Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-03-28@22:22:55 GMT

آنالیز : شنبه رویایی پرسپولیس ؛ آری یا نه ؟

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۳۹۲۴۳

آنالیز : شنبه رویایی پرسپولیس ؛ آری یا نه ؟

پرسپولیس برای پایان دادن حسرت ۲۶ ساله فوتبال ایران و تکمیل حماسه خود احتیاج به یک بازگشت تاریخی در دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا دارد و در این راه چشم امید به بازی برگشت دارد.

به گزارش ورزش سه ، شکست دو گله در بازی رفت، برای بسیاری از هواداران سرخ ناامیدکننده بود. اما داستان پرسپولیس در این دوره از لیگ قهرمانان همه را امیدوار نگه داشته و رویاپردازی برای یک بازگشت دیگر انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازگشتی  که البته از همیشه سخت‌تر به نظر می‌رسد. در این یادداشت به بررسی نقاط قوت تیم کاشیما  آنتلرز و راه کار های پرسپولیس برای مقابله از آن را می پردازیم  :

 

1- پرس افراطی در زمین حریف:


سیستم پرس چنبره‌مانند تیم کاشیما با دو راس اصلی در جلو و چهار راس حمایتی پشت سر آن‌ها  (2 وینگر متمایل به وسط و دو هافبک مرکزی)، انجام می شود . استفاده از این تاکتیک در بازی رفت و  برای از کار انداختن خط هافبک پرسپولیس ،کاملا هوشمندانه به‌نظر می‌رسید . جمع بازی کردن وینگر های کاشیما در طول بازی ، فضا را برای مدافعین پرسپولیس کوچک تر می کرد . سرخپوشان علاقه ی زیادی به بردن بازی به گوشه ها را دارند و بازیکنان کاشیما نیز از این موضوع استفاده کردند . در زمان پرس سرجینیو با پرس از پشت  به همراه سوزوکی و دو وینگر کناری  ، فضا را برای مدافعین پرسپولیس در گوشه ها تنگ تر می کردند و مدافعین پرسپولیس نیز با از دست دادن فضا پاس دادن ، به ناچار به زیر توپ می زدند . پرس سنگین بازیکنان تهاجمی کاشیما البته که مشکلاتی برای این تیم نیز به همراه داشت . گپ به‌وجودآمده پشت جبهه دوم پرس،یکی از بزرگترین نقاط ضعف این تاکتیک است. همین پرس بسیار خطرناک و موثر کاشیما،می‌تواند به پرسپولیس کمک کند .  
*راه حل : پرسپولیس برای استفاده از این موضوع ، در بازی برگشت و با  استفاده از دو آرایش لوزی و خطی درفاز حمله و دفاع،می‌تواند تعداد خطوط خط ‌میانی و دفاعیش را تا 2یا 3 لاین افزایش بدهد و شانس سیستم چنبره‌مانند کاشیما برای توپگیری را کاهش دهد . در این صورت نورالهی که به عنوان هافبک کناری در زمین حضور دارد ، به عقب آمده و در کنار کامیابی نیا به قطع توپ های قطری می پردازد و در زمانی که توپ به کنار ها منتقل می شود ، به آن سمت حرکت می کند .نکته‌ای که بارها  در بازی رفت شاهد بودیم .یکی دیگر از عوامل مهمی که تعیین کننده پیروز دیدار برگشت به شمار می آید ، عملکردمدافعین وسط جلوزن پرسپولیس خواهد بود . مدافعین پرسپولیس می توانند با دستور کار قرار دادن بازی مستقیم و ازسال توپ های بلند در صورت پرس شدید کاشیما ،  برای خط حمله به‌این صورت که همواره یک راس از زوج علیپور - منشا،در هنگام تحت پرس قرار گرفتن تیم،نزدیک به میانه‌زمین مستقر و راس دیگر از جلوتر از او قرار بگیرد و منتظر زوج‌سازی باشد . می تواند به سرخپوشان کمک کند . طبیعی است که با توانایی پایین تیم کاشیما در دوئل‌های هوایی،راس عقبتر با قرار گرفتن در این گپ،یک موقعیت عالی برای ضد حمله خطرناک پرسپولیس در بازی برگشت خواهد بود .

 

 

2- اصرار بر ضد حملات:


کاشیما بسیاری از گل‌های خود را از روی همین حربه به ثمر رسانده است. یعنی استفاده کردن از سانترها یا ضربات ایستگاهی حریفان ،در زمان زده‌شدن اکثر ضربات ایستگاهی حریفان کاشیما،سرجینیو بدون شرکت در دفاع،منتظر دریافت توپ است و سوزوکی با سرعت و قدرت حمل توپ بالا،یار پوشش دهنده فضا در ضربات ایستگاهی حریف است( راحت‌تر از عقب به حملات اضافه می‌شود) و دو وینگر چپ و راست نیز آماده استارت از گوشه‌های محوطه هستند.سوزوکی مهمترین عنصر ضد حملات کاشیما به شمار می آید . تیم کاشیما با توالی پاس کم ،دارای قدرت فوق‌العاده بالا در زوج‌سازی و انتقال سریع بازی در نزدیک به محوطه حریف است . اضافه کردن به‌موقع فولبک‌ها  برای عملی کردن نقشه ایجاد دامنه در عرض و در نهایت دارای وینگرهایی که همواره می‌توانند با حمایت فولبک‌ها،از وسط به بازیسازی بپردازند.این سرعت انتقال بالا،اصلی‌ترین دلیل خط حمله آتشین تیم ژاپنی است که سرخپوشان را دربازی رفت بار ها آزار داد و در یکی از صحنه های بازی هم شاهد انتقال سریع توپ از فاز دفاعی به فاز تهاجمی بودیم که علی رغم وارد شدن توپ به درون دروازه آفساید اعلام شد .


*راه حل : سوزوکی در خط‌ حمله کاشیما و آمار موفقیت 70 درصدی در دوئل‌های هوایی را دارداما در عین تعجب،هرگز بازیکن مناسبی برای پوشش فضا در ضربات ایستگاهی حریفان نیست زیرا او استایل  دفاعی درستی ندارد و در نتیجه در جایگیری هایش در ضربات ایستگاهی می تواند به  پاشنه آشیل کاشیما  تبدیل شود . تنها راه جلوگیری از این موضوع حساب باز کردن روی پیروزی مهاجمین جلو در دوئل‌های هوایی و یا داشتن مدافعین بازیساز برای عرض دادن به دامنه‌انتقال است . حضور یک بازیکن سر زن در ضربات ایستگاهی و کرنر ها در تیر یک و یا حضور دو بازیکن در پشت محوطه جریمه  جلوی شروع این ضد حملات خطرناک را بگیرد .

 

 

3-فاصله ی زیاد بین بازیکنان میانی :


نکته‌ای که در ابتدای مطلب به‌آن اشاره کردیم،یکی از اصلی‌ترین پلن‌های پرسپولیس در بازی  برگشت ،احتمالا پرس سنگین در زمین حریف خواهد بود و اما،یکی از مهم‌ترین نقاط پرس،دبل فاصله انداختن بین  دو هافبک مرکزی تیم کاشیما است .فاصله 2 هافبک میانی تیم کاشیما در اکثر دفعات پرس شدن،زیاد می‌شود،آن‌هم در حالی که هیچ لینکی در این فاصله زیاد دیده ‌نمی‌شود.لینک‌هایی مانند حمایت از طرف وینگرها که نتیجه آن باعث محدود شدن گزینه پاس بازیکن صاحب توپ می‌شود.یکی دیگر از نمونه‌های این گپ که می تواند برای حریفان این تیم باارزش باشد ، استفاده ازیک 9 کاذب در طول بازی است . این بازیکن فضا را برای به عمق زدن وینگر راست فراهم می کند و یا با هافبک سمت راست به کنترل بازی می پردازد، که اصلی‌ترین ضعف معمول در سیستم 2-4-4 خطی است.پرس سنگین در زمین حریف و دبل پیووت میانی ( هافبک میانی ) که با فاصله بسیار زیادی در کنار هم قرار دارند ، باعث می شود که مدافعین میانی کاشیما مجبور به پوشش جلوی محوطه‌جریمه می‌شوند .


*راه حل :یکی از اصلی‌ترین راه‌های جبران ضعف دبل پیووت ضعیف دو هافبک میانی کاشیما، داشتن وینگرهایی با هوش بالا برای پوشاندن گپ‌هایی از این ضعف است که این تیم مانند اکثر تیم‌های دیگر در فوتبال روز دنیا،پشت جبهه 7 نفره تهاجمی خود،از یک مثلث متشکل از یک پست 6 و دو سنتر بک،حمایت می‌کند . حضور بازیکنان کناری برای پوشش این فضا یعنی آسیب‌پذیر بودن از کانال عمق در هنگام ضدحمله است که درنیمه اول بازی رفت در چندین صحنه دیدیم که سرخپوشان توانستند از این گپ به خوبی استفاده بکنند.حضور بازیکنان کناری در میانه زمین ، البته شانس بالایی برای باز پس‌گیری سریع توپ از ناحیه نزدیک به منطقه‌ای که توپ لو داده‌شده‌ را به همراه دارد .  طبیعی است که پرسپولیس را در بازی برگشت با یک پرس سنگینتر در میانه زمین نسبت به بازی رفت  می تواند جنگ میانه زمین رابا پیروزی پشت سر بگذارد و همانند نیمه اول دیدار رفت تیم کاشیما را زیر فشار قرار بدهد!

 


4-عدم تمایل به پرس سنگین در زمین خودی:


بر خلاف تمایل کاشیما به پرس سنگین و آزادانه دنبال کردن یار صاحب توپ در زمین حریف،در زمین خودی کاشیما تمایل کمتری به این سبک از پرس نشان داده‌است.مزیت اصلی این سبک کنش دفاعی،احتمال اندک دور زده شدن جبهه‌های اول و دوم پرس می‌باشد، نقطه‌ضعف اصلی این حربه نیز آزادی‌دادن به حریف برای استفاده از عمق و شوتزنی است،چیزی که پرسپولیس تمایل کمی به آن دارد .

 

*راه حل : برانکو می تواند در بازی برگشت  روی زوج  علیپور - منشا  تمرکز بیشتری داشته باشد . کاشیما به شدت روی شوت‌های کوتاه (شوت از داخل محوطه جریمه) ضعف دارد. سرخپوشان  آخرین بار در نیمه دوم بازی برگشت با الدحیل،به‌عنوان پلن B از آن استفاده‌کردند و نشان از توانایی بالای خط حمله پرسپولیس برای استفاده کردن از این حربه می باشد اما این حربه شاید پلن C پرسپولیس هم نباشد زیرا،یک سبک از تهاجم با ریسک بالا در ضدحمله،آن هم برای تیم قدرتمندی مانند کاشیما محسوب می‌شود و نکته ی مهمی که می توان به آن اشاره کرد این است که عدم دریافت گل از پشت محوطه جریمه از  نقاط قوت تیم کاشیما است . پوزیشن متراکم هافبک‌های دفاعی و مدافعان این تیم موجب شده که در این 12 بازی حریفان آن‌ها نتوانند از خارج از محوطه جریمه به آن‌ها گلی بزنند. ولی بازهم برانکو در شرایطی که پرسپولیس به گل احتیاج داشته باشد دست به این ریسک خواهد زد تا به گل برسد .

 

5-متخصص قطع ارتباط خطوط :


بشار رسن بدون شک بهترین بازیکن مسابقه رفت در نیمه اول بود. او در سراسر زمین حضور داشت و در حمله و دفاع کمک کرد. اما رسن در 45 دقیقه دوم از جریان بازی خارج بود . خارج شدن رسن از مدار بازی ،یکی از مهمترین عوامل  دریافت دو گل پرسپولیس  بود . کاشیما برخلاف تیم هایی همچون السد که در خنثی کردن رسن ناکام بودند  ،توانست با مامور کردن یک بازیکن ، رسن را از مدار بازی خارج کند .  لئو سیلوا در کانتر پرس ها مامور مهار کردن رسن بود . او با نزدیک بازی کردن به رسن و قطع توپ های او اجازه بازیسازی با او را در میانه زمین نمی داد و رسن به ناچار دست به تغییر موقعیتش می زد . سیلوا در نیمه اول، بازیکن تیغ‌داری نبود  و در مجموع زمانی که در زمین حضور داشت به خصوص در نیمه دوم خط دفاع پرسپولیس را آزار داد. در پایان بازی هم سیلوا به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. سیلوا در نیمه اول، اسیر پرس بازیکنانی چون بشار رسن، کمال کامیابی‌نیا و البته احمد نوراللهی شد. به این برزیلی، مجوز ورود را حتی به پشت محوطه جریمه ندادند، همان‌هایی که در نیمه دوم بدن‌های‌شان تحلیل رفت و سیلوا توانست به راحتی خط میانی و دفاعی پرسپولیس را آزار بدهد.


*راه حل : پلن 2-4-4 خطی تیم کاشیما،همواره باعث ایجاد یک گپ نسبتا بزرگ در یک سوم خط میانی (در زمان پرس شدن تیم)می‌شود،این مخصوصا در سیستم‌های دو هافبکه و با جبهه‌های پرس دو یا کمتر از دو در خط هافبک،بسیار مشهودتر است، لوزی میانه میدان پرسپولیس در بازی رفت ،از توازن خود خارج و باعث از دست دادن نبرد های میانی زمین شد . پرسپولیس در بازی برگشت می‌تواند به کنترل این پلن امیدوار باشد،زیرا شکل و البته توازن لینک‌های اضلاع این لوزی،کاملا بر این قدرت کاشیما منطبق است.

 

 

6- عرض‌دهندگی درپشت محوطه‌جریمه حریف:


مهمترین روش کاشیما برای باز کردن دروازه حریفان ، مشارکت بالای فولبک‌ها نزدیک به محوطه‌جریمه و پخش‌تر کردن چندضلعی دفاعی حریف است که راه را برای دور زدن جبهه آخر دفاعی،بسیار راحت می‌کند. حرکت قطری وینگرها و مهاجمین این تیم با پرس سرخپوشان به آن ها ، باعث ایجاد گپ هایی در کناره ها می شد. آبه هافبک جوان کاشیما به همراه لئو سیلوا توپ را به زمین پرسپولیس می آوردند. تراکم زیاد بازیکنان در میانه ی زمین باعث ایجاد گپ ها در سمت راست و چپ می شد که این دو بازیکن توپ را برای بازیکنان کناری تیم کاشیما که اوورلپ کرده بودند  می فرستادند تا آنها  نیز با ارسال های خطرناک دروازه بیرانوند را تهدید بکنند  و یا با پاس پشت محوطه جریمه بازیکنان میانی کاشیما را در موقعیت گلزنی قرار بدهند(آنهادر یکی از این حملات نیز با سیلوا به گل رسیدند).


*راه حل :شاید تنها دستاویز پرسپولیس برای کم‌رنگ کردن این پلن کاشیما استفاده کردن از آمادگی‌بدنی بالای دو مهاجمش برای برگشت به فضای پشت محوطه خودی باشد تا با افزایش لایه های دفاعی مانع پاس کاری بازیکنان کاشیما در پشت محوطه جریمه باشند . حضور پر تعداد بازیکنان پرسپولیس در جلوی محوطه جریمه می تواند فضای کار را برای کاشیمایی ها عملا ناممکن کند .

 

 

سخن پایانی ؛ شما برمی‌گردید، ما می‌دانیم!


می‌گویند فقط کسانی با خودشان چتر به همراه می‌برند که به دعای باران اعتقاد دارند . پرسپولیس با برانکو هر چه داشته و نداشته را  تا اینجا برای همه رو کرده است . لشکری 10-11 نفره که شمشیر خورده‌اند، زخم برداشته‌اند آنها  حتی حس مردن را تجربه کردند اما هرگز تسلیم نشده اند . زیرا به یک چیز اعتقاد دارند ؛ به اینکه می‌شود برگشت. ساموئل بکت می گوید: «هر اندازه که تلاش کردی و شکست خوردی مهم نیست، سعی کن بار دیگر تلاش کنی هرچند بازهم شکست بخوری، اما سعی کن بهتر شکست بخوری».این همان حکایت پرسپولیس برانکوست، تیمی که طی سه سال از حذف در یک هشتم و شکست در نیمه نهایی به فینال بزرگ لیگ قهرمانان آسیا رسید . و الان وقتی با کوهی از مشکلات در زمین حریف 2-0 می بازد همه غافلگیر می شوند. احساس تعلق و دلبستگی به جریان ایجاد شده توسط این تیم شگفت‌انگیز است. 


جماعتی که امروز با التهاب فینال آسیا سرشاخ شده‌اند، سه سال قبل اختیار را به دست حنجره‌ها سپردند تا برایِ تشویق یک تیم ناقهرمان فریاد بکشند و به تیمی که جام را با تفاضل گل از دست داده، بفهمانند که هنوز قرار است داستان‌های خوبی بسازد. پرسپولیس برانکو، در پایان یک ماراتن طاقت‌فرسا، قهرمان لیگ پانزدهم نشد ولی  این روایت  با چند «اما» ادامه پیدا کرد‌ و به لحظه‌های دلچسبی گره خورد.


 حالا با هر نتیجه‌ای در راند اول فینال، جذابیت، شکوه و تسلیم‌ناپذیری قرمزها فراموش نمی‌شود. پرسپولیسی‌ها هنوز هم باید به شنبه بعدی امیدوار باشند؛ شنبه‌ای که شاید، بهترین شروعِ هفته تاریخ است . شنبه‌ها همیشه آغشته به کرختی و شروع هفته بعد تعطیلات آخر هفته‌ست . آفتاب صبح شنبه، حتی اگر غروب جمعه دلگیر باشد  ، همیشه درخشان است و نشان از شروع یک داستان جدید است . داستانی برای کسانی که می‌خواهند تا همیشه بدون حسرت به یاد آورده شوند. تیمی برای تسلیم‌نشدن‌. نسلی برای نمردن‌ و در جستجوی جاودانگی‌ در صفحات تاریخ !

 

 

آرتین چراغی

لیگ قهرمانان آسیا تیم ملی ژاپن یوسوکه کاشیواگی پرسپولیس تهران ژاپن

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: لیگ قهرمانان آسیا تیم ملی ژاپن پرسپولیس تهران ژاپن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۳۹۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری تمرین پرسپولیس در غیاب اوسمار

مراحل آماده‌سازی تیم فوتبال پرسپولیس همچنان در غیاب سرمربی این تیم دنبال می‌شود. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از سایت رسمی باشگاه پرسپولیس، سرخپوشان ایران تمرین امروز (سه‌شنبه) را هم در سالن بدنسازی و زمین چمن ورزشگاه شهید کاظمی برگزار کردند.

ابتدا بازیکنان در سالن بدنسازی حاضر شدند و به مدت 20 دقیقه با حرکات کششی و نرمشی بدن‌ها را گرم کردند و پس از آن، وارد زمین چمن شدند و به مدت 65 دقیقه به کارهای تاکتیکی شامل؛ پاسکاری‌های کوتاه و ترکیبی، حفظ توپ در بخش کوچکی از زمین، شوتزنی به سمت دروازه و فوتبال درون تیمی پرداختند.

شش ملی‌پوش و اوسمار لوس ویرا سرمربی برزیلی تیم فوتبال پرسپولیس همچنان غایبان تمرین سرخپوشان بودند.

امروز هم همچون روز گذشته، تعدادی از تماشاگران و هواداران پرسپولیس در محل تمرین قرمزپوشان حضور یافتند و تمرین تیم را از نزدیک به تماشا نشستند.

حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس نیز با حضور در ورزشگاه شهید کاظمی این تمرین را تماشا کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ماه در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • بازگشت رویایی: ارومیه هنوز زنده است
  • درگیری خونین در ساحل بندر/ قاتل، همشهری اش را کشت و فرار کرد
  • هنوز خبری از سرمربی پرسپولیس نیست!
  • برگزاری تمرین پرسپولیس در غیاب سرمربی و ۶ ملی پوش
  • مصدومیت یک پرسپولیسی در فیفادی
  • پیگیری تمرین پرسپولیس در غیاب اوسمار
  • مصدومیت تلخ مدافع تاجیکی پرسپولیس
  • شرایط عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس
  • جدول پخش فیلم سینمایی نوروز؛ از قاتلین ماه کامل تا زیبای سیاه