Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، توکل کارمان، برنده جایزه صلح نوبل با تاکید بر اینکه خشم و عصبانیت از قتل خاشقجی باید با اقدامی قاطع همراه باشد، اعلام کرد غرب مدتهاست که به عربستان سعودی اجازه داده است تا از مکافات قتل فرار کند.

پایگاه اینترنتی نشریه نیوزویک در مطلبی به قلم توکل کارمان، فعال یمنی و برنده جایزه صلح نوبل نوشت: در دوم اکتبر ۲۰۱۸، دوست من، جمال خاشقجی نویسنده و روزنامه نگار واشنگتن پست به کنسولگری عربستان در استانبول رفت، اما هیچوقت از آنجا خارج نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از این ماجرا داستانی که عربستان رسما اعلام کرد کاملا تغییر کرد. داستان آن‌ها از انکار دخالت در مرگ خاشقجی به اذعان دادستان کل عربستان در خصوص قتل از پیش برنامه ریزی شده خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری در استانبول تغییر کرد. قتل فجیع او در کنسولگری و در خاک کشور خارجی جسارت عربستان سعودی را در سوء استفاده از قدرتش در ورای مرز‌های خودش نشان می‌دهد. اما بی توجهی آشکار عربستان به حقوق بشر و استاندارد‌های بین المللی چیز جدیدی نیست. از ماه مه سال جاری تاکنون ده‌ها فعال زن حقوق بشر به دست مقامات سعودی بازداشت شده اند. بسیاری از آن‌ها بابت فعالیتی که در زمینه حق رانندگی زنان داشتند، بازداشت شده اند. قتل خاشقجی یادآور آن است که جهان به بهای جان میلیون‌ها بی‌گناه بر روی جنایات عربستان سعودی چشم بسته است.

مردم یمن این را به خوبی می‌دانند. ۱۳ میلیون نفر در یمن با خطر قحطی و گرسنگی مواجه اند و به گفته سازمان ملل این قحطی می‌تواند به بدترین در ۱۰۰ سال گذشته تبدیل شود. میلیون‌ها یمنی در جنگ تحت امر عربستان گرفتار شده اند و تخمین زده شده است که ۲۲ میلیون نفر شامل ۱۱ میلیون کودک به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند. حملات هوایی به یمن بیشترین تلفات غیرنظامی را داشته است. در این حملات منازل مسکونی، بازارها، مراسم عروسی، قایق‌های غیرنظامی و حتی تاسیسات پزشکی مورد حمله قرار گرفته اند. سلاح‌هایی که در این حملات استفاده می‌شود مستقیما از جانب آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا و دیگر متحدان بین المللی تامین می‌شود.

خشم جامعه بین الملل از قتل خاشقجی قابل ستایش است، اما با سیاست فروش سلاح آن‌ها مطابقت ندارد. آمریکا، کانادا و انگلیس طی هفته گذشته خواستار پایان جنگ در یمن شدند. اما تا زمانیکه این کشور‌ها تامین سلاح برای عربستان را که به این درگیری دامن می‌زند متوقف نکنند، صلح در یمن برقرار نخواهد شد. اگر اکنون اقدامی صورت نگیرد این پیام را برای سران عربستان به همراه دارد که می‌توانند بدون هیچ عواقبی به ساکت کردن وحشیانه صدا‌های ناراضی ادامه دهند.

خشم و عصبانیت از قتل خاشقجی باید با اقدامی قاطع همراه باشد یعنی تحقیقات مستقل و معتبر درباره این قتل و پاسخگو بودن عاملان و همچنین قطع فروش سلاح به عربستان سعودی.

بهترین راه برای ادای احترام به خاشقجی و تعهد او به آزادی و عدالت این است که تضمین شود خشونتی که در مورد او رخ داد دیگر تکرار نخواهد شد. اقدام کردن تنها راهی است که می‌توانیم برای ادای احترام به او انجام دهیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عربستان حوادث بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۲۷۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!

عربستان‌سعودی در بحبوحه بالا گرفتن احتمالات در خصوص آب‌رفتن نئوم، به سراغ سرمایه‌گذاران چینی رفته‌است تا توجه آن‌ها را به این پروژه جلب کند.

مسئولان نئوم در هفته گذشته از پکن، شانگ‌های و هنگ‌کنگ بازدید کردند تا توجه سرمایه‌گذاران چینی را به این پروژه جلب کنند. گفتنی است که هنوز هیچ خبری از معاملات انجام شده با چینی‌ها به رسانه‌ها درز نکرده‌است.

این ارتباط با سرمایه‌گذاران از طریق نمایشگاهی صورت گرفت که مسئولان پروژه نئوم برپا کردند. لئونارد چان، رئیس انجمن توسعه فناوری نوآورانه هنگ کنگ، به خبرگزاری فرانسه گفت: «واکنش‌ها به این پروژه بلندپروازانه تاکنون بی‌طرفانه بوده‌است. من ممکن است برای تفریح به نئوم بروم، اما هیچگاه این شهر را برای اقامت دائم اتخاب نمی‌کنم.»

مسئولان این نمایشگاه و پروژه ساخت نئوم، توجهی به گزارش‌هایی که مبنی بر آب رفتن نئوم منتشر شده‌است، نشان نداده‌اند. گفتنی است که اوایل ماه جاری، بلومبرگ گزارش داد که عربستان سعودی تخمین‌های قابل توجهی را برای تعداد افرادی که انتظار می‌رود در این شهر خطی زندگی کنند، کاهش داد. در این گزارش آمده‌است که تعداد ساکنان مورد انتظار برای "آسمان خراش افقی" از ۱.۵ میلیون تا سال ۲۰۳۰ به کمتر از ۳۰۰.۰۰۰ نفر کاهش یافته‌است.

طارق قدومی، مدیر اجرایی نئوم، گفت: «هدف جمعیتی ۹ میلیون نفری به موقع محقق خواهد شد.»

بنابر گزارش بیزینس اینسایدر، مسئولان پروژه نئوم، به سوالات این خبرگزاری پاسخ نداده‌اند. با اینحال گزارش‌ها حاکی از آن است که نگرانی‌های گسترده‌تری برای سرمایه‌گذاری تریلیون دلاری در پروژه چشم انداز ۲۰۳۰ ولیعهد سعودی وجود دارد.

بلومبرگ گزارش داد که واقعیت‌های مالی این پروژه که می‌تواند تا ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد، شروع به ایجاد نگرانی در دولت عربستان کرده‌است. وال استریت ژورنال در ماه فوریه گزارش داد، این کشور همچنین شروع به وام گرفتن برای کمک به تامین مالی نئوم و سایر "مگا پروژه‌های ویژن ۲۰۳۰" کرده‌است.

بلومبرگ هفته گذشته گزارش داد که پروژه نئوم همچنین قصد دارد برای اولین بار اوراق قرضه منتشر کند. این نشریه به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که پروژه کلان شهر می‌تواند تا ۱.۳ میلیارد دلار با فروش اوراق قرضه اعتبار جذب کند.

دیگر خبرها

  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • جهادگر اردبیلی عنوان برگزیده آیین جایزه نوبل ایرانی را کسب کرد
  • جهادگر اردبیلی «جایزه البرز» در سال ۱۴۰۳ را کسب کرد