Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهواز - ایرنا - بارش متناوب باران این رحمت الهی در 2 روز اخیر سبب سرور و خوشحالی کشاورزان و دامداران خوزستان شد و هوای بیشتر مناطق استان را در وضعیت پاک قرار داد.

به گزارش ایرنا بارش باران کم و بیش در همه نقاط استان خوزستان به ثبت رسیده ولی مسجدسلیمان در شمال شرق خوزستان با 56.8میلیمتر رکورددار بارش های اخیر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این سومین بارش پاییزی و در واقع فراگیرترین نزول رحمت الهی در خوزستان در سال آبی جاری بوده است.
بارش باران که همچنان به صورت پراکنده ادامه دارد خوشحالی کشاورزان دیم کار که منتظر بارش رحمت الهی بودند را به دنبال داشته وسبب لطافت هوا و کاهش دما تا هفت درجه در کلانشهر اهواز شد.
بارش باران هرچند سبب آبگرفتگی بیشتر معابر عمومی اهواز شد ولی این آبگرفتگی در مناطقی همچون کیانپارس و کیان آباد که فاقد سامانه جمع آوری آبهای سطحی است بیشتر بوده است.
ماموران شهرداری اهواز به کمک کارگران آب و فاضلاب این کلانشهر و همراهی مردم هم اکنون مشغول رفع آبگرفتگی مناطق مرکزی ، حاشیه ای و ساحلی اهواز هستند.
عشایر کوچ رو پنج استان لرستان ، کهگیلویه و بویراحمد ، چهارمحال بختیاری ، اصفهان که امسال زودتر از موعد مقرر به مناطق قشلاقی خوزستان کوچ کردند این باران به منزله نزول برکت بود چون حیات دام آنان به مراتع و آب وابسته است.
بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با نزول رحمت الهی و رطوبت کافی در خاک زمینه برای کشت پاییزه در بیشتر مناطق استان به خصوص مناطق شمالی استان فراهم شده است ضمن آنکه با جان گرفتن رودخانه های کم رمق و بی جان استان ، زمینه برای برداشت آب از مسیل ها و کانال های آبیاری فراهم شده است.
سال گذشته زراعی استان خوزستان با بدترین خشکسالی در نیم قرن اخیر رو به رو بود به همین دلیل بارش باران پاییزی امسال تا حدودی آثار خشکسالی سال گذشته را کمتر کرده و سال پرباری برای کشاورزان استان نوید می دهد.
هرچند شدت بارش ها در مناطق جنوبی استان از جمله ماهشهر ، شادگان ، بهبهان ، هویزه سبب تعطیلی مدارس نیز شد ولی عموم مردم صبور استان که سال ها است با پدیده گردو غبار دست و پنجه نرم می کنند به واسطه نزول رحمت الهی دست های خود را به نشانه سپاسگزاری به سمت آسمان بلند کردند.
کانون های گرد و خاک در جنوب شرق اهواز نیز از نزول رحمت الهی نیز بی نصیب نبود ، بارش باران سبب تثیبت خاک شده و تا مدتها امکان برخاستن گرد و خاک از این کانون های فعال وجود نخواهد داشت.
بارش باران در کانون های ریزگردها که هم اکنون حدود 30هزار هکتار آن در جنوب شرق اهواز دست نهال کاری شده نیاز آبی مناطق نهال کاری شده را به حداقل رسانده و طراوت خاصی به این مناطق بخشیده است.
نخیلات جنوب خوزستان از جمله آبادان ، خرمشهر و شادگان که امسال با بحران شوری آب و پیشروی آب دریا(خلیج فارس) رو به رو بودند با بارش رحمت الهی جان تازه ای گرفتند و باغداران توانستند با هدایت آب باران به انهار ، حداکثر استفاده را از این رحمت الهی ببرند.
بارندگی های اخیر روان آب بیشتر رودخانه های دائمی و فصلی خوزستان را افزایش داده به طوری که طغیان رودخانه دشت گرگان در منطقه 'شهیون' در شمال دزفول و بروز سیلاب در مناطق سخت گذر اندیکا و لالی سبب قطع راه ارتباطی پنج روستا شده است.
کارون بزرگترین رودخانه خوزستان که از میان کلانشهر اهواز عبور می کند نیز با بارش باران گل آلود شد و آورد آب به برکت نزول رحمت الهی افزایش قابل توجهی یافت.
بارش باران در غرب خوزستان به خصوص گذرگاه مرزی چذابه که هفته گذشته اوج تردد کاروان های زائران اربعین حسینی بود به این منطقه طراوت خاصی بخشید و زمینه را برای اجرای عملیات مالچ پاشی در منطقه 'رملی' فراهم کرد.
میزان بارندگی در 24ساعت گذشته در دزفول 38.6، گتوند 36.9، لالی 36.4، هندیجان 36.5، بهبهان 30.2، حسینیه 29.9، ماهشهر 29.6، شوشتر 27.9، آغاجاری 27.5،شوش 23.3، امیدیه 22.4، رامهرمز 22، بستان 20.2، اهواز 14.7، دهدز 13.4، ایذه 9.6، کشاورزی اهواز 9.4، شادگان 8.9 و آبادان سه میلیمتر گزارش شده است.
وی افزود: بیشترین میزان بارندگی سال آبی جاری تاکنون در ماهشهر 117، هندیجان 112.6، آغاجاری 88.8، شادگان 81.3، مسجدسلیمان 74.8، کشاورزی اهواز 73 و اهواز 67.1 میلیمتر اعلام شده است.
با توجه به اخطاریه و اطلاعیه های هواشناسی خوزستان، رگبار، رعد و برق، وزش باد به نسبت شدید ، احتمال تگرگ و در ارتفاعات بارش برف تا اواخر روز چهارشنبه در این استان پیش بینی شده است.
هواشناسی خوزستان در 2 روز آینده آبهای شمالی خلیج فارس را مواج و طوفانی پیش بینی کرده و از صیادان خواسته است تا اطلاع بعدی به دریا نروند.
به پیش بینی سازمان هواشناسی کشور ، هفته آینده نیز مناطق غرب و جنوب غرب کشور با ورود سامانه بارش زای دیگر شاهد بارش متناوب باران خواهد بود که در مناطق سردسیر و مرتفع استان ، بارش ها به صورت برف خواهد بود.
6065/6002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بارندگي ها لطافت هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۱۳۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باران میهمان ارتفاعات جنوبی کرمان می‌شود

آن طور که کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان خبر داده است، اواخر هفته مناطقی از این استان شاهد سامانه بارشی خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، فهیمه راستی، امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از بعدازظهر چهارشنبه با ورود سامانه بارشی شاهد ناپایداری‌های جوی به‌صورت افزایش ابر، رگبار باران گاهی همراه با رعد و برق، وزش تندبادهای لحظه‌ای و احتمال بارش تگرگ در مناطق مستعد استان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بیشینه بارش‌ها روز پنجشنبه و در نیمه غربی، ارتفاعات جنوبی و برخی از مناطق شمالی استان خواهد بود، افزود: با توجه به نوع بارش‌های این فصل، آب‌گرفتگی معابر عمومی، طغیان رودخانه‌های فصلی، جاری شدن رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها در برخی از مناطق محتمل است.

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان تصریح کرد: طی این مدت بر سرعت وزش باد در شمال‌غرب و شرق افزوده خواهد شد، از این رو خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا به‌ویژه در جنوب‌شرق استان دور از انتظار نیست.

کد خبر 749024

دیگر خبرها

  • بارش باران در ۵ استان شدید خواهد بود
  • پیش بینی بارش سنگین باران در برخی استان‌ها تا خرداد
  • آغاز بارش باران در غرب کشور؛ کم‌تر از ۲۴ ساعت تا ورود سامانه جدید
  • آغاز بارش رحمت الهی در خوزستان
  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران
  • شروع باران شدید از فردا در ۷ استان
  • احتمال وقوع گرد و غبار خارجی در خوزستان از اواخر وقت امروز
  • باران میهمان ارتفاعات جنوبی کرمان می‌شود
  • آماده‌باش هلال احمر در پی احتمال بارش شدید باران در ۱۳ استان
  • هشدار قرمز هواشناسی به کشاورزان؛ بارش موج‌های رگباری شدید از فردا