Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@23:03:36 GMT

چنگ متکدیان بر چهره شهر تاریخی گنبدکاووس

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۰۸۱۰۲

چنگ متکدیان بر چهره شهر تاریخی گنبدکاووس

گنبدکاووس با برخورداری از برج تاریخی قابوس بن وشمگیر که بیش از یک هزار سال قدمت دارد و در فهرست آثار یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) ثبت جهانی شده، شهری تاریخی محسوب می شود و برخی از شهروندان آن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خواستار توجه مسئولان نسبت به ساماندهی و جمع آوری متکدیان از سطح شهر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهروندان گنبدی می گویند که تکدی گری در این شهر رو به افزایش است و هر روز بر تعداد آنان در پیاده روها و خیابان ها بویژه درتقاطع هایی که چراغ راهنمایی دارند، مقابل عابر بانک ها، مراکز درمانی، ترمینال ها، ایستگاه های تاکسی و اتوبوس شهری، پارک ها و نیز در محلات این شهر افزوده می شود.
یک شهروند گنبدی در این خصوص گفت: چند سالی است که با افزایش نصب چراغ های راهنمایی در تقاطع های این شهر، تعداد متکدیان نیز افزایش یافته و درهر تقاطع حداقل دو تا سه متکدی حضور دارند.
عباس عرب افزود: مسئولان متولی بایستی با متکدیان که غالبا با لباس های مندرس و یا با داشتن کودکانی خردسال اقدام به گدایی می کنند، برخورد کنند زیرا چهره شهر را زشت کرده اند.
وی اضافه کرد: برخی از متکدیان نیز که بیمار هستند با نمایاندن این موضوع و یا در دست داشتن نسخه های پزشکی، از شهروندان می خواهند تا به آنان کمک نمایند.
یک شهروند دیگر نیز گفت: بیشتر متکدیان ملتمسانه شهروندان را وادار به کمک می کنند و اگر شهروندی به آنان کمک نکند، شروع به ناسزا گویی می کنند.
حسین اکبریان افزود: افزایش روز افزون شمار متکدیان در گنبدکاووس به گونه ای شده که شما در هر مکانی شاهد حضور آنان هستید، حتی موقعی که با خانواده به پارک می روید و مشغول استراحت یا غذا خوردن هستید، چند متکدی از کودک و بزرگسال به ترتیب بر سر شما آوار می شوند و تا کمکی نگیرند، دست بردار نیستند.
وی اضافه کرد: شهر گنبدکاووس یک شهر تاریخی و فرهنگی است و هرساله شمار زیادی مسافر و گردشگر در مناسبت های مختلف به این شهر می آیند، زیبنده نیست که متکدیان چهره ای نامیمون از این شهر را در ذهن و خاطر مسافران باقی بگذارند.
افزایش شمار متکدیان در شهر گنبدکاووس و ضرورت ساماندهی آنان برهیچ کس پوشیده نیست و تحقق این مهم همکاری بیشتر نهادهای متولی این حوزه را می طلبد، نکته ای که رییس اداره بهزیستی این شهرستان نیز به آن اشاره می کند.
محمدرضا فشایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید برضرورت ساماندهی متکدیان این شهر، خاطرنشان کرد: این اقدام نیازمند همکاری بین بخشی است و بهزیستی به تنهایی مسئولیتی در این حوزه ندارد.
وی گفت: بر اساس قانون مصوب شورای عالی اداری در خصوص ساماندهی متکدیان به تاریخ 15 اردیبهشت 1387، ادارات و نهادهای مختلفی متولی این حوزه هستند که بهزیستی یکی از این ادارات است.
فشایی افزود: بر اساس آیین نامه ساماندهی متکدیان مصوب شورای عالی اداری، وزارت کشور (استانداری ها و فرمانداری ها) مدیریت این موضوع را برعهده دارند که باید نسبت به احداث مجتمع های اردوگاهی دراین خصوص اقدام نمایند.
وی اضافه کرد: بر این اساس در شهرهای بزرگ بالای 500 هزار نفر توسط وزارت کشور (فرمانداری) و در شهرهای 200 تا 500 هزار نفر نیز با نظر استانداران، مجتمع های اردوگاهی احداث می شود.
رییس اداره بهزیستی گنبد تصریح کرد: پس از احداث این مجتمع ها سازمان های مختلف مانند دادگستری، نیروی انتظامی، بهزیستی، کمیته امداد، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شهرداری با انتخاب یک نماینده تام الاختیار نسبت به انجام وظایف محوله اقدام خواهند کرد.
وی خاطرنشان کرد: در این قانون شهرداری ها به عنوان متولی اصلی شناسایی و تحویل متکدیان به مجتمع اردوگاهی با همکاری انتظامی انجام می شود و پس از آن هر یک ادارات نامبرده باید نسبت به انجام وظایف اقدام نمایند.
فشایی گفت: پس از شناسایی و طبقه بندی متکدیان که در دسته های مختلفی همچون افراد متهم به ارتکاب جرم اعم از متکدیان و ولگردهای حرفه ای، افراد بی سرپرست و مجهول الهویه، افراد گمشده، درمانده و متواری، افراد معلول و ناتوان اعم از جسمی و ذهنی و افراد نیازمند غیر حرفه ای، ادارات متولی وارد عمل می شوند.
وی اضافه کرد: بهزیستی تنها موظف است افراد بی سرپرست، ناتوان و معلول و سالمندان نیازمند را تحویل گرفته و در اماکن مناسب نگهداری و تحت آموزش قرار دهد و همچنین پوشش های حمایتی لازم را تا ایجاد شرایط و زمینه مناسب برای بازگشت به زندگی عادی ایجاد نماید.
رییس اداره بهزیستی گنبدکاووس در ادامه گفت: با این حال این اداره در ماه های گذشته و حسب دستور فرمانداری ویژه شهرستان، 24 متکدی را از سطح شهر جمع آوری و در مراکز نگهداری زیرمجموعه ساماندهی کرده است.
فشایی بابیان اینکه تکدی گری از آسیب های نامیمون اجتماعی است که چهره شهر گنبد بویژه سر تقاطع ها را زشت کرده است، افزود: برای ساماندهی متکدیان که متاسفانه اکثر آنان از شهرهای همجوار به این شهر می آیند، باید نسبت به احداث مجتمع اردوگاهی اقدام شود.
وی گفت: شهر گنبد سرریز آسیب های اجتماعی شرق استان گلستان است و براین اساس استانداری می تواند نسبت به احداث مجتمع اردوگاهی نگهداری متکدیان در این شهرستان اقدام نماید.
فشایی همچنین گفت: برخی از متکدیان در گنبدکاووس از اتباع خارجی هستند که اداره امور اتباع استانداری و فرمانداری باید به آن رسیدگی نمایند.
معاون خدماتی شهردار گنبدکاووس نیز در این خصوص به ایرنا گفت: تنها مشکل جمع آوری و ساماندهی متکدیان دراین شهر نداشتن مکان نگهداری آنان است.
هوشنگ ابراهیم بیگی افزود: شهرداری از حدود یک دهه پیش کار احداث اردوگاهی را در خارج شهر (تپه موسوم به راهنمایی و رانندگی) آغاز کرده که هم اکنون کار ساختمان آن با زیربنای تقریبی 300 متر مربع در دو طبقه درحال انجام است.
وی اضافه کرد: تکمیل این ساختمان که حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد به دو میلیارد و 500 تا سه میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که بخشی از این اعتبار قرار است ازسوی اداره کل امور اجتماعی استانداری گلستان تامین شود.
ابراهیم بیگی گفت: هزینه ساخت این اردوگاه که گنجایش نگهداری 70 تا 80 متکدی را دارد تماما توسط شهرداری تامین شده و فقط در سال گذشته مبلغ 600 میلیون ریال از سوی معاونت امور اجتماعی استانداری گلستان پرداخت شد.
وی گفت: آمار دقیقی از تعداد متکدیان شهر گنبدکاووس در دست نیست اما در آخرین بار که طرح جمع آوری آنان درسال گذشته انجام شد، از افزون بر 110 متکدی جمع آوری شده، 80 درصد آنان از شهرهای همجوار بودند.
ابراهیم بیگی افزود: چند سالی است که حضور اتباع خارجی که عموما پاکستانی هستند برای تکدی گری در این شهر افزایش یافته که بایستی برای آن راهکاری اندیشیده شود ضمن اینکه چند مورد انجام تکدی گری به صورت تیمی در شهر گنبد شناسایی شده است.
این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که با تکمیل ساختمان اردوگاه نگهدای متکدیان، ریشه این معضل اجتماعی در شهر گنبدکاووس برچیده شود.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی آسیب های اجتماعی بهزیستی ذهن راهنمایی و رانندگی مسافران راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۰۸۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند

 

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، معاون اجتماعی و مشارکت‌های شهرداری مشهد گفت: پارسال بیش از چهار هزار و ۷۰۰ متکدی در سطح شهر شناسایی و به مرکز رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی منتقل شدند که ۷۵ درصد این افراد مرد، ۱۹ درصد زن و ۶ درصد هم کودکان کمتر از ۱۸ سال بودند.

مهدی ابراهیمی افزود: آزمایش اعتیاد بیش از هزار و ۸۹۰ متکدی، مثبت بوده است که با هماهنگی مقام قضایی و همکاری بهزیستی به کمپ‌های درمان اعتیاد رایگان و دولتی تحویل شده‌اند.

وی افزود: ساماندهی متکدیان اطراف حرم مطهر رضوی نیز با همکاری مسوولان مربوطه صورت گرفت و در این راستا، بیش از ۷۹۰ نفر به مرکز رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی منتقل شدند.

ابراهیمی افزود: سالمندان و زنان، بیش از سایر گروه‌های سنی در معابر و چهارراه‌ها حضور دارند و دلیل آن هم، کمک بیشتر مردم به این گروه‌های سنی است.

وی ادامه داد: تکدی‌گری به عنوان یک آسیب اجتماعی شناخته می‌شود از این رو طبق قانون، شناسایی و جمع‌آوری متکدیان در معابر شهری، با همکاری نیروی انتظامی در دستور کار است.

دیگر خبرها

  • جمع آوری متکدیان و کودکان کار در دزفول
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند
  • صیانت از آرای مردم گنبدکاووس با ۷۰۰ ناظر آموزش‌ دیده
  • ۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند
  • فعالیت ۷۰۰ ناظر آموزش‌دیده برای نظارت بر دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در گنبدکاووس
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان مشهدی معتاد هستند
  • ۴۰ درصد متکدیان معتادند
  • حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد گنبدکاووس از جنبش ضدصهیونیستی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
  • حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد گنبدکاووس از جنبش ضدصهیونیستی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا +فیلم
  • پیش‌بینی ۲۳۰ شعبه أخذ رأی در مرحله دوم انتخابات گنبدکاووس