Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@17:28:57 GMT

گره کور مشکلات بر تار و پود فرش دستباف قم

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۰۹۶۵۳

گره کور مشکلات بر تار و پود فرش دستباف قم

فرش دستباف ایران و قم مدت هاست حال و روز خوبی ندارد و البته بی تدبیری مسئولان و نداشتن برنامه عملی برای خروج این صنعت مهم ارزآور از این وضعیت، خود حکایت دیگری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، در روزهایی که تحریم های ظالمانه بر ملت ایران سایه افکنده است؛ توجه به صنایع داخلی و اهتمام ویژه به صنایع دستی یکی از راه های دور زدن این تحریم هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این بین، صنعت فرش دستباف به عنوان هنر – صنعتی که ریشه در فرهنگ ایران زمین دارد؛ باید بخش مهمی از توجهات را به خود جلب کند؛ چراکه این هنر – صنعت مزایای فراوانی در خود دارد که به عنوان نمونه می توان به مواردی مانند عدم نیاز به تشکیلات وسیع اداری، ایجاد اشتغال و درآمد به ویژه در مناطق روستایی، عدم احتیاج به سرمایه گذاری زیاد، ایجاد اشتغال در مشاغل جنبی نظیر پشم ریسی، رنگرزی و …، متکی بودن بر امکانات داخلی و منبع مهم ایجاد درآمدهای ارزی اشاره داشت. از این رو می توان گفت که نقش فرش در اشتغالزایی و کسب درآمد برای بافندگان و همچنین ایجاد ارزش افزوده و تحصیل ارز برای اقتصاد ایران، غیر قابل انکار است.

با این حال گزارش ها نشان می دهد که سهم فرش از صادرات غیر نفتی در حال کاهش است و این کاهش، متأثر از عوامل بسیاری است که البته بسیاری از این عوامل را باید در داخل جستجو کرد؛ عواملی که بیشتر آن ها به تولید و سیاست های تولید کشور بر می گردد.

در این زمینه برخی از کارشناسان بر این باورند که در ایران بر خلاف کشورهای دیگر تولیدکننده فرش دستباف، عمده تولید به صورت تک بافی و در خانه ها انجام می شود؛ در حالی که در کشورهای رقیب مانند هندوستان و پاکستان، این امر به صورت گروه بافی و در مجتمع های کارگاهی به سرانجام می رسد.

و اما یکی از قطب های تولید فرش دستباف ایرانی، قم است؛ شهری که 25 تا 27 هزار هنرمند بافنده در گذشته های نه چندان دور در آن پای دار قالی می نشستند تا سهم 20 درصدی فرش قم را در صادرات کشور رقم بزنند.

در عین حال، آمار رسمی صادرات غیر نفتی در کشور نشان می دهد که از این صادرات، تنها یک درصد به فرش دستباف تعلق دارد؛ فرشی که هم می تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد و هم کالایی برای صادرات فرهنگی باشد و به عنوان سفیر فرهنگی ایران زمین نقش بازی کند.

اکنون حتی مسئولان هم به مشکلات این هنر – صنعت بویژه در قم معترفند؛ تا آن جا که احمد امیرآبادی فراهانی، یکی از نماندگان مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی، خود یکی از کسانی است که بر این مشکلات صحه می گذارد و تلاش دارد تا از طریق مراجع قانونی و مطالبه از مسئولان ذیربط، این زخم کهنه را التیام بخشد:

«قم جایگاه واقعی خود را در زمینه فرش در کشور از دست‌ داده که برای بازگشت به وضعیت قبلی نیز نیازمند حمایت مسئولان از تولیدکنندگان عرصه فرش در استان قم  است. همچنین در زمینه رکود بازار فرش و عدم رونق در آن هیچ‌کس پاسخگو نیست و هر کس مسئولیت آن را بر گردن دیگری می ‌اندازد که به نظر می ‌رسد در یکجا باید متوقف شود.

صنعت فرش قم در حال نابودشدن کامل است که این، نتیجه بی ‌تدبیری مسئولان سابق و فعلی است و تمام مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند.»

او همچنین بر این باور است که تنها صنعتی که رهبر انقلاب در سفر به قم از آن یاد کردند؛ فرش دستباف قم بود که نشان از اهمیت آن دارد اما با وجود تمام تأکیدات؛ وضعیت مطلوبی در این زمینه مشاهده نمی شود.

اکنون به نظر می رسد در کنار بیان این مشکل، باید به برخی راهکارها هم اشاره ای شود؛ راهکارهایی که بخشی از آن ها به این شرح است:

یک . فرش دستباف قم نیاز به حمایت عملی و عینی دارد؛ به طور مثال لازم است تا قوانینی مانند قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده فرش دستباف که مصوب مجلس شورای اسلامی است، توسط نمایندگان دولت در قم و به معنای واقعی کلمه اجرایی شده  و تنها به حرف زدن های کسالت آور بسنده نشود.

دو . اگر میراث فرهنگی و گردشگری کشور و البته استان قم بتوانند برنامه ویژه ای برای معرفی فرش دستباف قم به گردشگران تدارک ببینند؛ قطعا کیفیت این فرش خواهد توانست خود را بر آن گردشگران تحمیل کند تا شاید تداوم این مسئله بتواند رکود فعلی را شکست دهد.

سه . فرش دستباف، یک کالای هنری بین المللی است؛ بنابراین باید شرایط برای حضور در همایش های و جشنواره بین المللی برای دست اندرکاران این صنعت بویژه بافندگان هنرمند پدید آید تا آنان عملا بتوانند به تبلیغ آثار خود بپردازند.

امید که بتوان با پرداختن به این راه حل ها و البته همت و تلاش خود هنرمندان بافنده و دست اندرکاران، فرش دستباف قم را از وضعیت فعلی نجات داد و افق تازه ای در برابر آن گشود.


انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۰۹۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن

صنعت نفت و گاز نقشی محوری در اقتصاد ایران ایفا می کند و به عنوان منبع اصلی انرژی و سوخت برای بخش های مختلف عمل می کند. با این حال، در سال‌های اخیر، این صنعت دستخوش دگرگونی قابل‌توجهی به سمت دانش محور شدن بوده است. این تغییر به سمت شیوه‌ها و فن‌آوری‌های مبتنی بر دانش به دلیل نیاز به بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها، به حداقل رساندن هدررفت انرژی و افزایش رقابت کلی انجام شده است.

یکی از حوزه های کلیدی که صنعت نفت و گاز به کارگیری شرکت های دانش بنیان است. این شرکت ها که در توسعه فناوری ها و راه حل های نوآورانه تخصص دارند، در خط مقدم رشد بهره وری، کاهش اتلاف انرژی و جلوگیری از هدر رفتن گازهای مرتبط در فرآیندهای تولید و توزیع بوده اند.

در ایران، صنعت نفت و گاز نقش پیشرو در استفاده از شرکت های دانش بنیان برای پیشبرد رشد اقتصادی را بر عهده گرفته است. ایران با بیش از 650 شرکت دانش بنیان فعال در بخش نفت، فناوری و نوآوری را با موفقیت در عملیات نفت و گاز خود ادغام کرده است. این شرکت ها نقش مهمی در افزایش بهره وری، بهینه سازی فرآیندها و توسعه راه حل های پایدار برای صنعت داشته اند.

همچنین رویکرد فعال دولت ایران به ویژه دولت سیزدهم در تمرکز بر توسعه میادین گازی کشور در رشد و نوآوری در بخش نفت و گاز موثر بوده است. ایران با اولویت‌بندی جمع‌آوری و استفاده از گازهای مشعل، نه تنها تولید گاز خود را افزایش داده، بلکه در بازار جهانی گاز نیز پیشتاز است. دستاوردهای این کشور در تولید گاز از میانگین نرخ رشد سایر کشورهای تولیدکننده گاز پیشی گرفته است و رتبه برتر را در مجموعه گازهای مشعل در میان کشورهای عضو مجمع صادرکننده گاز کسب کرده است.

ادغام شیوه‌های مبتنی بر دانش در صنعت نفت و گاز، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا فناوری‌های پیشرفته را اتخاذ کنند، کارایی عملیاتی را بهبود بخشند و اثرات زیست‌محیطی را کاهش دهند. با بهره گیری از تخصص و راه حل های نوآورانه ارائه شده توسط شرکت های دانش بنیان، این صنعت توانسته است بر چالش ها غلبه کند، بهره وری را افزایش دهد و رشد پایدار را هدایت کند.

علاوه بر این، تغییر به سمت رویکرد دانش محور در صنعت نفت و گاز فرصت های جدیدی را برای همکاری، تحقیق و توسعه باز کرده است. با تقویت مشارکت بین بازیگران صنعت، دانشگاه ها، مؤسسات تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان، این صنعت توانسته است به نوآوری سرعت بخشد، مهارت ها را افزایش دهد و فرهنگ یادگیری و بهبود مستمر را تقویت کند.

در نتیجه، گذار صنعت نفت و گاز به سمت دانش محور شدن نشان دهنده نقطه عطف مهمی در تکامل آن است. با پذیرش فناوری، نوآوری و تخصص ارائه شده توسط شرکت های دانش بنیان، این صنعت توانسته است بهره وری را افزایش دهد، اثرات زیست محیطی را کاهش دهد و رشد پایدار را هدایت کند. ادغام شیوه های مبتنی بر دانش نه تنها صنعت را به سمت کارایی و رقابت بیشتر سوق داده است، بلکه آن را به عنوان یک بازیگر کلیدی در چشم انداز انرژی جهانی قرار داده است.

دیگر خبرها

  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه سرمایه انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه منابع انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن
  • از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی شهرستان چهار باغ  
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل