قرار است لایحه اعطای تابعیت به فرزندان زنان دارای همسر خارجی در مجلس مطرح شود؛ مخالفان آن را باعث بروز مشکلات امنیتی می‌دانند و موافقان، آن را لایحه‌ای برای حمایت از افراد حاصل از ازدواج‌های قانونی می‌دانند.

یکی از چالش‌های موجود در کشور، بلاتکلیفی کودکان مادر ایرانی و پدر خارجی است که در ایران به دنیا آمده‌اند. اکنون تعداد کودکانی با این مشخصات در ایران کم نیستند و این افراد در بسیاری از حوزه‌ها مثل تحصیل، بیمه و اشتغال با مشکل روبرو هستند.

روز گذشته، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در توییتر خود نوشت، بعد از مدت‌ها در جلسه امشب دولت تصویب شد: زنان ایرانی دارای همسر خارجی می‌توانند برای فرزندان زیر هیجده سال خود تقاضای تابعیت ایرانی کنند.

حال باید منتظر بود و دید دولت چه زمانی این لایحه را به مجلس خواهد فرستاد و نمایندگان با آن موافقت خواهند کرد یا خیر؟ از طرفی عده‌ای می‌گویند اگر این لایحه مطرح شود با مخالفت‌های احتمالی برخی مراجع تقلید و شورای نگهبان مواجه خواهد شد. در همین راستا با چند تن از نمایندگان مجلس دهم به گفت‌وگو نشستیم تا از نقطه نظرات آن‌ها باخبر شویم.

بنیادی: لایحه تابعیت در مجلس تصویب می‌شود

بهروز بنیادی نماینده کاشمر در خصوص این لایحه و اینکه برخی به آن ایرادات فقهی می‌گیرند و اینکه آیا دولت در این رابطه با نمایندگان مجلس، مراجع تقلید و اعضای شورای نگهبان تعاملاتی داشته یا خیر، به رویداد۲۴ گفته است: این موضوع همیشه جزو مشکلات مطرح در کشور بوده و ما خانواده‌های زیادی را مخصوصاً در استان‌هایی که مهاجران افغانی هستند مثل کرمان و خراسان رضوی داریم که آمدند و با زن ایرانی ازدواج کردند. این موضوع در کمیسیون اجتماعی هم مطرح شد و همکاران ما در آنجا بررسی‌هایی را انجام دادند که حال با لایحه‌ای که احتمالاً تا چندی دیگر از سوی دولت به مجلس ارائه خواهد شد نشان از آن دارد که هماهنگی‌هایی با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس صورت گرفته است. قطعاً هر لایحه‌ای که مطرح می‌شود درباره آن مذاکرات و مشاوراتی صورت می‌گیرد که نگرانی افراد مسئول برطرف شود که بی‌شک در این خصوص هم این اتفاق افتاده است.

بنیادی یادآور شد: اعطای این تابعیت می‌تواند گره خیلی از مشکلات را باز کند زیرا این فرزندانی که به دنیا می‌آیند در بخش آموزش، بیمه، یارانه و... نیاز به حمایت دارند. متاسفانه برخی از این فرزندان سرپرست ندارند و مادران آن‌ها زحمت اداره این فرزندان را می‌کشند. این لایحه را مثبت می‌بینم و امیدوارم که مجلس هم همکاری خوبی با این موضوع داشته باشد و بعید می‌دانم برای تصویب این لایحه خیلی مشکل خاصی داشته باشیم.

موسوی لارگانی: حقوق فرزندان حاصل از ازدواج قانونی باید رعایت شود

سیدناصر موسوی‌لارگانی نماینده فلاورجان به رویداد۲۴ گفته است: به نظر من وقتی یک ازدواج شرعی و قانونی صورت می‌گیرد باید به حیات و حقوق فرزندان حاصل از آن ازدواج بها داده شود. به طور مثال این فرزندان باید بتوانند راحت در کشور تحصیل داشته باشند و زمینه بهره‌مندی از این امکان نیازمند صدور شناسنامه برای آنهاست. حتی این افراد در رفتن به مسافرت و اقامت هم مشکل دارند که باید کمک کنیم تا این چالش‌ها حل شوند. من این لایحه را خوب و بجا می‌دانم و تصور می‌کنم مراجع تقلید و شورای نگهبان هم مشکل خاصی با آن نداشته باشند.

پورمختار: اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی از بدو تولد ایراد دارد

محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ در خصوص لایحه اعطای تابعیت به فرزندان زنان دارای همسر خارجی که تا چندی دیگر توسط دولت به مجلس ارائه خواهد شد به رویداد۲۴ گفته است: طرحی مشابه این لایحه در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مطرح است که تاکنون با آن مخالفت شده است. فرزندی که مادر ایرانی و پدر خارجی دارد و در ایران متولد شده می‌تواند بعد از ۱۹ سالگی درخواست تابعیت کند، یعنی باید درک و فهم فرد کامل شود که بتواند برای خود تصمیم بگیرد. حال عده‌ای در تلاشند که قانونی را وضع کنند که فرزند از بدو تولد بتواند تابعیت ایرانی بگیرد. من با این لایحه مخالفم و ایرادات زیادی به آن وارد است.

نماینده اصولگرای مجلس تصریح کرد: اکنون در ایران به این افراد هم خدمات داده می‌شود و معتقدم باید به آن‌ها اقامت داد و نه تابعیت. تابعیت هم در زمان خودش قابل انجام است، ولی با اعطای تابعیت از بدو تولد مخالفم، زیرا مشکلات امنیتی متوجه این موضوع است. از طرفی اگر به فرزندی در بدو تولد، تابعیت ایرانی دهند و آنگاه او بزرگ شد و تصمیم گرفت ترک تابعیت کند، تبعات زیادی برای کشور خواهد داشت.

تاج الدین: مخالفان، اعطای تابعیت را امنیتی می‌دانند

ناهید تاج‌الدین نماینده اصفهان در خصوص لایحه اعطای تابعیت به فرزندان زنان دارای همسر خارجی به رویداد۲۴ گفته روی این موضوع تاکنون خیلی کنکاش شده و حتی ما در فراکسیون زنان مجلس هم خیلی روی این مسئله کار کردیم. آقای شیران، نماینده مشهد هم خیلی پیگیر این موضوع بودند و تلاش‌های خوبی را هم برای تحقق این امر انجام دادند. در حال حاضر کودکان زیادی با این مشخصه در ایران در حال زندگی هستند که خیلی از آن‌ها همین کودکان کار هستند.

عضو فراکسیون زنان مجلس اظهار داشت: وقتی توئیت خانم ابتکار را دیدم، خیلی خوشحال شدم که این موضوع در قالب لایحه به مجلس بیاید. حالا که قرار است این لایحه به مجلس بیاید کار برای نمایندگان راحت‌تر است، زیرا بار مالی از طرف مجلس به دولت تحمیل نمی‌شود.

تاج الدین گفته برخی دوستان موضوعات امنیتی را متوجه این مسئله می‌دانند، ولی من فکر می‌کنم حضور پررنگ این کودکان بدون هویت، خطرات بیشتری را برای جامعه دارد که امیدوارم این لایحه زودتر به مجلس بیاید تا تکلیف این موضوع هرچه سریع‌تر روشن شود.

رویداد 24

منبع: بیتوته

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

فروپاشی عصبی یک «مادر»/ تب تازه‌ای که تئاتر ایران را فراگرفته است

خبرگزاری مهر- گروه هنر- آروین موذن‌زاده: نمایش «مادر» نوشته فلوریان زلر به کارگردانی علی احمدی اثری است که این روزها به میزبانی تماشاخانه ناظرزاده کرمانی در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

فلوریان زلر نویسنده و نمایشنامه‌نویس فرانسوی متولد ۱۹۷۹ در پاریس است که با وجود جوان بودن تا به‌حال پنج رمان در فرانسه منتشر کرده است و نخستین رمانش را در سن ۲۲ سالگی به رشته تحریر درآورده است.

تب ناگهانی «زلر» در تئاتر ایران

این روزها زلر به‌عنوان نمایشنامه‌نویسی فرانسوی که نمایشنامه‌هایش از همه بیش‌تر در دنیا اجرا می‌شوند، شناخته شده است از همین رو در سال‌های اخیر این نویسنده با ترجمه‌های تینوش نظم‌جو در ایران هم محبوبیت زیادی پیدا کرده و ماهی نیست که شاهد اجرای یک یا چند نمایشنامه زلر در سالن‌های نمایشی نباشیم. «آن سوی آینه»، «دیگری»، «چرخ و فلک»، «مادر، «حقیقت»، «پدر»، «یک ساعت آرامش»، «اگر بمیری»، «دروغ» و «پیش از پرواز» از جمله نمایشنامه‌های مهم این نویسنده هستند.

فلوریان زلر

شاید زلر را بتوان ادامه دهنده راه اریک امانوئل اشمیت و یاسمینا رضا دانست؛ نویسندگانی که چند سال پیش مانند زلر محبوب هنرمندان تئاتر ایران بودند و اجرای مدام آثارشان به همراه نمایشنامه‌های نیل سایمون و دیوید ممت دیگر از حد گذشته بود. این روزها اجرای آثار زلر نیز چون در نوشته‌هایش به جنبه‌های روانشناسانه و طرح بحران‌های خانودگی علاقه مند است و رویکرد ساده و روان به اتفاقات و موقعیت‌های انسانی و خانوادگی دارد بین هنرمندان تئاتر ایران باب شده است.

در حال حاضر تماشاخانه ایرانشهر در ۲ سانس پشت سر هم و در یک سالن ۲ نمایشنامه «دروغ» و «مادر» را میزبانی می‌کند. همچنین نمایشنامه «مادر» نیز توسط ۲ گروه نمایشی در تماشاخانه ایرانشهر و تئاتر مستقل تهران روی صحنه است که هرکدام با رویکردی متفاوت این اثر را به صحنه برده‌اند. البته نمایش‌های دیگری هم از زلر در حال اجراست که از میان آنها می‌توان به «پدر» و «تردید» (اقتباس) اشاره کرد.

مخاطبانی که برای «خنده» بلیت می‌خرند

علی احمدی را به عنوان کارگردان جوانی می‌شناسیم که تاکنون نمایش‌هایی با رویکرد طنز همچون «شب بخیر کیارستمی» «شازده فیل هوا می‌کند»، «پپرونی برای دیکتاتور»، «خشم اژدها»، «زهرماری» به صحنه برده است.

پژمان جمشیدی در یک نقش کاملاً جدی

او این بار در انتخاب نمایشنامه تغییر رویه داده و تصمیم گرفته برخلاف آثار گذشته‌اش نمایشی تراژیک را به صحنه ببرد البته در نگاه کلان‌تر می‌توان این اثر را یک تراژدی کمدی مدرن نامید اما مطمئناً وجه تراژدی اثر پررنگ‌تر است. انتخاب بازیگران طنزی چون پژمان جمشیدی و چهره اینستاگرامی چون سهیل مستجابیان که با دابسمش هایش در فضای مجازی معروف شده است باعث شده مخاطبانی که از ویژگی‌های متن فلوریان زلر بی اطلاع هستند و یا تصور می‌کنند که علی احمدی قرار است رویکردی طنازانه به این اثر داشته باشد، به تصور دیدن یک نمایش کمدی به تماشای اثر بنشینند.

پژمان جمشیدی نیز که در سال‌های اخیر حضور پررنگی در سینما و تئاتر پیدا کرده و توانسته خودش را به عنوان یک بازیگر طناز ثابت کند، در این نمایش نقشی کاملاً جدی برعهده دارد و هیچ نشانی از طنازی‌های آثار قبلی اش در این نقش دیده نمی‌شود با وجودی که رویا میرعلمی به دلیل جدایی پانته‌آ بهرام از گروه تنها چند روز مانده به آغاز نمایش به این اثر پیوست، اما میرعلمی با درک درستی که از متن و شخصیت اصلی «مادر» در نمایش داشته است به درستی از عهده ایفای نقش برآمده تاجایی که تصور اجرا بدون حضور او امکان‌پذیر نیست.

پژمان جمشیدی نیز که در سال‌های اخیر حضور پررنگی در سینما و تئاتر پیدا کرده و توانسته خودش را به عنوان یک بازیگر طناز ثابت کند، در این نمایش نقشی کاملاً جدی برعهده دارد و هیچ نشانی از طنازی‌های آثار قبلی‌اش در این نقش دیده نمی‌شود.

اما نادرست ترین انتخاب برای نقش پسر در این نمایش سهیل مستجابیان است که هنوز فاصله بسیاری برای تبدیل شدن به یک بازیگر حرفه ای تئاتر دارد. مستجابیان که البته عنوان می‌کند سال‌ها تجربه حضور در تئاتر را دارد با دابسمش هایش در فضای مجازی معروف شده اما ناپخته بودن صدایش که در مواقعی به فریاد شبیه می‌شود و آماده نبودن بدنش برای حضور در تئاتر تبدیل به یکی از ضعف‌های نمایش شده است.

البته مشخص است که حضور مستجابیان در نمایش برای جذب بیشتر مخاطب بوده است اما این انتخاب به از دست رفتن یکی از نقش‌های نمایش انجامیده است که در مواقعی بازی‌های خوب میرعلمی و جمشیدی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. حدیث بیابانگرد که بازیگر دیگر نمایش است نیز با وجود جوان و کم تجربه بودن در نقش‌های چندگانه معشوق / ‏‬ پرستار حضور قابل قبولی دارد.

سهیل مستجابیان؛ انتخابی نادرست برای نقش «پسر»

فرار از دام «برداشت طنز از متنی تراژدی»

احمدی در این نمایش فضای مستتر در متن را دریافته و به قیمت جذب مخاطب خودش را در دام «برداشت طنز از متنی تراژدی» نینداخته و اقتباسی تقریباً وفادارانه نسبت به نمایشنامه اتخاذ کرده است.

البته در نمایشنامه «مادر» مخاطب با مادری غمگین روبروست که هنوز نتوانسته با رفتن فرزندانش از خانه کنار بیاید و از غم و تنهایی رنج می‌برد اما در این اجرا کارگردان، مادر را در موقعیتی تراژیک تر قرار داده؛ مادری که از افسردگی مزمن رنج می‌برد و دچار فروپاشی عصبی و رنج ناشی از کم‌توجهی، کمبود عاطفی و غم تنهایی و از دست دادن شده است.

مشخص است که حضور مستجابیان در نمایش برای جذب بیشتر مخاطب بوده است اما این انتخاب به از دست رفتن یکی از نقش‌های نمایش انجامیده است که در مواقعی بازی‌های خوب میرعلمی و جمشیدی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد در این نمایش، مادر به سندروم «آشیانه خالی» مبتلاست که نوعی حس اندوه و تنهایی است که پس از آنکه فرزندان به قصد زندگی جدا یا رفتن به دانشگاه برای اولین بار خانه را ترک می‌کنند، پدر و مادر یا سرپرست ممکن است به آن دچار شوند. این مسئله می‌تواند برای پدر و مادر به حالت افسردگی و حس بی‌هدفی منجر شود، چرا که ترک «آشیانه» توسط فرزند باعث ایجاد تغییراتی در جریان زندگی پدر و مادر می‌شود. سندرم «آشیانه خالی» به ویژه در میان مادران خانه‌دار شایع است.

این نمایش درباره زندگی مادری و پدری است که دختر و پسرشان از آنها جدا شده و زندگی مستقلی را در پیش گرفته‌اند. مادر تمام طول زندگی اش و از ۲۲ سالگی برای رضایت فرزندان و همسرش تلاش کرده اما حالا که فرزندانش بزرگ شده‌اند او را تنها گذاشتند و همسرش نیز از او دور شده و زن تصور می‌کند که همسرش به او دروغ می‌گوید و سرش به معشوقه‌هایش گرم است. مادر در این نمایش به دلیل کمبود عاطفی و وابستگی زیادی که به پسرش دارد دچار افسردگی شدید شده و به جنون نزدیک می‌شود.

تلفیق دنیای ذهنی و عینی، شکست زمانی و تکرار صحنه‌ها از ویژگی‌های آثار زلر محسوب می‌شود تا جایی که در مواقعی تفکیک دنیای ذهنی و انتزاعی اثر از واقعیت برای مخاطب سخت می‌شود که «مادر» نیز از این قاعده مستثنا نیست. این اثر نمایشنامه‌ای است در چهار پرده و با چهار شخصیت که ساختار روایی اش مبتنی بر تکرار است.

نمایشنامه به روایت نمایشنامه‌نویس

خود زلر این نمایشنامه را طنزی تلخ دانسته و در پیشگفتار کتاب از قول او آمده است: «مضحکه زندگی، دردی عمیق که از سرشت و نهاد شخصیت اصلی که همزمان اصلی ترین شخصیت زندگی هر بشر یعنی «مادر» است، بیرون می‌ریزد و چون دردی ناگفتنی است، مضحکه را آرام آرام تبدیل به تراژدی می‌کند. ساختار نمایشنامه، تکرار غریب هر صحنه، که هربار با تغییری کوچک و ناچیز موقعیت را لغزنده‌تر و متزلزل‌تر می‌کند، ما را میان واقعیت و رویا مردد می‌گذارد. کدام صحنه واقعیت است، کدام صحنه رویاست؟ آیا همه این اتفاق‌ها در واقعیت افتاده؟ یا ما در خواب و کابوس مادریم؟ یا شاید در ذهن آشفته و مجنون او هستیم؟ حتا زمان هم ویران است: ما در زمان حال هستیم، در آینده یا در گذشته؟ آیا این صحنه روزی بعد است یا دقیقه‌ای قبل؟ تنها پاسخ قطعی که می‌شود داد این است که ما در تئاتر هستیم. در زمان و در مکان تئاتر که در آن همه چیز ممکن است. اما آیا نمایشنامه‌ای که در ذهن مان یا جلوی چشم مان در حال اجراست واقعاً وجود دارد یا ندارد؟ این خودش تامل برانگیز است!»

وجه روانشناسانه در کنار نگاه انسانی به آدم‌ها در آثار زلر بسیار پررنگ است و در این نمایش نیز طرح مساله عقده ادیپ و کلاً رویکرد فرویدی به روابط بین مادر و پسر به شکلی غیرمستقیم و گاهی مستقیم مشهود است که البته عقده ادیپ به شکلی برعکس در اثر نمود می‌یابد و در اینجا پسر به جای عشق ورزیدن به مادر به دلیل وابستگی شدید او از مادرش دوری می‌کند و در مواقعی تا مرز نفرت نیز پیش می‌رود. اما مادر عشق به فرزند را جایگزین عشق به همسر کرده و از اینکه او خانه را ترک کرده، شاکی است و حسادت غیرقابل انکاری به معشوق پسرش دارد.

نمایش «مادر» نوشته فلوریان زلر با طراحی و کارگردانی علی احمدی، ترجمه تینوش نظم جو و تهیه کنندگی خسرو احمدی تا ۳۱ تیرماه ساعت ۲۱:۳۰ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

رویا میرعلمی، پژمان جمشیدی، سهیل مستجابیان، حدیث بیابانگرد بازیگران این اثر نمایشی هستند.

کد خبر 4659176 آروین موذن زاده

۵۰۰ روز در بند و ۶۵۰ صفحه کیفرخواست| مطهری: نهاد تخصصی می‌گوید بازداشتی‌های محیط زیست، جاسوس نیستند| حاکمیت دوگانه باید روزی حل شود| نباید این‌طور باشد که وزارت اطلاعات به مجلس پاسخ‌گو باشد اما سازمان اطلاعات سپاه پاسخ‌گو نباشد

علی مطهری: اگر قرار بر عدم بررسی ادعای خاتمی بوده پس چرا دادگاه تشکیل دادند| صرف اظهارعقیده نباید موجب محاکمه شود| چرا قوه قضاییه و مقامات امنیتی هراس دارند؟

محکومیت جدید برای گلرخ ابراهیمی و آتنا دائمی/ مولود حاجی زاده بازداشت شد

منبع این خبر، وبسایت beytoote.com است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۱۴۲۷۴۷۳ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • «برادران غریب» / پدر و مادر نداریم، شرف که داریم!
  • چهار سالگی برجام؛ موافقان و مخالفان توافق چه می گویند
  • مصوبه مجلس درباره تابعیت فرزندان مادران ایرانی
  • فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در صورت نداشتن مشکل امنیتی به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند
  • تایید وزارت اطلاعات، شرط اعطای تابعیت فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی
  • شرط جدید دریافت تابعیت برای فرزندان زنان ایرانی
  • لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان زنان ایرانی اصلاح شد/ تایید وزارت اطلاعات شرط دریافت تابعیت
  • مصوبه جدید درباره تابعیت فرزندان مادران ایرانی
  • شرط دریافت تابعیت فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی
  • لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی اصلاح شد
  • ایراد امنیتی اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی رفع شد
  • مصوبه جدید مجلس درباره تابعیت فرزندان مادران ایرانی
  • تایید وزارت اطلاعات شرط دریافت تابعیت فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی
  • لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان زنان ایرانی اصلاح شد
  • جلسه علنی آغاز شد/ لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی در دستور کار
  • لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی در دستور کار
  • آغاز جلسه علنی مجلس
  • خداحافظی با نسخه‌های ناخوانای پزشکان / دلایل موافقان و مخالفان الکترونیکی شدن سلامت و درمان
  • مادر شهيدان «قلي پور» آسماني شد