Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-19@08:21:19 GMT

نجات شوکای زخمی در چالوس

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۰۴۴۵۶

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مازندران، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان های چالوس و کلاردشت حین گشت وکنترل مناطق تحت پوشش، آثار و علائم مربوط به حضور شکارچیان در منطقه را مشاهده و پس از کمین شبانه و شنیده شدن صدای شلیک تیر به جستجوی مکان اختفای شکارچیان غیر مجاز پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: با شناسایی مخفیگاه، شکارچیان متخلف با رها کردن یک راس شوکای زخمی (گوزن) که از ناحیه چشم چپ مورد اصابت تیر قرار گرفته بود متواری شدند. همچنین حیوان زخمی با نظر کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان چالوس پس از مداوا و اطمینان از سلامت کامل در طبیعت رها سازی می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه شکارچیان متخلف شناسایی و تلاش برای دستگیری آنان ادامه دارد گفت: شورای عالی حفاظت محیط زیست جریمه نقدی شکار هر راس شوکا را حدود 350 میلیون ریال اعلام کرده است.
شوکا (نام علمی: Capreolus capreolus) نوعی گوزن کوچک بومی اورآسیا به رنگ سربی یا سرخ بوده که بیشتر در مناطق سردسیر زندگی می‌کند.
شوکا با 95 تا 135 سانتیمتر طول، 65 تا 75 سانتی‌متر ارتفاع در ناحیه شانه و نیز 15 تا 30 کیلوگرم وزن، گوزنی نسبتاً کوچک محسوب که نرها دارای شاخ هستند.
علف‌ها، برگ‌ها، جوانه‌ها، قارچ‌ها و میوه‌ها به ‌ویژه علف‌های لطیف و نورس و مرطوب غذاهای مورد علاقه شوکا را تشکل می دهد.
در حال حاضر نسل این حیوان به دلیل تخریب گسترده و تغییر کاربری عرصه های جنگلی شمال کشور به مناطق مسکونی و زمین های کشاورزی و نیز شکار غیرمجاز به شدت کاهش یافته و در آستانه انقراض قرار دارد.
با توجه به جنگلی بودن زیستگاه این گونه و نبود امکان سرشماری به روش مشاهده مستقیم در نقاط جنگلی، آمار دقیقی از تعداد شوکاهای باقیمانده در کشور وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: شوکا حفاظت محیط زیست یگان حفاظت محیط زیست چالوس کلاردشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۰۴۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد: در اجرای دستور فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان مازندران - ساری، مأمورین یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی استان و اداره منابع طبیعی شهرستان آمل بصورت سرزده از کارگاه‌های چوب‌بری و مراکز دپو و خرید و فروش چوب بازید نمودند.

در جریان این بازدید مشترک، مأمورین یگان حفاظت منابع طبیعی موفق به توقیف یک دستگاه کامیون و یک دستگاه وانت نیسان حامل چوب جنگلی قاچاق شدند.

محموله قاچاق مکشوفه جهت تنظیم پرونده و معرفی متخلفین به مراجع قانونی، توقیف شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار
  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان
  • خطر حمله گاندو‌ها در کمین سیل‌زدگان
  • سیلاب و خطر خروج تمساح پوزه کوتاه
  • هشدار حمله تمساح‌ها به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان ؛ مراقب خروج گاندوها از برکه‌های محل زیستشان باشید
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان قائم شهر
  • شناسایی و دستگیری شکارچیان غیر مجاز
  • شکارچیان حیوانات وحشی در راور به دام قانون افتادند
  • شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده راور دستگیر شدند