Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان پاکدشت با داشتن حدود ۲۵ هزار هکتار مرتع هر ساله میزبان عشایری است که پس از گذران فصل چرای دام در مراتع ییلاقی و برای عزیمت به مراتع قشلاقی مدتی در مراتع میانبند این شهرستان اطراق کرده و در این مراتع دام های خود را تعلیف می کنند.

اما در سال جاری و با هدف حفظ و احیاء پوشش گیاهی منطقه پروژه مدیریت چرا در این شهرستان به مرحله اجرا در آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاکدشت صبح سه شنبه در همین ارتباط در حاشیه بازدید از مراتع ییلاقی پاکدشت، در جمع خبرنگاران گفت: به منظور برقراری تعادل بین ظرفیت مرتع و چرای دام باید مدیریت مطلوبی اعمال و دام ورودی به مرتع کنترل شود که با اجرای این پروژه به گیاه فرصت تجدید حیات و رشد کافی داده می شود که در این صورت مراتع حفظ شده و شاهد پوشش گیاهی مناسب از لحاظ کمی و کیفی خواهیم بود.

اصغر سپه وند با اشاره به اینکه مراتع علاوه بر دارا بودن نقش ارزنده اکولوژیکی، اهمیت بسزائی در اقتصاد و معیشت بهره برداران به ویژه عشایر ایفا می کند افزود: مراتع شهرستان پاکدشت به صورت میانبند و در مسیر ایلراه های قشلاقی قرار دارد که هر ساله میزبان عشایری از شهرستان های ورامین، پیشوا و ری می باشد که در راستای حفظ، نگهداری و پایداری این مراتع پروژه کنترل دام و کوچ عشایر با اعمال اقداماتی از جمله تشکیل اکیپ های حفاظتی این مراتع و مبادی ورودی ایلراه ها را تحت نظارت و پایش دارند.

این مقام مسئول تأکید کرد: با توجه به موقعیت استراتژیکی این مراتع و وجود چند ایلراه عشایر در مناطق توچال، حمامک و پاچالک و دو گوش و کولیک تأمین اعتبارات مناسب برای اجرای هر چه بهتر پروژه مدیریت چرا ضروری می باشد.

کد خبر 4451443

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل منابع طبیعی استان تهران پاکدشت مراتع اربعین 97 اربعین حسینی یوم الله 13 آبان مرز مهران بوشهر مشهد راهپيمايي 13 آبان گرگان شهرکرد پدافند غیرعامل شیراز سنندج خطبه های نماز جمعه خرم آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۰۵۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرآغاز کوچ عشایر قشقایی از قشلاق به ییلاق

رئیس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم گفت: حدود ۴۷۵۰ خانوار از پنج طایفه بزرگ عشایر قشقایی و ۶۰۰ هزار راس دام وارد ییلاقات سمیرم شدند.

علی رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان اظهار کرد: استان فارس یکی از مسیرهای اصلی کوچ عشایر به شهرستان سمیرم است.

وی افزود: حدود چهار هزار و ۷۵۰ خانوار از پنج طائفه بزرگ عشایر قشقایی و ۶۰۰ هزار راس دام از استان‌های فارس، کهکیلویه و بویر احمد، بوشهر و خوزستان وارد ییلاقات سمیرم شدند.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم تصریح کرد: حدود ۲۵ درصد تولیدات گوشت قرمز را عشایر تولید می‌کنند که صنایع دستی، لبنیات و محصولات دیگر را در فصل حضور در شهرستان سمیرم تأمین می‌کنند.

وی عنوان کرد: عشایر شهرستان بدلیل شرایط سخت خشکسالی در مناطق قشلاقی محبور به کوچ زودهنگام به ییلاق شدند و کوچ در شرایط فعلی هزینه زیادی به عشایر تحمیل می کند.

رحیمی خاطرنشان کرد: از جمله مشکلات کوچ عشایر، میان بندها توسط شرکت‌های دولتی و خصوصی، کشاورزان روستایی و واگذاری های بی‌رویه مراتع و اراضی ملی، احداث جاده های زیاد و … است که اشغال شده و امکان اتراق راحت و چند روزه را غیر ممکن نموده است.

وی با اشاره به هزینه حمل خودرویی بسیار بالا تصریح کرد: گاهی کوچ زودهنگام و با سرعت بیشتر اجتناب‌ناپذیر است و در سال جاری نیز نظر به ورود عشایر به شهرستان اداره امور عشایر سمیرم با حمایت اداره کل امور عشایر اصفهان و با راه اندازی ناوگان آبرسانی سیار و شروع عملیات تیغ زنی راه‌های عشایری در حد امکان سعی در تأمین امکانات حداقلی برای خانوارها و دام عشایر نموده است.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم گفت: برنامه‌ریزی برای شروع پروژه‌های عمرانی در مناطق عشایری، هماهنگی با دستگاه‌های امدادی، بهداشت و درمان، حمایتی و همینطور دامپزشکی برای کمک به جامعه عشایری از اقدامات دیگر اداره امور عشایر سمیرم بوده است.

به گزارش ایمنا، عشایر قشقایی شهرستان سمیرم از ۴۵۵ هزار هکتار اراضی این شهرستان جهت تعلیف دام‌هایشان استفاده می‌کنند و با هم اکنون با ۴۷۵۰ خانوار عشایری و ۶۰۰ هزار رأس دام سبک وارد شهرستان سمیرم شدند.

کد خبر 749315

دیگر خبرها

  • هشدار مدیریت بحران استان به کوهنوردان، گردشگران و عشایر
  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا
  • آماده باش مدیریت بحران برای احتمال وقوع سیلاب در ۴ استان
  • رویش دشت شقایق در اردستان
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • بیمه سلامت متولی امر بیمه همگانی است
  • سرآغاز کوچ عشایر قشقایی از قشلاق به ییلاق
  • تصویب اجرای ۱۰ طرح سرمایه گذاری، بهره برداری و بهینه سازی زیر ساخت های مدیریت تعاون روستائی
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران