Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- شاخص سهام شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي در بورس عربستان در هفته منتهي به اول نوامبر، با کاهش جدي نسبت به دو هفته قبل از آن مواجه شد و به 89 ميليون و 200 هزار ريال عربستان، معادل 23 ميليون و 800 هزار دلار رسيد.
کاهش خريد سهام از سوي شرکت‌هاي خارجي و داخلي در بورس عربستان در ماه گذشته بيشتر ناشي از تبعات سياسي قتل «جمال خاشقجي» روزنامه‌نگار منتقد رژيم سعودي بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قتل «خاشقجي» منتقد دولت عربستان سعودي در 2 اکتبر پس از ورود به کنسولگري اين کشور در استانبول، توسط عوامل امنيتي رژيم سعودي به انزجار جهاني از آن و عدم تمايل بين‌المللي به سرمايه‌گذاري در اين کشور انجاميده است؛ به منزله ضربه جدي به اقتصاد عربستان و تاثيرات آن در بازار بورس اين کشور محسوب مي‌شود. اين قتل پيامدهاي سياسي و اقتصادي گسترده‌اي براي عربستان در پي‌داشته است.
آمار آژانس تجارت و توسعه سازمان ملل «آنکتاد» UNCTAD حاکي از سقوط حجم سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در عربستان طي يک سال گذشته است. تصميمات سياسي شتابزده وليعهد سعودي از جمله بازداشت حدود 300 نفر از بازرگانان، تُجار و شاهزاده‌هاي سعودي و دريافت مبلغ 107 ميليارد دلار از آنها در ازاي آزادي که در عربستان به «سرقت بزرگ» معروف شد، باعث افزايش ترديدها درباره مفهوم آزادي و تشديد فضاي بي‌اعتمادي و بي‌ثباتي براي سرمايه‌گذاري در اين کشور است.
اين رويکردها سبب ايجاد هراس و ترس درميان شاهزادگاني شد که هر کدام از آنها در جلب سرمايه‌گذاري خارجي، تبحر خاصي دارند و در عين حال سبب شکل‌گيري اين ذهنيت درميان سرمايه‌گذاران خارجي شد که محيط داخلي و سياست‌هاي عربستان، امنيت سرمايه‌گذاري را تامين نمي‌کند.
در همين حال، عربستان درپي هزينه 120 ميليارد دلاري سه سال و نيم گذشته در جنگ با يمن، به دليل مشکلات اقتصادي هزاران کارگر خارجي را اخراج کرده‌است و بسياري از پروژه اقتصادي مشترک با شرکت‌هاي خارجي نيز تعطيل شده‌اند.
در واقع عامل ديگر در کاهش سقوط سهام بورس عربستان مربوط به سياست‌هاي جنگ طلبانه وليعهد سعودي به‌خصوص در يمن است. جنگ‌افروزي عليه يمن و ناکامي‌هاي بن سلمان امنيت عربستان را کاهش داده است.
توانمندي‌هاي موشکي ارتش و نيروهاي مردمي يمن وهدف گرفتن شريان‌هاي اقتصادي عربستان نشان مي‌دهد که امنيت سرمايه‌گذاري در عربستان سعودي به شدت کاهش يافته است. لذا سرمايه‌گذاري خارجي در عربستان کاهش داشته، به نحوي که به پائين‌ترين سطح در چهار سال گذشته رسيده‌است. اين شرايط براي اقتصاد عربستان پيامدهاي بلندمدت داشته‌است که تاثيرگذاري بر برنامه چشم‌انداز 2030 ازجمله اين پيامدها خواهد بود.
پايگاه اينترنتي «ميدل‌ايست‌آي» در مطلبي به قلم «سيمون کانستبل» نوشت: کشته شدن «جمال خاشقجي» روزنامه‌نگار منتقد که خشم جهانيان را به همراه داشت احتمالا بهاي گزافي براي اقتصاد عربستان خواهد داشت.
اين اتفاق ممکن است به اتخاذ اقداماتي از سوي جامعه جهاني منجر شود و در دراز مدت موجب شود سرمايه‌گذاران از عربستان سعودي فاصله بگيرند.
اين درحالي است که سرمايه‌گذاري خارجي نقش مهمي در پيشبرد پروژه نمايشي و بلند پروازانه برنامه چشم‌انداز 2030 عربستان سعودي دارد.
درپي برگزاري ناموفق نشست «ابتکار سرمايه‌گذاري آينده درعربستان» موسوم به «داووس صحرا» درپي تحريم آن، اقتصاد عربستان با مساله سقوط ارزش سهام در بورس مواجه شده‌است که اين موضوع از جمله اولين پيامدهاي کوتاه مدت شکست اين نشست بر عرصه اقتصادي اين کشور است. 118/120
نويسنده: بيژن‌نجفي
کليدواژه عربستان جمال خاشقجي بورس‌

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۰۹۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کاربران فضای مجازی از سیل گسترده در استان القصیم عربستان به دلیل باران‌های شدید خبر می‌دهند.

منبع: عصر ایران

tags # سیل سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ اطلاعاتی جالب درباره زندگی انسان در کره ماه؛ از قیمت زمین تا وام مسکن در ماه! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • قرمز پوشی شاخص کل بورس با کاهش بیش از ۱۲ هزار واحدی
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • تشریح آخرین وضعیت دو پروژه سرمایه‌گذاری خارجی
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت