Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-08@04:14:21 GMT

اظهارات تازۀ اردوغان دربارۀ تحریم‌های ایران

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۱۵۵۶۱

رجب طیب اردوغان در نشست حزب عدالت و توسعه مواضعش دربارۀ تحریم های آمریکا علیه ایران را تشریح کرد. آفتاب‌‌نیوز :  وی در نشست اعضای حزب عدالت و توسعه در مجلس ملی ترکیه با اشاره به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران با انتقاد از اجرای دور دوم تحریم واشنگتن افزود : نمی خواهیم در یک دنیای امپریالیست زندگی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی این تحریم ها را نادرست خواند و افزود: ترکیه در اجرای تحریم های اعلام شده علیه ایران، با آمریکا همراهی نخواهد کرد.مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز که به ژاپن سفر کرده است، امروز در مصاحبه با خبرنگاران در مرکز مطبوعات ملی ژاپن مجازات مردم ایران با استفاده از حربه تحریم را ناعادلانه و غیرمنصفانه خواند و گفت: تحریم آمریکا علیه ایران نتایج خاصی نخواهد داشت.وی با بی نتیجه خواندن تحریم آمریکا علیه ایران، گفت و گوی معنادار را موثرتر از تحریم‌ دانست و این امر را موضع اصولی ترکیه اعلام کرد.
این مقام ترکیه همچنین تلاش برای منزوی کردن ایران را کاری غیرعاقلانه و خطرناک دانست و تاکید کرد: دستیابی به سازش عاقلانه تر از تحریم است و معتقدیم که این تحریم های یکجانبه کشورهای همسایه و بیشتر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.
چند روز پیش 'رخسار پکجان' وزیر تجارت ترکیه هم اعلام کرد که به رغم تحریم آمریکا علیه تهران، در 9 ماه سال جاری روابط تجاری ایران و ترکیه افزایش یافته و به رقم 7.4 میلیارد دلار رسیده است.
اواخر سپتامبر سال جاری (شهریور) وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار سه جانبه با همتایان ایرانی و روسی خود در جمع خبرنگاران به موضوع تحریم های واشنگتن علیه تهران پرداخت و گفت: ترکیه بدون توجه به تحریم یکجانبه آمریکا، به تجارت خود با ایران ادامه خواهد داد.
رییس جمهوری ترکیه نیز حدود یک ماه پیش در نخستین نشست مجلس ترکیه پس از تعطیلات تابستانی گفت: تحریم آمریکا علیه ایران و تلاش برای منزوی کردن آن را صحیح نمی دانیم.'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال خروج این کشور از برجام را اعلام کرد، اما بلافاصله کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چند جانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ گاه به هدف خود دست نخواهد یافت و اکنون بر خلاف تحریم های اعمال شده قبلی علیه ملت ایران تنها تر از هر زمان دیگر است.
به دنبال این اقدام ترامپ کشورهای اروپایی اعلام کردند که به دنبال سازو کاری برای ادامه مبادلات اقتصادی با ایران هستند.ایرنا  کد خبر: ۵۵۵۱۷۳ تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳

منبع: آفتاب

کلیدواژه: اردوغان ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۱۵۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم ها نزدیک است؟ | یک دیدگاه متفاوت درباره مثلث ایران، آژانس و آمریکا

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: گروسی پس‌از انجام برخی رایزنی‌ها در تهران، به‌منظور شرکت در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، راهی اصفهان شد تا رایزنی با مقام‌های ایرانی را ادامه دهد؛ رایزنی‌هایی که به‌نظر می‌رسد دوطرف دیدگاه مثبتی نسبت به آن دارند.

برخی تحلیلگران معتقدند مواضعی که ازسوی گروسی و اسلامی در جریان نشست‌خبری در اصفهان مطرح شد، نشان می‌دهد ایران و آژانس درحال برداشتن گام‌های مهمی در مسیر تقویت همکاری‌های فی‌مابین و رفع برخی ابهام‌های باقی‌مانده هستند؛ موضوعی که درنهایت می‌تواند چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را در زمینه ازسرگیری مذاکرات لغو تحریم‌ها ترسیم کند.

چشم‌انداز رایزنی‌های تهران - آژانس

یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به رایزنی‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی در تهران و اصفهان اظهارکرد: گروسی پس از دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی، از جمله وزیر امورخارجه و رئیس سازمان انرژی‌اتمی، نسبت به رایزنی‌های انجام شده ابراز خوشبینی کرده، اما دقیقا تصریح نکرده درباره چه چیزی خوشبین است.

حسن بهشتی‌پور افزود: اگرچه دوطرف پس از دیدارها و رایزنی‌های انجام شده نسبت به گسترش همکاری‌ها و رفع ابهام‌های باقی‌مانده ابزار خوشبینی کرده‌اند، اما تجربه نشان داده مواضع گروسی وقتی به وین بازمی‌گردد قابل اتکا تر است. بنابراین باید در انتظار مواضع تکمیلی‌تر طرف مقابل درباره رایزنی‌های انجام شده در تهران و اصفهان بود.

وی عنوان کرد: در مجموع معقتدم اگر ایران و آژانس بتوانند به راهکار مثبتی برای رفع مشکلات و ابهام‌های باقی‌مانده دست یابند، آن‌ زمان است که می‌توان چشم‌انداز امیدوارانه‌تری پیش روی مذاکرات برجامی و رفع تحریم‌ها ترسیم کرد.

یک دیدگاه متفاوت

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهارکرد: درباره روند رایزنی‌های ایران و آژانس برخی قائل به این دیدگاه هستند که مشکلات ایران با آژانس زمانی حل می‌شود که مشکلات تهران با واشنگتن رفع شود. آنان براین گمان هستند که دو موضوع ادعایی باقی‌مانده ازسوی آژانس بیش از هر چیز جنبه «بهانه‌جویی» دارد. این دیدگاه درحالی مطرح می‌شود که از نظر من چندان قابل پذیرش نیست.

بهشتی‌پور ادامه داد: برخلاف برخی، معتقد نیستم اگر آمریکا اراده کند، همه مسائل و مشکلات موجود میان ایران و آژانس رفع خواهد شد. باید در نظر داشت آژانس تنها نهاد بین‌المللی معتبر است که صلاحیت نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو ان. پی. تی را دارد. بنابراین افزایش سطح همکاری‌ها با این نهاد، می‌تواند بسیاری از گره‌های موجود در زمینه رفع تحریم‌ها را بگشاید.

وی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون تبادل پیام‌های میان تهران و واشنگتن و تاثیر آن در سفر گروسی به تهران عنوان کرد: برخی براین نظرند که ممکن است مذاکراتی میان ایران و آمریکا انجام شده که سفر گروسی نیز در آن چارچوب انجام شده‌است؛ رویکردی که می‌تواند درنهایت به ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها منجر شود.

دست ایران پر است

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره گشایش‌های جدید در مناسبات ایران و آژانس ادامه داد: اگرچه فعلا قرائن قابل استنادی به‌جز مواضع اخیر دوطرف وجود ندارد، اما نکته اینجاست که اگر همکاری‌های ایران و آژانس در مسیر درستی حرکت کند و گام‌های مناسبی برای رفع ابهام درباره دو مکان ادعایی آژانس برداشته شود، مقدمه‌ای خواهد بود برای احیای مذاکرات رفع تحریم‌ها

بهشتی‌پور با تاکید بر اینکه پیشرفت در همکاری‌های دوطرف، بهانه‌جویی‌ها را از آژانس می‌گیرد، ادامه داد: اگرچه آژانس در مقاطعی علیه ایران موضع‌گیری کرده و به سیاسی‌کاری پرداخته، اما باید توجه داشت که ازنظر بین‌المللی حق نظارت دارد و درنهایت مشکلات موجود باید رفع شود.

وی با بیان اینکه معتقدم راه رسیدن به توافق در مسیر رفع تحریم‌ها از آژانس می‌گذرد، اضافه‌کرد: باید در نظر داشته باشیم در شرایط کنونی برای پیشبرد مذاکرات در موضع قدرت هستیم. اکنون ایران از یک‌سو در مناسبات منطقه‌ای دست بالا را دارد و ازسوی دیگر ازنظر ذخایر اورانیوم غنی‌شده وضعیت مطلوبی داریم. بنابراین دست‌مان برای مذاکره پر است.

کد خبر 850166 برچسب‌ها رافائل گروسی هسته‌ای - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محمد اسلامی - رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و آمریکا خبر ویژه

دیگر خبرها

  • ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم ها نزدیک است؟ | یک دیدگاه متفاوت درباره مثلث ایران، آژانس و آمریکا
  • اردوغان: کارهای ناتمام‌ خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند
  • استقبال «اردوغان» از امیر کویت در آنکارا
  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • خجالت بکشید!
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند