Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@13:37:46 GMT

دوغ فاسد در سبد خانواده‌های گیلانی چه می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۳۶۶۴۲

دوغ فاسد در سبد خانواده‌های گیلانی چه می‌کند؟

"دوغ سنتی ویژه" محصول یکی از شرکت‌های تولیدکننده لبنی در گیلان است که در مواردی قبل از پایان تاریخ مصرف درج شده بر روی کالا به صورت فاسد به مردم عرضه شده است. ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۱ استانها گیلان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت،‌ یکی از شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی در گیلان،‌ محصولی را تحت عنوان ‌"دوغ سنتی ویژه" در فروشگاه‌های استان عرضه کرده که شکایت مردمی در مورد فاسد بودن آن‌ قبل از پایان موعد مصرفش به این رسانه ارسال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگار تسنیم بر اساس وظیفه و رسالت خود و برای پاسخ به این سئوال که چرا با وجود دستگاه‌های نظارتی یک محصول غذایی فاسد در فروشگاه‌ها به مردم عرضه می‌شود به سراغ نمایندگان دستگاه‌های ذیربط از جمله خود شرکت یاد شده رفت و پاسخ‌های آنان را در این رابطه جویا شد.

رئیس اداره بازرسی‌ و نظارت سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت گیلان در این رابطه به خبرنگار تسنیم گفت:‌ بحثی که در مورد این محصول غذایی مطرح شد در درجه نخست به حوزه بهداشتی و به طور مشخص‌تر به دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان و معاونت غذا و دارو این دانشگاه برمی‌گردد.

محمد درویش‌ کردار با بیان اینکه از لحاظ قانونی بررسی این موضوع یا تخلفات احتمالی به دستگاه‌های ضابط بهداشت مرتبط است افزود:‌ معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان واحدی است که مشخصاً بر روی محصولات غذایی واحدهای صنعتی استان نظارت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در برخی اوقات موارد این‌چنینی به اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت گیلان منعکس می‌شود بیان داشت:‌ پس از دریافت گزارشات و یا شکایات از یک محصول خاص در حوزه مواد غذایی،‌ مراتب جهت رسیدگی توسط این اداره به دانشگاه علوم پزشکی ارجاع می‌شود.

رئیس اداره بازرسی‌ و نظارت سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت گیلان از اعلام نتیجه اعلام شده علوم پزشکی به سازمان‌های حوزه بازرسی خبر داد و گفت: نظر دانشگاه علوم پزشکی در مورد مواد غذایی، نظر مرجع محسوب می‌شود و جهت اقدام قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این مورد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به وجود کارخانه‌های فعال در حوزه تولید مواد غذایی در استان گفت: علاوه بر واحدهای تولید مواد آرایشی،‌ 204 کارخانه فعال در حوزه تولید انواع مواد غذایی،‌ خوراکی و آشامیدنی در گیلان فعالیت می‌کنند.

زهرا حصاری از 555 مورد بازدید نظارتی انجام شده از واحدهای تولید مواد غذایی در گیلان خبر داد و ابراز داشت:‌ دانشگاه علوم پزشکی گیلان در شش ماهه نخست امسال به واسطه نظارت‌هایی که انجام داد مقادیر زیادی از مواد غذایی فاقد کیفیت را شناسایی و معدوم کرده است.

وی نظارت‌ مستمر و بررسی کیفیت تولید فرآورده‌های غذایی را بخشی از فعالیت‌‌های مهم دانشگاه علوم پزشکی گیلان خواند و ‌ گفت:‌ دانشگاه علوم پزشکی گیلان در صورت مشاهده مواردی از قبیل فاسد بودن ماده غذایی تولیدشده پس از انجام آزمایشات، نسبت به ارائه گزارش آن به مراجع ذیصلاح اقدام می‌کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه بیش از 91 درصد از محصولات غذایی تولید شده در گیلان دارای نشانگر‌های راهنمای تغذیه‌ای هستند عنوان کرد: ‌این دانشگاه برای سنجش میزان وضعیت بهداشتی کارخانجات تولیدکننده موادغذایی از شاخص PRPC استفاده می‌کند.

حصاری از نظارت کامل و دقیق معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بر تولید و توزیع مواد غذایی بسته‌بندی در گیلان سخن گفت و افزود: فروشگاه‌هایی که مواد غذایی بدون برند و آرم عرضه می‌کنند نیز به شدت توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تحت نظارت قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ با وجود اینکه خبرنگار تسنیم بارها و بارها با شرکت تولیدکننده  محصول "دوغ‌ سنتی ویژه" تماس برقرار کرد اما مسئولان این شرکت به‌ویژه در حوزه روابط عمومی و واحد دریافت شکایات هیچ‌گونه همکاری از این بابت با این رسانه نداشتند.

انتهای پیام/‌ش

R7877/P4001/S6,71/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۳۶۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی


عصرایران - شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی،‌ با ارسال این متن ، ضمن اعتراض به برخی موارد، خواستار رسیدگی به گلایه ها و انتقادات خود شدند.

متن نامه دریافتی به این شرح است:


 با توجه به نقش مسئول فنی کارگاه ها و کارخانجات صنایع غذایی در تضمین ایمنی غذایی و ارتقاء سلامت آحاد جامعه، متاسفانه جایگاه شغلی و وضعیت معیشت مهندسین دارای پروانه مسئول فنی مطلوب نیست. این موضوع باعث عدم امنیت شغلی و در نهایت تهدیدی برای سلامت مصرف کنندگان، سلامت جامعه و افزایش بیماری و سرطان ها گشته است.

با توجه به ضرورت و اهمیت ایمنی غذا، که یکی از مهمترین و حیاتی ترین موضوعات در حفظ امنیت، سلامت جامعه است و نیز از جهت شرایط جبر جهانی و مصون ماندن از دسیسه و ترور غذایی، لازم و ضروریست که افراد متخصص صنایع غذایی، به جهت حفظ این امرمهم و پیرو آن سلامت جسم، جان و روح مردم ایران در خط مقدم تولید در جایگاه مسئول فنی و کنترل کیفی، در شرکت ها و کارگاه های تولید موادغذایی، خوراکی وآشامیدنی و به عنوان کارشناسان غذایی در ادارات مربوطه و نیز سازمان ها و ادارات مرتبط با واردات و صادرات  موادغذایی استخدام شوند، لذا با عنایت به حیاتی بودن این سمت شغلی عدم تامین شرایط حقوقی، مالی و معیشتی مناسب و درخور مسئول فنی جای نگرانی و تاسف دارد که این مهم منجر به مشغله ی ذهنی متخصصان دلسوز و مردم عزیز ایران به جهت سلامت و اعتماد مردم به تولیدات غذایی و آشامیدنی داخلی و مصرف آنها گشته است. 

لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان صنایع غذایی از دانشگاه های مختلف کشور، همان مدافعان سلامت غذا هستند که به سمت مسئولین فنی و کنترل کیفی در شرکت ها و کارگاه های مرتبط با مواد غذایی و آشامیدنی- نوشیدنی مشغول به خدمت می باشند و سال های زیادی درتلاش برای بهبود کیفیت و کمیت شغلی خود بوده اند زیرا که خروجی آن به اعتماد جامعه و سلامت غذایی مردم و سلامت در بخش صادرات و واردات و اقتصاد نیز بر می گردد. 

به همین منظور امروز، کارزاری برای حمایت از مسئولین فنی و کنترل کیفی و مطالبه ی ملی،  سلامت غذای جامعه و کاهش و جلوگیری از تقلبات متعدد در شرکت ها و کارگاه های تولیدی مرتبط و کاهش ضررهای اقتصادی صادرات و نیز جریان درست و کافی علم در تولید موادغذایی، خوراکی و آشامیدنی به راه انداخته‌اند که ، در آن، با هدف حمایت از مصرف کننده و مشتری مداری، همچنین  ایجاد ردیف شغلی با چارچوب صحیح و علمی و قانون‌گذاری کاری برای تولیدکننده، مسئول فنی وکنترل کیفی، می توانند از سلامت و اعتماد جامعه مردمی داخل و خارج از کشور حفاظت و مردم را به مطالبه به حق درمورد اطمینان از سلامت غذایی برسانند.

با توجه به موارد فوق برای جلوگیری از تقلبات و سهل انگاری ها در فرآیند تولید و اجرا توسط برخی کارفرمایان علاوه بر تخصیص اختیارات لازم و قدرت اجرایی کافی در این سمت شغلی و نیز استخدام علمی - تخصصی و درست متخصصان فارغ‌التحصیل صنایع غذایی و نیز حفظ حقوق این عزیزان دلسوز و نگران سلامت غذایی و سلامت جاری در جامعه، جای خالی ارگان تخصصی نظام مهندسی کنترل کیفیت و مسئول فنی صنایع غذایی پشتیبان و حامی، بشدت احساس می شود تا ضمن سازمان دهی مطالبات به حق این سمت، حامی حقوقی و واسطه پرداخت حق الزحمه این عزیزان و حفظ استقلال اجرایی آنها در فرآیند تولید و انجام صحیح خدمات لازم به جامعه ی ایرانی نیز باشند. امید است با توجه به فرمایشات رئیس جمهور محترم مبنی بر حفظ ایمنی موادغذایی توجه لازم و درخور به شرایط صنف مسئولین فنی صنایع غذایی کشور شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • گیلان قطب صنایع غذایی در کشور
  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی
  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • کشف ۹۰۰ کیلوگرم موادغذایی فاسد در آبادان
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • دانشجویان گیلانی از جنبش دانشجویی آمریکا و اروپا حمایت کردند