Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@02:25:58 GMT

سیره امام رضا (ع) سکوت درونی است نه قیل و قال

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۳۹۲۳۵

سیره امام رضا (ع) سکوت درونی است نه قیل و قال

بشارت باد بر کسانی که اول و بیشتر بشنوند و کم تر سخن بگویند نه این که صرفا مترصد سخن گفتن باشند نه اول مترصد شنیدن باشند.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: «در عرصه های تحلیلی سیاسی و اقتصادی و علمی و ... ما واقعا خبره نیستیم ما انگار که علامه همه حوزه ها هستیم موضع می گیریم در حالی که حق این بود که سکوت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این جهت است که امام رضا علیه السلام آن کلام نورانی را بیان می فرمایند که: ان الله یبغض القیل و القال و کثره السوال / خداوند قیل و قال زیاد را دوست ندارد . این آیه معروف قرآن است که: فبشر عبادی الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه / مژده و بشارت بده به کسانی که سخن را می شنوند. این یعنی بشارت باد بر کسانی که اول و بیشتر بشنوند و کم تر سخن بگویند نه این که صرفا مترصد سخن گفتن باشند نه اول مترصد شنیدن باشند. متاسفانه در جامعه ما این گونه نیست. آیا رابطه جناح های سیاسی ما با هم این گونه است که اعتنایی به شنیدن می کنند و عمیقا متوجه کلام هم می شوند؟ در صورتی که اخلاق اهل بیت و سیره معصومین ما این گونه نیست.»

آنچه در ادامه می آید بخش دوم و پایانی گفتگوی گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادقی عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام رضا علیه السلام است.

در حدیث سلسله الذهب ممکن این سول مطرح شود که چرا امام رضا علیه السلام سخن را به سلسله بیان می کنند تا سخن به زبان رسول الله (ص) برسد.

ببینید درست است محدثانی که دور امام جمع شده بودند با احترام با امام رضا علیه السلام  برخورد کردند و می دانستند که امام شخصیت بزرگی از نسل پیامبر است اما اهل تسنن حدیث را از زبان رسول الله (ص) حدیث می داند و امام رضا هم متوجه است که مخاطب او چه کسی است و چه اعتقادی دارد بنابراین این گونه حدیث می خواند در حالی که ما شیعیان اعتقاد دیگری داریم و  در فقه ما و ... سخن امام رضا (ع) به تنهایی حجت است اما در آنجا مخاطب اهل سنت است و اهل تسنن امام را در نهایت به عنوان راوی معتبر و ثقه و قابل قبول می شناسد  و اجداد امام را به عنوان راویان معتبر و ثقه قبول داد بنابراین امام رضا علیه السلام سلسله سند را بیان می کنند تا به امیرالمومنین (ع) و رسول الله (ص) برسد.

اما اتفاقی که در این حدیث روی می دهد و در واقع امام از فرصت استفاده می کنند و به نوعی بیان می کنند که مامون برحق نیست یعنی همان کاری که همه اهل بیت در بزنگاه ها و فرصت ها طرح میکنند این است که می فرماید اگرچه لا اله الا الله حصن و نگهدارنده است اما این توحید شرطی هم دارد و آن امامت است.

پرسش من این است که چرا ما امروز در تبعیت از معصوم متوجه ظرایف رفتاری آن ها نیستیم. یعنی سبک زندگی امروز ما اغلب موارد با این بزرگواران قرابتی ندارد. چرا نمی توانیم این وجه الگوپذیری را در خود زنده کنیم؟

مشکلی که بسیاری از ما از آن رنج می بریم درگیری دایمی در نزاع ها و دور شدن از اعتدال اخلاقی و رفتاری است. شما فقط به همین نزاع های سیاسی موجود در جامعه نگاه کنید آیا در این نزاع ها ذره ای از اخلاق معصومین می بینید؟ من با آن جریان سیاسی کاری ندارم اما اعتدال به این معناست که انسان انصاف داشته باشد. آیا ما آن سکوت درونی و قلبی را داریم؟ در روایات داریم که همه چیز را بشنوید و سکوت داشته باشید. در روایات داریم ظاهرا کسی نزد حضرت زهرا سلام الله علیها رفتند و سوال کردند که هدیه ای از پیامبر (ص) می خواهم. این اتفاق بعد از رحلت حضرت رسول می افتد. حضرت فاطمه (س) دنبال نوشته ای می گردد که کلام حضرت رسول بر روی آن نقش بسته است و حضرت بیان می کند که من این نوشته را به اندازه حسن و حسین دوست می دارم و برای من عزیز است. حالا شما فکر می کنید که در آن نوشته چه بوده است. پیامبر در آن نوشته فرموده بودند سکوت کنید اگر حرف محکمی ندارید. آیا ما به همین حرف کوتاه پیامبر عمل کرده ایم؟ چقدر موضع سکوت در جامعه وجود دارد که ما رعایت نمیکنیم. چقدر جا وجود دارد که ما در آنجا حرف محکمی نداریم. در عرصه های تحلیلی سیاسی و اقتصادی و علمی و ... ما واقعا خبره نیستیم ما انگار که علامه همه حوزه ها هستیم موضع می گیریم در حالی که حق این بود که سکوت کنیم. از این جهت است که امام رضا علیه السلام آن کلام نورانی را بیان می فرمایند که: ان الله یبغض القیل و القال و کثره السوال / خداوند قیل و قال زیاد را دوست ندارد . این آیه معروف قرآن است که: فبشر عبادی الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه / مژده و بشارت بده به کسانی که سخن را می شنوند. این یعنی بشارت باد بر کسانی که اول و بیشتر بشنوند و کم تر سخن بگویند نه این که صرفا مترصد سخن گفتن باشند نه اول مترصد شنیدن باشند. متاسفانه در جامعه ما این گونه نیست. آیا رابطه جناح های سیاسی ما با هم این گونه است که اعتنایی به شنیدن می کنند و عمیقا متوجه کلام هم می شوند؟ در صورتی که اخلاق اهل بیت و سیره معصومین ما این گونه نیست.

در حدیث دیگر امام رضا علیه السلام می فرماید: صدیق کل امرء عقله و عدوه جهله / یار و دوست هر کسی عقل اوست و دشمن هر کسی جهل اوست. در حالی که ما فکر می کینم که جاهلیت مربوط به دوره ای بوده و اکنون تمام شده است. تصور می کنیم همین که مثلا فلان مدرک معتبر را گرفته ایم و می توانیم بخوانیم و بنویسیم و سخنرانی کنیم یعنی که ما از جهل عبور کرده ایم و این تصور اشتباه را داریم که تحصیلات یعنی داشتن عقل, مدرک یعنی عبور از جهل  در حالی که امام رضا جهل را در برابر عقل قرار می دهد نه در برابر سواد و مدرک. شیخ کلینی در کتاب خود عقل و جهل را در برابر هم قرار می دهد  حالا با این میزان آیا رفتار ما در جامعه عاقلانه است یا جاهلانه؟  قرآن به ما میگوید : و لا تقف ما لیس لک به علم / از چیزی که به آن علم نداری پیروی نکن اما ما این گونه هستیم؟ قرآن می گوید مطلبی که به آن علم نداری نگو و بیان نکن آن وقت شما ببینید که در همین فضاهای مجازی چقدر مطلب نقل می  کنیم در حالی که دانش گسترده ای درباره محتوای ان نداریم  و صرفا برای این که مثلا من هم نشان دهم که چقدر باسواد هستم برای جلوه گری مدام در حال فوروارد کردن هستم در حالی که اگر سیره اهل بیت لیهم السلام  را دنبال کنم متوجه ارزش سکوت قلبی می شوم اما آیا ما واجد این سکوت قلبی هستیم؟ اگر از معصومین و سیره آن ها تبعیت می کردیم این همه هیاهو و جنجال در جامعه ما موج می زد؟  

پایان پیام/187

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی 13 آبان 13 آبان آمریکا تحریم ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی 28 صفر امام رضا ع اردبیل ایران رحلت پیامبر شهادت امام رضا سکوت سیره امام رضا ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۳۹۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود

حرکت دسته عزاداری و سوگواری مردمی شاگردان مکتب شیخ الائمه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در روز شنبه مورخ ۱۵ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ صبح ابتدای بلوار آیت الله اشرفی اصفهانی مسجد حضرت امام سجاد علیه السلام به سمت میدان صادقیه برگزار می شود.

از تمامی سوگواران و عزاداران به ویژه شاگردان مکتب امام جعفر صادق علیه السلام دعوت می شود تا در این حرکت عظیم و باشکوه عزای آل الله شرکت چشمگیر داشته باشند.

دیگر خبرها

  • بیداری آزادی‌خواهان جهان نشات گرفته از انقلاب اسلامی است
  • مسجد و مدارس در روز شهادت امام صادق (ع) به هم می‌پیوندند
  • حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سوگواره شعر «صادقانه ها» در قم برگزار می‌شود
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث