Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-08@13:43:07 GMT

سازمان غذا و دارو: داروی لاغری نداریم

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۳۴۵۹۱

سازمان غذا و دارو: داروی لاغری نداریم

دکتر کیانوش جهانپور در یک برنامه رادیویی درباره تبلیغ فرآورده‌هایی با عنوان داروهای لاغری، گفت: باید توجه کرد که بیش از یک تا دو قلم دارویی که به نوعی بتواند در لاغری اثرگذار بوده و شواهد و مدارک علمی و فنی مبنی بر موثر بودن را نیز دارا باشد، در دنیا وجود نداشته که آن هم با ضوابط و شرایط خاص و با مدت محدود مصرف می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: متاسفانه هر آنچه که در حوزه لاغری به عنوان دارو مورد بحث قرار می گیرد، دارای عوارض بوده و بر همین اساس مورد تایید محافل علمی قرار نگرفته و مدارک متقنی ندارند. البته در مواردی مکمل‌هایی را می‌بینیم که نه شواهد علمی درباره آنها وجود ندارد و نه تاثیر خیلی قوی دارند. این مکمل‌ها در اشکال دارویی موجودند، اما دارو نیستند و ممکن است انواع مختلف آنها در بازار وجود داشته باشد.

جهانپور با بیان اینکه ادعاهایی که درباره تاثیرگذاری مکمل‌ها مطرح می‌شود با واقعیت فاصله دارد، ادامه داد: محصولات دیگری شامل برخی فراورده‌های غذایی، طبیعی یا سنتی نیز هستند که متاسفانه در سال‌های اخیر در کشور ما تبلیغات کاذب و اغواگرانه‌ای را حول خودشان شکل داده‌اند که شاید این تبلیغات هم با واقعیت فاصله بسیار زیادی داشته باشند.

وی افزود: آنچه مهم است، این است که اغلب این محصولات دارو نیستند و آنهایی که مجوز دارند هم لزوما به میزان کافی برای لاغری از نظر اثرگذاری و اثربخشی قابل اطمینان نیستندو در عین حال در مواردی می‌بینیم که برخی از این مکمل‌ها اساسا مجوز هم ندارند و از مبادی غیر رسمی وارد می‌شوند و به هیچ وجه تحت نظارت سازمان‌های مسئول از جمله سازمان غذا و دارو وارد کشور نمی‌شوند که این موارد هم عوارض خاص خودشان را دارند. باید توجه کرد که بسیاری از این محصولات غیرمجاز جعلی و تقلبی بوده و یا از مواد آسیب‌رسان به سلامت در تهیه آنها استفاده می‌شود که شاید بتواند به کاهش اشتها و وزن در یک دوره زمانی بینجامد، اما قاعدتا عوارض آن بیشتر از فوایدش خواهد بود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در ارائه راه حل برای استفاده از محصولات لاغری، گفت: یک راه حل کلی این است که اگر این محصولات دارو محسوب می‌شوند، حتما باید توسط پزشک متخصص تجویز شده باشند. ما به هیچ وجه دارویی نداریم که اجازه تبلیغات داشته باشد؛ چرا که اساسا تبلیغات دارو در کشور ما و حتی در بسیاری دیگر از کشورهای دنیا ممنوع است. اگر هم این محصولات مکمل هستند حداقل باید با مشاوره پزشک یا کارشناس تغذیه تجویز شده باشند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته در این زمینه بحث شناسه اصالت کالا است. باید توجه کرد که بازاری که به نام بازار مکمل‌ها یا فراورده‌های لاغری و کاهش اشتها در کشور ما وجود دارد و حتی شاید عالم‌گیر هم باشد، با مساله قاچاق، تقلب و یا جعلی بودن محصولات مواجه است. بر این اساس بعد از تهیه این محصولات، اصالت کلا، اولین نکته ای است که روی هر کالای سلامت محور از جمله مکمل‌ها و فراورده‌های طبیعی و سنتی مجازی قابل استعلام است. اولین مرحله استعلام الصاق برچسب اصالت کالا بر روی محصول است و دومین مرحله این است که اگر محصولی این برچسب را نیز دارا بود از طریق سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲ و یا سایت اینترنتیhttp://support.ttac.ir/ یا از طریق اپلیکیشن Ttac این استعلام صورت بگیرد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: لاغری سازمان غذا و دارو داروی لاغری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۳۴۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروی ایرانی SMA در چه مرحله‌ای است؟

به گزارش «تابناک»، دکتر حیدر محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تولید داخلی داروی بیماران SMA اظهار کرد: یک شرکت دانش‌بنیان در مسیر تولید داروی داخلی بیماران SMA گام برداشته است و داروی تولیدی در مرحله «ارزیابی کیفی» و سپری کردن مباحث آزمایشگاهی است. اگر نمونه داخلی داروی بیماران SMA تاییدیه‌های لازم را کسب کند، حدود خرداد ماه وارد مرحله تولید شود. 

وی با بیان اینکه درباره امور مطالعاتی و پژوهشی نمی‌توان به طور دقیق اظهار نظر کرد، افزود: شرکت دانش‌بنیانی که در مسیر تولید داروی ایرانی بیماران SMA گام برداشته، وعده داده است که شاید در خرداد ماه بتوانیم تولید این دارو را آغاز کنیم. امیدواریم که مشکلی در زمینه تولید داروی داخلی بیماران SMA پیش نیاید و در مسیر تامین این دارو گام برداریم. 

رئیس سازمان غذا و دارو درباره توزیع نمونه خارجی داروی بیماران SMA گفت: نمونه خارجی داروی بیماران SMA را نیز طی 2 مرحله وارد کشور کرده‌ایم و براساس اولویت‌های تعریف شده در اختیار جامعه هدف قرار دادیم. آن دسته از بیمارانی که جزو گروه «اولویت اول» بودند داروی وارداتی را مصرف کرده‌اند. گروه «اولویت دوم» نیز در حال دریافت این دارو هستند که شرایط آنها باید ارزیابی شود. ارائه دارو برای سایر بیماران مبتلا به SMA که جزو سایر اولویت‌ها هستند مستلزم بررسی اثربخشی دارو است.

وی درباره هزینه‌های واردات نمونه خارجی داروی بیماران SMA به ایسنا گفت: به طور قطع داروی تولید داخلی این بیماران نسبت به نمونه خارجی ارزان‌تر و توجیه‌پذیرتر است.

محمدی ادامه داد: موضوع مطالعات هم‌ارز زیستی در خصوص داروهای شیمیایی مطرح می‌شود اما بررسی‌های ارزیابی بالینی درخصوص داروهای بیولوژیک انجام می‌شود. بازهم تاکید می‌کنم شرکت دانش‌بنیانی که در مسیر تولید داروی بیماران SMA گام برداشته، قول داده است که بتوانیم این دارو را در خرداد ماه ارائه کنیم. 

دیگر خبرها

  • گزارش واردات ۳۷۳ شرکت تولیدی و واردکننده دارو
  • ماجرای محموله روغن آلوده و مسموم و تاریخ گذشته + واکنش وزارت بهداشت
  • ماجرای ترخیص روغن‌های آلوده به سموم چیست؟
  • سازمان غذا و دارو مجوز مصرف روغن آفتابگردان آلوده به سموم را نمی‌دهد
  • ماجرای جنجالی روغن‌های آلوده در کشور چه بود؟
  • وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد
  • داروی ایرانی SMA در چه مرحله‌ای است؟
  • مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو منصوب شد
  • تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش‌بنیان
  • وضعیت تولید داروی بیماران SMA در کشور