درس صلح امام حسن(ع) برای دستگاه دیپلماسی ما
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۰۳۵۱۲
شرایط سیاسی و اجتماعی، یک امر متغیر است و هر دورهای اقتضائات خاص خود را دارد. در این راستا، پیشوایان دینی هم بنا بر آن مقتضیات زمانی و مکانی، استراتژیهای مختلفی را اتخاذ میکردند. بر این اساس، امام حسن(ع) در شرایط جامعه آن روز «صلح» و امام حسین(ع) در شرایطی دیگر «قیام» را برگزیدند و درسشان برای دیپلماسی امروز ما این است که باید در زمان خودمان همواره شرایط را بسنجیم و اقتضائات زمانه را در نظر بگیریم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در سالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) بسیار خوب است که منش دیپلماسی ایشان را یکبار دیگر مرور کنیم تا آموزههای آن برای شرایط امروز ما مورد تأمل قرار گیرد. امام حسن مجتبی(ع) در شرایطی زندگی میکردند که مردم برای جنگ آمادگی نداشتند و به تعبیری از شرایط جنگی خسته شده بودند و سوال و مطالبه مردم در آن دوره این بود که آیا راه دیگری برای حل مسائل و مشکلات جامعه وجود دارد؟ با توجه به شرایط موجود آن زمان، امام حسن(ع) منش «صلح» را در دیپلماسی خود برگزیدند؛ چرا که بر این باور بودند در آن دوره خاص تاریخی و با توجه به مقتضیات جامعه «صلح» میتواند بهترین گزینه برای حل مشکلات مردم باشد.
بر این اساس، میتوان انتخاب این تصمیم از سوی ایشان را برآیند شناخت و آگاهی کافی ایشان از «شرایط اجتماعی» و «مطالبات مردم» در آن روزها تلقی کرد. ایشان، به درستی میدانستند مردم آمادگی جنگیدن و مبارزه در صحنه را ندارند. از این رو، کوشیدند تا از راه صلح بر مشکلات فائق آیند.
اگر بخواهیم با نگاهی جامعتر، جامعه زمان امام حسن(ع) را مورد مداقعه قرار دهیم باید به این نکته توجه داشت که معاویه در آن دوره کارهای فرهنگی زیادی انجام داده بود و به دنبال این امر، عدهای فریب خورده و گروهی گرفتار مسائل دنیا شده بودند و این عافیتطلبیشان مانع از این میشد که بخواهند درگیر سختیها و تنشهای جنگ شوند.
واقعیت این است که جامعه اسلامی از زمان حکومت خلفای اول به تدریج دچار استحاله شد؛ کشورگشاییهای پیدرپی و رسیدن به غنایم وسیع و همچنین اجرای سیاستهایی چون تقسیم درآمدها براساس سوابق افراد توسط خلیفه دوم و... به تدریج «دنیاطلبی» و «عادت به تبعیض» را در میان مسلمانان رواج داد. این اقدامات در شرایطی رخ داد که زمان زیادی از اسلام آوردن اعراب نمیگذشت و بسیاری از آنان در اواخر عمر پیامبر اکرم(ص) اسلام آورده بودند. بر این اساس، فرصتی زیادی نبود که بتوان آنان را از زیر بار سدهها فرهنگ جاهلیت خارج کرد. همین امر سبب شد تا بسیاری از آنان به مناسبات و ارزشهای قبیلگی سابق خود بازگردند.
در این فضا، ریاکاری و تزویر معاویه از یک طرف و سست بنیادی اعتقادی و دنیاگرایی طرفداران و یاران امام حسن(ع) از طرف دیگر، باعث شد تا امام حسن(ع) «صلح» را به عنوان تنها راهحل دیپلماسی خود در شرایط آن روز برگزیند.
درس صلح امام حسن(ع) برای دستگاه دیپلماسی ما این است که شرایط را بسنجیم به این معنا که بررسی کنیم مردم چقدر آمادگی مبارزه دارند و این امر مستلزم شناخت کافی از جامعه و مطالبات مردم است.
البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که شرایط سیاسی و اجتماعی، یک امر متغیر است و هر دورهای اقتضائات خاص خود را دارد. در این راستا، پیشوایان دینی هم بنا بر آن مقتضیات زمانی و مکانی، استراتژیهای مختلفی را اتخاذ میکردند. بر این اساس، امام حسن(ع) در شرایط جامعه آن روز «صلح» و امام حسین(ع) در شرایطی دیگر «قیام» را برگزیدند و درسشان برای دیپلماسی امروز ما این است که باید در زمان خودمان همواره شرایط را بسنجیم و اقتضائات زمانه را در نظر بگیریم.
واقعیت این است که در مسائل سیاسی همواره، مقابله به مثل نتیجهبخش نیست و گاهی میتوان همچون امام حسن(ع) از راه گفتوگو و تساهل مسائل را حل کرد و از شخصیتها و نخبگانی کمک گرفت که این ظرفیت را دارند که میتوانند ما را به اهدافمان نزدیکتر کنند.
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۰۳۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند و باید از ظرفیت نظام تعلیم و تربیت بیش از این استفاده شود. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، آیتالله سیدحسن عاملی عصر یکشنبه در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم و جمعی از کارگران و نیروهای عقیدتی، سیاسی سپاه در اردبیل، اظهار داشت: عزت، استقلال و عظمت یک کشور مرهون تحولات علمی است؛ چرا که علم سلطان است و مبدأ تغییر و تحول در جامعه به شمار میرود.
وی ضرورت بها دادن به نظام تعلیم و تربیت را با توجه به نقش تأثیرگذار آن در تربیت نخبگان و نیروهای کارآمد جامعه یادآور شد و تصریح کرد: با توجه به اینکه محور و اساس تحول و توسعه نیروی انسانی است، باید به نظام آموزش و پرورش بها داده شود تا بهترین و خلاقترین نیروها در این مجموعه پرورش یافته و تحویل جامعه دهند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: معلم خیر و نیک، معلم سرشار از برکت برای جامعه و حرکت پیشرونده آن است و باید همه قدر این نیروهای ارزشی را بدانیم و در کنار آنها به تربیت و تعالی نسل آینده کمک کنیم.
عاملی جامعه، خانواده و مدرسه را سه ضلع اصلی اصول و مبانی تربیتی و تحقق نظام تعلیم و تربیت شایسته و برازنده نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: باید در مسیر توسعه و پیشرفت قدر این ذخایر ارزشمند را بدانیم و در حل مشکلات معیشتی و اقتصادی معلمان تلاشی جدیتر انجام شود.
وی به نقش و جایگاه کارگران در تحقق شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره کرد و ادامه داد: کارگران عنصر اصلی در تحقق این شعار هستند و باید به تقدس کار و درآمد حاصل از کار شایسته و کسب روزی حلال بهای بیشتری داده شود.
امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: کارگران در حقیقت چرخهای توسعه کشور را با تلاش شبانهروزی خود میچرخانند و باید این نیروها مورد ارزش و تکریم بیشتری قرار گیرند.
عاملی، همچنین هفته عقیدتی، سیاسی سپاه را به تلاشگران گمنام این عرصه تبریک گفت و اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این نهاد ارزشی شکل گرفت تا بهترین نیروها در مسیر تربیت ارزشی و آسمانی قرار گرفته و بتوان تحولات خوبی را در مجموعه سپاه پاسداران و عظمت تحولی آن ایجاد کرد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل بیان کرد: عقیدتی، سیاسی سپاه در حقیقت کانون اصلی و مرکزیت حرکت تحولی این مجموعه به شمار میرود و باید مخلصترین نیروها در این نهاد بهکارگیری شود.
انتهای پیام/131/