Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@17:17:33 GMT

قصه ناتمام نساجی های قائمشهر

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۰۸۱۰۱

قصه ناتمام نساجی های قائمشهر

حرف نوشت: به روزهایی می اندیشم که زندگی اشان جریان داشت. طعم کار و کارگری در قائمشهر و در زندگی قائمشهری ها شیرین بود. جان داشت زندگی هنوز برایشان چون کار بود. حالا ریشه های باقی مانده این جریان و این زندگی می خشکد.
در همه هیاهوهایی که برای نساجی های مازندران و قائمشهر برپا شد، پول و زمین و پست اما قوی تر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاییز است، سرما سخت و جانسوز، زمستان زودتر سر زده است به خانه های دل مان. خاطراتم را مرور می کنم، نشسته ام پای پله های فرمانداری قائمشهر، در فاصله ای نه چندان آن طرف تر و این طرف تر کارگران نساجی ایستاده اند. این برگ از خاطرات روزهای خبرنگاری من است، روزهایی که کارگران خسته و ناامید تنها پناهشان ما بودیم و قلم مان. دو نفر بودیم که می رفتیم پای تحصن ها و اعتصاب های کارگران نساجی. شاید سالی دو تا سه بار می شد که پی ما می گشتند کارگران. ' بیایید فردا تجمع داریم، توروخدا بیایید شما که بیایید با ما کاری ندارند، ما را نمی برند.'
در سرمای زمستان و تابستان می نشستیم روی پله های ساختمان فرمانداری، تا غروب صبحانه و ناهار را در خیابان می خوردیم تا اینها تجمعشان نتیجه بدهد. خبرنگار که باشد شاید مدیری از رو برود و کار کارگری را راه بیاندازد. اما اینگونه نمی شد.
از ما می خواستند برویم اما نمی رفتیم، می ماندیم چون تنها کاری که از دستمان برای این کارگران بر می آمد همین بود. وگرنه چه اهمیت دارد افشاگری های رسانه ها...
چه تلخ که بخشی از خاطراتت با بدترین روزهای عده ای کارگر عجین شده باشد. چه داستان ها و چه ماجراها که نشنیده ایم. آنقدر مدرک و سند داده بودند به ما از تخلفات مدیران نساجی که نمی دانستم با آنها چه کنم. همه هم نمی نوشتند، انصافا همه نمی نوشتند، مصلحت اندیشی هم کم بد نیست!
می نوشتیم می گفتیم، چشم غره مسئولان را می دیدیم... اما پای ثابت تحصن هایشان بودیم و هم غم اخراجی هایشان، بدون حقوق ماندنشان... بدون تولید ماندنشان... با آن سواد کم خوب می دانستند که می شود تولید کرد اما نمی کنند.
همه حافظه ام را به کار می گیرم ... کارگر و نساجی و زمین و حقوق و کار و شغل و تولید چه واژه های دل انگیزی اند برای کاندیداهای انتخابات شورا و مجلس.موسسه غدیر، بانک ملی، نماینده مجلس، کامیون های خالی، سرمایه گذار ترک، شرکت سایپا، زمین های مرغوب، مدیران واسطه، مدیران بدون دغدغه...
این روزها پس از 10سال از آن روزها، حالا که فضای مجازی رونق خوبی دارد، می توان همه را هشتگ کرد... هر هشتگ یک سئوال؛ چرا واگذار کردید؟ چرا فروختید؟ چرا منصوب کردید؟ چرا نظارت نکردید؟
همه چراها را از همه باید پرسید از آقاجانی فرماندار سال های 85 تا 84 یا قلی نژاد سال بعد، پیرفلک و محمدی امروز؛ سرمایه گذار ترک چه شد؟
از ادیانی و از عزت الله اکبری و از رضیان و از رعیت، چه کسی نماینده مردم بود؛ ما هم بودیم اما ما کجا و شما کجا... ؟
چه کسی به بهانه ورود ماشین آلات جدید، کامیون های خالی را در شهر گرداند تا رای بگیرد. چه کسی زمین ها را در بهترین نقاط شهر فروخت و امروز هیات مدیره آن شرکت خودروسازی است. کدام قائمشهری دلش سوخت، از شرکت الغدیر و هیات مدیره بانک ملی و شرکت گسترش صنعت و وزارت صنعت و از همه و همه تهرانی ها که نمی توانستیم انتظار داشته باشیم دلشان به حال مردم بسوزد، از شما انتظار داشتیم...
باورم نمی شد روزی کارگری اسنادی به من داد که نشان می داد 100 نفر در یکی از واحدهای نساجی حقوق می گیرند اما غایب هستند. همین کارخانه ای که به بهانه سرمایه گذار ترک، صدها برنامه پرطمطراق افتتاحیه و بازسازی و بازدید در آن برگزار شد.
خوب است عادت کردم سند و مسائل اینچنینی را نزد خودم نگه نمی دارم، می بینم و یادداشت بر می دارم و پس می دهم و گرنه امروز چه نام ها که باید نام برده می شد.
باورم نمی شود مدیری به مدیرعاملی یکی از واحدها منصوب شد که تکه تکه از ماشین آلات را از کارخانه خارج می کرد، مواد اولیه را می برد بعدها برای خود نساجی دیگری در یک شهرک صنعتی برپا کرد!
از کدامین درد بگوییم! یک شهردار هم جو زده شد گفت ما می خریم! نساجی را خرید، تنها کاری که کرد او هم لیستی از نیروهای حقوق بگیر اما غائب را به لیست کارگران وارد کرد، در محل پارکینگ کارگران ایستگاه آتش نشانی دایر کرد و رفت.
دولت ماند و تامین اجتماعی ماند و بازنشستگانی که یکی با زور و دیگری با خواهش که بیایید بازخرید کنید یا بازنشسته شوید و بروید پی کارتان، تولید در کار نیست!
اگر تولید نبود خب این نیروهای جدید، این نورچشمی ها چطور استخدام شدند، چطور قرارداد با آنها بسته شد.
یکی از کارگران راست می گفت دیگر از کارگرانی که سال ها در نساجی کار می کردند خبری نیست، به بهانه نبود تولید و عدم فروش، کارگران را یا اخراج کردند یا بازخرید یا بازنشسته اما باز هم نیرو جذب کردند.
می دانم مقصر اعتصاب ها و اعتراض ها به وضعیت بد مدیریت نساجی، من خبرنگار هستم و آن کارگری که اعتصاب کرده و آن مدیرکل آن نماینده آن فرمانداری که امضا کرده است، آن مدیرکلی که بخشش کرده که گناهی ندارد.
چقدر طمع برانگیز است این داستان نساجی ها... نساجی ها و نساجی چی ها تمام می شود اما این داستان بدهی و بدهکاری و واگذاری تمام نمی شود.
اما روزی تمام می شود این داستان نساجی، تا آخرین میلی مترها از زمین ها و تا آخرین تکه های آهن پاره های این کارخانه را که بفروشند تمام می شود.
7335/1654
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی زمین سرما فضای مجازی نساجی نماینده مردم راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۰۸۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نساجی به دنبال ذوب کردن آهن در اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، دیدار‌های هفته بیست و پنجم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور امروز با هفت بازی در شهر‌های مختلف پیگیری می‌شود.


در یکی از دیدار‌های این هفته تیم نساجی مازندران از ساعت ۱۸ امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در ورزشگاه فولادشهر اصفهان، مهمان ذوب آهن این شهر است.


نساجی که برای ماندن نیاز به کسب امتیاز از این بازی دارد با تمام توان راهی دیار نقش جهان شده تا با دست پُر به شمال برگردد.


شاگردان ساکت الهامی که در بازی هفته گذشته سه امتیاز شیرین را مقابل تراکتور در قائم شهر به دست آوردند امروز با روحیه‌ای مضاعف به مصاف ذوبی‌ها می‌روند تا با انجام یک بازی تماشاگرپسند با سربلندی از این بازی خارج شوند.

نساجی که مقابل سپاهان در اصفهان به یک مساوی ارزشمند دست یافت امیدوار است امروز هم با امتیاز از اصفهان خارج شود.

داوری بازی تیم‌های نساجی و ذوب آهن بر عهده مرتضی منصوریان با کمک‌های حمیدرضا افشون، علی رعیت و محمدعلی صلاحی است.

نساجی در حال حاضر با ۱۹ امتیاز در رده پانزدهم و ذوب آهن هم با ۳۳ امتیاز در رده هشتم جدول قرار دارند.

امروز دو بازی حساس دیگر هم در هفته ۲۵ لیگ برتر فوتبال برگزار می‌شود.
استقلال که با ۵۳ امتیاز صدرنشین لیگ است در تبریز به مصاف ترکتور می‌رود که با ۴۰ امتیاز در رده چهارم جدول جای دارد.
پرسپولیس که با ۵۲ امتیاز در رده دوم جدول قرار دارد در ورزشگاه آزادی تهران میزبان سپاهان اصفهان است که با ۴۵ امتیاز در رده سوم جدول جای گرفته است.

برنامه و اسامی داوران هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال:

سه شنبه ۱۱ اردیبهشت
۱ شمس آذر قزوین ۲ پیکان

چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

تراکتور تبریز- استقلال تهران
ساعت بازی: ۱۷
داور: پیام حیدری کمک‌ها: فرهاد فرهادپور، علیرضا مرادی و علی اصغر مؤمنی ناظر: مسعود مرادی

هوادار- نفت آبادان
ساعت بازی: ۱۷
داور: امیرسامان سلطانی کمک‌ها: امیرمحمد داودزاده، یعقوب سخندان و مسعود حقیقی ناظر: اسماعیل صفیری

مس رفسنجان- گل گهر سیرجان
ساعت بازی: ۱۷:۴۵ دقیقه
داور: سیدرضا مهدوی کمک‌ها: امیررضا آشورماهانی، احمد سلطانی و احسان اکبری ناظر: علیرضا کهوری

ذوب آهن اصفهان- نساجی مازندران
ساعت بازی: ۱۸
داور: مرتضی منصوریان کمک‌ها: حمیدرضا افشون، علی رعیت و محمدعلی صلاحی ناظر: محمود رفیعی

آلومینیوم اراک-فولاد خوزستان
ساعت بازی: ۱۸:۱۵ دقیقه
داور: یاسر همرنگ کمک‌ها: محمد عطایی، محسن حکیم و مهدی اجاقی ناظر: محمدرضا اکبریان

استقلال خوزستان - ملوان بندر انزلی
ساعت بازی: ۱۸:۱۵ دقیقه
داور: کوپال ناظمی کمک‌ها: بهمن عبداللهی، صادق رستمی و یعقوب آشوری ناظر: ایرج نظری

پرسپولیس – سپاهان
ساعت بازی: ۱۹:۳۰ دقیقه
داور: بیژن حیدری کمک‌ها: فرهاد مروجی، علی اکبری نوری و علی صفایی ناظر: رضا سخندان

دیگر خبرها

  • امیدها در شهر خسته زنده شد؛ هواداران نساجی: در لیگ برتر می مانیم! / فیلم
  • ساعت پخش زنده بازی ذوب آهن و نساجی مازندران‌ + پخش آنلاین
  • ساعت بازی ذوب آهن- نساجی تغییر کرد
  • پل سوخته کلا در قائمشهر با همت راهداران به زودی به بهره برداری می رسد
  • نساجی به دنبال ذوب کردن آهن در اصفهان
  • صداقت: این جدول از نظر نساجی اشتباه است
  • درباره شرایط ذوب‌آهن در پایان فصل حرف می‌زنم
  • اعزام ۴۰۰ هوادار نساجی به اصفهان برای حمایت در بازی با ذوب آهن
  • جلسه ویژه مالک نساجی با موضوع بقا
  • ذوبی‌ها برای بازی با نساجی آماده شدند (عکس)