Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاسی فارس، تحریم‌های آمریکا علیه ایران در روزهای اخیر به‌طور کامل باز‌گشت و این در حالی است که همزمان اروپا هم با تاخیر فراوان به دنبال وقت‌کشی و خرید زمان بیشتر از ایران است تا از انجام تعهدات خود در ذیل برجام از جمله آغاز مبادلات بانکی با هدف بازگرداندن درآمدهای ارزی مردم ایران طفره رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگاران سیاسی خبرگزاری فارس،‌ در گفت‌وگوهایی با صاحبنظران سیاسی به ابعاد رویکرد جدید آمریکا و اتحادیه اروپا در قبال برجام و تعهدات برجامی خود پرداخته‌اند.

*اروپایی‌ها در خصوص تعهدات و قول‌های برجامی خود به دنبال خرید زمان هستند/نباید دلخوش به اروپایی‌ها باشیم

در این زمینه حمید رضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات با اشاره به تعلل اروپایی‌ها در خصوص وعده‌های برجامی خاطرنشان کرد: اروپا در شرایط سختی قرار گرفته؛ چراکه از یک سو حیثیت آنها زیر سوال رفته و از سوی دیگر با تحقیر آمریکا مواجه شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات به روابط بسیار گسترده اروپا و آمریکا اشاره کرد و یادآور شد: این روابط بسیار گسترده سبب شده اروپا توان مقابله حداکثری با آمریکا را نداشته باشد.به اعتقاد وی اروپا احساس می‌کند اگر نتواند برجام را حفظ کند در دنیا هیچ کشوری به آنها اعتماد نکرده و اروپا را یک بلوک دسته دومی در دنیا می‌بیند.

به اعتقاد آصفی اروپا و آمریکا از لحاظ تقسیم‌بندی در یک بلوک یعنی در بلوک غرب قرار می‌گیرند و این اشتباه است که فکر کنیم اروپا و آمریکا از لحاظ آرمانی از همدیگر جدا شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات می‌گوید که این شرایط در اروپا سبب شده اروپایی‌ها در خصوص تعهدات و وعده‌های خود در زمینه برجام زمان بخرند و وعده‌های خود را عملی نکنند. ما نباید خیلی دلخوش به اروپایی‌ها باشیم، هرچند که توقع داریم اروپایی‌ها تعهدات خود را عملی کنند و به وعده‌هایی که داده‌اند جامه عمل بپوشانند. باید گلایه‌ها و طلبکاری‌های خود را از اروپا ادامه داده و آنها را تحت فشار قرار دهیم تا به قول‌های خود عمل کنند.

هیچ سیاستمدار با وجدانی پیگیری برجام را به قیمت ذلیل شدن ایران برنمی‌تابد

سیدمصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز با بیان اینکه مذاکرات متعددی را در پنج سال گذشته مسئولان سیاست خارجی کشور ما با آمریکا از طریق 1+5 و نیز با اروپایی‌ها انجام داده اند، تاکید کرده است: برای آن مذاکرات وقت و همت بسیار صرف شده است و بدان امید زیاد بسته شده بود تا در نتیجه آن مذاکرات بویژه بد اخلاقی‌ها و بد رفتاریها و ددمنشی های چهل سال گذشته آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران  افشا و خنثی شود.

وی افزود: به نظر می رسد که بخش اول یعنی افشای بدسگالی آمریکا تا حدود زیادی موفق بوده و اذهان عمومی جهانیان را بخصوص درباره حقانیت ایران روشن نموده است؛ اما بخش دوم یعنی خنثی کردن تمام اقدامات ظالمانه ای که به ضرر ما بوده، تاکنون نتیجه مناسب بدست نداده و  حتی تحریم‌های جدیدی را آمریکا با گستاخی کامل علیه ما اعلام و اعمال نموده است و علی رغم رسوایی روزافزون آمریکا متاسفانه پیشرفتی را که انتظار داشتیم، بدست نیامده و شاید تدبیر دیگر یا همت بیشتری را طلب می‌کرده است. 

میرسلیم در همین زمینه می افزاید: اگر تعاملات خارجی دولت به گونه ای پیش رود که مثلا در جستجوی رفع برخی از مشکلات مادی روزمره، آزادگی مردم ما را خدشه‌دار کند و نوعی وابستگی اسارت بار برای این نسل و نسل‌های آینده، برخلاف آرمان‌های انقلاب اسلامی، به وجود آورد یعنی در واقع دستیابی به نوعی توسعه مادی آنی به قیمت کند شدن یا توقف پیشرفت نهایی ما بینجامد، انحراف شکل گرفته است و باید در مقابل آن ایستاد و منافع آنی را فدای آرمان‌ها کرد  پیگیری برجام را به قیمت ذلیل شدن ایران در مقابل آمریکا هیچ سیاستمدار با وجدان و باشرفی برنمی‌تابد.

*طبق بند ۳۷ برجام ایران می‌تواند در صورت تحریم جدید، تعهدات برجامی خود را متوقف کند

حجّت‌الاسلام سیّد محمود نبویان، نماینده سابق مجلس نیز درباره لزوم اقدامات متقابل ایران در پاسخ به تحریم‌های آمریکا، با اشاره به خروج آمریکا از برجام و عدم عمل اروپا به تعهدات خود، خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها هم به ما می‌گویند شما باید یکطرفه به برجام ادامه بدهید و موظف به عمل به تعهدات خود هستید؛ عاقلانه‌ نیست در شرایطی که طرف مقابل، تعهدات خود را اجرایی نمی‌کند، ما کماکان به توافق پایبند باشیم.

نبویان به ظرفیت‌هایی که در خود برجام وجود دارد اشاره کرده و گفت: خود برجام به ما می‌گوید که اگر ایران مجدداً تحریم شد، این کشور می‌تواند از اجرای برجام خودداری کند؛ در بند ۳۷ برجام آمده است: «ایران بیان داشته است که چنانچه تحریم‌ها جزئاً یا کلاً مجدداً اعمال شوند، ایران این امر را به منزله زمینه‌ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود، وفق این برجام قلمداد خواهد نمود».

وی افزود: سخن من این است که آقای ظریف و روحانی! شما اگر قرار باشد به خود برجام عمل کنید، باید حدود دوسال پیش از برجام خارج می‌شدید؛ مدت‌هاست ما تحریم می‌شویم و شما همینطور به تعهدات خود ادامه می‌دهید. 

*اروپا می‌خواهد در قبال «مروارید» به ما «آب‌نبات» بدهد/ تعهدات عملی نشده و باید اقداماتی عملی از سوی نظام صورت گیرد

سعید یاری کارشناس مسائل بین‌الملل نیز با اشاره به عدم تعهدات برجامی از سوی آمریکا و غرب اظهار داشت: قطعاً اتحادیه اروپا با شاقول و خط‌کش آمریکا هماهنگ است و به صورت کاربردی خود را تسلیم آمریکا کرده است بنابراین در بسیاری از حوزه‌ها محدودیت اختیار دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی باید به اروپا در خصوص انجام تعهدات خود در خصوص برجام ضرب‌الاجل بدهد. چرا که آنها می‌خواهند در قبال مرواریدی که ما به آنها داده‌ایم به ما آب نبات بدهند. 

*اتحادیه اروپا به تعهدات برجامی خود عمل نکند باید گام به گام از تعهدات خود خارج شویم

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل نیز با اشاره به عدم تعهدات برجامی از سوی آمریکا و غرب با بیان اینکه همه اظهارنظرهای مقامات اتحادیه اروپا تاکنون جنبه انشایی داشته است، گفت: مقامات اروپایی تاکنون گام‌های عملی برای اثبات حسن نیت از خود نشان ندادند و این نشان می‌دهد که نوعی نگاه دوگانه از سوی کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به برجام وجود دارد.


این کارشناس مسائل بین‌الملل بر این باور است که اتحادیه اروپا از یک سو تحت فشار آمریکا رفتاری غیرمتعارف و شفاهی داشته باشد و از برداشتن گام عملی برای همکاری با ایران خودداری کنند.

 

* اروپا به دنبال وقت‌‌کشی و خرید زمان بیشتر از ایران است/تعدیل معنادار تعهدات برجامی ایران می‌تواند گشایشی در این وضعیت ایجاد کند

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران،‌ اظهار داشت:‌ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به‌طور کامل باز‌گرداند و این در حالی است که همزمان اروپا هم با تاخیر فراوان به دنبال وقت‌‌کشی و خرید زمان بیشتر از ایران است تا از انجام تعهدات خود در ذیل برجام از جمله آغاز مبادلات بانکی با هدف بازگرداندن درآمدهای ارزی مردم ایران طفره رود.

وی افزود: برای ترمیم این معادله و وادارسازی اروپا به اتخاذ اقدامات عملی برای راه‌اندازی کانال مبادلات مالی، باید اقداماتی عملی از سوی نظام صورت گیرد باید این موضوع برای اروپا مسجل شود که هر گونه تاخیر بیشتر در انجام اقدامات عملی، هزینه‌های دشواری را در پی خواهد داشت.

موسوی لارگانی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر تعدیل معنادار تعهدات ایران در ذیل برجام می‌تواند گشایشی در این وضعیت ایجاد کند تا دولت بتواند با نقد کردن این آخرین امتیاز قابل دریافت در ذیل این معامله و نیز انجام مبادلات بانکی، وضعیت ارزی و اقتصادی کشور را هم تا حدودی بهبود بخشد.

*اگر اروپا تعهدات برجامی‌‌اش را اجرایی نکند ایران نیز به دوران ماقبل برجام بازخواهد گشت

اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر طرف‌های برجام و به ویژه کشورهای اروپایی مسیری را در پیش بگیرند که بخواهند تعهدات برجامی‌شان را اجرایی نکنند جمهوری اسلامی ایران نیز به دوران ماقبل برجام بازگشته و در کمترین زمان اجرای تعهدات خود در قابل برجام را تعلیق خواهد کرد. 

وی افزود: اگر اروپا می‌خواهد وجهه خود را در دنیا حفظ کند باید تمکین و کرنش در برابر آمریکا را کنار بگذارد و مستقلا تصمیم بگیرد و عدم اجرای تعهدات برجام از سوی اروپایی‌ها بیش از آنکه منافع ملت ایران را به خطر بیندازد اعتبار و حیثیت اروپایی‌ها را خدشه دار خواهد کرد. 

* اروپا آگاه باشد که صبوری ایران بی نهایت نیست

رضا ذبیحی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عدم انجام تعهدات برجامی از سوی آمریکا و غرب، اظهار داشت: اروپا برای سالیان سال دنباله‌روی آمریکا بوده و آمریکا امروز نیز لوکوموتیوران کل بلوک غرب است که اروپا نزدیک به سه دهه در تلاش است تا از زیر حمایت آمریکا بیرون بیاید و به صورت متحدتری عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه طرف اروپایی باید آگاه باشد که صبوری ایران بی نهایت نیست، خاطرنشان کرد: ما باید رصد کنیم که آیا اروپایی‌ها به صورت عملیاتی کار را جلو می‌برند یا خیر؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سایر کشورهای باقیمانده در برجام باید اقدامات عملی برای تحریم‌ها و ضرری که از ناحیه عهدشکنی آمریکا به کشور وارد شده را جبران کنند، گفت: اروپا تاکنون اقدام عملیاتی مناسب و درخوری را انجام نداده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۴۱۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد یک اتحادیه دفاعی هدفی دور از دسترس در اتحادیه اروپا

در حالی که جنگ اوکراین بحث‌ها درباره لزوم تشکیل یک اتحادیه دفاعی مستقل در اتحادیه اروپا را داغ کرده است، اما به دلیل بسیاری اختلاف نظرها در این باره بین اعضاء این مسئله هدفی دور از دسترس در این اتحادیه تلقی می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس شاو" در مطلبی نوشت: جنگ علیه اوکراین و ریاست‌جمهوری احتمالی دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا به وضوح نشان می‌دهد که کشورهای اتحادیه اروپا باید برای دفاع از خود بیشتر تلاش کنند. اما در مورد تهیه تسلیحات و دفاعی عدم همکاری در این اتحادیه وجود دارد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اخیراً در نشستی با نمایندگان تسلیحات، درخواست کرد که اروپا باید در مورد دفاع بیدار شود زیرا به زعم وی رفاه و آزادی به امنیت مستقل بستگی دارد.

این بینش اندکی پس از شروع جنگ در اوکراین روی کاغذ آمد. در اجلاس سران اتحادیه اروپا در ورسای فرانسه، سران کشورها و دولت های اتحادیه اروپا متعهد شدند که مسئولیت بیشتری برای امنیت اروپا بر عهده بگیرند. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده هزینه های دفاعی باید به میزان قابل توجهی افزایش یابد، سرمایه گذاری های مشترک در دفاع انجام شود و وابستگی های استراتژیک کاهش یابد.

در ادامه این مطلب آمده است: بر اساس گزارش کمیسیون، کشورهای عضو این اتحادیه از سال 2022 هزینه های دفاعی خود را 20 درصد افزایش داده‌اند. با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، شرکای اروپایی به هم نزدیک‌تر شده‌اند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین از اوکراین در نبرد دفاعی خود علیه روسیه حمایت می کنند. برای انجام این کار، آنها وجوهی را از تسهیلات صلح اروپا (EFF) که یک ظرف پول خارج از بودجه اتحادیه اروپا بود، آزاد کردند. قبل از شروع جنگ اوکراین این صندوق به عنوان یک صندوق بحران برای مهار درگیری ها و حفظ صلح در نظر گرفته شده بود، اما اندازه آن برای انجام وظیفه عظیم کمک به اوکراین بسیار کوچک بود. از زمان آغاز به کار این صندوق بودجه آن چندین برابر افزایش یافته است و اکنون به حدود 17 میلیارد یورو رسیده است. با پول این صندوق، کشورهای اتحادیه اروپا توانستند ادوات نظامی جدید را تهیه کنند در حالی که انبارهای قدیمی خود را به اوکراین تحویل دادند .

در ادامه این مطلب آمده است: هر چه جنگ در اوکراین بیشتر طول می کشد بروکسل بیشتر در مورد چگونگی سازماندهی تدارکات در درازمدت، و همچنین این مسئله که چگونه ارتش های خود را می تواند برای یک وضعیت امنیتی تهدید کننده تر مناسب سازد، فکر می کند. علاوه بر این، صنعت دفاعی اروپا نیازمند امنیت برنامه ریزی است و این سوال مطرح می شود که هوشمندانه ترین خرید تا چه حد می تواند باشد. در مارس سال جاری میلادی کمیسیون اتحادیه اروپا استراتژی صنعت دفاعی اروپا را ارائه کرد. هدف آن تشویق دولت‌ها به خرید بیشتر با هماهنگی هم و در نتیجه عدم خرید سیستم‌های تسلیحاتی برای دو بار یا بیش از یک بار است. اوکراین نیز مجاز به شرکت در این برنامه است.

"مارگارت وستاگر"، معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، بر اساس محاسباتی اعلام کرده که از آغاز جنگ اوکراین تا ژوئن 2023، کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیش از 100 میلیارد یورو برای تسلیحات هزینه کرده‌اند. 80 درصد خریدها توسط شرکت های دفاعی خارج از اتحادیه اروپا انجام شد و بیش از نیمی از این پول به ایالات متحده رفت. وی این را شرایط پایدار و مناسبی نمی داند.

بنابراین هدف اعلام شده این است که کشورهای عضو تا سال 2035 بیش از نیمی از تسلیحات خود را از شرکت های دفاعی اروپایی خریداری کنند. کمیسیون اتحادیه اروپا می خواهد این امر را از جمله از طریق شرایط مالیاتی بهتر ترویج کند. در آینده، بانک سرمایه گذاری اروپا نیز می تواند نقش مهم تری ایفا کند که تاکنون در پروژه های آب و هوایی تخصص داشته است، اما می تواند به نوعی بانک دفاعی تبدیل شود که به جذب سرمایه خصوصی برای دفاع کمک می کند.

اورزو لا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی تاکید کرد: در پیشنهاد جدید ما برای برنامه صنعت دفاعی اروپا، ما می خواهیم 1.5 میلیارد یورو اضافی از بودجه اتحادیه اروپا تامین کنیم. وی تاکید کرد: ما می دانیم که این می تواند کارساز باشد و ما راه را برای یک اتحادیه مستقل تر نشان می دهیم.

علاوه بر خرید مشترک، این پول همچنین برای اطمینان از حفظ زنجیره تامین و موجودی ها استفاده خواهد شد. با این حال، نمی توان گفت که کشورهای اتحادیه اروپا به این برنامه علاقه مند هستند. این نگرانی وجود دارد که این امر اساساً به شرکت‌های تسلیحاتی فرانسوی و آلمانی یارانه بدهد بدون اینکه سایر کشورهای اتحادیه اروپا از سود کافی برخوردار شوند. برای برخی از پایتخت‌های اروپایی این پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین به نوعی انتقال بیش از حد اختیارات به بروکسل است.

در ادامه این مطلب آمده است: به این ترتیب ایده همکاری بیشتر با یکدیگر در زمینه دفاعی تا کنون دشوار بوده است. برنامه ای برای توسعه قابلیت های نظامی مشترک از سال 2017 در حال اجرا است که PESCO نام دارد و بیش از 60 پروژه دفاعی مشترک را آغاز کرده است. با این حال، اثرات هم افزایی مورد انتظار تا حد زیادی محقق نشدند.

در ادامه این مطلب آمده است: بازار تسلیحات در اتحادیه اروپا هنوز به شدت پراکنده است. این امر از جمله به دلیل ایده‌های مختلف سیاست تسلیحاتی و منافع متفاوت تولیدکنندگان است. فرانسه به ویژه به ایده خرید اروپایی تاکید دارد. آلمان بر خلاف فرانسه برای کمک به اوکراین به طور موثر و سریع، همچنین معتقد است که خرید در خارج از اروپا مناسب است - جایی که به زعم برلین سلاح‌ها سریع‌تر و راحت‌تر در دسترس هستند، برای مثال در کره جنوبی یا ایالات متحده.

در بخش پایانی این مطلب آمده است: حتی اگر مسیر یک اتحادیه دفاعی واقعی نامشخص باشد، سیاست دفاعی قطعا این روزها نقش قوی‌تری در اتحادیه اروپا ایفا می‌کند. دموکرات مسیحیان و سوسیال دموکرات ها، لیبرال ها و سبزها این موضوع را در مبارزات انتخاباتی خود مطرح می کنند. برجسته ترین تقاضا این روزها برای روی کار آمدن یک کمیسر دفاعی اروپایی است. به این ترتیب بروکسل همچنین برای آینده ای آماده می شود که در آن ایالات متحده دیگر نمی تواند ضامن امنیت اروپا باشد.

هشدار به اتحادیه اروپا درباره مصادره دارایی‌های روسیهاختلال در عملیات دریای سرخ اتحادیه اروپا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!
  • فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است
  • ایجاد یک اتحادیه دفاعی هدفی دور از دسترس در اتحادیه اروپا
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند
  • مزه دورکاری در اقتصاد آمریکا
  • جیب‌بُرترین شهر و کشور اروپایی
  • فیلم| انتقاد تند سناتور آمریکایی از سیاست آمریکا در قبال جنایات در غزه؛ وقت آن رسیده به صدای مردم آمریکا گوش دهیم!
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد؛ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست