Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-26@15:21:10 GMT

رینگ صادراتی انرژی و کاهش اثربخشی آیسا

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۲۷۳۷۷

رینگ صادراتی انرژی و کاهش اثربخشی آیسا

 

عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی را می‌توان یکی از رویدادهای بااهمیت در عرصه تحولات اخیر بازار انرژی قلمداد کرد. موضوعی که به مناظره‌ای میان کارشناسان و صاحبنظران این حوزه تبدیل شده است، چرا که برخی معتقدند بورسی شدن نفت علاوه بر سایر مزایای این تصمیم همچون شفافیت قیمت‌ها، می‌تواند به مثابه شیوه نوین عرضه و فروش نفت خام، منجر به مقابله با تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا نیز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحریم صنعت نفت و بخش انرژی ذیل تحریم‌های جامع آمریکا علیه ایران (Iran Sanctions Act) آیسا، قرار دارد. این تحریم‌ها مستقیما با هدف کاهش صادرات نفت خام ایران، فروش این محصول را مورد هدف قرار داده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد راه‌اندازی بورس نفت قادر باشد گامی هرچند کوچک در کاهش تاثیرگذاری قانون تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بردارد.

سابقه راه‌اندازی بورس نفت در دنیا – البته نه به شکل مدرن امروزی آن – به دهه 80 میلادی بازمی‌گردد. در سال 1983 اولین بورس نفتی دنیا ( NYMEX) در ایالات متحده آمریکا شکل گرفت. تا نیمه اول دهه 80 میلادی، معاملات نفت خام براساس قیمت‌های شناور و عرضه و تقاضای بازار انجام نمی‌شد، اما رفته‌رفته بورس نفت به منظور تنظیم بازار شکل امروزی خود را پیدا کرد. بعد از آن بازارهای دیگر بین‌المللی همچون لندن(IPE)، سنگاپور(SGX) و هند (NCDEX) نیز وارد عرصه معاملات نفت و انرژی شدند. سابقه مطالعات و اجرای بورس نفت در ایران پس از انقلاب اسلامی، به سال 1386 و تاسیس بورسی برای معاملات نفتی بازمی‌گردد که به مثابه فاز اول، عرضه محصولات نفتی و پتروشیمی در آن، آغاز شد. پس از آن در خرداد ماه 1390 با تصویب شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار، بورس انرژی به عنوان چهارمین بازار بورس کشور، رسما با عرضه حامل‌های  انرژی و مشتقات نفتی، شروع به کار کرد.

حال، به منظور اجرای بند(ح) ماده 4 برنامه ششم توسعه و همچنین پیادهسازی بند 13 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد تنوع در شیوه‌های فروش نفت و مشارکت بخش خصوصی، شرکت ملی نفت ایران، ششم آبانماه اقدام به عرضه یک میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی کرد. عامل شتاب‌دهنده در عملیاتی‌سازی این تصمیم پس از اعلام عمومی معاون اول ریاست‌جمهوری، نتایج مطالعات انجام شده روی این پروژه، به مثابه راهی برای مقابله با تحریم‌های نفتی غرب، در کنار دیگر فواید مثبت آن بود.

با تاسی از شیوه‌های متنوع فروش نفت خام و با هدف شفاف‌سازی قیمت‌ها، عرضه این محصول در بورس انرژی آغاز شد. بسیاری بر این باورند که بورسنفتی اولا با تسهیلگری شرایط فروش اعم از امکان خرید حداقل 35هزار بشکه، کنشگری بخش خصوصی را افزایش می‌دهد. همچنین شرکت ملی نفت ایران، با چارچوب‌بندی روش‌های قانونی مختلف علاوه بر ضمانت بانکی، تلاش دارد از تکرار هرگونه بدهی‌های خارجی به این شرکت جلوگیری کند. علاوه بر این، طبق قانون، اسامی خریداران محرمانه بوده و افشا نخواهد شد.

منتقدین این پروژه براین باورند که با توجه به سابقه بورس نفتی کیش، عرضه در بورس انرژی کشور کماکان ابهاماتی تکنیکی وجوددارد. آنان معتقدند باتوجه به دو نرخی بودن ارز در کشور، نحوه محاسبه 80درصد مبلغ قرارداد که به صورت ارزی است، چگونه خواهد بود؟ همچنین، مدیریت بازار به منظور جلوگیری از بهره رانت‌جویان از مابه‌التفاوت قیمت ارز نیز دغدغه دیگر منتقدان است. نکته دیگر که در واقع یکی از مهمترین دلایل ذکرشده پیرامون بورسی شدن نفت خام است، به مقابله با تحریم‌های نفتی بازمی‌گردد، چراکه به زعم منتقدین، تحریم‌ها شامل نفت خام ایران است و نه شرکت ملی نفت ایران. از آنجا که هر نفت خامی دارای شناسامه است، بنابراین محصول ایران قابل شناسایی و ردیابی خواهد بود.

پیرامون انتقادات مذکور لازم به مرور است که طبق اعلام شرکت ملی نفت ایران، نحوه فروش به صورت 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی بر مبنای نرخ تسعیر ارز سامانه سنا و میانگین نهایی محموله محاسبه خواهد شد.  همچنین در خصوص تحریم نفت خام، این محصول پس از فروش و انتقال مالکیت به بخش خصوصی، نمونه‌گیری از آن مطابق روال مالوف، عملی مغایر قوانین بین‌المللی است؛ بنابراین با این شیوه متنوع فروش و امکان خرید برای انواع متقاضیان و بدون درنظرداشتن محدودیت بزرگی محموله، خریداران، منحصر به مشتریان همیشگی شرکت ملی نفت ایران نبوده و مقاصد نیز (به غیر از رژیم صهیونیستی)، گوناگون و بدون محدودیت خواهد بود. البته با احکام معافیتی جاری هشت کشور از تحریم‌های مالی به سبب معامله با ایران، این نکته با مانعی مواجه نخواهد بود. به نظر می‌رسد علیرغم نظر منتقدان این پروژه، عرضه و فروش نفت خام در بورس نه تنها به شفافیت معامله و قیمت‌ها کمک خواهد کرد بلکه در روند مقابله با تحریم‌های اعمالی علیه فروش و صادرات نفت خام، مفید عمل خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۲۷۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ فروش نفت و گاز در شرایط تحریمی اقتضاهای خاص خودش را دارد. در شرایطی که فروش این منابع توسط کشور با محدودیت روبروست و تحریم کنندگان تلاش خود را در راستای فلج کردن اقتصاد کشور به کار گرفته اند، چاره اندیشی برای فروش نفت و گاز کشور ضروری است.

در همین راستا، وزارت نفت به اجرای سیاست هایی به منظور حل مشکلات کشور در شرایط تحریمی پرداخت. به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال و هوشمندانه در ارتباط با همسایگان از جمله سیاست هایی بود که دولت سیزدهم در پیش گرفت. در اثر این سیاست ها، بهبود روابط با پاکستان، ترکمنستان، عراق و ترکیه در دستور کار قرار گرفت و بسترسازی برای از سر گیری خط لوله صلح، آغاز دوباره سوآپ گاز از ترکمنستان و ادامه فروش گاز به ترکیه و عراق تحقق یافت.

سیاست دیگری که وزارت نفت دنبال کرد، صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی بود. در شرایطی که به لحاظ مالی در مضیقه هستیم، تلاش کردیم از طریق ارائه خدمات به سایر کشورها و فروش نفت به آن ها به همکاری در پالایشگاه هایشان بپردازیم.

نظرات محمدحسن دیده ور، عضو اتاق بازرگانی ایران را در خصوص دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم و مزیت هایی که برای کشور داشته است، در ادامه می خوانید.

دیده ور در گفتگو با تابناک اقتصادی در خصوص دیپلماسی انرژی فعال دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: دیپلماسی اقتصادی فعال در حوزه انرژی و سیاست گذاری کلان در توسعه تجارت انرژی کشور دو بال سیاست خارجی ایران بوده است که به موازات یکدیگر پیش رفتند و توانستند کمک زیادی به رشد فروش نفت ایران داشته باشند.

خوشبختانه شاهد هستیم که روابط کشورمان نیز با همسایگان در حال بهبود است. به طور مثال، تنش زدایی ای که از روابط خود با عربستان کردیم، بسیار به جا و مناسب بود. بهبود روابط با هند، ترکمستان و عراق نیز اقدام خوبی در جهت توسعه تجارت انرژی کشور بوده است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از این موضوع که امور کشور در حال پیشرفت است، به موضوع بهبود روابط با دیگر کشورها برمی گردد. در حوزه های مختلف شاهد هستیم که سیاستمداران کشور در حال تنش زدایی و احیای روابط هستند که بسیار کمک کننده است.

دیده ور گفت: اشتیاق زیادی از سوی فعالان اقتصادی دیگر کشورها برای همکاری با ایران و فعالیت در فضای کشور ما وجود دارد. حتی فعالان اقتصادی کشورهای اروپایی به حضور در فضای اقتصادی ایران تمایل دارند. می توانیم از این فرصت ها به نحو احسن در راستای رشد اقتصادی کشور بهره ببریم.

وی ادامه داد: وزارت نفت اقدامات خوبی را در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها به اجرا گذاشت. به ویژه در ونزوئلا فعالیت های خوبی داشتیم. ارائه خدمات به دیگر کشورها و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی را سیاست درستی می دانم. از این طریق به بازارسازی تضمینی برای نفت کشور می پردازیم و نوعی اشتغالزایی برای متخصصان داخلی کشور رقم می زنیم.

دیده ور گفت: قرار بود همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی در چند کشور دیگر نظیر سودان نیز پیگیری شود. به طور کلی صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی را مثبت ارزیابی می کنم.

وی ادامه داد: شرکت های واسطه ای در صنایع نفت و گاز سودهای سرشاری کسب می کنند. از طریق همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی و تبدیل نفت و گاز به فرآورده، می توانیم خودمان از این مزیت ها بهره مند شویم.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: لازم است دولت پیگیری ای در مورد تحریم ها در مجامع بین المللی داشته باشد. برخی از اقلامی که مورد نیاز صنایع است، اصلاً تحت تحریم نیستند، اما متاسفانه مانند اقلام تحریمی با آن ها برخورد می شود و برایمان مشکل ساز شده است. دولت ایران می تواند این موضوع را در مجامع بین المللی پیگیری کند که همه اقلام مورد نیاز در صنایع تحریم نیستند.

 

دیگر خبرها

  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بورس انرژی تزریق شد
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • عرضه توانمندی‌های صادراتی ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی در ۲۰۲۴ رکورد خواهد زد
  • مبتکر روش‌های گوناگون فروش نفت در تحریم شده‌ایم
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟