Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@21:30:53 GMT

با تک فرزندمان چگونه رفتار کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۲۷۵۶۰

"تک فرزندی"؛ مسئله‌ای که این روزها به دلیل عوامل فرهنگی، اجتماعی و دغدغه‌های شخصی بسیاری از زوجین امروزی را نسبت به خانواده‌های نسل قدیم درگیر کرده و تبعات خاصی را برای کودک و خانواده ایجاد کرده است در همین راستا یک روانشناس تخصصی کودک "تک‌فرزندی" را پدیده‌ای چند بعدی دانست و گفت: "تک‌فرزندان" افرادی هستند که در مرکز توجه والدین قرار دارند لذا این کودکان به دلیل برآورده شدن نیازهایشان ناکامی را کمتر تجربه می‌کنند و والدین آنها "تک‌فرزندی" "خودمحوری" و "خودخواهی" را برای فرزندشان معنا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناطقان: علی طالعی، با بیان اینکه "تک‌فرزندی" پدیده‌ای چند بعدی و چند محوری است که نمی‌توان دلیل مشخصی برای آن در نظر داشت، افزود: بروز پدیده "تک‌فرزندی" وابسته به زمان ازدواج و فرزندآوری زوجین است، بطوریکه در این زمان مفهوم اساسی بلوغ اجتماعی، فکری و اقتصادی مطرح می‌شود و باتوجه به اینکه ایران نسبت به دهه گذشته با افزایش سن ازدواج همراه بوده بنابراین باید در نظر داشت که بلوغ فکری، اجتماعی و اقتصادی جوانان به تأخیر افتاده و به تبع آن تک فرزندآوری نیز بروز پیدا کرده است. طبق آمارهای مرکز آمار ایران زوجین بین سه تا چهار سال تمایل به فرزندآوری ندارند و بعد از این فاصله زمانی، اگر مشکلات پزشکی و نازایی در این زمینه دخیل نباشد زوجین به مرحله فرزندآوری می‌رسند.

این روانشناس تخصصی کودک و نوجوان در ادامه ضمن بررسی علت بروز "تک‌فرزندی" از دیدگاه فرهنگی گفت: سبک زندگی انسان‌ها از نظر فرهنگی نسبت به گذشته تاکنون تغییرات زیادی داشته است به طوریکه زوجین قبل از اهمیت به فرزندآوری ابتدا به پیشرفت و ارتقاء سطح زندگی خود اهمیت می‌دهند. آنها بعد از ازدواج همچنان رشد شخصی، تحصیلی و شغلی برایشان از اهمیت بیشتری برخوردار است لذا این نوع از زوجین بعد از تولد اولین فرزندشان به دلیل افزایش بار مسئولیت از فرزندآوری بیشتر منصرف می‌شوند چراکه در این زمان جایگاه فرزند از نظر والدین امروزی تغییر کرده و آنها مانع پیشرفت والدین می‌شوند بنابراین این مسئله باعث شده رشد فردی و شخصی تقویت و به‌جای آن مسئله "فرزندآوری" تضعیف شود.

به گفته طالعی امروزه سبک زندگی "شخص محور" جایگزین سبک "اجتماع محور" شده، چند سالی نمی‌گذرد که سیاست جمعی ایران بر مبنای "فرزند کمتر، زندگی بهتر" است؛ لازم به ذکر است والدینی که اکنون به سن ازدواج رسیده و دارای "تک‌فرزند" هستند ثمره همین شعارند و این سیاست باعث شده جامعه به سمت "تک‌فرزندی" حرکت کند؛ سیاست‌هایی که برای این مسئله برنامه‌ریزی صحیحی نداشته است.

وی با بیان اینکه فرزندان امروز نسبت به فرزندان نسل قبل نیازها و مشکلات پیچیده‌تری دارند خاطرنشان کرد: همچنین طبق تجارب روانشناسی بسیاری از والدین از سرسخت بودن تربیت فرزندان شکایت دارند و همین مسئله باعث شده والدین بعد از تربیت فرزند اول به نوعی خسته شده و به تولد یک فرزند اکتفا کنند در همین راستا بسیاری از والدین نیز بر این باورند که "توجه به کیفیت تربیت فرزندان در ابعاد مختلف بسیار بهتر از توجه به کمیت آنهاست.

این روانشناس تخصصی کودک و نوجوان در ادامه درباره چگونگی رفتار والدین با "تک‌فرزندان" نیز گفت: تک فرزندان از کودکی نیازمند برقراری رابطه، رقابت و همکاری با همسالانشان هستند تا از این طریق بتوانند به دلیل نداشتن هم صحبت احساس کودکانه خود را تجربه کنند لذا والدین باید ابتدا نیاز کودک را تشخیص دهند سپس او را تشویق به حضور در محیط‌های اجتماعی کنند. به طور مثال کودک را در کلاس‌های فرهنگی، آموزشی و ورزشی ثبت‌نام کنند و از این طریق رشد اجتماعی او را فراهم کنند.

طالعی معتقد است والدین تک فرزند باید سعی کنند توانمندی‌های واقعی فرزند خود را شناسایی و متناسب با آن انتظارات خود را نسبت به فرزندشان متعادل کنند همچنین باید با حمایت و توجه متعادل به تک فرزندان فرآیند استقلال سالم را در آنها تکمیل کنند.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر "تک‌فرزندی" بر نوع رشد کودک بیان کرد: تک‌فرزندان در مقایسه با کودکان خانواده‌های چند فرزندی از صمیمت و روابط خواهری و برادری، یادگیری، ایثار و رقابت محروم هستند. اگرچه رقابت، احساسات و موقعیت‌های منفی در روابط خواهر و برادری وجود دارد اما به دلیل نوع روحیه مشترک شادی و نشاط بسیار زیادی در این نوع روابط وجود دارد این در حالیست که تک فرزندان صمیمیت و همدلی این رابطه‌ها را تجربه نمی‌کنند و تنها به صورت خیالی و در دنیای عروسکانه خود می‌توانند آن را تجربه کنند.

به گفته این روانشناس "تک‌فرزندان" در مرکز توجه و در نقطه میانی توجه والدین قرار دارند لذا این کودکان به دلیل برآورده شدن نیازهایشان از ناکامی مثبت بی‌بهره‌اند. والدین تک‌فرزند، "خودمحوری" و "خودخواهی" را برای فرزندشان معنا می‌کنند.

 وی با بیان اینکه در خانواده‌های "تک‌فرزندی" اهداف خانواده بر روی برآورده شدن نیازهای فرزند مد نظر قرار می‌گیرد گفت: در این زمینه سالیوان، یکی از روانشناسان برجسته حوزه روانشناسی معتقد است که فرزندان در مرحله‌ای از دوران کودکی همبازی خیالی دارند و این موضوع در کودکان تک فرزند شیوع بیشتری دارد چراکه آنها مجبورند احساسات خود را با موجودی خیالی در میان گذاشته و با او به تعامل و رابطه بپردازند.

طالعی در ادامه با بیان اینکه "تک‌فرزندی" را نمی‌توان عاملی منفی در خانواده در نظر گرفت خاطرنشان کرد: با این وجود اما توجه، مراقبت، همدلی و احساسات والدین در این خانواده‌ها به سمت یک فرد متمرکز می‌شود و به دلیل اینکه آنها هیچ شریک و رقیبی در خانواده ندارند جایگاه برتر در خانواده را به خود اختصاص می‌دهند، به عبارت دیگر "سکوی قهرمانی خانواده در اختیار تک‌فرزندان قرار دارد".

به گفته این روانشناس تجربه‌های روانشناسی نشان می‌دهد تک فرزندان در زمینه‌های تحصیلی از پیشرفت خوبی برخوردار هستند با این وجود اما والدین غالباً حساسیت و انتظارات زیادی نسبت به تک فرزندان دارند و همین موضوع می‌تواند موجب بروز اضطراب و تنش‌های روانی شود این در حالیست که در خانواده‌های چند فرزندی والدین "واقع‌گرا" بوده و براساس توانمندی از فرزندان خود انتظار دارند.

وی معتقد است "تک‌فرزندان" در محیط "تنهایی" رشد می‌کنند که در آن یک "من" وجود دارد و برای رفع تنهایی خود به موقعیت‌های بیرونی وابسته می‌شوند؛ همچنین مفهوم خویشاوندی در بلندمدت برای کودکان "تک‌فرزند" تضعیف می‌شود به طوری که آنها در بزرگسالی هیچ خویشاوندی برای تعاملات اجتماعی ندارند و به تبع آن فرزندان آنها نیز خویشاوندی ندارند، موضوعی که تک‌فرزندان تا پایان زندگی با آن درگیر هستند.

طالعی در ادامه با اشاره به اثرات "تک‌فرزندی" بر رفتار والدین گفت: طبق تجربه‌های روانشناسی این نوع از والدین دوران رشد فرزند خود را همراه با تنش و اضطراب سپری می‌کنند. غالباً آنها فرزندان "کمال‌گرایی" تربیت می‌کنند، در تمام موقعیت‌ها و اهداف معیارهای عالی و کاملی برای آینده آنها دارند که آن را در قالب احساس اضطراب از بروز می‌دهند. در بعضی مواقع خانواده‌های "تک‌فرزند" در زمان بزرگسالی والدین خود را مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار می‌دهد این مسئله بر والدین تاثیر روانی زیاد و احساس دلسردی بزرگی ایجاد می‌کند.

این مشاور کودک و نوجوان درباره خصوصیات اخلاقی تک‌فرزندها افزود: آنها از نظر اجتماعی نسبت به کودکان چندفرزندی مهارت‌های اجتماعی ضعیف‌تری دارند، درون این خانواده‌ها مهارت‌های اجتماعی کمتر رشد پیدا کرده و به دلیل برآورده شدن نیازهایشان از صبر و تحمل کمتری برخوردارند. منبع: ایسنا برچسب ها: تک فرزندی ، خودخواهی ، شخص محور

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تک فرزندی خودخواهی شخص محور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۲۷۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری استخدام فرزندان آزادگان و جانبازان ۲۵ درصد

مشاور حقوقی امور ایثارگران شرکت ملی پالایش نفت ایران گفت: در حال پیگیری برای استخدام فرزندان آزادگان و جانبازان بیست و پنج درصد هستیم. - اخبار استانها -

به‌ گزارش خبرگزاری تسنیم از شازند، حجت‌الاسلام رضا رستمی شامگاه چهارشنبه در نخستین یادواره شهدای ایثار و شهادت ویژه تکریم و تجلیل از فرزندان معظم شهدا و جانبازان گرانقدر که در شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی شازند برگزار شد، اظهار داشت: ایمان، بصیرت، پشتیبانی از ولایت فقیه، ولایت مداری، ادامه دادن مسیر شهدا از انتظارات عظیم و اصیل شهدا است، خانواده‌های شهدا به عنوان یادگاران شهدا هستند و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یکی از وظایف سنگین خانوده‌های شهدا است. 

وی شهادت و رسالت را دو وظیفه خطیر امام حسین (ع) برشمرد و افزود: آرامش، امنیت، عزت و استقلال جاری در مملکت مدیون خون شهدا، مقاومت ایثارگران و تحمل درد و رنج جانبازان و خانواده‌های معظم این عزیزان است، فرزندان شهدا سندی در تاریخ کشور به شمار می‌روند و باید ادامه دهنده راه شهید باشند بنابراین باید طوری پرورش یابند که به عنوان الگویی برای آیندگان قرار گیرند. 

مشاور حقوقی امور ایثارگران شرکت ملی پالایش نفت ایران عنوان کرد: تداوم مسیر و اهداف انقلاب اسلامی در سرپنجه تدبیر همسران شهدا است و این تکالیفی است که باید به آن عمل شود. نباید بگذاریم خون شهدای عزیز و ایثارگر ما  با کم کاری‌ پایمال شود، این تکالیف گاهی در اختیار دولتمردان و گاهی در اختیار خانواده‌های معظم شهدا است. ما در ادامه مسیر اعتلای انقلاب اسلامی باید از آموزه‌های شهدا در تمامی ابعاد و شئونات زندگی بهره‌مند شویم. 

رستمی بیان کرد: افراد دو صفت غفلت و عاقبت را نباید در زندگی فراموش کنند، غفلت زندگی را از مسیر خود خارج و زندگی فرد را دگرگون می‌کند، غفلت یک لحظه انسان را فرا می‌گیرد و پیمانی بزرگ به بار می‌آورد، همچنین عاقبت به خیری باید مد نظر افراد قرار گیرد و خداوند تمام افراد را عاقبت به خیر بفرمایید و همه ما جزو رهروان شهدا قرار گیریم. 

مشاور حقوقی امور ایثارگران شرکت ملی پالایش نفت ایران با اشاره به سهم صنعت نفت در دفاع از انقلاب اسلامی گفت: مجموعه صنعت نفت هزار و 58 شهید تقدیم انقلاب کرده که این نشان از منحصر به فرد و خاص بودن این مجموعه در کشور  دارد به طوری که در این مجموعه سی هزار جامعه ایثارگری وجود دارد که شامل یازده هزار و ششصد جانباز، فرزند شهید و ایثارگر می شود این در حالی است که با آغاز به کار دولت سیزدهم و پیگیری های معاون وزیر و توجه به توسعه منابع، مدیریت و سرمایه انسانی، مسئله اشتغال که از دغدغه‌های جامعه ایثارگری بود مورد پیگیری قرار گرفت.

وی افزود: قانون واحد ماده 48 الحاق مالی دولت سال قبل از سوی دیوان عدالت باطل شد به طوری که این قانون در صنعت نفت بومی شده و تحت عنوان هزار و چهارصد و نود و هفتمین صورت جلسه مطرح شد البته با روی کار آمدن دولت سیزدهم و دغدغه‌ دولت در مجموعه منابع انسانی این مصوبه مجدد احیا و ثبت نام برای فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، فرزندان آزادگان با یک سال اسارت، فرزندان شهدا و کسانی که قبلاً از این مزیت استفاده نکرده بودند از طریق سامانه انجام شد که در حال حاضر مجوز برای استخدام فرزندان جانبازان 30 درصد و بالاتر و شهدا صادر شده و در اکثر شرکت های پالایش نفت شازند به کار گیری شدند و در حال پیگیری برای استخدام فرزندان آزادگان و جانبازان بیست و پنج درصد هستیم.

رستمی بیان کرد: دو هزار و 800 فرزند شهید در نوبت استخدام قرار دارند که برای تعداد 980 نفر مجوز صادر شده و مشغول به کار شدند که با پیگیری وزیر نفت از سازمان اداری و استخدامی اخذ مجوز لازم برای مابقی افراد برای ایجاد اشتغال در دستور کار قرار دارد البته در خصوص آزمون های استخدامی نیز ماده 31 قانون جامعه خدمات ایثارگرای در صنعت نفت و شرکت‌های وابسته رعایت می‌شود که در مجموع شرایط استخدامی برای فرزندان شهدا و ایثارگران و جانبازان براساس مدرک تحصیلی اعمال شده و افرادی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند به صورت پیمانی و اشخاص دارای مدرک کارشناسی و بالاتر به صورت قرارداد معین استخدام خواهند شد.

به‌گزارش تسنیم، پایان مراسم آیین تجلیل و تکریم از خانواده و فرزندان شهدا با حضور مشاور حقوقی وزیرنفت در امور ایثارگران، مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی شازند و دیگر مسئولان برگزار شد و با اهدای لوحی از صبر و شکیبایی آنها تقدیر و تجلیل شد.    

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • تولد فرزندی سالم از والدینی با بیماری ژنتیک
  • چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
  • شهدا بهترین معامله گران تاریخ هستند
  • فرزندی که حساب پدرش را خالی کرد
  • پیگیری استخدام فرزندان آزادگان و جانبازان ۲۵ درصد
  • حق حضانت فرزند، اهرم فشار والدین
  • رفتار صحیح با کودکانی که زیاد کابوس می‌بینند | ۵ اقدامی که باید هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید
  • فردا ؛ افتتاح بیش از دو هزار واحد مسکونی در سمنان
  • لزوم همکاری بیشتر بانک‌های همدان در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری
  • روش‌های تربیتی مناسب فرزندان اتیسمی + فیلم