Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-03@21:17:44 GMT

پسته دامغان در مسیر صادرات

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۰۵۸۳۳

پسته دامغان در مسیر صادرات

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛  شهرستان دامغان یکی از قطب های تولید پسته کشور و جهان است که پسته آن از لحاظ کیفیت، تنوع ارقام و میزان تولید در جهان به خوبی شناخته می شود.
شهرستان دامغان در زمینه کشاورزی از جمله شهرهای تک محصولی است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب هوایی، محصول پسته در این شهرستان از اقبال بیشتری برخوردار است که صرفه اقتصادی آن به رونق پسته کاری در این شهر رونق بخشیده است و با توجه به مرغوبیت پسته دامغان و ثبت جهانی شدن این محصول، توجه کشورهای خارجی به واردات پسته افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهرستان دامغان در تولید و فروش پسته سالانه 10 هزار میلیارد ریال درآمدزایی دارد و با توسعه علمی باغ های پسته قابلیت افزایش درآمد تا 40 هزار میلیارد ریال را نیز برای آن تخمین زده اند.
دامغان دارای 18 هزار هکتار باغ پسته است که با ظرفیت آب و خاک موجود، این میزان تا 50 هزار هکتار قابلیت افزایش دارد و درآمد حاصل از صادرات پسته علاوه بر ورود ارز به کشور، می تواند شهر دامغان را از حالت سنتی خارج کرده و به سمت شهری مدرن حرکت دهد.

**صادرات 11 میلیون دلار پسته دامغان
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان  ابراز کرد: با پایان فصل فرآوری پسته ، زمینه صادرات هزار تن پسته دامغان به ارزش 11 میلیون دلار فراهم شده است.
محسن طباطباییان اضافه کرد: این میزان صادرات پسته دامغان، بیشتر از طریق گمرک تهران و کرمان به خارج از کشور صادر می شود.
وی افزود: با توجه به خشکسالی سال جاری، بیش از چهار هزار تن پسته خشک از باغ های این شهرستان فرآوری شده که یک چهارم آن به کشور های خارجی صادر می شود.
طباطباییان تصریح کرد: متوسط برداشت پسته دامغان به رکورد هفت تن در هکتار رسیده است درحالی که این رقم در سایر نقاط کشور 2 تا چهار تن در هکتار است.
وی افزود: در شهرستان دامغان 108 پایانه فرآوری پسته فعالیت دارد که از این تعداد 25 پایانه صنعتی و بقیه نیمه صنعتی است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: قیمت هر کیلو پسته دامغان در مقایسه با سال گذشته در بازارهای داخلی و خارجی تا سه برابر افزایش داشته است.

** قابلیت افزایش درآمد پسته تا 40 هزار میلیارد ریال
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی  ابراز داشت: پسته دامغان گنج و گوهر ارزشمندی است که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.
ابوالفضل حسن بیکی اضافه کرد: کشاورزان و باغداران باید در پیشرفت و کیفیت بهتر محصول پسته تلاش کنند تا بتوانیم با ارائه پسته مرغوب، صادرات این محصول را افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: شهرستان دامغان در تولید و فروش پسته سالانه 10 هزار میلیارد ریال تولید ثروت دارد که با ظرفیت موجود می توان آن را به 40 هزار میلیارد ریال رساند.
حسن بیکی تصریح کرد: این شهرستان دارای 18 هزار هکتار باغ پسته است که با ظرفیت آب و خاک موجود، این میزان تا 50 هزار هکتار قابلیت افزایش دارد.
وی اضافه کرد: کشاورزی و باغداری مردم این شهرستان در حوزه کشاورزی با مشورت انجام می شود که توانسته است تا کنون تولید ثروت خوبی داشته باشد و این پسته را با کیفیت عالی به دنیا معرفی کند.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی به احداث گمرک در این شهرستان اشاره و خاطر نشان کرد: گمرک دامغان در مراحل ساخت است که در ماه های آینده و پس از تکمیل ساختمان، با راه اندازی گمرک در این شهرستان، کار صادرات و واردات محصولات به ویژه پسته و خشکبار با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

**فعالیت پنج هزار باغدار و کشاورز در دامغان
فرماندار دامغان نیز  گفت: 35 درصد اشتغال دامغان در حوزه کشاورزی است که پنج هزار باغدار و کشاورز در این بخش مشغول فعالیت هستند.
علی اصغر مجد با بیان اینکه رویکرد پسته کاران دامغان از شکل دست فروشی باید به صادرات تغییر کند، گفت: پسته کاران باید از فروش محصول خود به صورت تازه خودداری کرده و به تولید با هدف صادرات روی بیاورند.
به گفته مجد، باغداران پسته باید بدانند صادرات این محصول ارز آوری بیشتری دارد و به سود اقتصاد کشور است.
وی افزود: با صادرات این محصول، پسته دامغان به جایگاه واقعی خود در سطح جهان دست خواهد یافت.
مجد با بیان اینکه دامغان به خاطر شرایط آب و هوایی یکی از مرغوب ترین محصولات پسته را داراست، افزود: پسته دامغان از نظر ارزش غذایی و کیفیت در جهان دارای جایگاه خاصی است.
فرماندار دامغان با اشاره به گرایش سرمایه گذاران استان کرمان برای ایجاد باغ های پسته در شهرستان دامغان، گفت: وجود منابع آبی و شرایط آب و هوایی در کنار کمبود آفات، رغبت سرمایه گذاران به ایجاد باغ های پسته در دامغان را افزایش داده است.
عباسعلی، شاه‌پسند، خنجری، فرخی، اکبری، احمدآقایی و حاج حسینی، برخی از ارقام پسته است که بر حسب انتخاب‌های طبیعی و انسانی در بلند مدت در این مناطق بومی شده‌اند.
به دلیل سرمازدگی بهار 97 میزان تولید پسته امسال دامغان بین 10 تا 12 هزار تن بود، در حالی که این میزان در سال گذشته به حدود 35 هزار تن رسید.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: پسته دامغان صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۰۵۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس برآوردها هر ماه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود. علی حسینی گازار، عضو هیأت رییسه شورای ملی زعفران درباره صحت این موضوع به مهر گفت: قاچاق نمی‌تواند آمار داشته باشد چون اگر رسمی است چرا مانع آن نمی‌شوند. اعداد ذکر شده برآوردی اعلام می‌شود. به عنوان مثال صادرات رسمی به‌اضافه مصرف داخل با توجه به حجم کشت، عدد قاچاق برآورد می‌شود. اگر موانع صادراتی برداشته و صادرات شفاف انجام شود قاچاق هم برچیده می‌شود.

قاچاق قانونی

وی افزود: تعهد ارزی صادرکننده را ملزم می‌کند ارز را ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از نرخ بازار آزاد به بانک مرکزی تحویل دهد که این خود گلایه‌هایی را به وجود آورده است. ضمن اینکه برای تحویل و دریافت پول هم به دلیل تحریم مشکلات بسیاری وجود دارد.

وی با اشاره به صادرات زعفران به افغانستان تصریح کرد: سالانه ۲۰ تا ۳۰ تن زعفران به شکل قانونی به افغانستان صادر می‌شود که باید پرسید آیا این کشور مصرف کننده این حجم زعفران است؟ علاوه بر اینکه کشاورزان این کشور به کمک پیاز زعفران ایرانی خود نیز تولید دارند.

حسینی گازار در توضیح بیشتر عنوان کرد: افغانستان با اجازه رسمی وزارت فلاحت خود زعفران ایرانی را به نام تولید افغانستان بسته بندی و دوباره به کشوری مانند هندوستان صادر می‌کند. این می‌شود که بخشی زیادی از این محصول گران بها رسمی و غیررسمی قاچاق می‌گردد.

وی گفت: مدیریت داخل به راحتی اعتبار ایران را تقدیم کشور دیگر می‌کند تا برای خود بازار سازی کند. به این ترتیب با محصول ایرانی برای خود ارزآوری دارد.

افت ۷۰ درصدی تولید زعفران

عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه تاریخ زعفران ایران قدمت ۳ هزار ساله دارد، گفت: بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی و آمار مراکز دولتی، حدود ۱۲۳ هزار هکتار از سطح کشور زیر کشت زعفران است که باید بیش از ۱۰۰۰ تن زعفران برداشت شود در حالی که تولید فعلی یک چهارم این عدد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن است.

حسینی گازار افزود: بر اساس یک فرمول هر سال بین ۵ تا ۱۰ درصد سطح زیر کشت این محصول اضافه می‌شود چون مزارع هر چند سال یک بار باید جایگزین شوند و به نسبت این جایگزینی باید ۲ تا ۳ برابر سطح زیر کشت افزوده شود. بنابراین اگر تا چند سال قبل ۱۲۳ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران داشتیم قطعاً امروز این عدد به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار رسیده است که باید ۱۰۰۰ تن محصول داشته باشد اما چرا فقط ۳۰۰ تن زعفران در کشور تولید می‌شود.

کشت سلیقه‌ای زعفران

این فعال در حوزه کشاورزی در ادامه سخنان خود یادآور شد: زعفران محصولی مناسب برای سرزمین‌های کم آب بوده زیرا در تابستان نیاز به آبیاری نداشته و در زمستان هم با بارش رشد می‌کند. همچنین کشت آن ویژه بوده و تا ۷ سال نیاز به کشت مجدد ندارد؛ تنها باید درست مدیریت شود.

وی گفت: در دهه ۵۰ تا ۶۰ عملکرد زعفران در هر هکتار بین ۶ تا ۷ کیلو گرم بود در حال حاضر با وجود افزایش سطح زیر کشت عملکرد به زیر ۳ کیلو گرم رسیده است. بر اساس آمار اعلامی مراکز دولتی از میزان کشت اینکه تولید ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن زعفران در سال است یعنی عملکرد در هکتار حدود ۲ کیلو گرم بوده که با توجه به هزینه کرد در نیروی انسانی، انرژی، برق و… برای تولید ۱۰۰۰ تن برداشت، این عدد رضایت بخش نیست.

عضو هیأت رییسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه درآمد کشاورز کاهش پیدا کرده که افزایش پیدا نکرده است، اعلام کرد: فعال این حوزه نیاز به آموزش دارد تا عملکرد در هکتار کشت خود را افزایش دهد وگرنه افزایش قیمت‌ها منجر به تورم می‌شود.

وی درباره وضعیت قیمت این محصول لوکس در بازار جهانی گفت: هر کیلو گرم زعفران حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان بوده که تا ۵ ماه قبل این مبلغ، ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان بود. در واقع واسطه‌ها قیمت‌ها را در بازار مدیریت می‌کنند.

حسینی گازار با اشاره به فراگیری کشت زعفران در کشور اظهار کرد: افزایش قیمت، کشت زعفران را در کشور فراگیر کرده اما تولید سیستمی و اصولی نیست و هر کشاورز با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود که همگی سلیقه‌ای است در بسیاری از استان‌ها تولید زعفران با عملکرد پایین در حال انجام است. این امر ناشی از عملکرد و سیاست گذاری نادرست نهادهای متولی است.

کد خبر 6091656 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • افتتاح ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در زرند
  • اعلام آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی به آفریقا
  • پیگیری اعطای زمین و تسهیلات مسکن در روستاهای دامغان
  • مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند
  • قیمت سیب زمینی در تهران به کیلویی ۵۵ هزار تومان رسید
  • صادرات تخم مرغ به ۳۰ هزارتن رسید
  • سیب‌زمینی کیلویی چند؟
  • لوله‌سازی اهواز در مسیر توسعه صادرات
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران