Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@12:13:47 GMT

درمان نابینایی با پیوند سلول های شبکیه

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۱۱۴۴۹

درمان نابینایی با پیوند سلول های شبکیه

تهران – ایرنا – محققان دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا با پیوند سلول های شبکیه جنینی موفق به درمان نابینایی در مدل های حیوانی شدند. در این مطالعه سلول های عصبی در مرکز بینایی مغز بازیابی شدند.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، شبکیه داخلی ترین لایه چشم و شامل سلول های گیرنده نور و نورون ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این لایه بسیار نازک 75 درصد مساحت کره چشم را در برمی گیرد.
شبکیه یک لایه حساس به نور را تشکیل می دهد و با تبدیل جریان الکترومغناطیسی نور به پیام عصبی و انتقال آن از طریق عصب بینایی به مغز دیدن را امکان پذیر می کند.
محققان به تازگی با پیوند سلول های شبکیه قادر به درمان نابینایی در مدل های حیوانی شده اند. موش های آزمایشگاهی پس از پیوند سلول ها قادر به تشخیص نور شده اند.
در ادامه مطالعات مشخص شد علاوه بر تشخیص نور، عملکرد سیستم پردازش تصویر و همچنین سلول های عصبی نیز در حیوانات بهبود یافته است.محققان معتقدند این روش در درمان انحطاط ماکولای وابسته به سن (AMD) موثر است.
دژنراسیون ماکولا یا انحطاط ماکولا یکی از شایع ترین بیماری های چشمی است که باعث می شود فرد با افزایش سن دید متمرکز خود را از دست بدهد و انجام فعالیت هایی مانند مطالعه و رانندگی غیر ممکن شود.
ماکولا یک ناحیه کوچک در شبکیه است که مسئول بینایی مرکزی محسوب می شود و باعث می شود چشم قادر به دیدن جزییات باشد. تاری تصاویر، مشاهده مناطق تیره و اعوجاج در دید مرکزی مهمترین علایم انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن محسوب می شوند.
پیوند سلول های شبکیه همراه با مدل های حیوانی، ‌در انسان نیز صورت گرفته ولی هنوز میزان بهبود و بازیابی بینایی مورد ارزیابی قرار نگرفته است.نتایج این مطالعه در نشریه Neuroscience منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي شبكيه ماكولا سلول بنيادي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۱۱۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی زلزله می‌شود در اعماق زمین چه خبر است؟

خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ مریم ملی؛ همه چیز در آن اعماق زمین، جایی در زیر خانه‎های ما رخ می‎دهد، شاید هم زیر اقیانوس‎ها و جنگل‎ها و کوه‎ها. زمین‎شناس‎ها می‎گویند زمین چهار لایه دارد از داخل به بیرون اسم این لایه‎ها هسته داخلی، هسته بیرونی، گوشته و پوسته است.

پوسته خودش از صفحه‎هایی به نام «تکتونیک» تشکیل شده که گاهی اوقات حرکت‎های کندی روی گوشته زمین دارند. این صفحه‌ها نسبت به یک‎دیگر در سه جهت مختلف حرکت می کنند؛ از یک‎دیگر دور می‌شوند که در این حالت مواد بخش گوشته‌ زمین به سطح زمین فوران می‌کند، به یک‎دیگر نزدیک می‌شوند که لایه‌ها روی هم قرار می‌گیرند و حرکت می‌کنند و در حالت سوم لایه‌ها در کنار هم‎دیگر می‌لغزند.

در واقع انرژی زیادی که در زمین و در لایه‎های مختلف پوسته جمع می‎شود باعث حرکت صفحات می‏‌شود و اگر آن‎ها در حین حرکت با هم تصادفی هم داشته باشند این انرژی آزاد می شود و ما در سطح زمین می‎بینیم که خانه‎ها ویران شدند، درخت‎ها از جا در آمدند و حتی بخش‎هایی از کف خیابان‎ها ترک برداشتند!

اما این انرژی زیاد از کجا می‎آید؟ آن ورقه‎ها و صفحه‎هایی که در لایه‌های بالایی زمین است را به یاد بیاورید، آن‎ها سال‎هاست در حال وارد کردن نیرو به یگدیگر هستند و در این مدت کلی تحت فشار بوده‌‏اند و با کوچک‌ترین حرکت ممکن است بشکنند یا حرکتی بزرگ و غیر منتظره داشته باشند. سطوح خاصی که در آن‎ها قسمت‎هایی از زمین به هم برخورد می‎کنند، گسل نامیده می‎شوند. وجود گسل‌های فراوان در یک منطقه باعث به وجود آمدن زلزله می‎شود . این زلزله به نوبه خود باعث ایجاد گسلی تازه می‌شود و تعداد شکستگی‎ها زیادتر شده و به این ترتیب یک منطقه خاص «زلزله‌‏خیز» خواهد شد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجبور کردن افراد به خرید عینک در مرکز بینایی‌سنجی خاصی خلاف قانون است
  • سفری تصویری به «سرزمین مقدس»
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • وقتی زلزله می‌شود در اعماق زمین چه خبر است؟
  • تقویت و جلوگیری از ضعیف‌شدن چشم کودکان
  • معرفی و دانلود بهترین طرح‌های بکگراند دفاع مقدس
  • ضرورت ایجاد بانک سلولی برای درمان بیماران دیابتی
  • روزنه امید برای بیماران مبتلا به سرطان خون