Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-16@13:20:20 GMT

نويد حذف انتصابات سياسي در شستا

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۱۶۱۱۳

نويد حذف انتصابات سياسي در شستا

خبرگزاري آريا - تهران-ايرناپلاس- به گفته رئيس کميسيون اجتماعي مجلس افشاي اسامي اعضاي هيات‌مديره شرکت‌ها، در کاهش فشار سياسي بر وزرا براي انتصابات بي‌تاثير نيست و زماني که اسامي افشا شود، ديگر کسي نمي‌خواهد با استفاده از فشار سياسي نزديکان خود را در هيات‌مديره‌ها وارد کند.

به دستور وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي اسامي اعضاي هيات‌مديره شرکت‌هاي زير مجموعه اين وزارتخانه منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه اين اسامي پيش از اين نيز به صورت پراکنده در دسترس عموم قرار داشت اما انتشار يکپارچه آن امکان بررسي کامل را در اختيار قرار مي‌دهد و مشخص مي‌کند افراد از چه سالي و با چه سابقه تحصيلي و کاري در شرکت‌هاي مختلف به عضويت هيات‌مديره درآمده‌اند.
اين امر از يک سو باعث ايجاد شفافيت بيشتر شده و از سوي ديگر مي‌تواند انتصاباتي که احتمالا با فشارهاي سياسي صورت مي‌گيرد را کاهش دهد. همچنين شايسته سالاري را در هيات‌مديره‌ها تقويت مي‌کند که اين امر به بهره‌وري بيشتر کمک خواهد کرد.
از سوي ديگر از آنجا که صندوق بازنشستگي تامين‌اجتماعي زير مجموعه اين وزارتخانه بوده، افزايش بهره‌وري در اين مجموعه به درآمدهاي پايدار براي مستمري‌بگيران و افراد تحت پوشش بيمه منجر خواهد شد و بخش بزرگي از جامعه از آن منتفع مي‌شوند.
**افشاي اسامي براي پاسخ به ابهامات
سلمان خدادادي، رئيس کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در همين مورد در گفتگو با ايرناپلاس، گفت: يکي از خواسته‌هاي کميسيون اجتماعي شفاف‌سازي در خصوص اعضاي هيات‌مديره شستا و صندوق بازنشستگي بود تا مشخص شود چه افرادي با چه سابقه کاري عضو هيات‌مديره اين شرکت‌ها شده‌اند و در چند شرکت حضور دارند.
وي با اشاره به اين که اين کار از زمان وزارت علي ربيعي آغاز شد و در دوره وزارت محمد شريعتمداري به اتمام رسيد، ادامه داد: افشاي اسامي در پاسخ به سوالاتي که ابهام دارند راهگشا خواهد بود.
خدادادي افزود: در برخي موارد، يک نفر عضو چند هيات‌مديره است. در اين مورد بايد به اين نکته اشاره شود که هيات‌مديره در شرکت‌ها دو دسته هستند. يکي هيات‌مديره‌هاي موظف است که يک نفر نمي‌تواند در دو شرکت عضو هيات‌مديره باشد اما در هيات‌مديره‌هاي غير‌موظف مي‌توان عضو چند هيات‌مديره بود تا از تجربيات و نظرات کارشناسي آنها استفاده شود و حقوق بالايي نيز براي آن دريافت نمي‌کنند. ما به دنبال اين هستيم تا حتي هيات‌مديره‌هاي غير‌موظف نيز تنها در يک جا عضو باشند.
**تقويت شايسته‌سالاري در هيات‌مديره‌ها
وي تاکيد کرد: انتشار اين اسامي مي‌تواند شايسته‌سالاري را در هيات‌مديره‌ها تقويت کند، زيرا همه کارشناسان توقع دارند افراد مناسب با رشته، تحصيلات و سوابق کاري در يک هيات‌مديره حضور پيدا کنند زيرا اين شرکت‌ها خودشان را به آن سمت تطبيق مي‌دهند تا اعضاي هيات‌مديره با توجه به تجارب مرتبط به کار گرفته شوند.
رئيس کميسيون اجتماعي مجلس اين امر را گامي به جلو دانست و ادامه داد: افشاي اسامي اعضاي هيات‌مديره شرکت‌ها، در کاهش فشار سياسي بر وزرا براي انتصابات بي‌تاثير نيست و زماني که اسامي افشا شود، ديگر کسي نمي‌خواهد با استفاده از فشار سياسي نزديکان خود را در هيات‌مديره‌ها وارد کند.
**شفاف‌سازي با انتشار متمرکز اسامي
همچنين حميد ميرمعيني، تحليلگر ارشد مسائل مالي در گفتگو با ايرناپلاس با بيان اينکه انتشار اسامي اعضاي هيات‌مديره شرکت‌هاي بورسي پيش از اين نيز وجود داشت، گفت: اينکه اسامي به صورت متمرکز افشا شود، مي‌تواند اقدام بسيار مناسبي در جهت افزايش شفاف‌سازي باشد تا افرادي با توجه به تخصص، شايستگي و حرفه‌اي بودن از طريق عموم مردم مورد بررسي و ارزيابي قرار گيرند.
وي ادامه داد: همچنين در جريان تغييرات آينده، مردم بيشتر در جريان چرايي آن قرار مي‌گيرند و افراد شايسته در جايگزيني‌ها و جا‌به‌جايي‌ها انتخاب مي‌شوند زيرا انتصابات، ملاک و معيار پيدا کرده و در خفا انجام نمي‌شود و شايد از اين طريق بده‌بستان‌هاي سياسي و فشارهاي سياسي بر وزرا براي انتصاب افراد نا‌مرتبط کاهش پيدا کرده و در نهايت بحث کارايي، بهره‌وري و کارکرد هيات‌مديره شرکت‌ها افزايش خواهد داشت.
ميرمعيني افزود: در واقع پايشي که از طريق سيستم‌هاي مختلف و افکار عمومي صورت مي‌گيرد باعث مي‌شود تا تصميمات پخته‌تر گرفته شده و در رويکرد مديريتي در شرکت‌هاي تابعه تغييرات جدي اتفاق بيفتد.
**حل مشکلات صندوق‌هاي بازنشستگي نيازمند زمان است
وي با اشاره به اينکه افشاي اين اسامي نمي‌تواند با سرعت مشکلات صندوق‌هاي بازنشستگي را رفع کند، تاکيد کرد: مگر اينکه تغيير رويکرد در مديريت‌ها صورت گيرد و به اين واسطه مديران خود را پاسخگو‌تر بدانند و تصميمات خود را منسجم‌تر و موثر‌تر بگيرند که اين امر زمان‌بر است.
اين تحليلگر ارشد مسائل مالي گفت: وضعيت کنوني صندوق‌ها مانند صندوق بازنشستگي تامين اجتماعي، صندوق بازنشستگي کشوري و ... ماحصل تصميمات مديريتي از ابتدا تا کنون بوده و اگر همين روش ادامه داشته باشد با وجود افشاي اسامي، تغييري در وضعيت صندوق‌ها ايجاد نمي‌شود.
وي افزود: از همين رو مديران فعلي بايد رويکرد مديريتي خود را موثر‌تر کرده و به صورت بهره‌ور‌تر عمليات را هدايت کنند و يا شاهد تغيير مديريت‌ها باشيم تا حال و روز صندوق‌هاي بازنشستگي بهتر شود. بنابراين افشاي اسامي يک شروع براي تغييرات خواهد بود اما براي رسيدن به نتيجه زمان لازم است.
**تغيير رويکرد مديريتي براي افزايش بهره‌وري
به گفته ميرمعيني، افشاي اسامي باعث کاهش فشارهاي سياسي براي کاهش انتصابات غير مرتبط، شفاف‌سازي و افزايش کارايي مديريت و پاسخگو بودن مديريت‌ها براي عملکردهايشان و همچنين توجه به تخصص و حرفه و شايسته‌سالاري خواهد شد.
وي ادامه داد: البته بايد منتظر بود و ديد که در آينده شرکت‌هاي زيرمجموعه بنگاه‌هاي بزرگ که مي‌توانند معضلات بسيار حادي براي اقتصاد کشور و مردم ايجاد کنند، رويکرد مديريتي خود را تغيير مي‌دهند يا نه؟
ميرمعيني به مسئله حضور يک نفر در چند هيات‌مديره نيز اشاره کرد و گفت: اگر شرکت‌ها دولتي بوده و يا از بودجه عمومي استفاده کنند حضور يک نفر در چند هيات‌مديره با توجه به قانون منع به کارگيري افراد شاغل در دولت در بيش از يک جا، ممنوع است اما در شرکت‌هاي خصوصي يک نفر مي‌تواند در چند هيات‌مديره باشد تا از نظرات مشاوره‌اي و حرفه‌اي وي استفاده شود بنابراين اگر فردي کارايي داشته و تمرکز خود را از دست ندهد، منعي وجود ندارد.
گزارش از حوري قاسمي
**اداره کل اخبار چندرسانه‌اي**ايرناپلاس**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۱۶۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی تمدید قراردادها در جلسه امروز هیات مدیره پرسپولیس

هیات مدیره پرسپولیس، تشکیل جلسه داد

طرفداری | هیات مدیره باشگاه پرسپولیس امروز (یک‌شنبه) تشکیل جلسه داد و تصمیم‌های مهمی را اخذ کرد.

به گزارش سایت رسمی باشگاه پرسپولیس، هیات مدیره، امروز با حضور اعضا و مدیرعامل تشکیل جلسه داد.
در این نشست، رضا درویش، گزارشی را از روند اقدامات انجام شده از سوی باشگاه و سایر سازمان‌های ذیربط در ارتباط با واگذاری ۸۵ درصدی سهام که امروز آگهی نوبت نخست آن منتشر شد، ارایه کرد.

وی همچنین گزارشی در ارتباط با وضعیت قراردادی بازیکنان و نفراتی که در پایان فصل جاری، بازیکن آزاد خواهند شد، ارایه کرد. هیات مدیره در این ارتباط گفتگوی مفصلی در ارتباط با تمدید قرارداد این دست از بازیکنان داشت و در نهایت اختیارات خود برای این امر در چارچوب برنامه‌های مالی باشگاه را به مدیرعامل تفویض کرد.

هیات مدیره همچنین در نشست امروز در ارتباط با جذب اسپانسرها برای فصل آینده رقابت‌ها گفتگو کرد و در ارتباط با فراخوان و برگزاری مزایده عمومی برای جذب بهترین پیشنهاد، تبادل نظر و تصمیم‌هایی اخذ شد.

از دیگر مباحث این نشست، قرائت گزارشی درباره توفیق معاونت حقوقی در جریان پیگیری‌ها در چند وقت اخیر بود که مورد تحسین اعضا نیز قرار گرفت.

از دست ندهید ????????????????????????

سوپرگل مسی به کانزاس سیتی (فیلم) لایک جنجالی پدیده منچستریونایتد: من را سپر بلا نکن! گل آکروباتیک و دیدنی ژائو فلیکس به کادیز (فیلم) رقص عبدالکریم حسن در تمرین پرسپولیس با آهنگ عربی (فیلم)

دیگر خبرها

  • کری مدیرعامل صنعت نفت برای قهرمانی پرسپولیس
  • سرمربی جدید تراکتور مشخص شد
  • تقدیم احکام سرپرست جدید اداره کل تدارکات و خدمات و عضو جدید هیات مدیره شرکت کارگزاری بیمه توسعه تعاون
  • جریمه‌های میلیاردی برای بیانیه‌نویسی در لیگ‌های فوتبال
  • جریمه ۲ تا ۴ میلیاردی برای بیانیه‌نویسی لیگ برتری‌ها
  • دعوت از هشت فرنگی کار قمی به مسابقات بین المللی جام تختی
  • بررسی تمدید قراردادها در جلسه امروز هیات مدیره پرسپولیس
  • حمایت ویژه بانک سپه از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی
  • کناره‌گیری آقامحمدی از هیئت مدیره باشگاه استقلال
  • کناره‌گیری مهره پرنفوذ از هیات مدیره استقلال!