Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:14:02 GMT

نگاهی به علل و عوامل درگیری در «اُرُزگان» افغانستان

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۱۴۶۱۲

نگاهی به علل و عوامل درگیری در «اُرُزگان» افغانستان

کابل- ایرنا - پنجم آبان ماه جاری از استان «اُرُزگان» افغانستان، در آنجا که با شهرستان «مالستان» در استان «غزنی» هم مرز است، خبر رسید که گروه طالبان به مردم حمله کرده اند و ضمن کشتار، مغازه و منازل مردم را نیز به آتش کشیده اند،اما بعد از 9 روز هنوز بحث سر ماهیت این حملات است.

به گزارش ایرنا، گروه طالبان شنبه شب پنجم آبان به منازل مردم در مناطق «حسینی»، «کندلان» و «اوچی» در شهرستان «خاص ارزگان» یورش بردند که اغلب این ساکنان از اقوام هزاره افغانستان هستند و در آن حمله 45 غیر نظامی از جمله کودکان ، زنان و مردان را از منازل خارج کرده و به گفته شاهدان عینی تیرباران کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با این حملات صدها خانواده مجبور شدند خانه های خود را در این مناطق ترک کنند و به شهرستان های مالستان و «جاغوری» پناه ببرند و پس از شدید شدن درگیری شماری از مردم ساکن در مرز ارزگان از شهرستان مالستان نیز مجبور به ترک خانه خود شدند.
حمله اولیه طالبان با مداخله تعداد کم نیروهای پلیس در شهرستان مالستان و جاغوری در استان غزنی به عقب رانده شدند و مردم محل نیز در این نبرد از نیروهای پلیس حمایت کردند و در کنار آنها ایستادند.
برخی از مردم از مناطق مرزی جاغوری و مالستان هم برای همدردی با مردمان کندلان و حسینی به محل رفتند اما طالبان با جمع آوری نیروی زیادی از استان های «زابل»، «غزنی»، «ارزگان» و «هلمند» حملات وسیعی را برای چند شبانه روز بر این مناطق از سر گرفت که بر اساس گزارش های رسیده ، صدها تن از اعضای گروه قطعه سرخ طالبان در این حملات نقش اصلی داشتند.
حمله طالبان به این مناطق تا دیروز دوشنبه ادامه داشت و با کشته شدن 14 نیروی پلیس و تاخیر در ورود ارتش و نیروهای دولت مرکزی ایستادگی بطور کامل شکست خورد و بر اساس اخبار رسانه های محلی افغانستان ، منطقه به شکل عملی برای ادامه کشتار در اختیار طالبان قرار گرفت.
با وجود درخواست های مکرر نمایندگان استان های ارزگان و غزنی در مجلس و تماس های مردمی با وزارتخانه های دفاع و کشور ، روند کمک بی پاسخ باقی مانده است.
«محمد عارف رحمانی» نماینده استان غزنی در مجلس به خبرنگار ایرنا گفت که با تلاش های فراوان و مراجعه به وزیر دفاع، وزیر کشور و رئیس عمومی امنیت ملی همه رایزنی ها برای تسریع در کمک به مردم ناکام ماند و نهادهای امنیتی همکاری نکردند.
وی گفت که هیچ دلیل منطقی برای تعلل و کمک نکردن به مردم در نزد مقامات نهادهای امنیتی وجود نداشت اما شاید علت هایی پیش آنها باشد که ما بی خبر هستیم و بر همین اساس گذاشتند کشتار قومی در ارزگان رخ دهد.
هر چند روز شنبه گذشته «طارق شاه بهرامی» وزیر دفاع افغانستان در مجلس به نمایندگان مردم غزنی اطمینان داد که نیروهای ارتش به محل اعزام شده اند اما مردم محل گزارش دادند که حدود 35 نیروی ارتش در «میرادینه» مرکز شهرستان «مالستان» حضور یافته اند و سه شبانه روز در این محل که از منطقه مورد تهاجم طالبان حدود 60 کیلومتر فاصله دارد زمین گیر شده اند و وارد درگیری برای دفاع از مردم نشده اند.
«عبدالله شریفی» یکی از ساکنان منطقه «کندلان» در گفت و گوی تلفنی به خبرنگار ایرنا گفت که طالبان به بهانه جمع آوری «ذکات» که آنها به نام «عشر» می خوانند با حمله به منطقه آنها، حدود 45 غیرنظامی را که تعدادی از آنها زنان ، کودکان و پیرمرد بودند و نتوانستند فرار کنند از منازلشان بیرون آوردند و در کنار منازلشان تیرباران کردند.
وی گفت که 15 مغازه ویران و به آتش کشیده شد و صدها خانواده تنها موفق شدند جان خود را از این حمله نجات دهند و همه اموال و دارایی آنها جامانده است.
شریفی قومی خواندن جنگ در این منطقه را رد کرد و گفت که هر چند برخی دعواهای حقوقی کم ارزش بین اقوام پشتون و هزاره در این منطقه وجود دارد ، اما به حدی نبود که منجر به جنگ قومی شود و مردمان دو طرف قرن هاست در کنار هم زندگی می کنند.
وی گفت که طالبان با بهانه جویی های مختلف از جمله حضور افراد مسلح غیر مسئول و جمع آوری عشر ، فرصت حمله به مردم را برای خود مساعد دیده و شماری از افراد هم با گزارش دروغ و اشتباه ، رئیس جمهوری را متقاعد کرده اند که جنگ ارزگان قومی است.
وی گفت که جرم مردم حسینی و کندلان تنها این است که هزاره هستند و از دولت حمایت کرده اند و خود را ملزم به وفاداری و حمایت از دولت مرکزی دانسته اند و به همین جرم مورد تهاجم بی رحمانه گروه طالبان قرار گرفته اند.
حملات بیرحمانه طالبان به این مناطق واکنش همه اقشار افغانستان از جمله مقامات در پایتخت را برانگیخت و نمایندگان مجلس هم از دولت خواستند که از مردم دفاع کنند و برای آوارگان این حمله کمک های غذایی و پوشاک فراهم کند که در عمل در هوای سرد بی پناه شده اند.
آنچه در این مدت اتفاق افتاد و صحنه را سوال برانگیز کرد این بود که پس از گذشت حدود پنج روز از حمله طالبان، «محمد سرور دانش» معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان در یک نشست در کابل از مردم «حسینی» و «کندلان» ارزگان خواست که از خود قاطعانه در برابر حمله وحشیانه طالبان دفاع کنند و وعده ای برای اعزام نیروهای ارتش و کمک به نیروهای مردمی بعنوان معاون رئیس جمهوری نداد و سخنی هم در مورد اقدام دیر هنگام ارتش نگفت.
دانش در این نشست از دولت انتقاد کرد که برای دفاع از مردم اقدامی نکرده است و خواستار دفاع از غیرنظامیان شد.
رئیس جمهوری افغانستان هم یکشنبه گذشته با صدور حکمی که در رسانه های افغانستان تصویرش منتشر شد ، این جنگ را عنوان قومی داد و هیأتی را برای حل آن تعیین کرد.
«محمد اشرف غنی» در حالی حمله طالبان به ارزگان را قومی عنوان کرد که گروه طالبان در صفحه اجتماعی خود مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و از کشتن ده ها نفر در این مناطق خبر داده است .
قومی جلوه دادن جنگ در ارزگان واکنش های زیادی را در مجلس نمایندگان، رسانه های افغانستان و محافل سیاسی بدنبال داشت و برخی از افراد در این درگیری متهم به حمایت از طالبان یا حداقل فرصت دادن به طالبان برای کشتار مردم شدند.
رئیس جمهوری با مواجه شدن چنین واکنش هایی حکم قبلی را اصلاح کرد و کلمه منازعه قومی را که در حکم اول آمده بود، حذف کرد اما همچنان هیأت را به مناطقی راهی کرد که به گفته رسانه های محلی دیگر نیروی دولتی در آن برای دفاع از مردم و تأمین امنیت هیأت وجود ندارد و منطقه بطور کامل در کنترل طالبان قرار دارد.
این که هیأت اعزامی ریاست جمهوری افغانستان بتواند در منطقه طالبان برای بررسی وضعیت، نوع و علت کشتار و کیفیت آتش زدن های منازل مردم گزارش تهیه کند، کار دشواری به نظر می رسد.
«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز روز گذشته در نشست شورای وزیران در کاخ «سپیدار» از وقت کشی و تعلل در دفاع از مردم انتقاد کرد و گفت که نباید دولت برای دفاع از مردم دیراقدام می کرد.
عبدالله پذیرفت که با اقدام بی وقت نهادهای دولتی تلفات غیر نظامیان در این حمله افزایش یافته و سخنان رئیس جمهوری را که وی آن را جنگ قومی خوانده بود، رد کرد و گفت که این جنگ حمله طالبان علیه مردم افغانستان است.
در این نشست بازهم وزارت دفاع افغانستان اطمینان داد که نیروی ارتش به منطقه اعزام شده است و مشکلی رخ نخواهد داد، هر چند وزیر دفاع درست می گفت زیرا حدود 35 نیروی ارتش به شهرستان مالستان رسیده است اما این که نیروها در 60 کیلومتری محل درگیری بسر می برند و هنوز وارد میدان دفاع از مردم نشده اند، اشاره ای نکرد.
در این میان سکوت رسانه های غربی و حتی محلی نیز جالب توجه است که پیش از این در کوچکترین درگیری بین نیروهای دولتی و طالبان که یک یا چند غیر نظامی جان می دادند، از نشر آن در تلویزیون و رادیو ها به صورت مکرر مردم را خسته می کردند اما این بار بطور کامل ساکت ماندند و کشتار بی رحمانه غیر نظامیان را پوشش ندادند.
امروز سه شنبه گزارش هایی از منطقه مالستان رسید که نشان می دهد، حدود 70 تن از نیروهای ارتش شب گذشته بطرف محل حمله طالبان حرکت کرده اند اما از این که وقتی خواهند رسید که سود نظامی دارد یا خیر هنوز گزارشی نرسیده است.
آساق*291*1104**1337

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي افغانستان ارزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۱۴۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری عوامل نزاع دسته‌جمعی در چالوس

فرمانده انتظامی شهرستان چالوس از دستگیری عوامل نزاع و درگیری دسته جمعی در کمتر از ۶ ساعت در این شهرستان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری پلیس، سرهنگ محسن سلیمانی گفت: در پی وقوع یک مورد نزاع و درگیری دسته جمعی در یکی از مناطق روستایی چالوس که به تیراندازی و مجروح شدن 2 نفر از اهالی این روستا منجر شده بود، موضوع در دستور کار ماموران قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان چالوس، تصریح کرد: پس از هماهنگی‌های قضائی 7 نفر از عوامل این درگیری با انجام اقدامات اطلاعاتی توسط ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شناسایی و در کمتر از 6 ساعت دستگیر شدند.

سرهنگ سلیمانی از دستگیری یکی دیگر از عاملان این درگیری که قصد فرار به استان‌های شرقی کشور را داشت نیز خبر داد و گفت: در بازرسی از خودروی متهم یک قبضه سلاح شکاری غیرمجاز به همراه 16 عدد فشنگ ساچمه‌ای  کشف شد.

وی در خاتمه با بیان این که متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند، اذعان داشت: امنیت مردم خط قرمز پلیس بوده و با کسانی که بخواهند آن را خدشه دار کنند با برخوردی قاطعانه مواجه خواهند شد .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طالبان حمله تروریستی داعش در ولسوالی گذره را محکوم کرد
  • داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را پذیرفت
  • عوامل حمله تروریستی در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • عوامل کشتار نمازگزاران در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • فوری | حمله خونین افراد مسلح به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • دستگیری عوامل نزاع دسته جمعی + عکس
  • دستگیری عوامل درگیری دسته جمعی در کمتر از ۶ ساعت
  • دستگیری عوامل نزاع و درگیری دسته جمعی در کمتر از ۶ ساعت
  • دستگیری عوامل نزاع دسته‌جمعی در چالوس