Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@06:57:22 GMT

اسلام باید دور محور امامت باشد

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۳۹۲۲۵

اسلام باید دور محور امامت باشد

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌‌الاسلام والمسلمین اکبر نوروزنژاد، رئیس ستاد نماز جمعه ارومیه، ظهر امروز، ۱۸ آبان‌ماه، در پیش از خطبه‌های نماز جمعه ارومیه، با تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول، بیان کرد: اول این ماه، همزمان با هجرت رسول اکرم (ص) از مکه به مدینه بوده که اهمیت این حادثه به‌قدری در اسلام مهم است، که مبدا تاریخ مسلمین قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بابیان اینکه مبداهای تاریخی بسیاری در طول اعصار وجود داشته است، افزود: حوادث مختلفی در اسلام وقوع یافت که می‌توانست در میان مسلمانان به‌عنوان مبدا تاریخ باشد، همچون بعثت یا رحلت نبی مکرم اسلام، اما در میان این حوادث، بحث هجرت پیامبر، مبدا تاریخ شد.
حجت‌‌الاسلام والمسلمین نوروزنژاد ادامه‌داد: بعد از اینکه پیامبر ۱۳ سال در مکه اعلام نبوت کرد و همچنین پس از وفات ابوطالب و حضرت خدیجه، فشارهای اقتصادی و روانی بر مسلمانان مضاعف شد و مسلمانان به پیامبر از این شکنجه‌های مشرکان شکایت می‌کردند.
وی بااشاره به اینکه فشارهای اقتصادی در زمان پیامبر بسیار زیاد بود، خاطرنشان کرد: در آن زمان، تحریم اقتصادی وجود داشت و تمامی مسلمانان در تنگناهای اقتصادی و اجتماعی قرار داشتند و پیامبر تصمیم گرفت تا مهاجرت کند، مشرکان شاهد گسترش اسلام بودند و ریاست و منصب خود را در خطر می‌دیدند و تصمیم به ترور فیزیکی پیامبر گرفتند، چراکه از ترور شخصیتی نبی مکرم اسلام ناامید شده‌بودند، ولی در فکر بودند که چگونه پیامبر را به قتل برسانند که با قبیله قریش درگیر نشوند.
رئیس ستاد نماز جمعه ارومیه تصریح کرد: از آنجایی که نبی مکرم اسلام به وحی وصل بود، از سوی خداوند از این نقشه شوم مشرکان آگاه شد و امام علی(ع) را فرامی‌‌خواند و او در بستر پیامبر می‌خوابد تا پیامبر شبانه به صورت مخفیانه از مکه خارج شده و به طرف یثرب حرکت کند و این همان مفهوم ولایت‌مداری است که باید از امام علی(ع) بیاموزیم و این ذوب در ولی شدن است که در راه خدا، اسلام و ولایت، جان خود را در طبق اخلاص گذاشت.
وی بابیان اینکه تاریخ‌نگاران گفته‌اند که این هجرت نبی مکرم اسلام، باعث تمدن‌سازی شد، اظهار کرد: پیامبر باید در محلی قرار می‌گرفت که موانعی سر راهش قرار نداشته باشد و در مدینه موفق شد حکومتی اسلامی تشکیل دهد، اولین کار ایشان در مدینه این بود که مسجد را تشکیل داد و اولین نماز جمعه را برپا کرد و کار تشکیلاتی را بنا نهاد و ارتش منسجم مسلمانان را تشکیل داد و پس از آن توانست با اقتدار با مشرکان مذاکره کند.
حجت‌‌الاسلام والمسلمین نوروزنژاد گفت: اقدامات نبی مکرم اسلام، امروز باعث شده تا اسلام تا این حد عالم‌گیر شود و همه در سایه فداکاری‌های امثال امیرالمومنین است که اگر ایشان نبود، امروز اسلام تا این حد رشد نمی‌کرد.
وی باتاکید بر اینکه خلاصه اسلام، کلمه لا‌اله الی الله است که یعنی خدایی جز خداوند متعال در جهان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این کلمه، دژ مستحکمی است که هرکس وارد آن شود از عذاب در امان می‌ماند، توحید حاصل نمی‌شود مگر با اعتقاد و ایمان به ولایت، باید به امامت ایمان داشته باشیم و با وسیله امامت است که می‌توانیم به وجود خداوند متعال برسیم.
رئیس ستاد نماز جمعه ارومیه ادامه‌داد: اسلامی که امروز دشمن‌شکن است، باید دور محور امامت بچرخد و بدون آن، نمی‌توانیم به توحید و اسلام ناب محمدی دست یابیم، اسلام برای دو مسأله توحید و استکبارستیزی آمده است و در دین اکراه وجود ندارد، چرا که نور و ظلمت از یکدیگر مشخص است و کسی که زیبایی‌های دین اسلام را ببیند، محال است به سمت گناه برود و امروز مساله این است که نتوانسته‌ایم زیبایی‌های دین را فراگیر کنیم، نمونه زیبایی دین را می‌توان در پیاده‌روی اربعین دید و لازمه فراگیر شدن اسلام این است که با ولایت توام باشد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن نماز جمعه ارومیه ربیع الاول هجرت پیامبر توحید ولایت امامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۳۹۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) قم احداث می‌شود

به نقل از شهرداری قم،محمدحسین علی‌اکبری،مدیر منطقه یک شهرداری قم اظهار کرد: هزار و ۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی بودجه منطقه یک شهرداری قم در سال ۱۴۰۳ است که ۶۵۰ میلیارد تومان به اقدامات عمرانی اختصاص پیدا کرده و از این مقدار ۳۶۰ میلیارد تومان مربوط به تملک اراضی است. 

وی با اشاره به وجود پروژه‌های متعدد تملکی در این منطقه، افزود: در حیطه اقدامات اجرایی، تملک یکی از دشوارترین کار‌ها است، چراکه کسب رضایت شهروندان و رعایت قانون در آن بسیار اهمیت دارد.

 مدیر منطقه یک شهرداری قم با بیان اینکه سه ایستگاه مترو در فاز دو خط A متروی قم برای این منطقه تعریف‌شده است، خاطرنشان کرد: ابتدای میدان پلیس، نزدیکی بیمارستان نکویی و ابتدای کوی درخت پیر مکان‌هایی است که برای ایستگاه مترو تعریف‌شده است. 

علی‌اکبری با تأکید بر اینکه تملک معبر ۱۶ متری پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) برای سال ۱۴۰۳ تعریف‌شده است، اضافه کرد: ابتدای بلوار پیامبر اعظم (ص) حدود ۶ یا ۷ پلاک از سنوات قبل تملک باقی‌مانده که در دستور کار امسال است.

 وی با اشاره به پیش‌بینی تملک در بلوار نوبهار و محتشم کاشانی، اذعان کرد: تملک باغ اشراقی از دیگر مسائلی است که باید پیگیری شود، همچنین یک پارکینگ در خیابان شهید فاطمی بین کوچه ۲۱ و ۲۳ پیش‌بینی‌شده است که برای تملک آن اقدام خواهیم کرد. 

مدیر منطقه یک شهرداری قم در خصوص بحث عملکرد این منطقه در تملک در سال ۱۴۰۲، گفت: حدود ۷۶۰ میلیارد تومان کل بودجه منطقه برای سال ۱۴۰۲ بود که ۴۰۰ میلیارد بودجه عمرانی بود و قسمت اعظم آن یعنی ۲۶۰ میلیارد به تملکات اختصاص داشت.

 علی‌اکبری افزود: سرآمد این موضوع آزادسازی خیابان شهدای دروازه ری بود که ۳۴ پلاک در این پروژه تملک و آزادسازی شد و اواخر سال به‌موازات تسریع کار عملیات عمرانی و جدول‌گذاری آغاز شد.

 وی با اشاره به تلاش شهرداری برای تسریع پروژه ساماندهی محله دروازه ری یادآور شد: برای سال جدید تلاش ما تملک باقی پلاک‌ها است تا حلاوت کار با بهره‌برداری برای مردم حفظ شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • پوشش ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت
  • ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در جشنواره سراسری امامت و مهدویت تحت پوشش قرار می‌گیرند
  • خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) قم احداث می‌شود
  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • دولت انگلیس بخشی از محور نسل‌کشی در غزه است
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • زمانیکه مسلمانان کاخ سفید را به مسجد تبدیل کردند! | فیلم
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)