Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی گلستان گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور و به تبع آن در استان ها و شهرستان ها نقش پارلمان فرهنگی را بازی می کند.

ابوالفضل نجف زاده به مناسبت روز شورای فرهنگ عمومی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: به طور کلی شورای فرهنگ عمومی کشور و به تبع آن در استان ها و شهرستان ها نقش پارلمان فرهنگی را بازی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این معنا که شورای فرهنگ عمومی هم باید سیاستگذاری کند و باید تمامی فعالیت های فرهنگی به نحوی از انحا به حوزه عمومی جامعه برمی گردد را نظارت کند.

 

وی افزود: آنچه که در عمل اتفاق افتاد در حد یک مجلس تشریفاتی بیش نبوده که عمده دلیل این اتفاق هم به خاطر ضعف هایی بود که از همان ابتدا در ساختار شورای فرهنگ عمومی قرار داشت و سبب شد که هیچ یک از دستگاه های عضو شورای فرهنگ عمومی را جدی نگیرند.

 

نجف زاده تصریح کرد: طبق آیین نامه و بر مبنای ساختار پیش بینی شده که عمدتا دستگاه های اجرایی فرهنگی هستند این دستگاه ها از یک طرف ضعف بودجه و علمی شورای فرهنگ عمومی منجر به تشدید غفلت و نادیده انگاری آن توسط دستگاه های عضو شد.

 

وی ادامه داد: طبق بررسی به عمل آمده و با اکثریت دبیرخانه های شورای سایر استان ها نیز ارتباط گرفته شد و همه آنها از ناهماهنگی بین ریاست شورا و نایب رئیس آن گله مند بودند و آن را به عنوان مهمترین دلیل عدم برگزاری ذکر می کردند.

 

مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی گلستان خاطرنشان کرد: شخصا معتقدم دلیل عدم برگزاری جلسات شورا صرف ناهماهنگی نیست بلکه اولا عدم باور اعضای شورا به موثر بودن شورا در تحولات فرهنگی جامعه است.

 

وی اظهارداشت: دلیل دیگر ضعف دبیرخانه های شورای استان ها و شهرستان های ما به ارتباط وثیق با نهادهای علمی است و همچنین عدم یک ردیف بودجه مستقل به منظور سفارش تهیه گزارش های علمی و کارشناسی و اجرای طرح های پژوهشی مورد نیاز راش امل می شود.

 

نجف زاده افزود: اگر بتوانیم ضعف های گفته شده را برطرف کنیم قطعا هم اعضا اشتیاق بیشتری خواهند داشت به مشارکت بیشتر در تصمیمات و هم مشکل ناهماهنگی برطرف خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه انتظار این است که شورای فرهنگ عمومی کشور با تقویت مالی از طریق اخذ ردیف بودجه مستقل برای شورا و اصلاح ساختاری این شورا را به جایگاه واقعی خودش برگرداند، گفت: در غیر اینصورت بهتر آن است که شورای فرهنگ عمومی تعطیل گردد و وقت دستگاه های اجرایی را نگیرد چرا که فرصت برای تشکیل جلسات گپ و گفت و بیان دردها و مشکلات هم فراوان است و هم آن که دردی را از مشکلات فرهنگی کشور درمان نخواهد کرد.

 

مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی گلستان یادآور شد: در سال جاری یک جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزار شده است که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال سه جلسه دیگر هم داشته باشیم هر چند درست است که ماهی یک بار جلسه برگزار شود.

 

وی با بیان اینکه علت عدم برگزاری جلسات در استان ما چیزی غیر از علل گفته شده نیست، گفت: عمده دغدغه آیت الله نورمفیدی ریاست شورا این است که شورا باید موثر باشد و مردم نتیجه تصمیمات شورا را لمس کنند در غیر اینصورت اتلاف وقت است.

 

نجف زاده افزود: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان تمامی سعی و تلاش خودش را برای رفع نواقص گفته شده انجام داده است اما با یک گل بهار نمی شود و سایر دستگاه های عضو نیز باید احساس وظیفه کنند و با دبیرخانه نهایت همکاری را داشته باشند.

 

وی اظهارداشت: طبق آیین نامه سازمان برنامه و بودجه استان  باید بودجه مورد نیاز شورا را تامین کند تا شورا بتواند کارکردهای علمی مورد نیاز را تشکیل دهد و جلسات شورا از غنای علمی برخوردار باشد.

 

به گفته نجف زاده، اگر این اتفاقات گفته شده محقق شود قطعا شورا به غایت اولیه پیش بینی شده خود که همان پارلمان فرهنگی کشور است دست خواهد یافت.

 

پایان پیام/83

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی 13 آبان 13 آبان اربعین آمریکا ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی اردبیل مجلس شبستان یزد تحریم خراسان جنوبي پارلمان فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۰۷۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی‌کوشا صبح دوشنبه در در دیدار با م دیرکل کتابخانه های عمومی بر حمایت از کتابخانه های عمومی در راستای ارتقای شاخص‌های مطالعه در استان تاکید کرد.

وی بر حمایت از کتابخانه های عمومی تاکید کرد و گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه امری ضروری برای جامعه است.

استاندار کردستان برگزاری جلسات انجمن کتابخانه های عمومی استان را در راستای رفع مسائل و مشکلات این نهاد، مهم ارزیابی کرد و افزود: ارتباط مؤثر رؤسای کتابخانه های عمومی با فرمانداران در شهرستان‌ها می‌تواند به نفع کتابخانه‌های عمومی باشد و به ارتقای شاخص‌های کتابخوانی کمک کند.

زارعی کوشا اضافه کرد: کتابخانه‌های عمومی باید با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و همچنین استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها توجه داشته باشند.

فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در کردستان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در استان، بیان کرد: از این تعداد ۵۴ باب نهادی و ۲۸ باب دیگر مشارکتی است.

معصومه حسنی خونسار عنوان کرد: هم اکنون بالغ بر ۴۵ هزار نفر در کتابخانه های عمومی استان عضویت دارند که بخش زیادی از اعضا را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

وی حمایت مسؤولان از کتابخانه های عمومی را در ایجاد دلگرمی متولیان این حوزه بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: این حمایت‌ها در نهایت به نفع استان و کشور است و سبب توسعه فرهنگی می‌شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات عمرانی در کتابخانه های عمومی استان، تصریح کرد: کتابخانه باید محیطی امن و آرام برای اعضا و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی باشد و این امر زمینه را برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه فراهم می‌کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان اضافه کرد: خوشبختانه حمایت‌های جنابعالی به عنوان استاندار کردستان از مقوله کتاب و کتابخوانی مایه دلگرمی برای فعالان این حوزه است و بدون شک در ارتقای شاخص‌های فرهنگی اثرگذار خواهد بود.

کد خبر 6085143

دیگر خبرها

  • تقدیم لایحه تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری تهران به شورای شهر
  • حمایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی
  • عدم تعیین تکلیف لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه
  • برنامه‌های فرهنگی بر اساس برش استانی مهندسی فرهنگی اجرا شود
  • امور شهری کرمانشاه در انتظار تصویب لایحه بودجه!
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • برنامه ملی گسترش انس عمومی با ادبیات فارسی تصویب می‌شود
  • روند تصویب برنامه ملّی گسترش انس عمومی با ادبیات کهن فارسی در شورای فرهنگی عمومی
  • برگزاری یکصدونوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان
  • تامین سرمایه اجتماعی و اعتماد سازی عمومی رکن اساسی در تحقق شعار سال است