Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از شرکت‌هایی که در زمینه ساخت و عرضه نرم افزارهای گوناگون  فعالیت چشم‌گیری داشته، شرکت مایکروسافت است. این شرکت طیف وسیعی از نرم افزار‌های کاربردی از جمله ویرایش متن، ویرایش عکس، مدیریت سایت، ابزار مهندسی و ... را تولید کرده و در قالب مجموعه Microsoft Office در دسترس کاربران سراسر جهان قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این سری از جلسات آموزشی قصد داریم به نرم افزار پاورپوینت بپردازیم. برنامه Microsoft Powerpoint یک برنامه تجاری-بازرگانی برای ارائه مطلب است که توسط شرکت Microsoft برای سیستم‌ عامل‌های ویندوز و مکینتاش ( نسخه 8 ) نوشته و عرضه شده است. نسخه‌ای که این آموزش در قالب آن تهیه شده است Microsoft Powerpoint 2010 است. برنامه Microsoft Powerpoint ابزاری برای ارائه اطلاعات است که از انواع متن‌ها، شکل‌ها، طراحی‌ها، عکس‌ها و رسانه‌های چندگانه در کنار سایر محصولات Microsoft Office مانند Excel، پشتیبانی می‌کند. مدرک‌هایی که توسط Powerpoint 2010 نوشته می‌شوند به صورت از قبل تعریف شده با پسوند .pptx ذخیره می‌شوند، در حالی که در نسخه‌های قدیمی‌تر برنامه از پسوند .ppt استفاده می‌شد. 

مورد توجه کاربران محترم

این مجموعه آموزشی برای آن دسته از کاربران کامپیوتر آماده شده است که تمایل برای یادگیری برنامه Microsoft Powerpoint به صورت گام به گام را داشته و اطلاعات چندانی از کاربرد کامپیوتر و یا نرم افزار‌های Microsoft ندارند. این آموزش به شما آگاهی کافی از برنامه Powerpoint ارائه خواهد داد و به همین دلیل لازم است که تا پایان قسمت نهایی با ما همراه باشید تا این نرم افزار را به صورت حرفه یاد بگیرید.

در ادامه به جلسه اول " آموزش گام به گام پاورپوینت (PowerPoint) " می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید: قسمت اول/ چگونه کار با مایکروسافت ورد (Microsoft Word) را آغاز کنیم؟ +آموزش تصویری

شروع کار با برنامه PowerPoint

در این بخش ما چگونگی شروع کار با برنامه Powerpoint 2010 را فرا میگیریم. یاد خواهیم گرفت که چگونه برنامه Powerpoint 2010 را در چند گام ساده اجرا کنیم. برای دسترسی به برنامه Powerpoint 2010 شما باید برنامه Microsoft Office 2010 را به صورت از قبل نصب شده در کامپیوتر خود داشته باشید. توجه داشته باشید که فقط در پکیج‌های نصب Home and Student ، Home and Business ، Standard ، Professional و Professional Plus ؛ Office 2010 برنامه Powerpoint 2010 موجود بوده و ممکن است سایر پکیج‌های نصب Office 2010 تنها داری برنامه نمایش دهنده فایل‌های .pptx باشند؛ در این صورت کارهایی همچون ایجاد فایل‌های Powerpoint و یا ویرایش آنها را نمی‌توان با این برنامه‌ها انجام داد.

مرحله اول: روی دکمه Start کلیک کنید:

مرحله دوم: روی دکمه All Programs از منو ایجاد شده کلیک کنید:

مرحله سوم: در منو باز شده گزینه Microsoft Office را یافته و روی آن کلیک کنید:

مرحله چهارم: در منوی تازه باز شده گزینه Microsoft Powerpoint 2010 را پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید:

این عمل باعث اجرای برنامه شده و شما صفحه اصلی برنامه را در ادامه مشاهده می‌کنید:

آشنایی بیشتر با برنامه PowerPoint 2010

تصویر 6 بخش‌های مختلف صفحه اصلی برنامه را نشان می‌دهد. آشنایی با این بخش‌ها موجب سرعت بخشیدن به یادگیری و استفاده آسان‌تر از برنامه Powerpoint می‌شود :

(تصویر شماره 6)

بخش File Tab

این سربرگ نمای Backstage را برای شما باز می‌کند که به شما امکان مدیریت فایل و تنظیمات برنامه را می‌دهد. به کمک این بخش شما می‌توانید فایل‌های ارائه خود را ذخیره کنید، یا فایل‌های موجود را اجرا کرده و یا فایل‌های جدیدی را تحت الگوهای خالی و از قبل تعریف شده ایجاد کنید. دیگر فعالیت‌های مربوط به فایل‌ها را نیز می توان از این بخش به انجام رساند.

بخش Ribbon ( نوار وظیفه )

همانطور که در تصویر شماره 7 مشخص است؛ بخش نوار وظیفه نیز شامل 3 قسمت مجزا می‌شود:

(تصویر شماره 7)

قسمت Tabs : در قسمت بالایی نوار وظیفه قرار دارد و شامل گروه‌هایی از دستورات مرتبط می‌شود. Home ، Insert ، Page Layout و ... نمونه‌ای از سربرگ‌های نوار وظیفه هستند. قسمت Groups : گروه‌ها دستورات مرتبط به هم را سازمان‌دهی می‌کنند و اسم هر گروه در زیر آن ( روی نوار وظیفه ) آورده شده است. برای مثال دستوراتی مانند صف بندی و ... مربوط به سربرگ Font از نوار وظیفه هستند. قسمت Commands : همانطور که قبلا گفته شد هر یک از دستورات در گروه‌های مربوط به خود قرار می‌گیرند. بخش Title Bar

این بخش قسمت فوقانی پنجره برنامه است  که نام فایل‌های شما را با پسوند نام خود برنامه نشان می‌دهد؛ به عنوان مثال در تصویر شماره 7 عنوان Presentation نام فایل و Microsoft Powerpoint نام برنامه محسوب می‌شود.

بخش Slide Aria

این بخش قسمتی است که در آن اسلایدها ایجاد شده و یا ویرایش می‌شوند. در این بخش شما می‌توانید متن، عکس‌ها، شکل‌ها یا سایر رسانه‌های چندگانه را از اسلایدها حذف کرده و یا به آنها اضافه کنید.

بخش Help

این بخش از برنامه برای دستیابی سریع به آموزش‌ها و کمک‌های مرتبط با برنامه در صورت نیاز است. با کلیک روی دکمه " ? " بخش Help برنامه باز می‌شود که شما در آن لیستی از موضوعات معمول برای جستجو را مشاهده می‌کنید، همچنین برای جستجوی سایر موضوعات می‌توانید از بخش Search در بالای صفحه Help استفاده کنید.

 بخش Zoom Options

با کنترل بزرگنمایی شما می‌توانید متن خود را در نمایی بزرگتر ببینید. بخش کنترل بزرگنمایی شامل یک دکمه اسلاید مانند است که با کشیدن آن به راست می‌توانید بزرگ نمایی را کاهش و یا افزایش دهید. همچین این کار را با کلیک کردن روی دکمه‌های – و + نیز می‌توان انجام داد. بیشترین درصد بزرگنمایی پشتیبانی شده توسط برنامه 400% در نظر گرفته شده است.

بخش Slide Views

متشکل از چهار دکمه که در سمت چپ بخش کنترل بزرگنمایی ؛ در بخش تحتانی پنجره اصلی برنامه قرار گرفته و به شما امکان نظارت بر نحوه نمایش فایل را می‌دهد:

نوع Normal layout view : این گزینه صفحه را به صورت طبیعی به گونه‌ای که اسلاید در سمت راست و لیست تصاویر اسلاید‌های دیگر در سمت چپ آن قرار دارند، نمایش می‌دهد. این نوع نمایش به شما اجازه ویرایش انفرادی اسلایدها و نیز مرتب‌سازی آن ها را می‌دهد. نوع Slide Sorter View : این نحوه نمایش تمامی اسلایدها را به صورت یک ماتریس نمایش می‌دهد. باید توجه کنید که در این نوع نمایش فقط به شما اجازه ترتیب بندی اسلایدها داده می‌شود نه ویرایش آنها. نوع Reading View : این نوع نمایش مانند نمایش یک اسلاید با دسترسی به Task Bar ویندوز است که در صورت نیاز به شما امکان باز و بسته کردن پنجره‌های دیگر را نیز می‌دهد. به هر حال همانند نمایش اسلاید در این نوع نمایش هیچگونه تغییری در اسلاید‌ها نمی توان ایجاد کرد. بخش Notes Section

این بخش به شما اجازه می‌دهد تا به ارائه خود یادداشت اضافه کنید. این یادداشت‌ها فقط برای ارائه دهنده به عنوان مرجعی کمکی نمایش داده می‌شود و هرگز برای حضار در صفحه نمایش نشان داده نمی‌شود.

بخش Quick Access Toolbar

این بخش درست در زیر نوار ابزار برنامه قرار گرفته است. این منو ابزار آسانی برای گروه بندی دستورات رایج مورد استفاده در برنامه Powerpoint را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. کاربر می‌تواند این منو ابزار را متناسب با نیاز‌های خود تنظیم کند.

بخش Slide Tab

این بخش فقط در نوع نمایش معمول قابل دسترسی است. این بخش نمای اسلایدها را به ترتیب نمایش می‌دهد و شما می‌توانید توسط این بخش اسلایدی را به مجموعه اضافه، از مجموعه حذف و یا اینکه اسلایدها را دوباره ترتیب بندی کنید.

مخاطبان عزیز دریچه فناوری باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید سوالات، مشکلات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات همین گزارش ارسال کنید تا در بخش‌های بعدی این آموزش تا حد امکان به آنها پرداخته شود.

بیشتر بخوانید: قسمت چهارم/ چگونگی آغاز تایپ در مایکروسافت ورد (Microsoft Word) +آموزش تصویری

انتهای پیام/

قسمت اول/ آموزش رایگان استفاده از برنامه مایکروسافت پاورپوینت (Microsoft PowerPoint) از مبتدی تا پیشرفته

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۰۳۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای در سال تحصیلی جدید

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با اشاره به ضرورت ریل گذاری لازم در حوزه‌های مختلف گفت: کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه ای از اهداف و برنامه‌های کلیدی سازمان در سال تحصیلی جدید است.

به گزارش ایسنا، محمود زاده در چهل و سومین نشست شورای راهبردی سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به حرکت بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی در ارتباط با رژیم منحوس صهیونیستی گفت: اقتدار امروز نظام در جهان مدیون خون شهیدان و کسانی است که جان خود را نثار کردند تا این انقلاب زنده بماند و ما نیز وظیفه داریم در زمینه‌های مختلف آگاهی بخشی کنیم و پیشرفت‌ها و موفقیت‌های بزرگ میهن عزیزمان را به نسل جوان انتقال دهیم.

وی با اشاره به ضرورت ریل گذاری لازم در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی  و توسعه آموزش های فنی و حرفه‌ای از اهداف و برنامه های کلیدی سازمان در سال تحصیلی جدید است و باید زیرساخت‌های لازم در این زمینه فراهم شود.

محمودزاده اجرای دقیق طرح توانمند سازی معلمان مدارس غیر دولتی را از دیگر برنامه‌های سازمان دانست و گفت: توانمند سازی معلمان و همکاران مدارس غیر دولتی باید به گونه‌ای باشد که تاثیرات مثبت آن در کلاس درس و به روی دانش آموزان ملموس باشد و از اجرای طرح‌ها و برنامه‌های نمایشی وصرفا آماری جدا باید پرهیز کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت بارش فکری در راستای بهتر اجرایی شدن برنامه‌ها، تصریح کرد: استفاده از خرد جمعی و مشورت با متخصصین واندیشمندان می‌تواند در رسیدن به اهداف بسیار موثر باشد.

محمودزاده برگزاری اولین جشنواره ملی آفرینو را از دیگر برنامه‌های سازمان در سال جدید خواند و گفت: ۶ هزار و ۱۷۹ طرح از سوی موسسین مدارس غیردولتی  از ۳۷۰ منطقه کشور در سامانه به ثبت رسیده است که برای سال اول، این حجم از استقبال بسیار ارزشمند است.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام بزرگداشت مقام شامخ معلم در اردیبهشت ماه، تاکید کرد: قدردانی از معلمین فکور، با دانش، متعهد و متخصص ایران بزرگ اسلامی از برنامه‌های جدی سازمان است و تکریم مقام معلم را بر همگان لازم می‌داند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آمار جدید مخاطبان سریال‌ها و برنامه‌ها/ اعدادی که شبیه معجزه است
  • هوشمند سازی 13 گله شتر استان یزد
  • ببینید | پربیننده شدن برنامه‌های معارفی یک اتفاق تحولی است | سریال «زیرخاکی» پرمخاطب می‌شود
  • تحول آوینی منجر به نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت شد
  • طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش
  • عکس| تصویر همسر واقعی «جومونگ» لو رفت!
  • توسعه آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای در سال تحصیلی جدید
  • «خانه» با اجرای امیرمحمد زند از امروز در شبکه یک
  • پخش برنامه قدرت اسلحه سازی ایران در تلویزیون + روز و ساعت پخش
  • محمد دلاوری وارد کارخانه اسلحه‌سازی شد/ ورود دوربین به پارچین