Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@15:36:31 GMT

۲۱۸ طرح مرتعداری در غرب مازندران تهیه شده است

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۲۲۶۴۹

۲۱۸ طرح مرتعداری در غرب مازندران تهیه شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، قربانعلی حدادی که در کارگاه تحلیل هم افزایی و مشارکتی در کلارآباد سخن می گفت، پیشرفت فیزیکی پروژه های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی را بالای۶۰ درصد اعلام و تصریح کرد: در برخی از محورها تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم و افزود: عملیات آبخیزداری، کپه کاری مراتع، جنگلکاری، کاداستر (حدنگاری) اراضی و بنچ مارک از جمله محورهای صندوق توسعه ملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اعلام این که مساحت ما در غرب مازندران کم، اما مشکلاتمان زیاد است، تصریح کرد: درسالهای گذشته اعتبارات درحوزه سد توزیع می شد و نه بر اساس نیاز حوزه و سیل هایی که درسالهای اخیر ایجاد شد در حوزه هایی که آبخیزداری ورود پیدا نکرد، مردم در آن حوزه ها خسارات زیادی متحمل شدند.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی نوشهر افزود:اختلافات فاحشی بین حوزه هایی که ابخیزداری کار شد و حوزه هایی که کار نشد داریم وانگشت اتهامی که بعضا به سوی منابع طبیعی گرفته می شد الان همه اذعان دارند جای کارهای آبخیزداری خالی است.

حدادی، همچنین افزود : بیش از ۷۵ درصد عرصه های غرب مازندران با شیب بالای ۲۰درصد است که یکی از استعدادهای حوزه ما از لحاظ سیل پذیری و فرسایش پذیری مربوط به پرشیب بودن منطقه است.

وی بیشترین میزان متوسط بارندگی سالانه در غرب مازندران را مربوط به ایستگاه ماشل اباد عباس اباد با ۱۶۱۲ میلی متر و کمترین آن را در منطقه پل ذغال چالوس با ۳۲۱ میلی متر اعلام کرد.

به گفته وی ۵۷ ایستگاه هواشناسی وزارت نیرو و ۵۴ ایستگاه هواشناسی وابسته به سازمان هواشناسی در غرب مازندران موجود است .

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی نوشهر همچنین اظهار کرد:حدود ۹۰ درصد حرکتهای توده ای لغزشی در غرب مازندران روی داده است که ۳۰ درصد آن بر روی سازند شمشک است.

این مقام مسئول به اجرای طرحهای مرتعداری در مراتع غرب مازندران اشاره کرد و افزود: تاکنون برای۱۸۷ هزار هکتاردر قالب ۲۱۸ طرح مرتعداری تهیه شده  که ازاین میزان  ۱۲۶طرح مرتعداری با ۱۳۲ هزار هکتار با بهره برداران قراردادمنعقد شده است .

حدادی به فعالیتها منابع طبیعی در حوزه های مطالعاتی اشاره کرد و افزود: تاکنون برای ۳۶۵ هزار هکتار ازعرصه های غرب مازندارن طرحهای مطالعاتی مطالعاتی-توجیهی تهیه شده که ۱۲۵ هزار هکتار مطالعات پیشنهادی و۲۶۵هزار هکتار مطالعات تفصیلی – اجرایی است.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی نوشهرهمچنین اظهار داشت : تا پایان برنامه پنجم توسعه در ۲۹ هزارهکتار عملیات بیولوژیک و در ۱۹۸ هزار هکتار نیز عملیات سازه ای صورت گرفته است.

وی محدودیت های موجود درغرب مازندران را پرشیب بودن منطقه، تراکم جمعیتی، پراکنش روستاها در محدوده مناطق  جنگلی و منابع طبیعی، فقدان مراتع میان بند و قشلاقی مناسب و متکی بودن دامها به مناطق جنگلی برشمرد که بر شدت تغییر کاربری افزوده است.

وی این مشکلات را دربروز فرسایش پذیری و پتانسیل سیل خیزی و زمین لغزشی موثر دانست.

کد خبر 4452534

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرستان نوشهر مرتع منابع طبیعی غرب مازندران اربعین 97 اربعین حسینی یوم الله 13 آبان بوشهر مرز مهران مشهد راهپيمايي 13 آبان گرگان شهرکرد پدافند غیرعامل شیراز خرم آباد سنندج بارش باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۲۲۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب رئیس شورای نظام مهندسی کشاورزی مازندران

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،طی حکمی از سوی محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، احمد زیار لاریمی به عنوان رئیس شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران منصوب شد. 

 

در حکم وزیر جهاد کشاورزی آمده است: "در اجرای تبصره (3) ماده (7) قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران و بنا به پیشنهاد شورای استان، بدینوسیله جنابعالی به عنوان رئیس شورای نظام مهندسی استان مازندران منصوب می شوید.

توفیق شما را در عرصه خدمت به بخش کشاورزی از خداوند متعال خواستارم."

دیگر خبرها

  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست
  • برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست
  • اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی در اقلید
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان قائم شهر
  • انتصاب رئیس شورای نظام مهندسی کشاورزی مازندران
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری