Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-24@05:57:53 GMT

بهانه‌جویی آمریکا درباره نفتکش‌های ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۳۱۱۸۲

بهانه‌جویی آمریکا درباره نفتکش‌های ایرانی

وزارت‌امور خارجه آمریکا به صنایع کشتیرانی و بیمه در روز هفتم نوامبر هشدار داد که به عنوان بخشی از «کمپین فشار حداکثری واشنگتن بر ایران برای وادار کردن ایران به تغییر عملکر خود»، بیمه کردن نفت‌کش‌های ایرانی به موجب تحریم‌های اعمال شده در این هفته مجازاتی را به دنبال خواهد داشت.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا درباره ایران در این‌باره گفت: همگام با آن که بیمه‌گران بزرگ پوشش بیمه خود را از کشتی‌های ایرانی برمی‌دارند، ایران احتمالا به شرکت‌های بیمه داخلی روی‌خواهد آورد که این شرکت‌ها توان جبران خسارت ناوگان دریایی در حوادث را که ممکن است به میلیارد‌ها دلار برسد نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوک همچننی به خبرنگاران گفت: حالا دیگر کشتی‌های ایرانی از کانال سوئز تا تنگه مالاکا و تمامی نقاط دیگری که در این میان قرار گرفته‌اند خطری شناور به حساب می‌آیند.

وی افزود:کشورها، بنادر، متصدیان کانال‌ها و شرکت‌های خصوصی باید بدانند که احتمالا برای هزینه‌های ناشی از حوادثی که ممکن است برای یک کشتی تحت بیمه خود ایران رخ دهد، مسئول هستند.

این مقام آمریکایی در این‌باره به ادعا‌هایی درباره سانچی اشاره کرد و افزود: ایالات متحده‌آمریکا واقعا امیدوار است که حادثه‌ای رخ ندهد.

وی مدعی شد: وزارت‌امور خارجه آمریکا مدرکی دارد که نشان می‌دهد کشتی‌های ایرانی در تلاش‌اند تا با از از کار انداختن فرستنده‌های تعیین محل که برای جلوگیری از تصادف مورد استفاده قرار می‌گیرند، تحریم‌های آمریکا را دور بزنند. این یک تحدید امنیتی ناوگان دریایی به حساب می‌آید. این فرستنده‌ها برای به حداکثر رساندن میدان دید در دریا طراحی شده‌اند و خاموش کردن آن‌ها فقط خطر بروز تصادف و صدمه دیدن را زیاد می‌کند. این نفت‌کش‌های تحت بیمه ایران که عملکردی ناامن دارند با ذخیره داشتن چندین تن نفت خام، خطرات زیست‌محیطی و اقتصادی به‌همراه دارند.

با خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران طی چند ماه گذشته چشم جهان به بشکه‌های نفت ایران دوخته شد و با این‌که صادرات نفت ایران طبق خواسته ترامپ به صفر و حتی به نصف هم نرسید، بلکه قیمت نفت تحت تاثیر تنش‌های سیاسی و مباحثی مبنی بر حذف نفت ایران تا مرز ۸۵ دلار هم افزایش یافت.

اسحاق جهانگیری - معاون اول ریاست جمهوری، چندی پیش از ادامه فروش نفت ایران با تصمیمات راهگشا خبر داد و اعلام کرد که ایران مشتریان جدیدی برای فروش نفت یافته؛ ضمن این‌که با خریداران سنتی نیز برای یافتن راهکار‌های جدید همکاری در حال مذاکره است. جهانگیری بر این نکته که آمریکایی‌ها با این‌که ادعا کرده‌اند می‌خواهند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، نمی‌توانند این کار را انجام دهند، زیرا روش‌های مختلفی برای این کار پیدا شده است تاکید و اعلام کرد که فعالان بخش خصوصی و شرکت‌های داخلی به میدان آمده‌اند.

با خروج امریکا از برجام، نفت به عنوان پاشنه آشیل ایران ابزاری شد تا آمریکا سعی کند از این طریق عرصه را بر ایران تنگ‌تر کند. بر این اساس ترامپ از مشتریان ایران درخواست کرد تا واردات نفت از ایران را تا نوامبر به طور کامل متوقف کنند در غیر این صورت با تحریم‌های قدرتمند آمریکا مواجه خواهند شد.

این درحالی بود که دولت اوباما در دوران تحریم‌های قبلی از خریداران خواسته بود واردات نفت ایران را هر ۱۸۰ روز به میزان ۲۰ درصد کاهش دهند؛ اما وزارت خارجه آمریکا این بار تاکید کرد خریداران نفت ایران باید خریدشان را با هدف رساندن به صفر تا چهارم نوامبر (۱۳ آبان) کاهش دهند. آمریکا حتی اعلام کرد که این مهلت ۱۸۰ روزه داده شده تا خریداران نفت ایران، واردات خود را به طور کلی متوقف کنند.

با گذشت حدود سه ماه از درخواست آمریکا، هرچند میزان صادرات نفت ایران کاهش یافته است، اما بررسی شرایط نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به طور کامل و بنا به درخواست آمریکا صفر نخواهد شد.

بر این اساس، تحلیلگران به بلومبرگ اظهار کردند که ایران برای کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا روی صادرات نفت خود ممکن است به راه‌های مختلفی شامل صادرات پنهانی نفت بدون ردیاب در نفتکش‌ها، مبادلات تهاتری، تخفیف و مدت اعتبار طولانی‌تر برای فروش نفت متوسل شود. در دور قبلی تحریم‌ها، ایران ردیاب نفتکش‌های خود را غیرفعال کرده بود که در نتیجه میلیون‌ها بشکه صادرات نفت این کشور به حساب نیامد. به گفته رابین میلز - مدیرعامل شرکت مشاوره "قمر انرژی" در دوبی، حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت ایران ممکن است پنهان بماند. این حجم صادرات تاثیر قابل توجهی روی بازار نفت جهانی نخواهد داشت، اما به ایران کمک می‌کند تاثیر تحریم‌های آمریکا را که اوایل نوامبر آغاز خواهد شد، جبران کند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آمریکا نفتکش ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۳۱۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های جدید ضد ایرانی دولت بایدن

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، وزارت خزانه داری آمریکا در تداوم تحریم های واشنگتن علیه تهران به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ادعاهای ضد ایرانی اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا  دو شرکت و چهار فرد را که در فعالیت های مخرب سایبری به نمایندگی از فرماندهی سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دست داشتند، تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی مدعی شد: این بازیگران بیش از ده ها شرکت آمریکایی و نهادهای دولتی را از طریق عملیات سایبری، از جمله حملات فیشینگ و بدافزارها، هدف قرار دادند.

به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، در ارتباط با اقدام امروز، وزارت دادگستری آمریکا و دفتر تحقیقات فدرال یک کیفرخواست علیه این چهار نفر به دلیل نقش آنها در فعالیت های سایبری علیه نهادهای آمریکایی را منتشر می کند.

برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: بازیگران سایبری مخرب ایرانی در یک کارزار هماهنگ و چند جانبه به هدف قرار دادن شرکت ها و نهادهای دولتی آمریکا با هدف بی ثبات کردن زیرساخت های حیاتی ما و آسیب رساندن به شهروندان ما ادامه داده اند.

او گفت: آمریکا به استفاده از تمام اختیارات دولت خود برای افشا و مختل کردن عملیات این شبکه ها ادامه خواهد داد.

شرکت مهرسام اندیشه ساز نیک، شرکت داده افزار آرمان، علیرضا شفیع نسب، رضا کاظمی فر رحمان، حسین محمد هارونی و کمیل برادران سلمانی از جمله شرکت ها و افرادی هستند که امروز تحریم شدند.

وزارت خزانه داری آمریکا در تداوم ادعاهایش افزود: «بازیگران سایبری ایرانی با استفاده از طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های مخرب سایبری، از حملات باج‌افزار علیه زیرساخت‌های حیاتی گرفته تا  فیشینگ و دیگر  اقدامات علیه افراد، شرکت‌ها و نهادهای دولتی، به هدف قرار دادن آمریکا  ادامه می‌دهند.»

این نهاد آمریکایی و اجرا کننده فشارهای اقتصادی واشنگتن علیه تهران مدعی شد: «شاخه سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، یکی از سازمان‌های دولتی ایران که پشت فعالیت‌های مخرب سایبری است، از طریق یک سری شرکت‌های سوری برای هدف قرار دادن  آمریکا و چندین کشور دیگر فعالیت می کند. اگرچه مدیریت شرکت و کارمندان آنها  می‌دانند که عملیات آنها از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پشتیبانی می‌کند، اما بسیاری از مردم ایران نمی‌دانند که برخی از شرکت‌ها در ایران، مانند مهرسام اندیشه ساز نیک، به‌عنوان شرکت‌های سوری برای حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده می‌شوند. مردم ایران باید بدانند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شرکت های خصوصی و کارکنان آنها برای رسیدن به اهداف غیرقانونی استفاده می کند.»

دولت بایدن از نخستین روز سال ۱۴۰۳ هجری شمسی به بهانه های مختلف جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است.

دولت دموکرات جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه با تحریم‌های پی در پی به بهانه های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته ای و حقوق بشر، در راستای سیاست‌های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران
  • تحریم های جدید ضد ایرانی دولت بایدن
  • آمریکا دو شرکت و چهار فرد ایرانی را تحریم کرد
  • بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • اروپا ایران را در پی حمله به اسرائیل تحریم می کند؟ | اقدام اتحادیه اروپا علیه تولید و صادرات پهپادها و موشکی‌های ایرانی
  • صادرات نفت ایران به چین چگونه می‌شود؟
  • فایننشال تایمز: ایرانی‌ها در دور زدن تحریم‌ها استاد شده اند | چرا بایدن علاقه ای به افزایش تحریم نفتی ایران ندارد؟
  • ایرانی ها استاد دور زدن تحریم