Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-30@02:19:41 GMT

سیطره غیر بومی‌ها بر کشاورزی لرستان

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۰۶۱۱۰

آب مهم ترین عامل استمرار حیات بر روی کره زمین محسوب می شود که بودنش را چندان توجه نمی کنند ولی نبود آن بحران اساسی خواهد بود.                                                               
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای لرستان، متأسفانه در سالهای اخیر کشاورزی در لرستان با یک مشکل اساسی مواجه شده و آن حضور کشاورزان غیربومی و کشت محصولات آب‌دوست در مزارع این استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به کم‌آبی‌های چند سال اخیر و از آنجایی که سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌های لرستان به شدت پایین رفته است، کشت محصولات آب‌دوست مانند برنج ، سیب‌زمینی، هندوانه، چغندر و خربزه توسط افراد غیربومی فقط و فقط موجب نابودی منابع آب  لرستان شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: امسال 32 هزار هکتار برنج، سیب زمینی، هندوانه،ذرت و سایر محصولات آب دوست در لرستان کشت شد که نیازمند مصرف 32 میلیون مترمکعب آب است.
به گفته رضا میرزایی، 3 محصول آبدوست برنج، چغندر قند و سیب زمینی در سال زراعی گذشته تنها باید در سطح  ۱۱ هزار و ۶۵۰ هکتارکشت می شد درحالیکه سطح زیر کشت ۱۹ هزار و ۴۷۲ هکتار یعنی 7  هزار و ۸۲۲ هکتار اضافه بر برنامه پیش بینی شده بود..
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گفت: حجم آب مصرفی برای کشت‌های آبدوست  در کشور 2 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب است و اگر الگوی کشت اصلاح و رعایت شود، ۵۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.
هم‌اکنون  یک هزار و 300 حلقه چاه صنعتی در لرستان به کشاورزان غیربومی برای کشت محصولات آبدوست اجاره داده شده است.
یک چاه صنعتی ظرفیت تامین یک لیتر آب بر ثانیه را دارد و رعایت نشدن برداشت این میزان از چاهها منجر به خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی ‌شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: بر اساس الگوی کشت هرساله از میزان سطح محصولات آبدوست کاسته می شود به نحوی که کاشت چغندر از 7 هزار هکتار در سال گذشته به 4 هزار هکتار در سالجاری، سیب زمینی از  6هزار به 4 هزارهکتار و برنج از 7 هزار هکتار به 2 هزار و 500 هکتار کاهش یافته است
بازدار گفته: با توجه به کاهش ۴۵ درصدی بارش‌ها در لرستان، کاهش ۵۶ تا ۹۲ درصدی آبدهی رودخانه‌ها و خالی بودن ۶۰ درصد حجم مخازن سد‌های استان، کشت محصولات آبدوست از جمله برنج، هندوانه، سیب زمینی، چغندر و ذرت ممنوع است.
اما مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان اعتقاد دارد، بیشترین تخلفات کشت محصولات آب‌دوست در شهرستان‌های دورود، بروجرد و خرم‌آباد است و متاسفانه  سالانه 50 میلیون مترمکعب آب از مخازن زیرزمینی استان به دلیل کشت محصولات آبدوست از سوی کشاورزان غیر بومی هدر می‌رود.
میرزایی با بیان اینکه در وضعیت فعلی منابع آبی استان ظرفیت کشت محصولات آبدوست و کشت دوم را ندارند گفت: در صورت کشت برنج و سایر محصولات با نیاز آبی بالا، مطابق مقررات از طریق مراجع قضایی نسبت به معدوم نمودن آن‌ها اقدام، و مسئولیت عواقب آن با فرد متخلف خواهد بود
به طور کلی در کنار تایید و تکذیب  مسئولان باید گفت: کاشت محصولات آب دوست به چالش دشتهای لرستان تبدیل شده است و افراد مهاجر و غیربومی با کاشت محصولات آب‌دوست خطر جدی برای اراضی کشاورزی و منابع آبی استان محسوب می‌شوند.
 هرچند کشت محصولات آبدوست بر اساس قانون ممنوع است اما ضرورت دارد سازمان جهاد کشاورزی با ارائه الگوی کشت جایگزین به جای محصولات آبدوست و عقد قرارداد کشتهای جدید با کشاورزان هم با مجموعه آب منطقه ای همکاری کنند و هم زمینه اجرای بهتر قانون منع کاشت محصولات آبدوست را فراهم نمایند.
اعمال سیاست محدود کردن کاشت محصولات آبدوست از سوی مسئولان جهاد کشاورزی باعث می شود با توجه به شرایط کم آبی در کشور و لرستان، کشاورزان به سمت کاشت محصولاتی بروند که هم آب کمتری نیاز و هم صرفه اقتصادی  بیشتری دارند.
نویسنده: خانم خدیجه میری
ویراستار: علی مرادی کاکاوندی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: اراضی کشاورزی اسیر محصولات آبدوست غیر بومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۰۶۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی

آهنگری گفت: گندم به عنوان یک محصول عمده از زراعت در شهرستان ارزوئیه است و در سال زراعی جاری بیش از ۱۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت این محصول رفته و پیش بینی می‌شود، بیش از ۸۰ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد از کشت گندم در این شهرستان به گندم دوروم با کیفیت عالی برای کارخانجات ماکارونی کشور اختصاص دارد.

مدیر زراعت استان کرمان بیان داشت: برای افزایش عملکرد و نفوذ بذر رسمی به چرخه تولید در مزارع گندم در این شهرستان، ۱۸ هکتار مزارع بذری پرورشی، ۹۵ هکتار مزارع مادری و ۹۳۰ هکتار مزارع گواهی شده که ظرفیت تولید به ترتیب ۳۲ و ۳۸۰ و ۴ هزار ۷۰۰ تن را دارند، وجود دارد و محصول تولیدی به شهرستان‌های استان و حتی خارج از استان ارسال می‌شود.

 وی در ادامه گفت: شهرستان ارزوئیه با دارا بودن ۴۶ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی قابل کشت و قریب به ۵ هزار بهره بردار، اقلیم مناسب و خاک زراعی مطلوب، سالانه بیش از ۵۰۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و ۴۸۷ هزار تن محصولات زراعی، قطب مهم کشاورزی در شمال استان می‌باشد.

آهنگری گفت: بخش عمده تولیدات این شهرستان مربوط به محصولات زراعی است و در سال‌های اخیر در مجموع بیش از ۴۸۷ هزار تن انواع محصولات زراعی تولید شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان