Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک عضو کميسيون برنامه و بودجه گفت: همتي گفته با وزارت علوم توافق شده که هر دانشجويي که يک ترم در خارج از کشور درس خوانده است بتواند آن را تبديل کند و ادامه درس را در داخل بخواند و در غير اين صورت بايد خودشان دلار آزاد بخرند چون در اين شرايط نمي‌توانيم دلار را به آن‌ها بدهيم به اين دليل که بايد منابعمان را خالي نکينم که در آينده مشکل ايجاد نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاري آريا، علي قرباني درباره سياست‌هاي پولي کشور و افزايش روزانه نرخ ارز در بازار آزاد، گفت: در يکي از جلساتي که برگزار کرديم ما هم سوالاتي را از رئيس کل بانک مرکزي درباره وضعيت بالا رفتن نرخ ارز در کشور و ميزان ارزي که دولت در شش ماهه اول توانسته از صادرات نفتي و غير نفتي به دست بياورد، پرسيديم.
وي تصريح کرد: رئيس کل بانک مرکزي قيمتي که در بازار ارائه مي‌شود را غير واقعي مي‌دانست و مي‌گفت که قيمت واقعي دلار در واقع همان نرخي است که در بازارهاي ثانويه عرضه مي‌شود که تقريبا نزديک به 8يا 9هزار تومان است که به دليل جنگ اقتصادي و اثرات تبليغاتي رواني شاهد بالا رفتن قيمت دلار هستيم ولي منابع ارزي کشور خوب است و مشکلي بابت منابع ارزي نداريم و پول‌هايمان هم به کشور بازگشته و مشکلي از اين بابت در کشور نيست.
اين عضو کميسيون برنامه‌ و بودجه مجلس با بيان اين پرسش که برخي مطرح مي‌کنند چرا دلار به بازار تزريق نمي‌شود تا قيمت پايين نگه‌داشته شود، گفت: رئيس کل بانک مرکزي استدلالش اين است که بالاخره در توجه به وضعيت جنگ اقتصادي نبايد دچار کمبود منابع شويم و هدف ما در اين باره اين است که اين منابع حفظ شود و خيلي نمي‌خواهيم که دستمان را خالي کنيم.
وي در بيان پيش‌بيني‌ خود براي آينده بازار ارز در کشور گفت: کسي نمي‌داند که قيمت دلار بالاتر مي‌رود يا نه. ولي انتظار ما از بانک مرکزي اين بود که به عنوان متولي سياست‌هاي پولي و ارزي کشور بتواند قيمت ارز را کنترل کند. الان بسياري از اين شرايط انتقاد مي‌کنند که خيلي از کالاهايي که وارداتي است با بالا رفتن قيمت دلار دوباره با افزايش قيمت مواجه مي‌شود.
اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس افزود: هيچ پيش‌بيني دقيقي وجود ندارد که بگويد با توجه به شرايط چه اتفاقي مي‌افتد ولي تاکيد کرديم که بانک مرکزي سعي کند سياست‌هاي پولي و مالي را به نحوي تنظيم کند تا بتوان اطمينان خاطري به مردم داد تا با توجه به شرايطي که هست براي مردم دردسر ايجاد نشود.
وي با اشاره به مشکلات ارزي که براي دانشجويان ايجاد شده است، خاطرنشان کرد: در جلسه کميسيون برنامه و بودجه در حضور همتي اين موضوع را مطرح کرديم که دانشجويان خارج از کشور الان بايد دلار آزاد بخرند و خيلي مشکلات دارند که او هم گفت با وزارت علوم توافق شده که هر دانشجويي که يک ترم در خارج از کشور درس خوانده است بتواند آن را تبديل کند و ادامه درس را در داخل بخواند و در غير اين صورت بايد خودشان دلار آزاد بخرند چون در اين شرايط نمي‌توانيم دلار را به آن‌ها بدهيم به اين دليل که بايد منابعمان را خالي نکنيم که در آينده مشکل ايجاد نشود.
نماينده مردم بجنورد در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به موضوع تحريم‌ها و تاثير آن در اقتصاد کشور گفت: با توجه به تجربياتي که در تحريم‌هاي گذشته داشتيم، مشخص است که وقتي اينچنين تحريم‌هايي به وجود مي‌آيد قطعا زمينه براي رانت و فساد هموارتر مي‌شود و عده‌اي سواستفاده و سودجويي مي‌کنند.
وي تاکيد کرد: در پي سياست‌هاي اشتباه دولت عده‌اي در نيمه اول سال ارز دولتي را گرفتند و کالا وارد نکردند. آن‌ها ارز دولتي را به بازار برده و آن را به قيمت بالاتري فروختند. لزومي نداشت که در همان چهارماه اول سال در شرايطي که کشور با کمبود منابع ارزي مواجه است و ما با هزاران بدبختي ارز را در کشور تامين مي‌کنيم بياييم به کسي ارز دولتي بدهيم.
اين عضو کميسيون برنامه و بودجه ابراز داشت: دلار در بازار آزاد 10يا 12هزار تومان بود حال ما ارز 4هزار و 200تومان را مي‌داديم که اگر فردي اين را بيرون مي‌فروخت به ازاي هر دلار چندهزار تومان سود مي‌کرد و اين معلوم است که به دنبالش فساد و رانت ايجاد مي‌شود و دولت هم قطعا فهميد که اين کار اشتباه بوده و الان هم بايد با استفاده از تجربياتي که در گذشته داشتيم تلاش کنيم که حتي‌المقدور بحث رانت و فساد به حداقل ممکن برسد و دستگاه‌هاي نظارتي بايد بيش از گذشته فعال شوند و نظارت جدي داشته باشند.
وي اظهار کرد: مشکل بعدي ما در زمينه قانون‌گذاري است. اعلام آمادگي کرديم هرکجا که نياز به نص و وضع قانون باشد مجلس سريعا قوانين را تصويب کند چراکه بسياري از افراد از همين خلا‌هاي قانوني استفاده مي‌کنند.
قرباني گفت: همه دستگاه‌ها و قوا بايد دست به دست هم بدهند تا اجازه ندهيم در اين شرايط ويژه کشور که مردم زحمت و رنج دارند، فردي يک شبه ميلياردها تومان به جيب بزند و حقوق بگيران و کساني که درآمد ثابت دارند دچار ضرر و زيان‌هاي جدي شوند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۳۸۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟

نگارعلی_ کاهش تنش‌ها در منطقه به کاهشی شدن روند قیمت نفت کمک کرده‌است؛ نفت خام برنت در معاملات اواسط صبح آسیا به زیر ۸۹ دلار در هر بشکه سقوط کرد و وست تگزاس اینترمدیت کمی بیش از ۸۳ دلار قیمت خورد. از ابتدای صبح تا با به امروز، نفت برنت توانسته‌است کمی خود را بازیابی کند و ۸۹ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه قیمت خورده‌است.

انتظارات تغییر کرد

روز جمعه، وزارت بازرگانی آمریکا نرخ تورم ماه مارس را ۲.۷ درصد در مخارج مصرف شخصی گزارش کرد که نسبت به نرخ سالانه ۲.۵ درصدی در فوریه افزایش داشت.

از آغاز سال، داده‌های تورم ایالات متحده همچنان بازارها را شگفت‌زده کرده است و منجر به کاهش انتظارات فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره شده است. همان‌طور که گفته شد انتظارات از روند نرخ بهره در حال تغییر است؛ با توجه به سطوح بالا از تورم، بازار باید بر امیدها برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو غلبه کند؛ دورنمای افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو سیگنل صعودی برای بازار نفت است، چراکه نرخ‌های بهره بالا دلار آمریکا را گران می‌کند و حجم عظیمی از نفت در بازارهای جهانی با دلار آمریکا معامله می‌شوند و در نتیجه هزینه خریداران در بازار نفت بیشتر می‌شود.

ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟

در جبهه خاورمیانه، کاهش تنش‌ها امیدها برای پایان دادن به درگیری ها را دوباره زنده می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، نفت باید کاهش بیشتری پیدا کند زیرا خطر اختلال در عرضه با درگیری پایان می‌یابد. بلومبرگ، به نقل از وارن پترسون، رئیس استراتژی کالای ING، گفت که "خطرات ژئوپلیتیکی به میزان قابل توجهی کاهش یافته‌است."

گفتنی است که متغیرهای زیادی بر نزولی شدن روند قیمت نفت تاثیر گذشته‌اند؛ یکی از مولفه‌های تاثیرگذار، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش ۲.۷ میلیون بشکه‌ای موجودی انبارهای این کشور بود. از طرف دیگر محدود شدن انتظارات در خصوص به خطر افتادن عرضه در نتیجه تشدید تنش نظامی در خاورمیانه بر ادامه روند کاهش قیمت نفت تاثیر بیشتری گذاشته‌است. در واقع ضعف کوتاه مدت قیمت نفت منعکس‌کننده برخی انتظارات است که تنش‌ها ممکن است مهار شود. در واقع مشکل بازار نفت در حال حاضر مهار شدن تنش‌ها است؛ اجتناب از درگیری گسترده‌تر به معنای کاهش ریسک در بازارهای مالی و انرژی و توقف صعود قیمت نفت است.

بازار نفت در مشت اوپک پلاس

کارشناسان بر این باورند که اوپک پلاس کنترل بازار نفت را دوباره در دست خواهد گرفت؛ در صورتی که این اتفاق رخ دهد، بازار به شدت محدود خواهد شد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بازار رشد فزاینده‌ای را در ماه‌های پیش رو تجربه خواهد کرد. با آمدن تابستان انتظار رشد قوی تقاضای جهانی و محدودیت‌های عرضه، از جمله کاهش تولید اوپک و روسیه، به افزایش قیمت‌ها در بازار نفت دامن خواهد زد. بنابر پیش‌بینی بانک‌های سرمایه‌گذاری، در صورتی که قیمت نفت برنت از بشکه‌ای ۹۰ دلار گذر کند، شرایط برای افزایش بیشتر قیمت‌ها مساعد است.

به گفته سباستین باراک، رئیس بخش کالا در غول صندوق تامینی سیتادل، مسیر قیمت نفت در سال آینده عمدتاً در دست ائتلاف اوپک پلاس از تولیدکنندگان بزرگ خاورمیانه و روسیه است.

داده‌های رسمی روز شنبه نشان داد که با افزایش چشم‌انداز تقاضای نفت، رشد سود صنعتی چین در ماه مارس کاهش یافت و این نشان‌دهنده ضعیف شدن تقاضای داخلی در دومین اقتصاد بزرگ جهان است. فشار کاهشی بر قیمت نفت نشان می‌دهد بهبود اقتصادی چین چندان امیدوارکننده نیست و چشم‌انداز تقاضا برای مصرف سوخت را مختل می‌کند.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901033

دیگر خبرها

  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است
  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • بازگشت قریب الوقوع بیت کوین به ۳۰ هزار دلار
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • کاهش قیمت دلار و سکه در بازار تهران/ ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور/ افت قیمت تارا، رانا و پژو ۲۰۷
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار