد را به‌خاطر دارید؟ ایران پذیرفته است که طی چند روز اخیر با حمله مشابهی روبه‌رو شده اما بدافزار جدید خطرناک‌تر و بغرنج‌تر است. این حمله به شبکه‌های استراتژیک و زیر ساختی ایران صورت گرفته است.
با وجودی که هنوز هیچ یک از مقام‌های اسرائیلی حاضر نشده‌اند درباره هر گونه نقش خود درباره این حمله سایبری به ایران اظهار نظر کنند و وزارت امورخارجه این کشور نیز از هرگونه اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است ولی انتشار این خبر ازسوی یک شبکه اسرائیلی کافی است تا بسیاری را متقاعد کند که اسرائیل پشت پرده این اتفاق قرار داشته است. البته نظارت‌های فنی و تلاش فعالان حوزه سایبری هم بر این موضوع مهر تأیید زد و حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات در حساب شخصی توئیتر خود از حملات پراکنده سایبری یک رژیم اشغالگر به زیرساخت‌های ارتباطی کشور خبر داد. رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در حساب توئیتر خود نوشت: از امروز حملات پراکنده از مبدأ یک رژیم غاصب به برخی زیرساخت‌های ارتباطی ایران آغاز شده که همگی با قدرت دفع شده‌اند.
وی در ادامه توئیت خود نوشت: این برای مردم دنیا دیگر عجیب نیست: ادعای حقوق بشر می‌کنند و ملتی را به خاک و خون می‌کشند. ادعای واهی حمله سایبری از طرف ایران می‌کنند و خود، حملاتی را ترتیب می‌دهند. این حملات سایبری در حالی صورت می‌گیرد که تاکنون بارها انگشت اتهام این رژیم غاصب به سوی ایران نشانه رفته و ادعا شده است که در بسیاری از حمله‌های هکری به این کشور ردپای ایران دیده می‌شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با ارسال توئیتی از پیگیری حملات سایبری این رژیم غاصب به زیرساخت‌های ارتباطی کشور از طریق مجامع بین‌المللی خبر داد. محمد جواد آذری جهرمی در اکانت شخصی توئیتر خود نوشت: رژیمی که سابقه‌ آن در به‌کارگیری سلاح سایبری در پرونده‌هایی چون «استاکس نت» کاملاً مشخص است، این بار تلاش داشت به زیرساخت‌های ارتباطی ایران صدمه‌ای وارد کند که البته به لطف هوشیاری تیم‌های فنی، دست خالی بازگشت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه توئیت کرد: این اقدام خصمانه را از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم.
شبکه تلفن همراه هدف اصلی حمله سایبری
اما ماجرای این حمله سایبری چه بود و دقیقاً چه بخش‌هایی در ایران مورد هدف این حمله سایبری قرار گرفته اند؟ روزنامه«ایران» در گفت‌و‌گو با یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود با تأیید این موضوع که مبدأ حمله سایبری به زیرساخت‌های ارتباطی ایران، اسرائیل بوده است یادآور شدهدف اصلی این حمله، زیرساخت‌های اصلی تلفن همراه بوده که البته این حملات دفع شده است. البته پیش از این نیز غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران گفته بود نسل جدیدی از ویروس‌ استاکس‌نت را کشف کردیم که به‌صورت چند تکه بود و به‌صورت غیرفعال قصد ورود به سامانه‌های ما را داشت. رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: طرح «تابستان داغ» دشمن در زمینه تهدیدهای سایبری را به «تابستان مأیوس کننده» تبدیل کردیم و همه تلاش امریکاییان، منافقان و یاران آنها برای رسیدن به اهداف خود با شکست روبه‌رو شد.
البته گفتنی است در حالی این حمله ازسوی اسرائیل علیه ایران رخ داده که تاکنون ایران بارها ازسوی اسرائیل متهم به انجام حمله‌های هکری شده است. به‌عنوان مثال یک ژنرال اسرائیلی مسئول امنیت شبکه‌ای بتازگی گفته است ارتش این کشور روزانه با هزاران حمله سایبری روبه‌روست که بسیاری از آنها توسط ایران صورت می‌گیرد. همچنین در آوریل سال گذشته رسانه‌های اسرائیل از ایران به‌عنوان پشت پرده یکی از شدیدترین حملات سایبری در تاریخ خود یاد کردند. در این حمله 120 مرکز اسرائیلی هدف حملات سایبری گروه‌های هماهنگ هکری با اسم «اویل ریگ» قرار گرفتند. هرچند اسرائیل عملاً ایران را دشمن سرسخت و گزینه دشوار برای خود در زمینه فناوری و جنگ سایبری می‌داند و به توانمندی ایران در این حوزه معترف است ولی باید گفت که ایران هرگز این اتهام‌ها را نپذیرفته است.
استاکس نت از دیروز تا امروز
با وجود ادعاهای گاه و بیگاه اسرائیل مبنی بر دست داشتن ایران در حمله‌های سایبری علیه این کشور، باید گفت این نخستین بار نیست که ایران هدف چنین حملاتی ازسوی اسرائیل قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به حمله گسترده ویروس استاکس نت به تأسیسات هسته‌ای ایران و دو اختلال در عملکرد سانتریفیوژها در سال 2010 اشاره کرد؛ موضوعی که با وجود تکذیبیه‌های اسرائیل، سرانجام واشنگتن پست در قالب یک مقاله بر آن صحه گذاشت. روزنامه واشنگتن پست در ژوئن 2012 در گزارشی عنوان کرد: آژانس امنیت ملی امریکا، سرویس جاسوسی سیا و همچنین ارتش اسرائیل همگی با همکاری یکدیگر ویروس استاکس نت را علیه ایران به راه انداختند.
گزارش یک پایگاه خبری امریکایی هم نشان داد که رئیس جمهوری پیشین امریکا دستور حمله به سیستم‌های رایانه‌ای تأسیسات هسته‌ای ایران را به‌طور محرمانه صادر کرده بود که البته عملیات مربوطه آن در زمان ریاست جمهوری جورج بوش، با همکاری اسرائیل آغاز شده بود. براساس نظر کارشناسان شرکت سیمانتک، این بدافزار به‌دنبال خرابکاری در تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز بوده‌است اما ویروس رایانه‌ای استاکس نت به طور اتفاقی در سال 2010 در نتیجه یک خطای برنامه‌نویسی علنی شد و با انتشار یافتن در اینترنت، اجازه داد تا نیروگاه نطنز در ایران جان سالم به در ببرد. گفتنی است که استاکس نت درواقع یک بدافزار است که برای نخستین بار در 13 ژوئیه 2010 توسط ضد ویروس وی بی‌ای 32 شناسایی شد.
هزینه 6تریلیون دلاری حمله‌های سایبری جهان
امروزه امنیت سایبری یکی از موضوع‌های داغ روز است چرا که اگر درگذشته کشورها در فضایی فیزیکی و جبهه‌های جنگ با یکدیگر مقابله می‌کردند، امروزه دامنه این تقابل به سیستم‌های رایانه‌ای کشیده شده و این، جنگ‌های سایبری هستند که برنده نهایی یک مناقشه را مشخص می‌کنند؛ جنگ‌هایی که گفته می‌شود خطرات آن حتی بیشتر از تسلیحات هسته‌ای است چرا که هکرها با یک کلیک می‌توانند کنترل صنایع برق، نفت و گاز، سیستم‌های دفاعی و... را به دست بگیرند. البته این حملات سایبری هزینه‌هایی هم به کشورها تحمیل می‌کند. در این زمینه، آخرین گزارش مؤسسه امریکایی Cybersecurity Ventures نشان می‌دهد حملات سایبری در سراسر جهان سالانه 600میلیارد دلار خرج برای کشورهای جهان می‌تراشد که این رقم معادل8/. درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که تا سال 2021، حملات سایبری 6 تریلیون دلارهزینه به جهان تحمیل خواهد کرد که رقم چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای است و می‌تواند کشورهای ناتوان در حوزه سایبر را از میدان به در کند. به‌همین دلیل هم همه کشورها به‌دنبال افزایش توان سایبری خود هستند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۰۲۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس از عملیات ایران علیه اسرائیل، مذاکرات بین اسرائیل و حماس متوقف شده است

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسپوتنیک، این شبکه تلویزیونی به یک دیپلمات ارشد یک کشور عربی معرفی نشده استناد کرده که از جریان مذاکرات، اطلاعات دست اول دارد.

در خبر منتشره از سوی این شبکه تلویزیونی آمده است:"در حال حاضر، مذاکرات درباره آتش بس و آزادی گروگان های اسرائیلی از سوی جنبش حماس "تقریباً متوقف شده است".

خاطرنشان می شود که این دیپلمات هیچ کس را مقصر ندانست و خاطرنشان کرد که مذاکرات به بن بست رسیده است زیرا تنش ها با ایران پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق د درجه اول اهمیت قرار گرفته است.

پس از نفوذ مسلحانه شبه نظامیان حماس از نوار غزه به خاک اسرائیل و آغاز موشک باران اسرائیل از سوی فلسطینیان، اوضاع در خاورمیانه به شدت رو به وخامت گرائیده است. حماس این حمله را پاسخی به اقدامات مقامات اسرائیلی علیه مسجد الاقصی در بیت المقدس اعلام کرده است.

صبح روز هفتم اکتبر، اسرائیل در چارچوب عملیات طوفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه قرار گرفت. پس از حملات موشکی گسترده، رزمندگان حماس به مناطق مرزی جنوب کشور یهودیان نفوذ کردند.

کد خبر 845248 برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه فلسطین فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • هکر‌های چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند
  • نگرانی آمریکا از حمله ویرانگر هکرهای چینی
  • مدیر اف‌بی‌آی: هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند
  • مدیر اف‌بی‌آی: هکر‌های چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند
  • آماده شدن هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا
  • چرا حمله موشکی «مشروع» بود؟ فهرست عملیات تروریستی و سایبری اسرائیل علیه ایران
  • ۲۱ عملیات تروریستی و سایبری اسرائیل علیه ایران /چرا حمله سپاه «مشروع» بود؟
  • بورل: غزه مثل سطح ماه شده؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • پس از عملیات ایران علیه اسرائیل، مذاکرات بین اسرائیل و حماس متوقف شده است