Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@07:28:09 GMT

بزرگترین باغ موقوفه کشور به ثمر نشست

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۳۰۸۶۶

بزرگترین باغ موقوفه کشور به ثمر نشست

گنبدکاووس - ایرنا - مسئول دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه آزادشهر و رامیان در شرق استان گلستان از ثمردهی بزرگترین باغ یکپارچه وقفی کشور در شهرستان آزادشهر خبر داد.

حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: زمین 364 هکتاری موقوفه میرسعدالله در سال 93برای بهره وری بیشتر به بخش خصوصی واگذار شد و پس از 5 سال از تبدیل این زمین به باغ یکپارچه، درختان آن به ثمر نشسته و اولین برداشت خود را تجربه می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در این باغ درختان سیاه ریشه کاشته شده و محصولات آن شامل هلو ، شلیل، آلو و خرمالو از ارقام مختلف دیررس و زودرس است.
مسئول دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه آزادشهر و رامیان افزود: بزرگترین باغ وقفی کشور باعث اشتغال دائم 9 نفر و اشتغالزایی برای 200 نفر بصورت فصلی و پاره وقت شده است که این موضوع از ثمرات تحول این زمین 364 هکتاری است و براساس نیت واقف، درآمد حاصل از آن صرف هزینه های مدرسه علمیه سعدیه شهرستان رامیان می شود.
موسوی با اشاره به تصمیم این سازمان برای بهره بردن از کشت صنعتی در اراضی موقوفی گفت: برای استفاده از نهایت ظرفیت های موقوفات در تمام زمینه ها اعم از درآمدزایی بیشتر و اشتغال آفرینی، نگاهمان بر صنعتی سازی اراضی کشاورزی است که در این زمینه نیز با همت و یاری سازمان جهادسازندگی قصد ایجاد گلخانه در برخی اراضی را داریم.
وی عنوان داشت: یکی دیگر از فعالیت هایی که در دست داریم شناسایی موقوفات در دو شهرستان آزادشهر و رامیان است تا ضمن استعدادیابی اراضی برای کشت محصولات بهتر ، برخی اراضی به منظور ایجاد اشتغال واگذار می شوند.
وی افزود: این آمادگی وجود دارد که برخی از اراضی شهرستان که رامیان قابلیت اجاره به افراد را دارند، واگذار شود تا ضمن درآمدزایی مورد نظر واقف، در زمینه اشتغالزایی نیز گام هایی برداشته شود.
موسوی با تشریح این موضوع گفت: در روستای پاقلعه از شهرستان رامیان 10 هکتار زمین زراعی وجود دارد که سازمان می تواند با توجه به درخواست افراد برای اجاره، عقد قرارداد نماید.
وی از واگذاری 14 هکتار زمین در اطراف منطقه تفریحی چشمه گل رامیان به بخش خصوصی برای اجرای طرح تفرجگاه تفریحی و توریستی خبر داد و گفت: این طرح مورد تایید اوقاف و امور خیریه قرار گرفته و در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
مسئول دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه آزادشهر و رامیان افزود: 17 بقعه متبرکه در دو شهرستان مذکور وجود دارد که از این تعداد هفت مکان درآمدزا و بقیه انتفاعی هستند که دو میلیارد و پانصد میلیون ریال کمک و نذورات جمع آوری شده در این اماکن صرف فعالیت های عمرانی و فرهنگی در 30 نقطه شده است.
وی گفت: در اماکن مذهبی دو شهرستان 300 نفر مشغول هستند که از این بین 50 درصد بیمه شده هستند.
حجت الاسلام رضا موسوی در خصوص فعالیت های فرهنگی در اماکن مذهبی خاطرنشان کرد: برنامه هایی همچون آرامش بهاری در لحظه سال تحویل، سفره های افطاری ساده و جزء خوانی قرآن در ایام ماه مبارک رمضان، کلاس های متنوع و اردوهای مختلف در طرح نشاط معنوی در اماکن مذهبی گوشه ای از فعالیت های فرهنگی ما می باشد که در طرح نشاط معنوی در سال جاری 230 علاقمند با حضور 4 مبلغ و 8 مربی حضور داشتند که 8 اردو نیز از ثمره های این طرح بود.
شهرستان های آزادشهر و رامیان با بیش از 180 هزار نفر در شرق استان گلستان و در جوار هم قرار دارند که دارای 266 مسجد، 22 حسینیه، 18 تکیه، 26 زینبیه و 36 فاطمیه هستند.
9433/1860

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي اوقاف و امور خيريه باغ وقف آزادشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۳۰۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از هوش مصنوعی در پردازش تصاویر ماهواره‌ای اراضی

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: استفاده از هوش مصنوعی در پردازش تصاویر ماهواره‌ای اراضی کشور نخستین تجربه‌ای است که در سامانه زمین محقق شده است و ۲۰ دستگاه به صورت یکپارچه در این سامانه به یکدیگر متصل شده‌‌اند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد خوانساری؛ رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با حضور در نخستین کنفرانس دوسالانه «هوش مصنوعی و علوم داده» که در دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد، با اشاره به بیانات رهبر انقلاب با این مضمون که باید به‌گونه‌ای عمل کنیم تا ایران جز 10 کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد، اظهار کرد: پنجره واحد مدیریت زمین، با استفاده از هوش مصنوعی و گردآوری داده‌ها، علاوه بر پایش اراضی، با برقراری ارتباط میان 20 دستگاه متولی و صدور مجوز‌های مورد تقاضای مردم، نقش قابل توجهی را در زمینه جهش تولید با مشارکت مردم ایفا می‌کند.

وی سامانه زمین را نتیجه تلاش‌های فنی سازمان فناوری اطلاعات ایران و راهبری ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و دستگاه‌های متولی مدیریت زمین دانست که ذی‌نفعان آن علاوه بر مردم، سازمان اراضی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و قوه قضائیه هستند و خاطرنشان کرد: پیش از آغاز به کار این سامانه، وجود نقض در حوزه‌های قانون‌گذاری، اجرایی و قضائی، چالش‌هایی را جهت تأمین امنیت غذایی، تضمین سلامت جامعه و حفظ محیط زیست ایجاد کرده بود. تا حدی که 15 درصد پرونده‌های قضائی کشور به نارضایتی‌های مردم و سرمایه‌گذاران در حوزه زمین اختصاص داشت.

خوانساری سامانه زمین را از جمله طرح‌هایی دانست که در آن از هوش مصنوعی برای حل مشکل مردم استفاده شده است و در تبیین بیشتر این مهم گفت: سامانه زمین در عمل مشکلاتی نظیر تداخل وظایف دستگاه‌ها، مراجعات حضوری متقاضیان، بروز تبانی و ارتشا، امکان جعل استعلامات کاغذی، اخذ تصمیم‌های سلیقه‌ای و غیر شفاف را با زیرسامانه درگاه متقاضیان مردمی حل کرد و در زیرسامانه پایش اراضی نیز با استقرار در 31 استان کشور و پوشش 5 پهنه آسیب‌پذیر به بهبود 81 درصدی در دقت شناسایی هوشمند تخلفات رسیده است.

سامانه تسطیح ماهواره‌ای زمین‌های کشاورزی در ایران ساخته شد

شناسایی ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی، تخریب پوشش گیاهی، زمین زراعی و باغی از جمله مواردی است که هسته پردازشگر هوش مصنوعی توسط دو شرکت دانش بنیان در شناسایی تخلفات مؤثر بوده است.

در این کنفرانس علمی، معاون وزیر ارتباطات، استفاده از هوش مصنوعی در پردازش تصاویر ماهواره‌ای اراضی کشور را نخستین تجربه‌ای دانست که توسط سامانه زمین محقق شده است و افزود: در حال حاضر از میان 47 دستگاه اجرایی که هر یک به نوعی نقشی در صدور مجوز‌های زمین محور به عهده دارند، 20 دستگاه به صورت یکپارچه در این سامانه حضور دارند و به یکدیگر متصل شده‌اند.

وی گفت: این تعامل باعث ارائه 19 عنوان استعلام الکترونیکی بین دستگاهی، صدور 6 عنوان مجوز، گواهی، موافقت‌نامه و قرارداد واگذاری و 3 خدمت-استعلام شده است که نمونه بی‌نظیری از خدمت‌رسانی یکجا به مردم است.

معاون وزیر ارتباطات، با ارائه آماری وضعیت استفاده مردم بوشهر از پنجره واحد زمین را تشریح کرد: تاکنون 18 هزار و 390 درخواست توسط مردم بوشهر در سامانه پنجره واحد زمین برای دریافت خدمات و مجوز‌های زمین محور به ثبت رسیده که از این تعداد بالغ بر 13 هزار درخواست تعیین تکلیف شده و حدود 5 هزار درخواست نیز در مراحل مختلف بررسی در دستگاه‌ها است.

خوانساری ادامه داد: از مجموع درخواست‌های تکمیل شده، 10 هزار و 291 درخواست به خدمت «تعیین حدود اراضی روستایی- استان بوشهر» تعلق دارد که 7 هزار و 770 درخواست تعیین تکلیف شده و 2 هزار و 499 درخواست نیز در حال بررسی است.

وی همچنین گفت: البته درخواست برای انجام استعلام «ملی مستثنیات» از دیگر خدمات مورد مطالبه مردم بوشهر از سامانه زمین بوده است. به طوری که تاکنون، 5 هزار و 89 درخواست برای این استعلام الکترونیکی به ثبت رسیده است که 4 هزار و 916 درخواست، تعیین تکلیف شده‌اند.

خوانساری تصریح کرد: درخواست تغییر کاربری اراضی نیز از طریق این سامانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. تکمیل استعلامات ملزم به داشتن نقشه‌های فنی از دستگاه‌های مختلف است که دستگاه‌ها باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

معاون وزیر ارتباطات در سفری به بوشهر از آخرین وضعیت پیشرفت طرح  فیبر نوری در این استان بازدید و با مدیران ارشد استانی دیدار کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رفع تعرض از ۱۷۷ هکتار زمین دولتی
  • استفاده از هوش مصنوعی در پردازش تصاویر ماهواره‌ای اراضی
  • ثبت۲ وقف جدید در کردستان
  • ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در کشور آغاز شده است
  • زمین‌های کشاورزی به طرح‌ هادی روستایی اختصاص نیابد
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • تحویل اسناد مالکیت حدنگاری ۵ تالاب و بزرگترین موقوفه کشور
  • نام‌گذاری یکی از بزرگترین خیابان‌های اسلام‌آباد به نام ایران
  • وزارت نفت اراضی ساخت مسکن در ۹ استان کشور را اعلام کرد
  • اراضی ساخت مسکن در ۹ استان کشور توسط وزارت نفت اعلام شد