Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@08:49:32 GMT

«اسدالله» و تدارک نازک بدنان برای اعلیحضرت!

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۰۴۰۰۶

«اسدالله» و تدارک نازک بدنان برای اعلیحضرت!

هدف علم از نگارش این یادداشت ها چه بوده است؟ تکریم شاه یا تخریب او؟ من اعتقاد ندارم که علم در پی تخریب شاه بوده باشد، چه اینکه جای جای این مجلدات نشان می دهد که او به ولی نعمت خویش علاقمند است.

به گزارش مشرق، محمدرضاکائینی، از فعالان تاریخ و رسانه، در مطلبی نوشت:

در آبان ماه هزار و سیصد و چهل وپنج، محمدرضا پهلوی امیراسدالله علم را به وزارت دربار برگزید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او از آن پس تا مرداد هزار و سیصد و پنجاه وشش - که شاه از او خواست به دلیل بیماری، از سمت خویش کناره گیرد- تقریبا هر روز ارباب خود را می دید و در بسیاری روزها، با او هم سفره می شد.

گزارش او از علایق، خلقیات و کردار شاه در این دوره طولانی،در عداد موثق ترین اسناد تاریخ سلطنت پهلوی دوم به شمار می رود.

بی شک اگر محمدرضا می فهمید که این "غلام خانه زاد" بیخ گوش او و به شکل روزانه، در حال تهیه چه خوراکی برای تحلیل گران تاریخ در آینده است، لحظه ای در سر به نیست کردن وی و نوشته هایش تردید نمی کرد!

با خاطرات علم به راحتی میتوان شاه را روانکاوی و غیرطبیعی بودن وی در بسیاری از عرصه های زیستی را اثبات کرد.

اسدالله علم در کنار مخدوم خویش در حاشیه بازدید از کارخانه نیشکر هفت تپه

در جمع بندی این هفت مجلد، به راحتی میتوان بدین غایت رسید که: وزیر دربار یک وظیفه رسمی دارد و یک وظیفه غیررسمی و پنهان! وظیفه رسمی او، تنظیم روابط شاه با بیرون از دربار است به اشکال گوناگون و وظیفه غیر رسمی وی -که اهمیت آن از اولی به هیچ روی کمتر نیست- تدارک و تقدیم نازک بدنان به خاک پای ملوکانه و مشاهده تاثیر آنان بر اعلیحضرت در شرفیابی فردا صبح و نهایتا خشنودی یا غبن از توفیق یا عدم توفیق در انجام این وظیفه خطیر! تازه آنچه نشریافته، مواردی است که به نظر علینقی عالیخانی قابل اغماض آمده، موارد سانسور شده اما، در خور بحث وگمانه های مفصل است!

راقم این سطور چندی با خود اندیشه می کرد که: هدف علم از نگارش این یادداشت ها چه بوده است؟ تکریم شاه یا تخریب او؟ من اعتقاد ندارم که علم در پی تخریب شاه بوده باشد، چه اینکه جای جای این مجلدات نشان می دهد که او به ولی نعمت خویش علاقمند است. علم به وسوسه ای دچار شده بود که بسا صاحبان قدرت بدان مبتلا می شوند: "وسوسه گزارش به تاریخ". چنین حالتی، جماعتِ صاحب مقام را تحریک می کند که دانسته های خود را بر کاغذ بریزند و تا موسم انتشار، آن را پنهان دارند. اینان با این کار، هم تا حدی روح و وجدان را از وبال این ناگفته ها می رهانند و هم نشانی و اشارتی برای آیندگان به جای می گذارند.

توصیه می کنم برای آشنایی با منش فردی و اجتماعی شاه، مطالعه این یادداشت ها را از دست ندهید. حتی اگر کمتر حوصله خواندن دارید، این یکی را استثنا کنید!

منبع: مشرق

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی بازار سکه و ارز اربعین پرسپولیس اسدالله علم رژیم پهلوی محمدرضا پهلوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۰۴۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسینی در دیدار با فرماندار جدید کاشان با حمایت وهمراهی از حمیدرضا محمدی فشارکی گفت::بیانیه گام دوم انقلاب فرموده رهبر معظم انقلاب باید دغدغه فرماندار در دوره مسئولیتش باشد.
امام جمعه کاشان افزود: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی وظیفه اصلی ما نسبت به امام عصر (عج) است یعنی ما ظهور را در پیش داریم، حضرت امام خمینی (ره) سال ۱۳۴۲ قیام کردند و در بیانات ایشان آمده که هدف من بسترسازی اجتماعی در جهان برای ظهور است.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمشان به حقیر از کلمه مکرم استفاده کرده و فرمودند شما را به شهر مکرم کاشان اعزام می‌کنم انتظار از فرماندار جدید تقویت وجه مکرم شهر است وفرماندار جدید همه تلاش خود را برای صیانت از مکرم بودن کاشان انجام دهند و برای تقویت این تکریم تلاش کنند.
امام جمعه کاشان افزود: خود سازی، جامعه سازی و تمدن سازی سه جمله نخست بیانیه گام دوم انقلاب است، نگاه فرماندار جدید کاشان این باشد که قرار است فرمایش ولی امر را در کاشان اجرایی شود.

دیگر خبرها

  • دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند
  • اینفوگرافیک/ همه دستگاه‌هایی که درباره حجاب وظیفه دارند؟
  • ۴۰۰ عنوان برنامه برای هفته عقیدتی سیاسی تدارک دیده شده َشَد
  • بازداشت یک نوجوان به ظن تدارک حمله تروریستی در المپیک
  • حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان
  • تدارک لباس برای شیرخوارگان حسینی 
  • بولگاری و نازک ترین ساعت مچی مکانیکی جهان‌/ چرخ دنده ها را چطور داخل آن جای داده اند؟! (عکس)
  • (ویدیو) صحنه تماشایی از کمک پلیس وظیفه شناس به یک پیرمرد
  • استفاده از نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی
  • تدارک رادیو فرهنگ برای هشتاد و چهارسالگی رادیو