Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- معاون دفتر برنامه‌ريزي کلان آب و آبفاي وزارت نيرو گفت: ميزان آب هاي تجديدپذير کشور در دوره پنج ساله اخير، از 140 ميليارد مترمکعب به 105 ميليارد مترمکعب رسيده است که از کاهش 25 درصدي نسبت به متوسط گذشته حکايت دارد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از وزارت نيرو (پاون)، «هدايت فهمي» افزود: اين ميزان آب، در مقايسه با دوره 45 ساله، از 19 درصد کاهش برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي به 114 ميليارد مترمکعب متوسط حجم منابع آب تجديدپذير طبيعي و تاب‌آوري سرزميني کشور اشاره کرد و گفت: ميزان منابع آب تجديدپذير قابل بهره‌برداري به‌طور متوسط حدود 70 ميليارد مترمکعب است که بر اين اساس مي‌بايست مصارف آب کشور از حدود 100 ميليارد مترمکعب به 70 ميليارد مترمکعب کاهش يابد.
اين مقام وزارت نيرو با تاکيد براينکه همه حجم آب تجديدپذير طبيعي نبايد مورد استفاده قرار گيرد، گفت: در بخش «کشاورزي» بايد با بهينه‌سازي روش‌هاي آبياري و افزايش کارايي مصرف آب در اراضي زراعي، اصلاح ساختار آبياري سنتي در مزارع و باغات، استفاده از روش‌هاي مناسب مديريت آبياري، انجام «کم‌آبياري» و کاهش تبخير از مزرعه، ميزان کارايي مصرف آب را افزايش داد.
فهمي، مکانيزم اجرايي راهکارهاي افزايش کارايي مصرف آب را، از طريق کارگروه ملي سازگاري با کم‌آبي امکان‌پذير دانست و انجام اقدامات سازه‌اي براي کاهش هدر رفت در شبکه آبرساني، استفاده از تجهيزات و شيرآلات کم مصرف در منازل، ارتقاي آگاهي عمومي و فرهنگ‌سازي در مصرف بهينه آب و استفاده از ساز وکارهاي اقتصادي پاداش و جريمه براي کم‌مصرف‌ها و پرمصرف‌ها را، ازجمله راهکارهاي افزايش کارايي مصرف آب در بخش «شرب» برشمرد.
وي مديريت مصرف آب و بازيافت آن در صنعت، بازچرخاني چندباره آب در فرآيندهاي صنعتي، جايگزيني سيستم‌هاي خنک‌کننده «خشک» با سيستم‌هاي خنک‌کننده «تر» و استفاده از پساب را از ديگر راهکارهاي افزايش کارايي مصرف آب در بخش «صنعت» عنوان کرد.
معاون دفتر برنامه‌ريزي کلان آب و آبفاي وزارت نيرو، آب هاي تجديدپذير قابل بهره‌برداري را، بخشي از منابع آب تجديدپذير طبيعي دانست که نيازهاي مصرفي پايين‌دست، نيازهاي محيط زيستي و پايداري سيستم‌هاي اجتماعي و زيست بومي را در نظر مي‌گيرد.
وي يادآور شد: اين ميزان آب با محاسبه حداقل جريان لازم براي پايين‌دست شامل حقابه بهره‌برداران، نيازهاي زيست محيطي پايين دست و حفظ پايداري کيفي منابع آب با تخليه و خارج کردن آب شور و آلوده از حوضه آبريز تعيين مي‌شود.
فهمي، امکان‌پذيري اقتصادي و فيزيکي ذخيره سيلاب پشت سدها، استخراج آب زيرزميني تا سقف آب تجديدشونده آبخوان‌ها، امکان جذب آب جاري در حوضه قبل از خروج از آن و حفظ پايداري کيفي منابع آب، محيط‌هاي آبي و خودپالايي منابع آب را از جمله عوامل محدودکننده آب تجديدپذير قابل بهره‌برداري دانست.
به گزارش ايرنا، توسعه بخش هاي مختلف اقتصادي کشور در دهه هاي اخير، متکي بر منابع آب غيرتجديدشونده بوده است. «منابع آب تجديدپذير طبيعي مجموع مقدار آب زيرزميني و سطحي با منشا داخلي و خارجي است که با بيلان هيدروکليماتولوژي برآورد مي‌شود».
برداشت بي رويه از اين منابع منجر به کسري مخازن آب زيرزميني شده که مشکلات ناشي از اين وضعيت، روند توسعه فعلي را با مخاطره جدي مواجه کرده و در برنامه ريزي هاي منطقه اي براي توسعه پايدار، کاهش مصرف فعلي آب تا رسيدن به تراز تعادل سطح آب زيرزميني، اجتناب ناپذير استت ضمن اينکه تخصيص آب به بخش هاي مختلف بايد براساس ميزان آب تجديد شونده سالانه صورت گيرد.
اقتصام **1070**1535
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۲۰۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت پُرشدگی سد‌ها بعد از بارش‌های اخیر

در زمان حاضر با وجود ۳۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سد‌های کشور، ۶۵ درصد ظرفیت مخازن سد‌ها پُر و ۳۵ درصد این ظرفیت خالی است.

به گزارش تسنیم، در ۲۲۶ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳) در مجموع ۲۸ میلیارد و ۶۹۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های ایران شده که نسبت به ورودی ۳۰ میلیارد و ۳۲۰ میلیون مترمکعبی آب به سد‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی ۵ درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، ۱۷ میلیارد و ۹۸۰ میلیون مترمکعب آب از سد‌های کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی ۱۷ میلیارد و ۴۴۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، رشدی ۳درصدی را نشان می‌دهد.

در زمان حاضر با وجود ۳۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سد‌های کشور، ۶۵ درصد ظرفیت مخازن سد‌ها پُر و ۳۵ درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سد‌ها در روز شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۱ میلیارد و ۹۷۰ میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد یک‌درصدی ذخایر سد‌ها با در مقایسه با روز مشابه سال قبل است.

وضعیت سد‌های مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر آورده شده است:

دیگر خبرها

  • طرح‌های مهم تأمین و انتقال آب به تهران در پیچ و خم اعتبارات
  • افزایش چشمگیر مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان
  • آخرین وضعیت پُرشدگی سد‌ها بعد از بارش‌های اخیر
  • تهران در خطر است؛ ماجرا چیست؟
  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • میزان خاموشی برق خراسان رضوی به ۸۶ دقیقه کاهش یافت
  • کم بارشی کماکان گریبانگیر ۱۱ استان
  • ۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد