Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@22:16:59 GMT

کيست بارتولن چيست؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۲۰۶۱۳

کيست بارتولن چيست؟

خبرگزاري آريا -
کيست بارتولن زماني اتفاق مي افتد که کانال خروجي غدد بارتولن مسدود مي شود
کيست بارتولن (Bartholin`s cyst) و آبسه بارتولن چيست؟
دو غده بارتولن در ورودي مهبل (واژن) زن، در هر طرف قرار دارد. آنها کوچک هستند و در حالت عادي ديده يا حس نمي شوند. کاربرد آنها اين است که مايع را بر روي سطح مخاطي (داخلي) لگن - پوست کبد اطراف مهبل (واژن) ترشح کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکلات با غدد بارتولن عبارتند از کيست، که بزرگ شدن غده نسبتا بي درد است و آبسه هايي که عفونت غدد هستند. به طور معمول تنها يکي از دو غده متضرر مي شود.
چه چيزي باعث کيست بارتولن مي شود؟
کيست بارتولن زماني اتفاق مي افتد که کانال خروجي غدد بارتولن مسدود مي شود. سيال توليد شده توسط غدد تجمع مي کند، غدد متورم شده و کيست ايجاد مي شود. آبسه زماني اتفاق مي افتد که کيست آلوده مي شود.
آبسه هاي بارتولن مي تواند توسط هر يک از باکتري ها ايجاد شود. اين باکتري ها شامل ارگانيسم هاي باکتريايي هستند که باعث بيماري هاي منتقله از راه جنسي مانند بيماري کلاميديا و گونوره مي شود و همچنين باکتري هايي که به طور معمول در دستگاه گوارش وجود دارند مانند Escherichia coli. اين آبسه ها معمولا شامل بيش از يک نوع ارگانيسم مي باشند.
نشانه هاي کيست بارتولن چيست؟
- کيست بارتولن باعث تورم لگن در يک طرف، در نزديکي ورود به مهبل (واژن) مي شود. کيست معمولا دردناک نيست و درد قابل توجه نشان دهنده آبسه رشد کرده است. با اين حال، کيست هاي بزرگ ممکن است به دليل اندازه آنها دردناک باشند.
- آبسه بارتولن سبب درد قابل توجهي علاوه بر تورم مي شود. ناحيه متورم بسيار حساس است و پوست قرمز مي شود. پياده روي و نشستن ممکن است کاملا دردناک باشد.
- زنان با آبسه هاي بارتولن معمولا تب ندارند. ترشحات واژن ممکن است وجود داشته باشد، به ويژه اگر عفونت توسط يک بيماري جنسي منتقل شده باشد.
براي کيست باتولين چه زماني نياز به مراقبت هاي پزشکي است؟
- اگر توده تناسلي در عرض چند روز پس از درمان خانگي بهبود نيافتند يا بزرگتر شدند به پزشک مراجعه کنيد.
- اگر توده يا جرم دردناک باشد، نشان مي دهد که آبسه رشد کرده است. بايد تخليه شود.
- اگر علائم ديگر، از جمله ترشحات واژن، تب و يا استفراغ داريد، به پزشک مراجعه کنيد.
- با کيست ها و آبسه هاي بارتولين، دليل اصلي براي مراجعه به اورژانس، درد حاد است.
زناني که در معرض درد شديد هستند يا نميتوانند به راحتي بنشينند يا قدم بزنند بايد در اسرع وقت به دکتر مراجعه کنند. اگر چه علائم مانند تب بالا و درد شکم به علت آبسه هاي بارتولين ايجاد نمي شود، در صورت وجود علائم، به پزشک مراجعه کنيد.
آزمونها و تست هاي کيست بارتولين
به طور کلي تشخيص کيست و يا آبسه بارتولين توسط معاينه فيزيکي انجام مي شود. در بسياري از موارد، هيچ تست اضافي مورد نياز نيست. گاهي اوقات نمونه ها براي تعيين نوع باکتريايي که باعث عفونت مي شود و براي عفونت هاي منتقله از راه جنسي مانند گونوره (سوزاک) و کلاميديا انجام مي شود. اين نمونه ها به سادگي از مواد تخليه شده از آبسه يا از دهانه رحم گرفته مي شود. نتايج اين آزمايش ها تا حدود 48 ساعت بعد در دسترس نيست بنابراين درمان به زودي مشخص نمي شود. با اين حال، ممکن است نياز به درمان با آنتي بيوتيک داشته باشيد.

براي آبسه هاي بارتولين درمان تخليه لازم است
درمان کيست بارتولين چگونه است؟
اغلب کيست بارتولن نياز به درمان ندارد - به ويژه اگر کيست هيچ نشانه اي ايجاد نکند. در صورت نياز، درمان بستگي به اندازه کيست، ميزان ناراحتي شما و آلودگي آن که مي تواند به منجر به آبسه شود، دارد. گزينه هاي درمان شامل موارد زير است:
1- حمام سيتز
حمام کردن در وان آب گرم (حمام سيتز)، چند بار در روز به مدت سه يا چهار روز، به درمان كيست كوچك آلوده كمك مي كند و باعث مي شود کيست پاره شده و و تخليه شود.
2- جراحي
ممکن است به جراحي براي تخليه کيست آلوده يا بسيار بزرگ نياز داشته باشيد. تخليه کيست مي تواند با استفاده از بيهوشي موضعي يا مسکن انجام شود. براي اين عمل، پزشک يک برش کوچک در کيست ايجاد مي کند و به کيست اجازه مي دهد تخليه شود. سپس لوله لاستيک کوچک (کاتتر) در برش قرار مي دهد. کاتتر به مدت شش هفته در محل نگهداري مي شود تا برش باز شود و امکان تخليه کامل فراهم شود.
3- آنتي بيوتيک ها
اگر کيست آلوده باشد يا آزمايشات نشان دهد شما عفونت جنسي داريد، پزشک آنتي بيوتيک تجويز مي کند. اما اگر کيست به درستي تخليه شود، ممکن است به آنتي بيوتيک نياز نداشته باشيد. جراحي برداشت کيست معمولا در بيمارستان تحت بيهوشي عمومي انجام مي شود. جراحي احتمال خونريزي يا عوارض بعد از عمل دارد.
درمان خانگي کيست بارتولين
درمان خانگي کيست ها و آبسه هاي بارتولين شامل حمام هاي سيتز( نشستن در لگن و يا وان آب گرم) مي شود که باعث تسهيل تخليه مي شود. حوضچه هاي حمام اختصاصي در دسترس هستند، اما ساده ترين روش اين است که در حمام در چند اينچ آب گرم بنشينيد. آب نبايد خيلي داغ باشد، اما بايد نسبتا گرم باشد. بايد به مدت 10-15 دقيقه، 3-4 بار در روز اين کار را انجام دهيد. اين درمان اغلب براي کيست هاي بارتولين استفاده مي شود. آبسه ها اغلب نياز به تخليه توسط دکتر دارند.
ساير روش هاي درماني کيست بارتولن
- براي کيست بارتولين کوچک که بيش از حد دردناک نيست، درمان شامل حمام Sitz ( نشستن در لگن و يا وان آب گرم) مناسب است.
- استفاده از کيست هاي قابل درمان با آنتي بيوتيک ها و حمام هاي SITZ ( نشستن در لگن و يا وان آب گرم) براي خنک کردن عفونت گاهي مناسب است. اگر اين درمان عفونت را از بين ببرد، جراحي ارتجاعي بعدا انجام مي شود.
مراقبت هاي پس از درمان کيست بارتولن
زناني كه كيست بارتولن را تخليه کرده اند بايد در عرض 24-48 ساعت پس از تخليه براي بازبيني به پزشک مراجعه كنند. همچنين حمام سيتز بايد ادامه پيدا کند تا تخليه به طور کامل انجام شود. خانم ها بايد داروي مسکن مصرف کنند. اين داروها بايد طبق نظر پزشک مصرف شود. اگر آنتي بيوتيک تجويز شد، بايد تا انتها مصرف شود. اگر علائم جديدي از قبيل افزايش تورم، درد، ترشحات واژن يا تب را تجربه کرديد، بايد به پزشک مراجعه کنيد.
درمان و جراحي کيست بارتولن
- براي آبسه هاي بارتولين و کيست هاي بزرگ يا دردناک، درمان تخليه لازم است. آبسه يک عفونت در فضاي محصور است و آنتي بيوتيک ها به فضاي محصور وارد نمي شوند. بنابراين، درمان آبسه نياز به تخليه عفونت دارد. زهکشي آبسه بارتولين را مي توان در مطب دکتر يا بخش اورژانس بيمارستان انجام داد. بيهوشي موضعي بر روي آبسه تزريق مي شود و سپس بر روي سطح داخلي ورودي واژن ايجاد مي شود. پس از خروج مواد آلوده، حفره آبسه با گاز يا کاتتر کوچک بسته مي شود. اين حفره را باز نگه مي دارد و باعث تخليه بيشتر مي شود. گاز پس از 24-48 ساعت برداشته مي شود. اگر يک کاتتر کوچک استفاده شود، ممکن است براي چندين هفته به جاي گذاشته شود تا احتمال عود به حداقل برسد. کاتتر روش ترجيحي زهکشي است، زيرا درد کمتري دارد و موفقيت آميز است.
- تخليه آبسه مي تواند ناراحت کننده باشد، زيرا بيحسي موضعي هميشه در بافت متورم کار نمي کند. بسته به ترجيحات مريض و دکتر داروهاي IV ممکن است براي آرام سازي و کاهش درد در طول مراحل تجويز شود. پس از تخليه آبسه، درمان آنتي بيوتيک معمولا لازم نيست. با اين حال، اگر عفونت منتقله از راه جنسي وجود داشته باشد، يا اگر شواهدي از عفونت ادراري و واژن وجود داشته باشد، آنتي بيوتيک تجويز مي شود. در بعضي موارد، اين کار چند روز پس از درمان اوليه و پس از نتايج آزمايشگاه انجام خواهد شد.
- در عمل جراحي برش روي پوست روي کيست انجام مي شود و سپس از طريق ديواره کيست عفونت خارج مي شود. سپس ديواره کسيت دوخته شده تا از عود کيست جلوگيري شود.
درمان و پيگيري کيست بارتولن
- زناني كه كيست بارتولين يا تخليه آبسه داشته اند بايد در 24-48 ساعت براي بازبيني و حذف مواد به پزشک مراجعه کنند. در عين حال بايد حمام هاي Sitz( نشستن در لگن و يا وان آب گرم) را براي ادامه تخليه بکار ببريم.
- اگر قبل از موعد باند از بين برود، با دکتر تماس بگيريد. بسته به زمان بندي، اندازه آبسه و ادامه نشانه ها نياز به جايگزيني مي باشد.
- زنان ممکن است از داروي مسکن استفاده کنند. اگر آنتي بيوتيک تجويز شود، بايد به طور کامل مصرف شود.
- اگر علائم جديدي از جمله افزايش تورم، درد، تخليه واژن يا تب را مشاهده کرديد به پزشک مراجعه کنيد.
جلوگيري از کيست بارتولين
- اگر کيست بارتولين توسعه يابد، درمان سريع شامل نشستن در لگن يا وان آب گرم است و ممکن است مانع توسعه آبسه شود.
- شيوه هاي مناسب رابطه جنسي مي تواند بيماري هاي منتقله از راه جنسي را کاهش دهد و بنابراين از تشکيل آبسه هاي ناشي از آن جلوگيري مي کند.
پس از درمان کيست بارتولين چه اتفاقي مي افتد؟
اکثر زنان در عرض 24 ساعت پس از تخليه احساس خوبي دارند. بعضي از افراد مبتلا به کيست هاي مکرر يا آبسه ها مي شوند. اگر اين اتفاق بيفتد، کل غده بارتولين را مي توان خارج کرد. متخصص زنان اغلب اين عمل جراحي را انجام مي دهد.
منبع: ooma.org


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۲۰۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوران آتش‌فشان در اندونزی/ ۱۱ هزار نفر باید تخلیه شوند+ فیلم

به گزارش خبرگزای مهر به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های محلی اندونزی اعلام کردند فوران آتشفشان روآنگ در اندونزی در پی فوران آتش‌فشان «روآنگ»، مقامات این کشور اعلام «بالاترین سطح هشدار» کردند، زیرا نگرانند که گدازه‌های این آتش‌فشان به دریا سقوط کنند و موجب سونامی شوند.

سازمان ملی کاهش بلایای اندونزی اعلام کرد که این کوه آتش‌فشان در بخش شمالی جزیره سولاووسی قرار دارد در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۵ فوران بزرگ داشته است.

اندونزی کشوری جزیره ای با ۲۷۰ میلیون نفر جمعی، دارای ۱۲۰ آتشفشان فعال است. این منطقه مستعد فعالیت‌های آتشفشانی است زیرا در امتداد «حلقه آتش»، مجموعه‌ای نعل اسبی از خطوط گسل‌های لرزه‌ای در اطراف اقیانوس آرام قرار دارد.

به غیر از هشدار سونامی، یک عملیات نجات گسترده در اندونزی در جریان است و به بیش از ۱۱۰۰۰ نفر توصیه شده که منطقه را ترک کنند.

در حالی که حداقل ۸۰۰ نفر از ساکنان منطقه در روز چهارشنبه منطقه را ترک کردند، مقامات از گردشگران و سایر شهروندها خواستند حداقل در شش کیلومتری آتشفشان ۷۲۵ آتش‌فشان باقی بمانند.

کد خبر 6081902

دیگر خبرها

  • حمزه خلیلی، معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟
  • فیلم/ سرباز آمریکایی کیست؟
  • ادعای جلیل محبی از بازگشت دوباره گشت ارشاد به خیابان‌ها | کار کیست؟
  • فوران آتش‌فشان در اندونزی/ ۱۱ هزار نفر باید تخلیه شوند+ فیلم
  • «مبینا رستمی» والیبالیست کیست و چرا عذرخواهی کرد؟
  • معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟
  • گران‌ترین فوتبالیست ایران کیست؟
  • محمد سُرور صراف لبنانی کیست و چرا موساد او را کشت؟!
  • ببینید | آیت‌الله خامنه‌ای کیست؟!
  • هیجانات بازار ارز تخلیه شد؟